El nou tram Olost-Olvan facilita la connexió entre Osona i el Berguedà

El Departament de Territori i Sostenibilitat ha completat les obres de condicionament de la carretera, que han abastat una longitud de prop de 22 quilòmetres i han costat 41 MEUR.

Redacció Osona.com
05 de febrer del 2013
La carretera entre Olost i Olvan, al tram de Sagàs.
La carretera entre Olost i Olvan, al tram de Sagàs. | Generalitat de Catalunya
La carretera entre Olost i Olvan, al tram de Sagàs. Foto: Generalitat de Catalunya

El Departament de Territori i Sostenibilitat (TES) ha completat les obres de condicionament de l’itinerari entre Olost i Olvan, que han abastat una longitud de 21,8 quilòmetres i han comptat amb una inversió de 41 MEUR. Aquesta actuació ha millorat el traçat de l’itinerari i facilita les comunicacions entre municipis d’Osona i del Berguedà i la connexió entre l’Eix Transversal i l’Eix del Llobregat.
 
En la major part del recorregut, l’actuació ha suposat la construcció d’una nova carretera amb petites variants de traçat que han seguit el corredor de les carreteres antigues. En la resta, s’ha eixamplat la calçada existent. D’aquesta manera, l’obra permet millorar la seguretat i la comoditat en la conducció.
 
Els treballs van començar la primavera de 2009 i s’han executat en diverses fases. En els últims mesos, s’ha treballat en les tasques d’acabats a tot el recorregut, amb la pavimentació final i la senyalització.
 
L’actuació, per trams
 
El condicionament que s’ha dut a terme a l’itinerari Olost – Olvan es pot dividir en aquests trams:

- Olost - Prats de Lluçanès: aquest tram ha seguit el corredor de pas de l’actual BV-4405 i de la BP-4653 i té una longitud de 5,7 quilòmetres, entre el final de la futura variant d’Olost i l’inici de la variant de Prats de Lluçanès. Inclou tres interseccions: amb la BP-4653 a Perafita, amb la BV-4342 a Sant Martí d’Albars i Santa Eulàlia de Puig-oriol, i a l’accés a Santa Creu de Jutglar. En aquest tram, s’han construït dos viaductes, de 95 metres de longitud cadascun: un sobre la riera Gavarresa i un altre sobre la riera del Lluçanès.
 
- Variant de Prats de Lluçanès: per tal d’evitar el trànsit de pas per l’interior del nucli de Prats de Lluçanès, s’ha construït una variant pel nord-est, d’1,3 quilòmetres de longitud. Hi ha dos encreuaments: Prats-est, d’inici de la variant, i Prats-nord.  

- Prats de Lluçanès – Olvan: aquest tram té una longitud total de 14,6 quilòmetres, des del final de la variant de Prats de Lluçanès fins a la variant d’Olvan, i ha seguit el corredor de la C-154. Pel que fa a estructures, cal remarcar un viaducte de 114 metres de longitud sobre la riera del Pontarró; l’ampliació del pont ja existent sobre la riera de Merlès i la construcció d’un nou viaducte de 45 metres sobre la riera de La Riba. Finalment, s’ha actuat en els accessos següents: enllaç amb la carretera BV-4341 d’accés a Lluçà; intersecció amb la carretera BV-4406 i intersecció amb la carretera BV-4347, d’accés a Olvan.
 
La nova carretera està formada per dos carrils de 3,5 metres d’amplada i dos vorals d’1 metre cadascun. En els trams amb més pendent, s’ha format un tercer carril per a avançaments; en total, 3,9 quilòmetres de vies lentes. En general, els encreuaments estan formats per interseccions a nivell, amb tercers carrils centrals per als girs a l’esquerra.
 
D’altra banda, les obres han inclòs la connexió amb els camins interceptats per la carretera. En aquest sentit, s’han format camins laterals i passos a diferent nivell sobre el tronc central de la carretera per tal de donar-los continuïtat.
 
Variant d’Olost
 
En el marc de les actuacions de millora de la mobilitat en aquest àmbit, el Departament de TES té en execució les obres per a construir una variant que  permetrà evitar el trànsit de pas per l’interior d’Olost. Aquesta variant connecta la carretera BV-4405, on s’han dut a terme les obres de condicionament esmentades, i la C-154. La variant discorrerà per l’est del nucli urbà i tindrà una longitud de 2,5 quilòmetres.
 
Les obres, que van començar a finals de 2011, compten amb un pressupost de 9,1 MEUR. A finals de 2012 va entrar en servei la intersecció nord d’Olost i actualment estan en execució les tasques de moviment de terres i obres de fàbrica de la resta de variant . Es preveu que la variant entri en servei a finals de la primavera vinent.

La carretera entre Olost i Olvan, al tram de Santa Maria de Merlès. Foto: Generalitat de Catalunya