Conferència sobre la Maternitat d’Elna al Casal Boira Baixa de Manlleu. Foto: Casal Boira Baixa
Després d’una setmana intensa amb actes commemoratius del Dia de la Dona a Manlleu, encara queden moltes més activitats interessants.
El dia 8 de març va deixar la vila nevada, un paisatge de postal que també va comportar alguns canvis en la dinàmica de Manlleu, i també la suspensió dels actes que s’havien de fer a la tarda a la plaça per celebrar el Dia de la Dona. La xocolatada que havia d’organitzar l’entitat educativocultural l’Ordit es trasllada al diumenge dia 14 a les 11 hores a la plaça de Dalt Vila juntament amb els actes de la Mabiganga.
Les activitats entorn el Dia de la Dona continuen a Manlleu i el divendres 12 de març, a la Sala d’Actes de l’Hospital Sant Jaume a les 15.30 hores, l’Associació Mares Món farà una lectura de poemes de poetesses de referència en la literatura catalana. L’acte finalitzarà amb un refrigeri per al públic assistent.
El mateix dia, al Casal Cívic Frederica Montseny, a les 18 hores, es farà un taller de teràpia del riure. Per a participar-hi cal inscriure’s prèviament al Servei d’Informació i Atenció a les Dones (93 851 08 48).
Per finalitzar el divendres, l’entitat educativocultural Ordit organitza un sopar a les Dames. En el programa d’actes es detallen els punts on es pot adquirir el tiquet pel sopar.
També el divendres 12 a les 20:30 hores s’inaugurarà al Museu Industrial del Ter l’exposició Frederica Montseny i seguidament al mateix museu hi haurà l’acte de proclamació del veredicte i entrega de Premis de Narrativa Frederica Montseny. Per finalitzar els actes, al MIT a les 21:30 hores actuarà el músic manlleuenc Ramon Dordal, en un concert inclòs en el programa dels 20 anys del Cicle de Concerts de Manlleu.
El dimecres 17 de març, Anna Maria de Vidal parlarà al Museu Industrial del Ter sobre “Com ser mares i pares avui dia. Un diàleg entre dones i homes”, a les 15 hores.
Divendres 19 de març els joves d’entre 15 i 25 anys podran participar en un taller sobre els valors i estereotips de gènere en la publicitat, al Si-dral, a les 19 hores.
Els actes per celebrar el Dia de la Dona continuaran a Manlleu fins al 26 de març amb diverses activitats.
Bona participació fins al moment
I pel que fa al balanç de les activitats fetes fins al moment, cal dir que han comptat amb força participació. El divendres 5 de març diverses generacions de dones i homes van deixar petit el Casal Popular Boira Baixa de Manlleu per escoltar la conferència sobre la Maternitat d’Elna. Assumpta Montellà exposà una realitat històrica, oblidada per alguns i desconeguda per la majoria, sobre la tasca que feu la suïssa Elisabeth Eidenbenz, fundadora de la Maternitat, ajudant a néixer 597 infants de dones exiliades de la Guerra Civil espanyola que es trobaven a la platja d’Argelers, al Rosselló, l’any 1939.
El dimarts 9 de març al Museu Industrial del Ter, la professora Conchi Villar, del departament d’Història Contemporània de la Universitat de Barcelona, va il•lustrar la història del treball de les dones amb un collage de diverses pel•lícules i reportatges.
El dimecres 10 de març, la sala d’actes de l’Hospital Sant Jaume va acollir la reminiscència dels avis que, seguint el fil conductor de diverses fotografies de manlleuenques que van viure a principis de segle XX fins a la postguerra, van explicar experiències, anècdotes i records d’una part del Manlleu d’ahir que continua avui. És la veu viva del passat de la capital del Ter, la veu de l’experiència que mereix ésser escoltada amb atenció.
El mateix dimecres a la tarda, al Teatre de Gràcia, Les Veus del Ter van regalar a una quarantena d’assistents un repertori de cançons sardanes, sarsueles, peces d’òpera i nadales. Vint-i-sis veus sota la batuta del director Josep Moliner van merèixer llargs aplaudiments i els elogis del públic.


