Joan Carretero, parlant en la inauguració del nou local de Reagrupament a Vic, ahir. Foto: Adrià Costa
Vic, emblemàtica capital d'Osona. Feu de CiU, i on ERC amb prou feines té dos regidors i ha de subsistir gràcies a l'almoina de l'alcalde de la ciutat, Josep Maria Vila d'Abadal, qui els va deixar dues regidories de pa sucat amb oli.
És el darrer dilluns d'agost i tard al vespre. Un local a la rambla de l'Hospital, cedit de franc per un associat de Reagrupament fins les eleccions, s'inaugura com la seu electoral del moviment independentista a Osona. Joan Carretero, Rut Carandell, Carles Mora i Imma Bellafont són els encarregats de tallar la cinta.
Més de 150 persones omplen com un ou la seu. Públic molt heterogeni, gent de mitjana edat, joves amb samarreta, noies amb minifaldilles i membres d'altres partits amb representació a l'ajuntament que són presents per “cortesia”. La gent no va a un acte polític, coneixen el discurs i volen fer pinya. Abans de començar, en Pere, un reagrupat de fa mesos, enraona amb una altra reagrupada de fa més temps, i es mostren convençuts: “En Laporta ja s'ho farà, nosaltres... per feina”. Per ells, és Reagrupament qui li feia un favor a Laporta.
Sandra Lomas explica amb disciplina prussiana com s'articula la campanya: un equip de 60 voluntaris preparen l'estratègia, la comunicació i la tàctica amb cuina pròpia; els locals electorals són cedits de forma gratuïta pels associats – fins i tot, en algun municipi se n'ofereixen més d'un i els propietaris s'enfaden si no els escullen- ; i centraran l'esforç econòmic en fer arribar a tots els electors la butlleta electoral.
En Boi, el xofer de la “furgoneta reagrupada”, narra amb passió que cada dia recorren 200 quilòmetres de mitjana. És un vehicle equipat amb marxandatge que va poble per poble explicant el projecte de Carretero i del que l'organització se sent especialment orgullosa. És l'únic partit que he vist mai que la militància ho és, fins i tot, vestint la samarreta.
Comencen els breus parlaments. La primera, Imma Bellafont, número 4 per Barcelona i perseverant cap de files osonenca del partit. Important llibretera, valenta i amb fama de no estar per brocs és clara: “No hi haurà independència sinó hi ha regeneració política”. Rut Carandell va directa: “Candidats, sigueu dignes de Reagrupament”.
I tanquen l'acte els tres minuts de discurs de Carretero, amb tres missatges clars. Primer: “Hi ha patriotes que no ho van dient pels carrers”. Segon: “En campanya sortiu i gaudiu, perquè el pitjor resultat seran 0 escons que és el que tenim, i mireu si estem bé”. Tercer : “Els nostres adversaris no són els independentistes, són els federalistes del PSC i els energúmens del PP”. Per si a algú no li havia quedat clar que els enemics no són a casa.
Aplaudiments, salutacions i conversa entre ells una hora ben bona. La sensació és que als reagrupats tant els fot el que faci Laporta, es troben bé i tenen ganes de gresca. Un reagrupat xiuxiueja amb mig somriure: “Ells tenen un president d'un club de futbol, nosaltres tenim un líder”. Aquesta és la bona salut dels pacients del doctor.