Redacció osona.com | Actualitzat el 14/09/2009 a les 10:05h

El curs escolar comença amb un ull posat a la nova llei d’educació

L'autonomia i la direcció de centres, primers objectius del desplegament de la nova llei | -El curs comença amb el nombre més alt d’alumnes dels darrers 17 anys | -Aquest any estarà marcat pels preparatius del nou calendari escolar, que es començarà a aplicar l’any que ve | -A les fotos, l'entrada al CEIP Era de Dalt de Tona, aquest matí



Aquest dilluns, 14 de setembre, s’inicia el curs escolar 2009-2010 per a 1.204.040 alumnes, el nombre més alt dels últims 17 anys, 104 centres nous amb capacitat per a 32.000 places i 62.975 docents, dels quals, només l’11% són interins, cosa que reforça l’estabilitat de la plantilla. A Osona, el curs engega amb 1.697 alumnes nous.
 
Aquest curs serà el primer de la llei d’educació de Catalunya, aprovada l'1 de juliol pel Parlament de Catalunya amb un ampli consens dels grups parlamentaris. La llei d’educació empara, d'una banda, les actuacions que el Departament d’Educació durà a terme aquest any per modernitzar el sistema educatiu de Catalunya, i, de l'altra, fomenta les mesures d’equitat i excel•lència.
 
Novetats del curs
 
El Departament d’Educació posa en marxa el Projecte 1:1 de digitalització de les aules. A partir del 14 de setembre, 325 centres tindran connexió a una xarxa Wi-Fi a les aules, 33.310 alumnes disposaran d’un ordinador portàtil propi i 4.800 docents rebran formació sobre la utilització de les tecnologies de la informació com a instrument pedagògic a l’aula. Aquests centres impartiran més del 75 % de les matèries mitjançant els continguts digitals que substitueixen els llibres de text.
 
Educació finança el Projecte amb 15 milions d’euros i el Ministeri d’Educació i Universitats hi afegeix el finançament procedent del Plan escuela 2.0. El Departament subvenciona les famílies amb 150 euros per a la compra dels ordinadors. El Projecte s’havia previst per a un centenar de centres de secundària, però finalment arriba a 325 centres, 125 dels quals són de primària.

A Osona, el projecte es portarà a terme a l’IES Castell del Quer de Prats de Lluçanès. Uns 50 alumnes de segon d’ESO cursaran les matèries troncals amb ordonadors portàtils i continguts digitals. Tot i això, els ordinadors encara no han arribat a les aules. Es preveu que arribin aquesta mateixa setmana.
 
Una altra de les novetats d’aquest any és la convocatòria, per valor d’1.000.000 d’euros, de les  beques de bon rendiment per a l’alumnat de quart d’ESO que obtingui una qualificació superior a 8; l'objectiu és fomentar la continuïtat dels estudis, a formació professional o a batxillerat. Aquestes beques s'atorguen tenint en compte la situació econòmica familiar.
 
Una tercera novetat és el pla "Qualifica’t", l'objectiu del qual és formar persones aturades o en situació de risc d’atur en instituts d’ensenyament secundari. Prop de 6.000 persones podran validar la seva formació o la seva experiència professional acumulada en algun dels seixanta instituts en què es durà a terme el pla.
 
Finalment, aquest curs el Departament d’Educació treballarà amb la comunitat educativa els detalls i els preparatius perquè el curs 2010-2011 es pugui aplicar el nou calendari escolar, que avanci una setmana l’inici de les classes i estableixi una setmana de descans a l’hivern. El diàleg amb la comunitat educativa per enllestir-ne els detalls serà simultani al treball del Departament per avançar en la construcció dels centres nous i l'establiment de les seves plantilles amb antel•lació suficient.
 
Aquest curs es posa en marxa per primer cop el Màster de professorat de secundària, que substitueix el certificat d’aptitud pedagògica (CAP) que ha deixat d’impartir-se; el Màster dura un any, l’imparteixen deu universitats catalanes i consta de 500 hores de pràctiques, cinc vegades més que el CAP. Es podrà triar entre 20 especialitats: 15 d’ESO i batxillerat i 5 de formació professional.
 
