Actualitzat el 02/10/2010 a les 10:14h

29-S: violència i intoxicació mediàtica

He viscut en primera línia, com a periodista, els esdeveniments previs i la resolució final de la reapropiació de l'antic Banco Español de Crédito (aquell Banesto que temps ha havia comanat Mario Conde), a la plaça Catalunya de Barcelona, entre els dies 25 i 29 de setembre d'enguany. Voldria apuntar, sense haver de ferir ningú, més enllà dels qui parlen gratuïtament de la violència dels moviments socials, que el comportament de la majoria de mitjans del règim -és a dir, tots els qui viuen de les les subvencions milionàries sense les quals ja haurien hagut de tancar la barraca- ha estat no solament nefast quant al biaix criminalitzador d'aquests moviments, sinó clarament intoxicador i fal·laç.

En posaré un exemple, que dóna idea de fins a quin punt molts periodistes no solament no tenen criteri, sinó que sembla que facin la feina amb el ulls, les orelles i la boca tancats i barrats amb pany i clau, no fos cas que el pensament propi els costés alguna cosa més que el sou, migrat o no, que cobren.

Pocs moments després del desallotjament (a)legal efectuat pels Mossos d'Esquadra -sense ordre judicial i amb la falsa excusa que dins l'edifici s'hi amagaven els violents-, comanats pels hereus dels qui van ocupar el mateix solar durant el període de la guerra d'agressió (1936-939), a l'antic Hotel Colón, seu del comitè central del PSUC, vaig ser testimoni de com dues periodistes, en serveis mínims, de la Televisió de Catalunya (TV3) es preparaven per a un enregistrament que s'havia de passar a un quart de nou del vespre per la televisió pública del país. Una trucada efectuada des dels serveis centrals va aclarir, de manera diàfana, com s'havia d'engiponar la peça: calia lligar la crema d'un cotxe de la Guàrdia Urbana, amb el llençament de pedres fet als voltants de la Rambla i les detencions dels violents, que eren els qui havien ocupat l'exbanc en qüestió, des d'on s'organitzava tots els actes dels "antisistema".

Vet aquí, doncs, com es basteix la realitat, que els mateixos fets desmenteixen, perquè de les 20 persones que eren a l'enorme local desocupat des de fa anys de la Plaça Catalunya, cap ni una no va ser detinguda. Ho repeteixo: cap ni una, tal com em va confirmar in situ un dels comanaments dels Mossos. On eren, doncs, els violents? Evidentment, a dins del local no hi eren. Per tant: a quins foscos interessos responia l'actuació dels Mossos d'Esquadra? Perill: no n'hi havia. Ordre judicial: no n'hi havia… És clar que, quan vaig veure que una brigada municipal tapiava a correcuita i maldestrament la porta d'un solar propietat d'una immobiliària amb gran prèdica al litoral del País Valencià (Ballester, amb la marca Andyval a Barcelona) -especialment a Benidorm, dirigida per Andrés Ballester, amic intim de l'exalcalde i nefast exministre Eduardo Zaplana- vaig començar a entendre que potser hi havia, i hi ha, alguna cosa més darrere d'aquest estrany i exprés desallotjament. No endebades, el digital Valencia Plaza, el mateix dia 29-S informava, en la seva secció VP Confidencial, que "el empresario valenciano ha decidido enviar un equipo de directivos y abogados a observar in situ los acontecimientos y tomar las medidas pertinenentes"… És a dir, allò tan castís de "esto lo arreglo yo en un plis plas"!

Del suposat informe policíac presentat pels Mossos al jutge i que han fet córrer parcialment diverses fonts m'ha fet gràcia el fet que diguessin que hi havia gent manipulant benzina o que hi havia un gran mapa de la ciutat amb les accions que es farien el dia de la vaga. La benzina: simplement era gasoil per fer anar la "burra" (generador), per tenir llum durant la nit; el gran mapa dels "violents": les més de cinc-centes persones que hi van passar aquests dies hi anotaven coses com ara "verdures per al vaguistes" a tal lloc, piquet d'informació a tal altre, llocs de concentració per barris per anar a la manifestació, "Algú ha trobat une ulleres de pasta?", etc.

Pel que fa als violents, ja coneixem de fa anys el pa que s'hi dona: delinqüents, desvagats i algun sonat; gent que, sense venir a tomb, tant crema un contenidor, com inutilitza una porta o es dedica a llençar pedres; gent que quan s'ajunta són carn del canó electoral i cortina de fum de la violència que exerceix el mateix estat quan, en canvi, atonyina ciutadans que expressen pacíficament les seves idees.

No cal dir que abomino qualsevol classe de violència, tret de la justa autodefensa davant de qualsevol agressió física injustificada, com la immensa majoria dels qui van tractar de reapropiar-se d'aquest espai per fer-hi un projecte compartit per a la millora social dels més desfavorits.

Navega per les etiquetes

vaga

COMENTARIS

+0
-0
VENA ALS ULLS
Jordi Briz, 18/10/2010 a les 03:18
Fora de qual.lificació d´estil periodistic, perque el que diu dels hereus dels okupes xungos del '36 hem sembla una llicència molt coherent historicament parlant, perque va ser avans d´ahir a nivell de l´evolució "humana" (valguin les cometes en aquest cas). Bè, el que diu que tenim una gran vena als ulls es una gran realitat. I quan ho veus de fora o sense vena o parcialment escorreguda, ho veus tant clar, la MANIPUL.LACIÓ als bens que som els habitants mitjos del món. I es tan CLAR que haviat veurem, a mida que la gent ens anem treient aquesta vena, com els MENTIDERS passaran VERGONYA perque ningú creurà aquesta sèrie de CAQUETES INFORMATIVES DE TIPUS POLÍTIC GLOBAL. Tot aixó ho explica molt clar David Icke, que vindrà al novembre a Barcelona (sí el dels reptilians! tothom el coneix per aixó, però poder parla de moltes coses més..tansols s´ha de mirar a youtube. Reptils o no, segur que segur tenen molt mala llet!). Gràcies
+0
-0
un altre
Anònim, 12/10/2010 a les 20:38
d'acrod amb l'anònim de les 10:49

excepte amb lo dels okupes i les vacances (en serio, sí ha passat 4 cops, però 4 i si tens ganes, te'n desfàs d'ells per la via legal en 2 mesos com a molt, menys tremendisme).

Que està clar que el muntatge de tv3 era súmament manipulatiu, sempre ho és. Dins del decàleg d'e`tica periodística una de les coses que no es pot fer mai és possar una notícia al costat d'un altre que per assossiació d'idees pugui engendrar una interpretació errònea (dit i editat pel col·legi de periodistes).

Però ho fan, i ho fan sempre. És d'extranyar que encara que parlem de crisis, MAI no se'n parlarà a la secció d'ECONOMIA si no sempre, i per sempre més a la de SUCCESSOS, per què? no som una conseqüència de l'atur?

I a lo que anàvem, la connexió directe no existeix en res. De fet per això funciona el tema de ser autònoms per què ningú té responsabilitat sobre el que fa l'altre, per que ningú no sap exctament que fa l'altre, però ens entenem.

Anar a plorar el desallotjament em sembla molt cutre, el que s'ha de fer és seguir endavant reclamar que tot el que va passar seguirà passant i anirà a més si no es troba una solució.

Doncs la veritat que uns seguirem okupant castells, altres seguirem a la ràbia al carrer, altres qui sap què, però que cada cop estem més aprop d'un camí de no retorn.

Un camí que han emprés ells i a nosaltres només ens han deixat la via d'acceptar-lo o oposar-nos-hi. I com que som autònoms i l'enemic molt difícil d'abatre, cadascú pensarà dins de lo que sap fer millor com abatre el monstre.

Ells fan el amteix amb nosaltres. No ho dubteu
+0
-1
-
Anònim, 04/10/2010 a les 08:39
Carm com s'ha animat això. Aquests inútils que diuen que hi ha cases okupades on no hi vivia ningú, o ningú hi feia res, que vagin a un jutjat de guàrdia i pregúntin. Imbècils!!. Lamento insultar, però em surt de l'ànima, imbècils bons per res.
+1
-0
Que n'aprenguin
mikolynn, 03/10/2010 a les 00:41
Que n'aprenguin els becaris a redactar.

Hem de crear una tele generalista amb audiencia quantificable i postar-te a tu de cap d'informatius!
Salut!
+1
-0
Així, sí
Anònim, 02/10/2010 a les 19:10
Bona crònica, Borràs. Llegint i escoltant la merda que els mitjans d'intoxicació han fet aquests dies, m'he decidit a no comprar mai més un diari del sistema ni a escoltar cap de les seves emissores. Que 'enfonsin en la misèria, que és l'únic que es mereixen!
+1
-0
Molt bé Borràs
Antònim, 02/10/2010 a les 14:27
Ho fas millor quan escrius el que veus que quan escrius el que penses.
+0
-0
Quina xorrada
Anònim, 02/10/2010 a les 14:25
Quina xorrada afirmar que hi ha algú dormint sota el pont perquè algú t'ha ocupat casa teva. A més, què tenen a veure els okupes (que MAI han ocupat un habitatge particular) amb els jetes que s'instal·len a casa passant de tot? No mentiu.
+1
-0
Bé, Borras
Anònim, 02/10/2010 a les 14:24
Estic d'acord amb tu, Borras. Jo estic en contra dels piquets: del patró que et diu que si fas vaga no cal que hi tornis i dels desgraciats sensevergonya que no fan vaga però que mai renuncien a qualsevol millora que aconsegueixin els que sí fan vaga. Aquests són els veritables piquets coercitius! Tant de bo s'implantés un sistema que només afectés els que fan vaga i que la resta es quedés com estava o amb les novetats negatives que els volen implantar; ja veuríem aleshores a tots aquests indignes que van plorant perquè ells volien treballar però que els dolentots dels piquets els ho han impedit. Així s'acabaria amb tanta hipocresia. Evidentment, no estic parlant dels botiguers i autònoms, ja que considero que aquesta vaga no els afectava directament i que, per tant, els piquets per fer-los tancar estaven mal orientats. Altra cosa és allà on hi hagués assalariats, on sí que els piquets estaven plenament justificats. A menys que manifestessin per escrit el seu acord amb l'aplicació personal de les mesures aprovades pel govern.
+1
-0
gràcies
Anònim, 02/10/2010 a les 14:15
Alemnys algú que diu les coses que veu i que és honest. No es tracta de dir si els okupes són bons o dolents, senzillament es tracta d'esforçar-se a ser el més fidedigne a la realitat que sigui possible. Gairebé ja no queden periodistes com tu, Borràs!
+0
-1
de quins okupes parles?
Anònim, 02/10/2010 a les 13:46
qui hi ha vivint sota un pont per què els okupes li han pres la casa? Saps que menteixes quan dius això, doncs els okupes només entren a cases que estan abandonades, que no fan cap ús social i que sols tenen una funció especulativa. Això ho saben fins i tot els nens de pit.
La gent que viu sota un pont és perquè li han pres la casa els bancs, aquests monstres sense sentiments i, precisament, grans enemics dels okupes. És especialment cínic acusar als okupes dels delictes dels seus enemics.
I si surts tu ara dient aquestes bajanades només pot ser perquè et falta un bull o bé perquè ets un especulador amb interessos clars amb que la gent visqui sota els ponts mentre tu t'enriqueixes.
+0
-1
.
Anònim, 02/10/2010 a les 10:49
Borràs, segurament dius veritat, però tu també esbiaixes els fets de la jornada de vaga, els piquets coercitius, els antisistema pijoguais, els okupes que si t'ocupen casa teva et pots oblidar de recuperar-la i t'has d'anar a viure sota un pont. I ho lligues tot amb una referència impresentable per un costat i falsa per l'altre: "efectuat pels Mossos d'Esquadra -sense ordre judicial i amb la falsa excusa que dins l'edifici s'hi amagaven els violents-, comanats pels hereus dels qui van ocupar el mateix solar durant el període de la guerra d'agressió (1936-939)".

En definitiva, veus la palla a l'ull aliè (et felicito, tot hom sap que ideològicament encara vivim en una post-dictadura), però no veus la viga al propi.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Borràs
Nascut a Barcelona l'any 1956. És escriptor, fa de periodista i treballa en el món de la comunicació. Llicenciat en Periodisme i professor de dicció, és autor de diversos llibres (alguns dels quals guardonats en diversos premis literaris). Ha estat director de les revistes El Llamp i Userda i del dominical del Diari de Barcelona, i ha treballat, entre d'altres mitjans, a Tele/eXpres, Canigó, Catalunya Ràdio, La Marxa de Catalunya i El Triangle.

Des del 14 d'abril de 2008 dirigeix la nova publicació periòdica digital ecologista EcoDiari
També, ha estat cofundador i responsable de l'àrea de comunicació de la Comissió de la Dignitat i coautor del llibre Volem els papers. Fins al gener d'enguany ha treballat, també, com a editor en cap d'Assaig de Teatre, la revista de l'Associació d'Investigació i Experimentació Teatral (AIET), fundada i dirigida per Ricard Salvat. Des dels seus inicis ha estat lligat amb el Grup Nació Digital, amb què col·labora habitualment.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: