Trànsit fa l'agost al radar de la C-25 a Gurb

Campanya massiva de sancions a un punt de l'Eix Transversal, on la velocitat permesa s’ha reduït de cop a causa de les obres. Algun conductor ha rebut 8 multes en només 10 dies.

Pere Pratdesaba
01 de març del 2012
576_1330439198_Adri_Costa_MG_8467_radar_C-25_Gurb_2012
576_1330439198_Adri_Costa_MG_8467_radar_C-25_Gurb_2012 | Adrià Costa
El radar de la C-25 a Gurb, aquesta setmana. Foto: Adrià Costa

El radar fix de la C-25 a Gurb, just a la cruïlla amb la C-17 (km 180), al costat de Xocovic i en sentit Lleida, està que treu fum. Des de finals de gener no para de sancionar conductors i conductors que s’excedeixen en la velocitat permesa de 60 km/h. Els afectats es compten per dotzenes i fins i tot s’han agrupat en un Facebook per fer palesa la seva indignació.

La campanya massiva de sancions es va iniciar el 25 de gener. Aquest tram sempre havia estat limitat a 80 km/h i el radar saltava quan un vehicle passava dels 100 km/h. De cop i volta, i a causa de les obres, es va baixar la limitació a 60 km/h i el radar es va començar a disparar a partir dels 80 km/h. Tot i les obres, els vehicles que circulen per aquesta zona solen anar a una velocitat mitjana força elevada. El resultat és fàcil de preveure. Durant les darreres setmanes, els conductors, acostumats a les limitacions anteriors, han sobrepassat una i altra vegada la velocitat, de manera reiterada.

Les denúncies han començat a arribar a les llars dels afectats al cap d’un mes, catalogades com a “falta greu”. Les sancions solen ser de 100 euros, per velocitats d’entre 80 i 100 km/h, les més habituals. Si es paguen amb antelació es pot obtenir un descompte del 50%. Si es fan al•legacions, es perd la bonificació.

Molts conductors habituals d’aquest tram han rebut la mateixa multa repetida, amb la mateixa foto però amb el dia canviat.  El cas més flagrant és el de la Cris Peñalver, una noia que treballa a Manlleu des de fa nou anys i passa cada dia pel punt on hi ha instal·lat el radar. Ha rebut vuit denúncies que pugen 1.000 euros i dos punts de retirada de carnet en total, entre el 29 de gener i el 10 de febrer. A finals de febrer, les sancions s’han tornat a tallar de cop, ja que en el punt on hi ha el radar s’hi ha instal·lat un pas provisional i els vehicles no poden circular a més de 40 km/h (hi ha bandes rugoses i els cotxes transiten un darrera l’altre, molt a poc a poc).

“És una manera mesquina de recaptar diners”, es queixa l’Alba, que també està afectada i ha rebut tres multes. L’Alba també explica que el carter del seu poble, Centelles, li ha comentat que s’ha fet un fart de repartir les mateixes cartes duplicades a moltes llars. En alguna, comenta, n’hi va deixar sis de cop.

Unes sancions totalment ‘legals’

Els afectats han començat a agrupar-se al voltant d’un Facebook, sota el nom d’”Afectats pel radar de la C-25”, on expliquen els seus casos i expressen la seva indignació. També s’estan intentant fer propostes per tal de reclamar a l’autoritat competent (el Servei Català de Trànsit) i buscar assessorament legal. Tot i això, sembla que ho tindran força complicat i la repercussió no podrà anar més enllà de la simple queixa.

Segons fonts judicials consultades per Osona.com, el codi de circulació és molt clar. En el nivell de preferència dels senyals de trànsit, les senyals circumstancials per obres ocupen el segon lloc, per darrera dels agents, i per davant d’altres senyals lluminoses, horitzontals, verticals o les normes de trànsit de principi. Aquestes senyals per obres, per tant, tenen total preferència i no cal fer cap avís previ. “Les obres manen. I com que està senyalitzat, no hi ha res a fer”, apunten aquestes fonts.

Des del Servei Català de Trànsit, que és qui gestiona aquest radar (els radars fixes no passen pels Mossos d’Esquadra), es reforça aquest argument. “Els conductors triguen un temps a adaptar-se a un nou límit de velocitat. No hi ha més”, apunta un portaveu de Trànsit.  Aquesta és la postura oficial de Trànsit, que ha declinat que algun responsable fes declaracions, tal com li ha demanat Osona.com. Tampoc s’han donat dades del nombre de sancions, tot i que s’han reclamat en diverses ocasions.

Els afectats, però, continuen amb la seva posició i segueixen desqualificant la mesura, tot i que no presenti irregularitats. “Des d’un punt de vista legal pot ser correcte. Però des d’un punt de vista ètic, ja és una altra història”, diu en Pere, que també ha estat sancionat en dues ocasions. “Sempre ens han dit que l’objectiu principal del radar és preventiu, no sancionador. O no?”, es pregunta.

Aneu al Facebook dels afectats