Desplegament de la llei d’educació
 
El Departament d’Educació començarà a desplegar la llei d’educació i a impulsar i consolidar algunes de les actuacions que ja duia a terme.
 
Entre les primeres qüestions que es treballaran aquest curs hi ha el decret que regula  l’autonomia del centre educatiu, tant des del punt de vista pedagògic com curricular i organitzatiu, i la normativa que regularà les competències de la direcció del centre.
 
D’altra banda, el Departament continuarà treballant en algunes de les mesures iniciades l’any passat, com ara la prova d’avaluació general i externa a l'alumnat de sisè de primària, que aquest any es durà a terme els dies 5 i 6 de maig i que, a més de les proves de llengua catalana, llengua castellana i matemàtiques, inclourà una prova específica dela tercera llengua.


 
Durant el curs 2009-2010 hi haurà 18 zones educatives; les 12 que es van definir l’any passat, aquest primer trimestre ja  tindran un projecte concret i les altres sis que es constitueixen aquest any el  tindran durant aquest curs.
 
D'acord amb la llei d’educació, el Departament elaborarà un document d’orientacions perquè els centres elaborin la carta de compromís educatiu, on hi haurà les normes bàsiques de convivència i el projecte educatiu. Les famílies de cada centre l'hauran d'acceptar i signar.
 
Cohesió
 
Educació també posa en marxa un seguit de mesures per fomentar l’equitat i la cohesió social, com ara és la intenció d’incrementar les beques de menjador per a 30.000 alumnes més dels 55.000 que ara mateix ja disposen d’aquest ajut.
 
D’altra banda, 625 centres disposaran aquest curs d’un pla d’autonomia de centre; prop d’un centenar de centres ja el van elaborar el curs passat amb l'objectiu de reforçar l’atenció a l’alumnat i a les famílies amb recursos addicionals. Educació proporciona els recursos adients per assolir els objectius de millora que decideix el mateix centre.
 
Aquest curs també es posa en marxa el Pla d’acció de l’escola inclusiva que, amb un pressupost global de més de 20 milions d’euros, vol canviar el percentatge d’alumnat amb alguna discapacitat que actualment estudia en centres ordinaris i en centres d’educació especial. Mitjançant l’increment de les unitats de suport a l’educació especial (USEE) en els centres ordinaris, el pla té l’objectiu d’escolaritzar el 70 % de l’alumnat que té alguna discapacitat.
 
Les mesures de cohesió també es despleguen amb l’obertura del nou espai de benvinguda educativa (EBE) a Cornellà de Llobregat, que s’afegeix als de Reus i  Vic. Els EBE  són una més de les accions d’atenció a l’alumnat nouvingut i a les seves famílies que configuren, amb les aules d’acollida (1.178 dotacions el curs 2009-2010), els 95 plans educatius d’entorn en 80 municipis, o el pla d’actualització de la immersió lingüística 2007-2010 que aquest any haurà arribat ja a 224 centres d’arreu del país.
 
Aposta per la formació professional
 
Per primer cop, més de 100.000 alumnes estudien algun dels ensenyaments professionals, xifra que el Departament d’Educació s’havia fixat com a objectiu a principis de legislatura.
 
L'increment d'aquests estudis, acompanyat d’un augment de l’oferta, es basa en algunes de les iniciatives que el Departament ha dut a terme els últims anys i que es tradueixen en una més gran col•laboració entre Educació, el territori i l'empresa per mirar de retenir en el sistema educatiu els estudiants d'FP, trobar noves vies d’accés per a alumnat que ha abandonat els estudis i facilitar que persones treballadores en actiu però sense titulació puguin obtenir-la mitjançant  la convalidació de la seva experiència laboral.
 
En aquest sentit, l'FP.CAT, desenvolupat amb el Departament de Treball, integra els estudis professionalitzadors de l'FP inicial, la continuada i l'ocupacional, el "Qualifica’t" i l’extensió dels plans de qualificació professional inicial (PQPI) i permet que els estudiants que no han obtingut la titulació d'ESO puguin aprendre un ofici, obtenir aquesta titulació i, si volen, continuar estudiant.
 
A banda, Educació impulsa la signatura de convenis amb l’empresa per garantir un èxit escolar més gran en aquesta etapa postobligatòria. Els convenis, 192 en total, han permès fins ara que prop de 6.000 alumnes d'FP facin pràctiques en prop de 500 empreses adherides. Cal afegir, a més, els programes de formació en alternança, acords que permeten a l’alumnat fer d'aprenents en empreses que els garanteixen temps per continuar estudiant i obtenir finalment el títol.

L'amenaça de la grip nova

Aquest mateix matí el conseller d'Educació, Ernest Maragall, ha admès la possibilitat de tancar aules on es produeixen molts contagis. En el cas dels menors de sis anys infectats, se'ls enviarà sis dies a casa.
 
Eixos del curs 2009-10
- Dossier del curs 2009-10

--------------
NOTA DE PREMSA
AJUNTAMENT DE TORELLÓ

Més de 2.000 alumnes comencen EL curs escolar a Torelló

Aquest dilluns, més de 2.000 alumnes comencen les classes als centres educatius de Torelló. Un curs escolar que comença amb la novetat de l’estrena del remodelat edifici del CEIP Vall del Ges i de la incorporació d’un nou mòdul al CEIP Marta Mata.

Tot i que són dades aproximades, els centres educatius de Torelló acolliran aquest curs el següent nombre d’alumnes:

-Llar d’infants Blancaneus: 81 alumnes

-CEIP Marta Mata: 110 alumnes

-CEIP Vall del Ges: 220 alumnes

-CEIP Fortià Solà: 436 alumnes

-Escola Rocaprevera: 346 alumnes

-Escola Sagrats Cors: 427 alumnes

-IES Cirvianum:        
ESO: 359 alumnes
Batxillerat: 157 alumnes
Cicles formatius: 79 alumnes 

Pel que fa a les novetats, destaca que el CEIP Vall del Ges iniciarà el nou curs amb les obres de remodelació de l’edifici pràcticament acabades. A partir d’aquest curs el centre disposarà de gimnàs, teatre, menjador i cuina, a banda de la remodelació dels espais i la renovació d’instal•lacions i tancaments. 

Quant al CEIP Marta Mata, l’alumnat de P5 estrenarà un nou mòdul de 210 m2. El mòdul disposa de tres aules, dues es destinaran a les aules de P5 i l’altra per realitzar les activitats de psicomotricitat i dos lavabos. 

I a l’IES Cirvianum s’han fet reformes al menjador i a la cuina. Concretament s’ha canviat el terra del menjador i la cuina, per una banda, i s’han canviat les rajoles de la paret de la cuina. També s’han canviat les finestres de la biblioteca. Ara seran d’aquestes "abatibles", per tant es podran obrir.

D’altra banda, el professor de la Universitat de Girona i exconseller d’Educació i Universitats de la Generalitat, Joan Manuel del Pozo, serà l’encarregat de pronunciar la conferència inaugural del curs escolar 2009-2010 a Torelló. Del Pozo farà una xerrada el dimarts 15 de setembre, a les 9 del vespre, al Foyer del Teatre Cirvianum.

En el decurs de la conferència inaugural, organitzada per l'Àrea d’Educació de l’Ajuntament, el professor del Pozo exposarà el tema ‘Objectius de l’educació i resposta de la LEC’.
 

Navega per les etiquetes

Educaciócurs escolar

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Manlleu
divendres
-5°C  4°C
dissabte
-7°C  1°C
diumenge
-5°C  7°C
Edicions locals
Vés a: Vestigis franquistes a Vic

Vestigis franquistes a Vic

L'actual passatge Gaudí de la Calla conserva pintat a terra l'antic nom de General Mola. Els veïns ja fa temps que es queixen.

El #carnavaldeterraendins, al minut
educaweb.cat
Enquesta
Heu notat els efectes de les retallades als hospitals o al vostre CAP?
      Vots emesos: 102
Humor
Vés a: El rei esquia a Vic

El rei esquia a Vic

Nova entrega d'humor d'en Mandanga (imatge ampliada a dins de la notícia).

Arxiu històric


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: