Redacció Osona.com | Actualitzat el 24/11/2011 a les 13:21h

Dos artistes vigatans creen la passamuntina

Es tracta d’un híbrid entre passamuntanyes i barretina catalana.

El Centre d’Art Contemporani de Vic, ACVIC, ha acollit aquest dijous, dia 24 de novembre, la roda de premsa de presentació de la passamuntina, un híbrid entre passamuntanyes i barretina catalana, dissenyada pels artistes vigatans Toni Casassas i Tere Mo.

Hi han estat presents els dos artífexs d’aquesta reivindicativa i original peça, que també han organitzat una presentació de caire més festiu oberta a tots els públics, avui a les 20:30h, al bar restaurant El Gravat, de Vic.

Formalment, la passamuntina manté les característiques bàsiques de la barretina i pot ser duta com a tal, però també es pot desplegar en longitud de tal manera que tapa les orelles i part de la cara, esdevenint un passamuntanyes. Un passamuntanyes que abriga del fred, i alhora, és un distintiu català.

Es considera com a molt versemblant que l’origen de la barretina estigui en el cofat de forma cònica utilitzat pels antics pobles de l’Àsia Menor, més concretament a Frígia, regió d’influència grega a l’actual Turquia. L’ús de la barretina fou general a tots els ports mediterranis. Als baixos relleus relatius a les victòries de Ramsès I (1430-1380 A.C.), esclaus i presoners portaven la barretina de la marineria mediterrània. Els romans van establir el costum de donar la gorra frígia als esclaus quan se’ls alliberava, i es va convertir en símbol de llibertat. Molt posteriorment i per aquest motiu, seria adoptada pels lluitadors de la Revolució Francesa.

Navega per les etiquetes

barretinapassamuntina

COMENTARIS

+0
-0
no massa b
Anònim, 25/11/2011 a les 18:41
ho dic en el sentit purament identificatiu de la persona.algu ke altre pot tenir idees poc "sanes" amb la passamuntina. però com és un element cultural doncs no passa res. la gent amb cara descoberta home!temps al temps!
+0
-0
Tortell de Reis i els Reis Mag d’Orient
Cuina Cinc, 21/01/2012 a les 11:01
Podeu veure la primera representació dels RRMM es troba a Ravenna, en un mosaic a la Basilica de Sant'Apollinare Nuovo, S. VI

http://cuinacinc.blogspot.com/


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Manlleu
dimecres
12°C  27°C
dijous
13°C  28°C
divendres
14°C  28°C
Enquesta
La manifestació contra el racisme a Vic haurà servit per alguna cosa?
      Vots emesos: 179

Balla contra el càncer

 
Vídeo de TVBagué sobre el flashmob d'Osona contra el càncer de dissabte, amb imatges de la ballada a Vic i a Torelló.
Recull fotogràfic
Vés a: La manifestació a Vic reuneix un miler de persones d'arreu del país

La manifestació a Vic reuneix un miler de persones d'arreu del país

La convocatòria per la cohesió social i contra el racisme transcorre sense incidents i en un ambient festiu, pacífic i reivindicatiu, tal com havien demanat els organitzadors.

Galeria de fotos (Adrià Costa)

Edicions locals
Humor
Vés a: En Mandanga diu un gran «no» al racisme

En Mandanga diu un gran «no» al racisme

Nova entrega d'humor (imatge ampliada a dins de la notícia).

Arxiu històric


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: