La concessionària de l'Eix «col·laborarà» en la implantació de l'eurovinyeta

Cedinsa creu que el cobrament de peatge als camions per a l’ús de la C-25 és “una qüestió del Govern”.

Redacció Osona.com
13 de març del 2013
Camions a marxa lenta per l'Eix Transversal.
Camions a marxa lenta per l'Eix Transversal. | Pere Fontanals
Els camions van protagonitzar una marxa lenta per l'Eix Transversal per protestar contra l'eurovinyeta. Foto: Pere Fontanals

La concessionària de l'Eix Transversal, Cedinsa, "col·laborarà" amb la Generalitat en la implantació de l'eurovinyeta per a camions, que està prevista que s'implanti aquest any, segons publica El Periódico. El president de l'empresa, Pedro Maqueda, ha assegurat que el cobrament als camions per l'ús de la C-25 desdoblada "és una qüestió del Govern" i que com a gestors de la infraestructura acataran el que diguin,

A finals de l’any passat, en una visita a Vic, l’exconseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va confirmar que l’Eix Transversal es convertirà en la primera carretera de tot l’Estat espanyol que aplicarà l’eurovinyeta, o sigui, un peatge només per als camions. En principi, la mesura només s’aplicaria als vehicles de gran tonatge que travessessin l’Eix Transversal d’una punta a l’altre, des de Girona fins a Cervera, a partir del 2013, que haurien de pagar 12 euros cadascun. El peatge no inclouria els camions que fessin itineraris interns.

La decisió no ha agradat massa al sector del transport. A principis de febrer, es va organitzar una marxa lenta de camions a l'Eix, al seu pas pel Bages, per protestar contra la mesura.

L'eurovinyeta permetria a la Generalitat recaptar un màxim de 10 milions d’euros, que repercutiran en la millora de la carretera. Tot i això, la intenció no és recaptatòria sinó dissuasòria, ja que el que es pretén és que la carretera deixi de ser lloc habitual dels camions de gran tonatge.

De moment, el Departament de Territori i Sostenibilitat està estudiant diverses tecnologies per implantar aquesta eurovinyeta. Tot apunta que es farà a través d’uns sensors, que se situaran a l’entrada i sortida de l’Eix Transversal, a Girona i Cervera, i que obligarà els vehicles de gran tonatge a donar-se d’alta.

Pel que fa a la perspectiva legal, la Generalitat assegura haver trobat la fòrmula per implantar l'eurovinyeta, sense esperar al govern espanyol. En una entrevista a la SER, el secretari de Mobilitat, Ricard Font, ha explicat que directament adaptaran la legislació catalana a la directiva europea que regula el pagament per ús de les infraestructures.