ACN | Actualitzat el 19/09/2011 a les 08:08h

Rigau vol redistribuir els nouvinguts entre totes les escoles

La mesura està a les beceroles. Si es tira endavant podria afectar Vic i els municipis veïns.

Un grup d'alumnes jugant al pati del col·legi Pare Coll de Vic Foto: Adrià Costa .

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, està estudiant obrir les zones d'escolarització per aconseguir un repartiment més equilibrat de la població immigrada als centres escolars dels barris on hi ha un alt percentatge de població estrangera. L'objectiu del Departament és evitar que hi hagi districtes on convisquin escoles amb un alt percentatge d'immigració a les aules, que superin el terç que Rigau creu que seria òptim, i d'altres que en tinguin molt menys. Aquesta proposta s'inclouria al nou decret d'admissió d'alumnes que la conselleria està preparant i que espera tenir enllestit en el termini d'un any i mig. "És un objectiu de legislatura", ha afirmat Rigau en una entrevista a l'ACN.

La consellera d'Ensenyament s'ha tornat a mostrar "partidària" d'obrir les zones educatives per evitar que els immigrants es concentrin en determinats centres de barris on la població estrangera representa un alt percentatge del total i fins i tot supera a l'autòctona i en canvi hi hagi d'altres on la seva presència sigui molt minsa. En definitiva, es busca equilibrar aquesta presència.

En una entrevista a l'ACN, Rigau ha explicat que aquesta nova proposta de zones escolars s'inclouria en el nou decret d'admissió d'alumnes, que espera tenir enllestit en el termini d'un any i mig. "Som partidaris i ho estem estudiant d'obrir les zones educatives, fer que la gent dels barris amb més densitat es puguin desplaçar a altres centres", ha afirmat.

La consellera ha afegit però que és un tema "delicat" que requereix "un debat molt profund". "Hem de procurar que en un mateix districte no hi hagi escoles molt carregades i d'altres que no, hem de procurar aquest percentatge que no desnaturalitzi el grup", ha asseverat.

De moment però, el proper curs les zones d'escolarització seran les mateixes, ja que el nou decret no estarà enllestit fins d'aquí un any i mig aproximadament. Tot i això, Rigau ha deixat clar que aquest "és un objectiu de legislatura" i espera que durant els propers tres anys es pugui fer aquesta modificació.


Mesures alternatives

La consellera ha reiterat que seria òptim que la població estrangera no superés un terç del total d'alumnes d'una aula. Però ha reconegut que hi ha barris on això no és possible perquè la pròpia realitat de la zona és que els immigrants són la majoria del veïnat. En aquests casos és on ha considerat que caldria obrir les zones d'escolarització.

Paral·lelament però ha dit que en aquells llocs on no sigui possible respectar els percentatges s'han d'estudiar "actuacions" que permetin que malgrat superar el terç de l'aula, els immigrants puguin adquirir les competències bàsiques de la llengua. "Perquè no hi ha millorar manera de parlar el català que estar amb gent que parla català", ha declarat.


Vic i els municipis veïns, a l’expectativa

La mesura és molt semblant al model Vic que ja s’utilitza a la capital d’Osona. Tot i això, no queda clar si a Vic es podria anar més enllà del sistema actual o s’ampliarà als municipis veïns, com ja proposava l’alcalde Josep M. Vila d’Abadal l’any passat (fa poques setmanes també ho va proposar l’alcalde de Salt, a Girona). Tampoc està definit encara si podria tenir caràcter supramunicipal, amb la qual cosa s’haurien de gestionar conjuntament municipis com Gurb, Calldetenes i Vic.

“De moment, tot està a les beceroles. És només una proposta i llavors s’haurà d’estudiar en cada cas i en cada municipi com es pot aplicar”, han explicat fonts del Departament d’Ensanyament a Osona.com. “Es tracta d’obrir un debat que es tancarà amb el decret”, afegeixen les mateixes fonts.

En principi, l’única mesura que sembla clara és que s’ampliarà la zona educativa per als pares, per tal d’escollir escola. Si ara poden triar entre tres escoles públiques i tres de privades, un cop aprovat el decret, podrien triar entre cinc de públiques i cinc de privades. Amb aquesta acció, “seria molt més fàcil” reorganitzar l’alumnat nouvingut, opinen dels del Departament.  Com es farà aquesta reorganització tampoc està definida del tot.

Navega per les etiquetes

escolaeducacióIrene Rigauimmigració

COMENTARIS

+1
-2
ens estem tornant boixos!
Anònim, 19/09/2011 a les 11:35
Com ho pagarem això? estem treien transport escolar i ara n'haurem de tornar a posar, això es com si abans volguessim redistribuir els nens i nenes dels pobles, s'ha de facilitar l'acces a l'educació no condicionar a les families. Si l'escola es a prop de casa doncs haurem de fer quelcom perque hi capiguen però sinó tractem a la gent com a mercaderies.
+4
-2
És vergonyós
Edu, 19/09/2011 a les 11:35
És vergonyós, que amb les retallades que es fan, no es treguin les clases extres que es dediquen a aquesta gent per adaptar-hos, gent que es més malvinguda i que no paguen aquestes dedicacions per a ells. En quin país , si tu hi anaves, et farien clases especials per adaptar-te a aquell país
+4
-2
Qui dóna més
Anònim, 19/09/2011 a les 15:52
Com sempre, quan ja no saben com contenir l'allau d'immigració la sol·lució és escampar-la als municipis que s'estan escapant de patir-la... I la pregunta que fa estona que em ronda pel cap és: serà com a Manlleu que, per tal que vagin a altres escoles i poder-ho "repartir", se'ls regala a algunes famílies d'immigrants els costos de matrícula i mensuals per tal que vagin a escoles privades i el que "reparteixen" són aquests costos entre totes les famílies d'autòctons? El que han de buscar són sol·lucions i no embolicar encara més la troca!!
+0
-1
Si no coneixeu la realitat
Anònim, 19/09/2011 a les 16:52
A Osona la immigració ja no incrementa sinó que s'ha parat, la natalitat també baixa i les classes de reforç no només les reben els fills d'immigrants sinó molta canalla d'aquí.
Però no sé perquè us entossudiu a parlar de nens i nenes immigrants quan són fills de nouvinguts i per tant són catalans. Us agrada enverinar la realitat.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Manlleu
dimecres
12°C  27°C
dijous
13°C  28°C
divendres
14°C  28°C
Enquesta
La manifestació contra el racisme a Vic haurà servit per alguna cosa?
      Vots emesos: 178

La manifestació contra el racisme

 
Vídeo de Telewebvic sobre la protesta de Vic, el passat dissabte 26 de maig.

Tota la informació de la manifestació

Recull fotogràfic
Vés a: La reforma de la plaça Fra Bernadí de Manlleu, en 2 minuts i 39 segons

La reforma de la plaça Fra Bernadí de Manlleu, en 2 minuts i 39 segons

Xavier Gaja edita un time-lapse amb 530 fotos de les obres del centre neuràlgic de la ciutat, des de finals del 2010 fins a l’actualitat.

Edicions locals
Humor
Vés a: En Mandanga diu un gran «no» al racisme

En Mandanga diu un gran «no» al racisme

Nova entrega d'humor (imatge ampliada a dins de la notícia).

Arxiu històric


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: