El burro català, un nou reclam turístic

El Mas Oller de Sant Martí de Centelles impulsa una iniciativa innovadora.

Nació Digital
17 de gener del 2013
576_1302895136_Adri_Costa_MG_8180_Mercat_del_ram_burro_catal_2011
576_1302895136_Adri_Costa_MG_8180_Mercat_del_ram_burro_catal_2011 | Adrià Costa
Foto: Adrià Costa

Davant l'esclat, fa uns anys, del símbol del burro català que es col·locava als vehicles com a mostra de catalanitat en contraposició al toro espanyol, Martí Sentías, amo del Mas Oller de Sant Martí de Centelles, ha decidit tirar endavant un projecte per explicar la història d'aquest animal tan nostrat. Així, aquest propietari rural ha convertit casa seva en un museu on exposa la història de la família lligada a la importància i l'origen del burro català. L'època daurada d'aquest animal va coincidir amb l'arribada del ferrocarril al segle XIX quan, gràcies al nou mitjà de transport, el burro es va poder exportar a llocs tan llunyans com els Estats Units, en la conquesta de l'oest, Argentina o Cuba.

Un pèl de color negre, metre seixanta-cinc d'alçada i el ventre i la cara interna de les extremitats, així com el musell, les zones orbitals dels ulls i la base de les orelles d'un color blanquinós són els trets principals que permeten a qualsevol persona reconèixer un dels símbols que s'identifica actualment amb Catalunya, el burro català. El propietari del Mas Oller, Martí Sentías, explica que segurament menys coneguda és la història d'aquest animal, els seus orígens o l'època daurada que va viure.

Llegiu el reportatge íntegre