Quico Sallés | Actualitzat el 10/07/2009 a les 12:24h

Nadal descobreix un Balmes del Baix Llobregat

Una conferència farcida de tòpics no convenç al públic


 
Conferència de convenciment polític més pròpia dels ideòlegs del difuminat catalanisme del PSC que no pas una dissertació sobre el pensament de Jaume Balmes. Així es pot definir, la tradicional conferència balmesiana pronunciada ahir pel conseller d’Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal, en una  Sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic que no es va acabar d’omplir.

Durant una hora, Nadal va relacionar, a voltes amb una simplicitat d’argument similar a les instruccions d’ús d’una capsa de cereals i a voltes amb una habilitat lingüística un xic dissortada, la figura de Balmes amb les ja clàssiques lletanies del “pessimisme atàvic del catalanisme” i de l’invent de la transició.

Una xerrada més plena de mites que no pas de realitats i més encarada a presumir dels “30 años de paz” del recuperat autogovern, que de la realitat nacional de Catalunya.

Nadal va utilitzar el pensament balmesià, amb sagaç proselitisme, per no embarcar “aquella gent que va deixar-ho tot per venir a Catalunya a plantejar-los una autonomia impossible”. Així mateix, va insistir en tornar a definir el “catalanisme com un invent burgès”. Una fal•làcia històrica que fa furor entre les classes amb certa prospecció pública. La seqüela de  Vicenç Vives si que és una crosta.

El conseller d’Obres Públiques va intentar sintetitzar el pensament balmesià amb una acrobàtica cabriola entre el pensament social de l’il•lustre vigatà amb la gestió de l’aeroport del Prat per part de la Generalitat o la neteja de les cunetes de les carreteres. Per Nadal, el discurs adoptat de patriotisme social tan en voga a les files socialistes del Baix Llobregat ja era clamat per Balmes. “Si Serra i Moret aixequés el cap!”, confessava un membre del públic en acabar l’acte.

L’exalcalde de Girona va acabar l’acte recitant “ya es tiempo que Catalunya piense en la suerte que le está esperando”. Paraula de Balmes. Un enigma de tan sentit comú escocès com sobrer. I amb un jocós comiat, Nadal va fer broma sobre el “poc clero” que hi havia a la sala. Algú li hauria d’haver recordat les paraules del savi Antoni Pladevall, “Balmes intuïa una certa hostilitat  envers ell en els sectors clericals vigatans”.

A les escales de l’ajuntament, el comentari més amable que es va escoltar va ser fulminant: “potser que se l’estalviïn això de la conferència balmesiana”. Com diria el nostrat Balmes, “Voleu revolució? Evolucioneu” (fotos: Adrià Costa).



Nota de premsa de l'Ajuntament de Vic
El passat, el present i el futur del catalanisme, tema central de la conferència Balmesiana d’enguany

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques, Joaquim Nadal, va destacar que la ciutat de Vic “es manté fidel a la memòria de Jaume Balmes, un personatge il·lustre de gran nivell que ha de ser objecte de memòria”

El moment actual, definit com a “cruïlla” pel conseller Joaquim Nadal, que va pronunciar ahir dijous, dia 9 de juliol, la tradicional conferència Balmesiana, va deixar un regust d’optimisme després de fer una dissertació de la situació del catalanisme i la política al llarg de la història de Catalunya. Un replanteig del nacionalisme català com a eina imprescindible per a la seva vigència en l’actualitat i un discurs ple de qüestions sobre els projectes nacionals varen perfilar l’acte acadèmic més important de la Festa Major en honor de la memòria de la mort de Jaume Balmes, una de les moltes personalitats que el conferenciant va citar com un dels personatges més reconeguts.

El conseller de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat de Catalunya, Joaquim Nadal, va fer referència a la conservació de la memòria del país tot plantejant la qüestió de “si som un poble que oblida o un que manté la memòria?”, exemplificant en Vic i en Jaume Balmes el manteniment d’aquest record pels personatges il·lustres que són “símbol i pretext”.

Nadal també va destacar la idea de la mort com a fractura “per a la catapultació de la persona”, tot fent èmfasi que cal reconèixer la tasca de les persones en vida, fent referència a l’escriptor Baltasar Porcel, que ha mort recentment. D’altra banda, Nadal va plantejar un discurs sobre el sentiment de país i la sensació en el moment actual que pot portar una col·lectivitat cap a l’optimisme o la frustració, en el sentit del projecte nacional de Catalunya, tot fent referència constant a l’actualitat.

Finalment, Nadal va proposar una mirada optimista a la realitat, “en un país i un territori esplèndid, amb un patrimoni de primer nivell i una geografia universitària i del coneixement” i va definir el moment actual de “cruïlla”. També va explicar que és necessari  “desfer la madeixa del catalanisme i fer-ne un replantejament”.

Per la seva banda, l’alcalde de Vic, Josep M. Vila d’Abadal, va agrair la conferència al conseller Joaquim Nadal i va explicar que “aplica el treball frenètic de la política per fer evolucionar el país”. Vila d’Abadal va explicar que “Vic ha donat grans personatges que han influït al nostre país, com Balmes, Serra i Moret, i Torras i Bages” i utilitzant una frase de Balmes “si no volem revolucions, fem evolucions” en relació al temps que canvis que vivim actualment.







COMENTARIS

+0
-0
jo hi era
Anònim, 10/07/2009 a les 12:41
no n'estic tan segur de si hi era el qui ha escrit la crònica. De fet més que una crònica és una exposició del pensament personal del periodista. Periodista? després de llegir-lo tinc els meus fonamentats dubtes. Una mica de professionalitat, per favor, encara que no agradi el que un escolta
+0
-0
Ordre
Albert, 10/07/2009 a les 20:43
Jo no hi era. Però el "periodista" que ha escrit això té algun trauma amb els socialistes o amb el mateix Nadal. Fa vergonya llegir una crònica amb aquesta imparcialitat tant desmesurada. El periodista podia estalviar-se aquesta parrafada i posar directament: "aquest socialista no em cau bé!" o quelcom similar.
La vergonya de llegir l'escrit s'esvaeix lleugerament quan hom s'adona que el mitjà és Osona.com. On és difícil trobar notícies ben redactades i amb seriositat.
Rectificar és de savis (o de menys burros) i seria bo que algú rectifiqués aquest article de desinformació. Rectifiqueu-lo abans que els cercadors d'internet facin que aquest article sigui immortal, a la vegada que fan immortal la imbecil·litat periodística.

Albert C
+0
-0
tu si que ets "imparcial"
Anònim, 11/07/2009 a les 09:44
seria parcialitat no, estimat Albert C?
+0
-0
No tos poden ser tan bons com els del 9 nou
Anònim, 11/07/2009 a les 10:21
Albert, ja ho sabem que no tothom te el nivell que teniu els periodistes del 9 nou
+0
-0
Ostres!
Anònim, 11/07/2009 a les 12:14
Encara feu cada any la conferència d'en Balmes a la Sala de la Columna? Ostres, ostres!
+0
-0
Merci
Albert, 13/07/2009 a les 23:44
Merci Anònim, el que volia dir era això mateix, que el periodista feia una crítica totalment subjectiva.

"Anònim 2" jo no treballo al Nou 9, que per cert, a vegades també en fa de les seves

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Predicció Manlleu
dijous
9°C  26°C
divendres
12°C  28°C
dissabte
13°C  24°C
Enquesta
Anireu a la manifestació del 26 de maig a Vic contra el racisme?
      Vots emesos: 271

El making of del Flashmob per la independència a Barcelona

 
La iniciativa, impulsada per osonencs, es va fer el passat 18 de març a la plaça Catalunya.

Més informació i fotos

Edicions locals
Humor
Vés a: En Mandanga diu un gran «no» al racisme

En Mandanga diu un gran «no» al racisme

Nova entrega d'humor (imatge ampliada a dins de la notícia).

Arxiu històric


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: