Vic incorpora als autobusos urbans una aplicació basada en el Google Maps

La nova tecnologia permet als usuaris conèixer en temps real la posició precisa dels vehicles, via telèfon mòbil. La iniciativa es complementa amb una pantalla i un sistema d’àudio.

Laura Busquets / ACN
27 de gener del 2011
La pantalla que informa als passatgers.
La pantalla que informa als passatgers. | Laura Busquets / ACN
La pantalla que informa als passatgers. Foto: Laura Busquets / ACN

Uns dissenyadors alemanys han creat una aplicació per a dispositius mòbils que utilitza la tecnologia de Google Maps i que permetrà als usuaris del transport públic de la ciutat de Vic saber en tot moment on es troben els vehicles i el moment “precís” d'arribada a la parada. Aquesta eina permetrà optimitzar el servei de transport urbà als usuaris i millorar-ne la qualitat. A més, el nou servei integra una pantalla a tots els autobusos urbans a través de la qual el passatger pot escoltar i veure informació detallada de la ruta. Durant l'any 2010, el transport urbà de Vic ha registrat 600.000 usuaris.

Amb la idea de fer un transport urbà “més transparent”, el director de l'empresa mybus, encarregada de pensar i executar aquest prototip, l'alemany Malte Metzing, ha explicat que el servei consisteix en una aplicació accessible a través de dispositius mòbils com iPhone o sistemes Android que permet conèixer a temps real els horaris o rutes que fan els vehicles i quines connexions cal prendre per arribar al lloc de destí.

L'aplicació web és un mapa de Google Maps que mostra les línies dels autobusos de Vic i el moviment que fan els autobusos a temps real, cosa que permet saber-ne la posició precisa. L'accés a aquesta informació modificarà “inevitablement” el comportament dels usuaris ja que, segons Metzing, “podran aprofitar més bé el seu temps”.

A més, els autobusos de les línies vigatanes incorporen unes pantalles que avisen els usuaris de la propera parada. A més, també s'hi poden llegir notícies i s'oferta un servei de propaganda pels comerços de cada zona. El servei es complementa amb un sistema d'àudio que relata quina és la propera parada.

L'Ajuntament de Vic ha materialitzat aquest projecte que incorpora la tecnologia 2.0 amb l'objectiu de fer més accessible la informació a l'usuari, però també per contribuir a la sostenibilitat de la ciutat i ajudar en la reducció de l'ús del vehicle privat.


Sistema pioner que interessa a ciutats com Sabadell o Manresa

Malgrat que ciutats “més grans” ja compten amb sistemes d'informació semblants, és la primera vegada que s'implanta aquest sistema en un municipi d'aquestes característiques. El director general de l'Associació de Municipis amb Transport Urbà, Antoni Prunés, ha afirmat que aquest és “un sistema molt adequat” per a ciutats de 60.000 i 50.000 habitants però també per a ciutats més petites.

Tot i que el regidor de Serveis de l'Ajuntament de Vic, Toni Serrat, ha reconegut que el transport urbà és “deficitari” ha afirmat que no per això han deixat d'apostar per la millora de la qualitat dels vehicles i el servei que s'ofereix a l'usuari.

Més d'una trentena de tècnics de transport urbà de ciutats com Sabadell, Terrassa o Manresa han assistit aquest dimecres a Vic per conèixer de primera mà el funcionament d'aquest nou servei i estudiar-ne la possible implantació als seus municipis.


---------------------
NOTA DE PREMSA

Vic presenta un prototipus pioner de servei d’informació a l’usuari dins els busos urbans

- El bus urbà rep un increment de viatgers del 54 % respecte l’any 2007


L’Ajuntament de Vic ha desenvolupat un prototipus de servei d’informació a l’usuari dins el transport urbà amb l’objectiu de millorar la qualitat d’aquest servei. Aquest prototipus consisteix en un mecanisme que s’integra a tots els busos urbans i on el viatger pot escoltar i veure la informació detallada de la ruta que està fent a través d’una pantalla. Aquest sistema  està creat amb les noves tecnologies i així  poder donar al viatger en tot moment informació d’última hora relacionada amb el transport urbà. Ens referim a poder conèixer de forma immediata els horaris, rutes i estat actual de la circulació del bus que es vol agafar. Amb aquesta nova eina l’Ajuntament de Vic millora la qualitat del servei amb l’objectiu de donar facilitats a les persones per així potenciar el transport urbà públic en detriment del transport particular.

L’aplicació, creada per uns dissenyadors alemanys, ha estat construïda específicament per la ciutat de Vic i altres municipis de Catalunya també han assistit aquest dimecres a una jornada de demostració per tal de poder-ho desenvolupar a les seves ciutats. Així, ciutats com Manresa, Granollers, Sabadell, Terrassa, Molins de Rei, Les Franqueses del Vallès, Lliçà d'Amunt, entre altres, han presenciat una demostració del nou sistema. Aquesta trobada ha estat impulsada per l’AMTU (Agrupació de Municipis amb Transport Urbà) i també s’ha comptat amb la presència del seu director general, Antoni Prunés.


El bus urbà de Vic augmenta de passatgers cada any

El regidor de Serveis i Recursos Humans de l’Ajuntament de Vic, Toni Serrat, ha exposat avui les xifres de viatgers del transport urbà de Vic i les ha catalogat com a “èxit i encert d’aquest consistori”.

El nombre d’usuaris ha tingut un creixement progressiu. Així, l’any 2007 hi va haver 391.092 viatgers; l’any 2008 se’n van registrar un total 438.379; el 2009 hi va haver 543.320 i, finalment, aquest darrer any el transport urbà ha computat 605.806 viatgers. Amb aquestes dades es mostra aquest servei està funcionant de forma positiva. D’altra banda, és important remarcar que des de l’Ajuntament de Vic hi ha hagut la voluntat de potenciar el transport a municipis veïns com és el cas de Calldetenes i Gurb que ja s’està aplicant.


Una trentena de tècnics de diferents municipis han assistit a la presentació de l'aplicació, aquest dimecres a Vic. Foto: Laura Busquets / ACN
Arxivat a