Pere Pratdesaba | Actualitzat el 19/09/2010 a les 00:18h

Qui té la culpa dels morts a l’Eix Transversal?

La sinistralitat de la C-25, una herència de l‘època del peix al cove, ve marcada pel col•lapse del trànsit, el retard del desdoblament, la violació dels senyals i les normes de trànsit, i la circulació de camions. El tema és a debat al Fòrum d'Osona.com.

Uns operaris retiren les restes de ferralla d'un cotxe accidentat a l'Eix Transversal. Foto: Adrià Costa

L’Eix Transversal va néixer coix. La que havia de ser la gran infraestructura del període del peix al cove de CiU es va quedar amb un tres i no-res. Els catalans tornàvem a tenir una carretera de fireta, amb dos carrils i un tercer addicional en alguns punts. Una mena de broma de mal gust, més si ho comparem amb les amples autovies solitàries que creuen les esplanades d’altres comunitats autònomes com Andalusia.

La C-25 és la carretera que vehicula tot el trànsit de gairebé mig Espanya (tota la part central) cap a una gran part de països europeus com França, Suïssa, Itàlia o Alemanya. O sia, la majoria d’aquests vehicles que van o venen de  Madrid, Saragossa o fins i tot Sevilla, quan arriben a Lleida, enfilen la C-25 fins a Girona. La via redueix així considerablement el trànsit que fins a llavors havia d’optar per la B-30 i l’àrea metropolitana.

El resultat era fàcil de preveure: col•lapse total en quatre dies. Una saturació que va més enllà i  que s’ha agreujat per l’orografia del terreny i les condicions meteorològiques, sobretot en el tram entre Manresa i Girona, amb fortes pujades i baixades, boires i glaçades puntuals. L’elevat trànsit de camions hi ha posat la resta. Per esbrinar les conseqüències de tot plegat tampoc  calien grans dosis d’imaginació: l’Eix Transversal s’ha convertit en un cul de sac amb un índex de sinistralitat dels més elevats de Catalunya. Els accidents mortals estan a l’ordre del dia. I el tram d’Osona és un dels més afectats.

Les obres, al ralentí

Però, qui és el culpable de totes aquestes morts a la C-25? El primer dit inquisidor acusa l’Administració. La gran solució de l’Eix passa per reconduir un error històric i enllestir el  desdoblament.  Quatre carrils que han trigat i encara triguen massa en arribar. Els problemes de liquiditat han complicat el finançament de l’obra i la crisi econòmica ha fet alentir les decisions des de la Generalitat. Però no hi ha volta de full i calen mesures urgents per activar el tan desitjat desdoblament que, de bons segur, farà caure en picat el nombre d’accidents.

Més culpables.  Alguns dels lectors del nostre diari, en els fòrums i comentaris dels darrers dies, han carregat contra els camions, que solen ser actors tràgics dels accidents més violents de la C-25. S’hauria de restringir el trànsit de vehicles pesats, tal com es fa al túnel de Bracons? ¿O potser en fem un gra massa i hauríem de deixar de criminalitzar un sector que, tot plegat, només mira de rendibilitzar el seu negoci? Un transportista el que busca és només utilitzar el camí més curt entre dos punts, per estalviar costos, ja siguin de gasoil, pneumàtics o peatges d’autopista. I alhora reduir la contaminació, no ho oblidem.

En una carretera amb trams tan perillosos com l'Eix Transversal, en ocasions els propis conductors tampoc hi ajuden massa. Les causes de l’accidentalitat a l’Eix són diverses. La majoria de casos, però, fan referència a una distracció o infracció del conductor, o a una velocitat inadequada (o sia, una vulneració flagrant dels senyals i les normes de trànsit). A això hi podríem afegir algunes senyalitzacions temeràries incoherents. Per exemple, en alguns punts continua una línia discontínua, quan a totes llums hauria de ser contínua.

El darrer implicat en tot aquest entrellat de culpabilitats són els Mossos d’Esquadra. És eficaç l’actuació de la policia autonòmica a l’Eix Transversal? Caldria que prenguessin noves mesures?

Els controls dels Mossos i la reducció d’accidents mortals

Amb l’objectiu final de reduir els accidents a la C-25, en aquests moments, els Mossos d’Esquadra de la Catalunya Central tenen dispositius periòdics en actiu al llarg de tot l’any. Les actuacions es basen en els controls de dos tipus. Primer, controls de velocitat generalitzats, amb radars mòbils i fixes. En ocasions esporàdiques, també s’utilitza l’helicòpter per enregistrar infraccions. El segon control té caràcter específic i s’adreça als camions i els autocars. En aquests casos es comproven les càrregues i els excessos de pes, en el vehicles pesats, i el nombre de viatgers, en els autobusos. També es controla el tacògraf, que marca els temps de conducció dels xofers.

Segons els Mossos d’Esquadra, aquestes actuacions han permès reduir la sinistralitat de manera força eficaç. Els números els hi donen la raó. De fet, el nombre de morts a les carreteres catalanes no ha deixat de baixar des de fa 10 anys. També a Osona.

Així, a l’Eix Transversal, en el tram entre Muntanyola i Espinelves (km 165 i 202), entre l’1 de gener i el 31 d’agost d’aquest any, hi ha hagut vuit accidents greus, amb el resultat de dos morts i sis ferits lleus. En el mateix període de l’any passat, en el mateix tram, també hi van haver vuit accidents, però els morts van augmentar fins a tres. Hi van haver dos ferits greus i vuit de lleus.

- Anar al Fòrum sobre el desdoblament de l’Eix Transversal
- Notícies publicades de l’Eix Transversal


Navega per les etiquetes

C-25Eix Transversaltrànsit

COMENTARIS

+0
-0
Es diu Jordi.
A. Nònim, 14/09/2010 a les 10:36
El culpable dels morts a l'Eix és el polític massa conegut que va decidir personalment,amb omnipotència i prepotència,que l'Eix es fes com finalment es va fer.
Ell dorm molt tranquil.
+0
-0
Manca de cura
Anònim, 14/09/2010 a les 11:03
El passat 12/09/10 quan tornava de Platja d'Aro per la C-25 ens va caure un pluja normal, dons era casi impracticable conduir per aquesta carretera, la divisió dels carrils no es veien i els camions que circulaven en sentit contrari, passaven a menys de 1,5 metres.
El tema no és si la carretera té trànsit o no, sinó la dolenta senyalització i la conservació.
Si mai passa un accident al Mossos de trànsit els informo que com a causa de l'accident apuntin la dolenta senyalització.
+0
-0
Tendenciós
Anònim, 14/09/2010 a les 11:13
Senyors d'Osona.com, com podeu ser tant tendenciosos en els vostres titulars? La sinistralitat és una herència del peix al cova? Ja veurem el que triga el desdoblament de l'eix ara que la Yeneralitá no pot ni pagar nòmines de funcionaris.
+0
-0
Ja hi tornem a ser
Anònim, 14/09/2010 a les 12:07
Les notícies relacionades amb aquesta carretera són com el Guadiana, que de tant en tant surt a la superfície. Efectivament és una carretera que ja va nèixer malament, però en tot cas qui condueix el vehicle és el que hi ha de posar més prudència i precaució i.. no còrrer més del que es pot. Si es fes cas a l'escassa senyalització que hi ha ens estalviariem més d'un accident
+0
-0
els diners
Pep, 14/09/2010 a les 12:44
Aquesta carretera es va projectar per primer cop al any 20 del segle XX durant la comunitat i fins l’època pujol no es va fer tal i com està ara i no tardarem massa any a veure el doble carril.
Evidentment quan es produeix un accident hi ha varies causes (la via, la velocitat, el trànsit, el temps, etc.) i podríem discutir hores i hores. Però el problema de fons es que Catalunya des de fa segles no té el poder polític i econòmic per administrar els recursos i infraestructures que només s’aconseguirà amb la INDEPENDÈNCIA.
Un cop aconseguit això i com un país normal parlarem de carreteres, de conductor, de vehicles i d’accidents com un país normal. Tanmateix i per desgràcia continuarem tenint accidents però com a mínim no trigarem 90 anys a fer una carretera perquè els nostres diners marxen per fer-les a altres territoris de la península ibèrica.
+0
-0
Tots!!
josep_7491, 14/09/2010 a les 13:05
Tots en tenim la culpa, ja que hi ha conductors que son veritablement irresponsables. Ara bé. Els principals responsables són els polítics i els tècnics: els primers per retallar massa els pressupostos per tal de donar massa comissions, i els darrers per admetre la imposició dels que, no tenint ni puñetera idea del tema, van imposar la seva voluntat per sobre del que, tècnicament, era evident.
+0
-0
Pocs controls
Dimarts, 14/09/2010 a les 15:02
D'acord que aquesta carretera ja es va posar en funcionament amb tot un seguit de deficiències, però em pregunto com és que, sabent-t'ho, no s'extrema el control.
Sovint faig el trajecte Vic-Girona i procuro seguir les indicacions de trànsit, doncs be; he de patir el "pressing" dels camions o cotxes de darrera que em fan llums si no vaig a més de 100Km/h o m'adelanten en llocs prohibits i perillosissims. MAI HE TROBAT ELS MOSSOS: PERQUE?
+0
-0
LA CARRETERA
Albert, 14/09/2010 a les 15:20
El culpable és sense dubte el conductor. Senmse aquesta carretera tothom hauria de passar per la vella carretera d'Espinelves per poder anar a Platja d'Aro, i si hi circulés el mateix nombre de gent aa que llavors segur que els accidents els comptaríem a milers, ja que la senyalitrzació, la visió i la seguretat en general encara és molt més deficient a les carreteres fins llavors construïdes. Prou demagògia, sisplau, a la gent. Que cal desdoblar? si, peròl'Eix amb un sol carril ja va ser un inmens avanç per la seguretat i la circulació de tothom. Quan estigui desdoblat no patiu, que els accidents no seran per culpa de la senyalització, sino per l'esccés de velocitat.
+0
-0
LA CULPA LA TÉ EL XA..XA..XÀ
HOUSE MD, 14/09/2010 a les 20:19
Què és més fàcil..? Prèmer el fre i reduir la velocitat en els trams on calgui o buscar responsabilitats de qui ha dissenyat una carretera.
Què és més pràctic..? Anar de Manresa a Girona baixant per Sabadell, Terrassa i prendre la C17 o reduir la velocitat en aquells trams que per condicions atmosfèriques típiques de la terra cal fer-ho i busquem responsabilitats alienes de qui ha dissenyat una carretera sense pensar que a parts de Catalunya hi ha una pubilla que s'anomena boira.
Permeteu acollir-me a una dita castellana que diu:

"Errar es humano... pero echarle la culpa a otro aún lo es más"

I així va en aquesta societat:

- Excés de velocitat..? la culpa la té el radar..
- Alcoholèmia positiva..? la culpa la tenen els polis i els controls d'alcoholèmia planificats perfectament per aturar-me i multar-me..
- No respectar un STOP/CEDIU EL PAS/LLUM VERMELL... però si aquí no cal aquest senyal, au va..
- Sortida de via..? la culpa la té qui va dissenyar la carretera..
- Plou..? la culpa la té Sant Pere... o en Tomàs Molina (tot arribarà)
+0
-0
La culpa la te..
Anònim, 14/09/2010 a les 22:03
Primer els tècnics per fer una merda de carretera,
Segon els polítics que veient el disseny nefast, van i la fan,sàpiguen que es quedara petita i la resta d'Espanya son de dos carrils(però el cobrament comissions crida mol) .
Tercer, "el titulat amb senyalització"(va fer el màster per CEAC).
Quart, la gent que sabent quins son els problemes d'aquesta carretera van i se la juguen.
Sisè, la gent que es pensa que si tinguéssim un mosso d'esquadra i un radar per m2, no hi haurien accidents(quant el 90% es per no mirar la carretera i anar drogat).
+0
-0
D'acord amb l'A.Nònim
Anònim, 14/09/2010 a les 23:34
Estic d'acord amb l'A.Nònim, el culpable (entre d'altres) es diu Jordi.

Per cert, els teus comentaris sempre són molt encertats!!! Em diverteixo força llegint-los!

||*||
+0
-0
Falta de memòria
Anònim, 15/09/2010 a les 13:39
Els que ja tenim algun any, recordem el drama que suposaba anar a Girona i a Lleida, per anar a Girona, per Bracons fins a Olot, per la Salut, per l'autopista .... per anar a Lleida, per Collsuspina, Moià, Sant Ramon.... quan arrivabes a Collsuspina ja havies tret la primera papilla!!.
Quan es va fer va ser una obra molt important i encara ho és, va apropar molts teriitoris i els que l'hem utilitzat i l'utilitzem ens facilita moltes coses.
Només vull criticar una cosa: La no restricció dels camions.
Que us sembla que passarà quan a Bracons hi deixen circular els camions ?, ara molt be perquè gairebe no en trobes....
L'Eix ja gairebé te 20 anys, recordem 20 anys enrera com estaba tot?? No ceieu que va ser una gran obra ?
No creieu que els conductors que portem una màquina a les mans moltes vegades ens n'oblidem i això n'es la principal causa dels accidents ?
Perquè hem de trovar el culpable de tot, quan quasi sempre els culpables en som nosaltres mateixos ?
Si hi ha diners tot es pot millorar que suposo és el que volen fer, i en el moment que es va construir debia ser uns dels problemes la manca de diners per fer-lo a 4 carrils.
Val la pena tenir memòria.
+0
-0
d'acord amb "Falta de memòria"
Anònim, 15/09/2010 a les 15:40
Absolutament d'acord amb l'últim comentari..."en el moement que es va construir no hi havia suficient pressupost per fer 4 carrils" (ho dic amb coneixament de causa, ja que el projecte inicial era de 4 carrils) i per això, com pasa tot el aquest país..al cap d'un temps hem de tornar a arreglar les coses o millorar-les ja que s'ens ha quedat curta ja sigui pels excessos de velocitats, la gran quantitat de camions diaris o la mala conducció de tots plegats.
+0
-0
correcció
Anònim, 15/09/2010 a les 15:51
Per al sr.:
La culpa la te..
Anònim, 14/09/2010 a les 22:03
l'hi voldria dir que després de veure el seu comentari buit de contingut i ple de crítiques als altres comentaris, l'hi recordaria que s'ha deixat el CINQUÈ MOTIU. Serà que ell mateix és incapaç de conduïr correctament per la via?
+0
-0
correcció
Anònim, 16/09/2010 a les 22:27
De moment porto mes 20 anys conduint i encara no m'he sortit de la via. He anat molt ràpid per les carreteres d'osona(repeteixo He anat, ara no).
Vostè no se on treballa, tampoc m'importa, però si fa malament la seva feina en pot dir que passa?
suposo que com a mínim li donaran un toc d'atenció, i en els pitxor dels casos li descompten de la nomina.
Ara un ingenier de carreteres o un polític que faci malament la seva feina que li passa?
En Catalunya res de res, Si la carretera es perillosa es limita a 80km/h i solucionat, i si algú es mata la culpa de la gent perquè no sap conduir.
+0
-0
la culpa la tenim els conductors
Anònim, 19/09/2010 a les 18:28
Avui he anat a Montserrat, i passant per l\\\'eix cap a Manresa, he vist imprudències de camions, cotxes i motos, caldria una mitjana? estic segura que sí, però els conductors hem de prendre consciència i respectar les senyals, penso que si ho féssim la mortalitat baixaria.
+0
-0
Ves per on
Xino-xano, 20/09/2010 a les 08:25
La culpa és del "tres %" i cal tenir present en quin moment polític es van portar a terme les obres. Qui governava? Ai, ai ,ai...
+0
-0
Només sabem fer autovies?
Anònim, 21/09/2010 a les 11:22
La gran infraestructura en marxa, de 50 metres d'ample pel mig del país!!.
Molts trams ja són amb doble carril per un dels sentits, només caldria que tota la carretera tingués sempre un 2n carril per una o altra banda, i a la mitjana una separació com la que hi ha a molts països, sense formigó però amb cablejat rígid, així seria una via segura i sempre tindries la possibilitat d'avançar en un moment o altre pel dobvle carril sense el perill dels que venen en sentit contrari.
Valentia política és el que manca, perquè passen camions que venen i van més enllà de les comarques per on passa la C25 sense pagar un cèntim com farien per l'autopista?
Ara tornem a fer grans tunels i grans viaductes ( si tenen 3 carrils com així tenen la majoria d'aquesta trams, ja no cal fer gaire cosa més) !

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Manlleu
divendres
10°C  28°C
dissabte
13°C  27°C
diumenge
12°C  24°C
Enquesta
Anireu a la manifestació del 26 de maig a Vic contra el racisme?
      Vots emesos: 297
Recull fotogràfic
Vés a: La reforma de la plaça Fra Bernadí de Manlleu, en 2 minuts i 39 segons

La reforma de la plaça Fra Bernadí de Manlleu, en 2 minuts i 39 segons

Xavier Gaja edita un time-lapse amb 530 fotos de les obres del centre neuràlgic de la ciutat, des de finals del 2010 fins a l’actualitat.

Edicions locals
Humor
Vés a: En Mandanga diu un gran «no» al racisme

En Mandanga diu un gran «no» al racisme

Nova entrega d'humor (imatge ampliada a dins de la notícia).

Arxiu històric


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: