Ús de cookies
Osona.com utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies.
Notícia en PDF
Notícia en PDF

Els membres de la PAH passaran la nit a dins l'oficina de Banesto a Vic

Els manifestants, que protesten per la subhasta d'un pis a Manlleu, demanen la dació en pagament o la condonació del deute pendent de l'hipoteca.

| Actualitzat el 07/03/2013 a les 20:51h

Galeria de fotos (Adrià Costa)

La Montse, des de l'interior de l'oficina es comunica les novetats al seu company i propietari del pis. Foto: Adrià Costa

Calma tensa a l'oficina del Banesto, al carrer Jacint Verdaguer de Vic. A les 9 del vespre, la dotzena de membres de la PAH (Plataforma d’Afectats per la Hipoteca) de les seccions del Garraf i Osona que l'han ocupat aquest migdia continuen tancats a l'interior. Les negociacions amb els representants del banc encara estan encallades i tenen intenció de passar la nit a dins. "No marxarem d'aquí fins que ens firmin la dació en pagament o l'anul·lació de la subhasta", ha assegurat a Osona.com Mari Santos, via telefònica, una de les activistes de la PAH que continua tancada.

A fora, hi ha una trentena de membres de la PAH i simpatitzants que donen suport a l'actuació dels seus companys. Alguns d'ells es preparen per pasar la nit a fora, al ras, o amb tendes de campanya o mantes.

L'acció reivindicativa ha provocat un ampli i fins ara pacífic desplegament dels Mossos d'Esquadra. A dins de l'entitat bancària hi ha alguns agents i a fora set o vuit més, a part dels mediadors especialitzats del cos que segueixen intentant trobar una sortida negociada al conflicte. Als voltants de l'oficina s'ha pogut veure alguna furgoneta amb mossos antiavalots preparats per si s'hagués d'actuar. Cal a dir, però, que fins ara no s'ha produït cap incident i el tracte entre totes les parts i la policia ha estat més que correcte.

Un dia molt llarg

Els manifestants protesten contra la subhasta d’un pis, que s’ha fet aquest matí a una notaria de Manlleu i que ha adquirit el mateix banc. Els manifestants, entre els que hi ha la noia que viu al pis venut, demanen que s’anul·li la subhasta i s’apliqui la dació en pagament, o que, en tot cas, si no s’anul·la, que es condoni el deute pendent de la hipoteca. Fins que no s’arribi a un acord, no abandonaran la seu bancària, asseguren.

L’acció ha obligat a actuar als Mossos d’Esquadra, que han tancat l’oficina, amb el personal, els manifestants i alguns periodistes a dins (el matí). A fora, han quedat alguns dels altres manifestants.

Els membres de la PAH passaran la nit a dins l'oficina de Banesto a Vic. Foto: Adrià Costa

A mida que passava la tarda, a fora de l'entitat bancària s'ha anat reunint més gent, amb membres de la PAH d'altres comarques i alguns polítics osonencs, com Arnau Martí i Xavier Tornafoch (ICV) o Nil Puigivila (CUP). En un moment determinat, s'ha produït alguna escena de tensió quah ha arribat la mediadora de la PAH que ha volgut entrar a dins, amb menjar per als membres que hi ha a l'interior. No se li ha permès i se li ha posat com a condició que sortissin alguns dels manifestants, a canvi d menjar. Com a protesta, els manifestants de l'exterior de l'oficina han tallat uns minuts el carrer Verdaguer (foto, esquerra). Finalment, els manifestants han fet arribar menjar als seus companys de l'interior del banc, a través d'una finestra del pis de dalt. La policia ha tallat durant una estona el trànsit del carrer Verdaguer.

Subhasta polèmica

Els fets s’han iniciat el matí en una notaria del passeig Sant Joan de Manlleu, on s’han concentrat una setantena de persones, que han acudit a la crida conjunta de PAH Osona i PAH Garraf. Els convocants no han pogut evitar la subhasta d’un pis del carrer Doña Blanca de Manlleu afectat per l’impagament d’una hipoteca. Segons els organitzadors de la convocatòria, aquest “procediment és encarà més injust que el desnonament”, ja que “es resol més ràpid i veta el dret de justícia gratuïta, perquè és extrajudicial”. I afegeixen: “Lògicament, això interessa a les entitats bancàries. En el cas de Manlleu, a Banesto”.





Els membres de la PAH s'han concentrat davant la notaria de Manlleu on es feia la subhasta. Foto: Adrià Costa

La Montse, la noia afectada per la subhasta del pis s'encara amb el director de l'oficina de Banesto a Vic. Foto: Adrià Costa

Els inquilins del pis són un parella de nacionalitat espanyola, en Gerard i la Montse, de 30 anys tots dos, i els seus dos fills, de quatre anys  un i l’altre de nou mesos. Els dos estan a l’atur i no poden pagar la hipoteca, amb un deute pendent encara de 200.000 euros. A hores d’ara, la dona i els fills passen alguns dies a Cubelles (Garraf), a casa dels pares de la noia, perquè no tenen “per menjar”, tal com ha explicat la mateixa Montse a Osona.com. L’home continua al pis, la hipoteca del qual està en nom seu i de la seva antiga parella, que no vol saber res del cas.

En no poder pagar la hipoteca, Banesto ha optat per subhastar l’immoble, que la mateixa entitat bancària adquirirà per un 60% del preu del valor amb el qual està taxat, 350.000 euros, ja que es farà constar que no hi ha hagut cap persona que hagi licitat a la subhasta d’avui. Descomptada aquesta quantitat del deute pendent i un cop s’hi hagin sumat les despeses i impostos, als propietaris encara els hi quedarà un deute de prop de 80.000 euros, segons ha assegurat la Montse.

A més d’aquest deute, en els propers dies o mesos es podrien veure fora del pis, ja que el banc té ara la potestat de demanar a un jutge el desnonament, si li interessa. “Aquest és el primer pas per al desnonament físic, que vindrà després”, opina Miquel Sánchez, secretari general de CCOO, que també ha assistit a la concentració.

Els Mossos veten l’entrada a la subhasta

Els manifestants han sortit indignats de la concentració d'aquest matí a Manlleu, perquè hi havia un ampli desplegament policial dels Mossos d'Esquadra que no els ha permès l’accés a la subhasta (foto, a la dreta). Després d’unes negociacions, han pogut entrar dos representants de les plataformes i la Montse.

En finalitzar la subhasta, una trentena dels manifestants s’han dirigit a les oficines centrals de Banesto, al passeig Verdaguer de Vic, per tal de protestar i mostrar el seu rebuig a la decisió del banc. Allà, han ocupat les oficines i han estripat i tirat papers de publicitat de l’entitat al terra. Un cop a dins, han arribat els Mossos i s’ha decidit tancar l’oficina al públic i no deixar entrar ningú més.

Com a mesura de pressió, els manifestantshan fet una crida a totes les PAH de Catalunya perquè es traslladin a Vic per donar-els-hi suport.

La Montse, la noia afectada per la subhasta del pis, mostra amb ironia la publicitat de l'entitat. Foto: Adrià Costa

Els manifestants, davant de la notaria de Manlleu. Foto: Adrià Costa

Els membres de la PAH s'han concentrat davant la notaria on es feia la subhasta. Foto: Adrià Costa
Notícia en PDF
Notícia en PDF

COMENTARIS

+49
-40
Per què no llogaven el pis en comptes de comprar-lo?
Anònim, 07/03/2013 a les 15:16
Per què no llogaven el pis en comptes de comprar-lo? Si en comptes d'hipotecar-se haguessin llogat un pis, ara no estarien així. A Espanya se signa un paper que diu que el banc et deixa X euros i els hi has de tornar, la hipoteca no va lligada --pel que fa als diners-- al pis com en altres parts del món. Si ara el pis que van comprar valgués el triple, ells es quedarien el superàvit tan tranquils. Van jugar a un joc i van perdre. No haver-hi jugat. Que comprar un pis no és obligatori i es pot viure molt dignament, i tranquil, en un pos de lloguer.
+45
-46
A pagar.
Jan, 07/03/2013 a les 15:36
L'únic problema que te una hipoteca es que es tenen de pagar els rebuts, no en te cap mes. I això quan un va a signarla ja li expliquen ben clar, i sensa posar-li cap pistola al pit. Ah no, que llogar es de tontos... doncs a pagar, o del pis el seu amo -el banc- en pot fer el que vulgui.
+3
-8
Sí, que es pot!
Anònim, 07/03/2013 a les 16:05
Per replicar el comentari "per què no llogaven el pis en comptes de comprar-lo"? haig de dir que comprar un habitatge per viure-hi no és cap joc, és per cobrir una necessitat bàsica.

Assumint fins i tot que és un joc, aquestes persones tenen clar que han perdut, de fet el pis el perdran i l'haurà guanyat el banc. El que és intolerant és que la subhasta es faci extrajudicialment (sense dret a defensar-se) i que a sobre els quedi un deute de per vida. I això ho devem als bancs i a les lleis injustes que ens regeixen i que poden afectar a tothom. És hora d'aturar aquests abusos.

Sí, que es pot.




+3
-9
Tot el suport pels tancats de banesto
Toni, 07/03/2013 a les 16:41

Malgrat l'odi curt de mires dels comentairs anteriors, i la prepotència d'alguns que encara poden pagar, no hi ha dubte que les Plataformes d'Afectats per les Hipoteques guanyaran: perquè tenen raó, perquè lluitaran fins on calgui, i perquè els lladres dels bancs, malgrat tenir-ho tot a favor, no paren d'escanyar-nos i estafar-nos a tots.
+3
-7
Llogar?
Anònim, 07/03/2013 a les 18:07
Al 1er anònim: I perquè els hi van concedir la hipoteca? Potser realment no els hi podien conedir, però havien de fer negoci.
Oi que si et vinc plorant perquè li he deixat els diner a un que no mel's pot pagar segurament em diras: perquè els hi deixaves? I si després t'obligo a que mel's tornis tu? Encara que després no en tinguis per comprar medicaments?
Fill meu, és el que està passant.
Tothom vol pagar els seus deutes, però una cosa són interessos i una altra cosa és usura.
Jo d'aixo en dic violència, no és una violència d'anar a garrotades, però que et fotin fora de casa i a més t'escanyin de per vida en deutes....
+2
-4
Siguem més crítics
Anònim, 07/03/2013 a les 18:33
Aquests arguments eren vàlids uns quants anys enrera però amb el què està passant, que amb diners públics s'estan salvant bancs entre altres barbaritats i que a sobre els que estan patint més és la part més dèbil de tot el "tinglado"que s'ha organitzat. No és just. Us sona; "Lloga és llençar els "diners". " Els pisos mai baixen de preu."
+2
-9
Hipocrites
David, 07/03/2013 a les 18:38
Jan i anonim com teniu els collons de defensar els putos bancs q han portat el pais a la ruina, aquesta parella qua varem comprar seguranent treballaven els dos i ara oer culpa dels bancs i els pilitics no tenen feina aixi q els culpables no son ells,soy una colla de desgraciats defebentd els bancs, espero q vosaltres i algu de la vostra familia pasi per em nateix ja veuren si oenseu igual , em faria vergonya ser amic vostre.
+8
-1
d´acord
Anònim, 07/03/2013 a les 19:27
totalment d´acord amb els comentaris anteriors,lo que no es pot fer es viure en un pis sensa pagar res,
ni lloger ni hipoteca
+2
-8
frivolitat
Anna, 07/03/2013 a les 19:49
Em sembla una manca de respecte cap a la gent que està patint per aquesta situació.Aquestes situacions estan ocasionant morts , molt de dolor i patiment en moltes famílies
+5
-6
respecte
joanna, 07/03/2013 a les 19:54
Crec que els dos comentaris primers són degradants. Molta gent està patint i no tothom ha estat inconscient. La casuística és diversa i molta gent no s'esperava quedar-se sense feina, etc...
No cal ni dir que els bancs han abusat dels seus client d'una manera alarmant i la manca d'ètica ha estat alarmant i això es paga i es pagarà
+10
-0
Incauts?
Anònim, 07/03/2013 a les 20:20
No entenc que una família de treballadors (Treballador = persona que es pot quedar sense feina) se la jugui comprant-se un pis de 350.000€, o més.
+7
-1
Trist
Anònim, 07/03/2013 a les 20:37
Aquests escarafalls, les pintades, la plantada d'enganxines, l'amenaça als empleats i la difamació són penosos i il·legals. I encara són més penosos tenint en compte que, com es diu en els comentaris anteriors, la senyora va acceptar unes condicions que, en aquest moment, li són desfavorables... però, d'aquí a pintar-se com una estafada n'hi ha un bon tros.
+2
-4
pis i diners
Gerard, 07/03/2013 a les 21:10
O sigui que el banc s'emporta el pis de 350.000 i els 150.000 que ja li han pagat +interessos de la hipoteca, vaja, uns 200.000€ + 350.000€ del pis.

Que el banc els retorni la diferencia a un lloguer.Si no dona res es injust per la parella, i si condonen ho es per el banc.
+6
-3
Als listillos....
xevi, 07/03/2013 a les 21:14
Ja...Doncs vosaltres que heu estat tan i tan llestos de no agafar hipotèca, podrieu reclamar que no es rescatin els mateixos bancs que estan desnonant gent...Total, han jugat a un joc i han perdut, no? Perquè els hem de rescatar? O és que això de jugar al capitalisme només val pels pobres? Aquí s'esta desnonant gent perquè uns bancs es van passar de la ratlla i han engegat l'economia sencera a pastar fang, ara resultarà que per tenir un sostre has de tenir coneixements d'enginyeria financera i que si no en tens, et foten fora de casa teva perquè mira: haver estudiat a ESADE. Estat del benestar en diuen.
+8
-1
Jo
Anònim, 07/03/2013 a les 21:15
Es necessari embrutar el terra (vegeu els videos i les fotos) de papers? heu escoltat el primer video? amb quina educació parlen?"sarcasme" i a mes son tots castellans. Els trobo patetics aquests del pha.
+2
-8
Ànims!
Anònim, 07/03/2013 a les 22:40
Bona feina la que fa la PAH!! Cal que ens plantegem que és més important, si els beneficis per una entitat bancària o el dret a tenir un habitatge! MOLTS ÀNIMS!!!!
+12
-1
osti!
Anònim, 08/03/2013 a les 00:18
No m'ho puc creure! L'amo del pis es aquell que fa uns anys va aterroritzar al jovent d'esquerres i indepe de Manlleu! I ara li voleu salvar la casa?? Amb mi no hi compteu!
+1
-9
Pis
Emilià, 08/03/2013 a les 06:48
Els comentaris anteriors o viviu al planeta mart o formeu part de l'estafa que ha suposat tota la bombolla immobiliaria,ja que no veura que tot plegat és un dels casos de corrupció més gran de l'història feta per els bancs i amb el vist-i-plau del govern és a ser bastant burriquet.
+7
-0
reflexió
Anònim, 08/03/2013 a les 09:45
quan es vam independitzar i vam anar de lloguer a un pis de 30m, la gent ens deia que eram imbècils que era llençar els diners,....molts dels nostres pares han s'han aprofitat de la burbuixa o ningú é al costat algú que no hagi fet negoci amb un pis de fa més de 30 anys????? i ells mateixos admitien que no pagarien aquella barbaritat per aquell pis i pot ser li estavan venen als fills del vie del costat.... On estaven els organs reguladors llavors, cnmv, bce.be,.....??? no només controlant als bancs, que no oblidem que són un negoci privat, als tasdors, notaris (que cobran un pico no oblidem per revisar que no haguès pràctiques abusives,...), les finques que tenien % comissió,..... Tampoc hem de ser hipòcrites i el banc crec que ahuria de mantenir el valor de tasció fixe uns anys, no veig bé que es recatin bancs, són negocis privats si la caguen doncs que pringuin.... També hem de ser conscients que signen per un valor 110% per sobre de la nostra garantia hi ha un 10% que avalem com a persones.... Perque quan la gent veias que cobraba mínim 3000 eurazos i tu amb carrera 900€, tu podies estalviar i ells no!!!!! Crec que totos hem de fer un examne de reflexió, en aquest país ´s més fàcil que el del costat tingui tota la culpa, jo tinc tots els merits i el "papa" estat inclús m'ha de buscar la feina.... Si no ho fem no podrem sortir mai d'aquest país de merda que hem creat entre tots!!!!
+3
-7
IGNORANS
Núria, 08/03/2013 a les 14:00
Que fort tot plegat,
per la gent que diu que no haver signat l'hipoteca dir-lis que Deu us conservi la feina i la salut (espavilats)
Quan la gent signa una hipoteca ho fa amb molta il.lusió i amb el convenciment que no li faltarà mai la feina i tot anirà bé
No sé si em fa mes pena els pobres afectats o els que defensen al banc , o és que trobeu bé tot el que esta fent aquesta gentussa?
quina pena em feu de veritat!!!!!