Actualitzat el 14/09/2010 a les 00:02h

Ignorants digitals

Com que he treballat la major part de la meva vida en el món de les noves tecnologies, he tingut ocasió de veure alguns casos curiosos. N’he tret alguna conclusió interessant.

Recordo com, fa uns anys, l’accés a un centre de càlcul a Grècia era controlat per un caríssim sensor de l’iris que sempre tenia problemes i que, en teoria, bloquejava una porta que sempre estava mal tancada. Mentre, a la mateixa època, l’accés a un centre similar als Estats Units era controlat per un empleat amb un bolígraf i una llibreta. No cal dir que el sistema d’accés nord-americà era molt més eficaç que el grec. Perquè, a l’hora d’executar i fer complir els procediments, els americans són rigorosos, mentre que els grecs són un desastre. Amb tecnologia, o sense.

En general, la tecnologia serveix per millorar i optimitzar allò que ja funciona. No pas per arreglar el que funciona malament. Uns bons procediments mecanitzats milloren la productivitat. Però abans fa falta que els procediments funcionin bé. Les societats més avançades no són les que fan servir tecnologia per qualsevol collonada (l’exemple grec) sinó aquelles que l’apliquen on és aconsellable.

Ara que ha començat el curs s’ha posat en marxa allò que s’anomena “el llibre digital”. Una manera com qualsevol altra de fer el pallasso. Vull dir que el fracàs està garantit. Els alumnes necessiten bons mestres, estímul i premi a l’excel·lència. Els ordinadors (un simple canvi de suport) no milloraran un sistema educatiu penós, trufat de mestres intel·lectualment dèbils. Això sí, serà més car, és clar. Un altre element a qui donar la culpa quan les coses no rutllin.

Mentre el col·lectiu de mestres es deixi representar pels seus elements més ganduls i incompetents (aquests que reclamen jornada intensiva, o els que es neguen a treballar més) no farem res. La regeneració del sistema educatiu passa, abans que res, per la regeneració del cos docent. I dels seus procediments de treball. I aquesta regeneració, com totes, només pot sorgir de dins. Només la poden liderar els millors mestres. Els bons, que hi són! Mentre això no tingui lloc, el nostre sistema educatiu continuarà sent una porqueria. Això sí, una porqueria digitalitzada.

Navega per les etiquetes

educaciótecnologia

COMENTARIS

+1
-0
A l'atenció del Sr. Alibey
Daniel, 15/09/2010 a les 13:42
Vosté va escriure:
"Sr Roig: com a informàtic amb 30 anys d'experiència i havent tingut breus contactes des de dins amb el gremi d'ensenyants, absolutament d'acord amb tot."

Ho sento molt, però jo tinc una experiència de 20 anys com a professor, i durant aquest temps he hagut de patir administradors de sistemes incompetents, programes fets amb el cul que petaven per qualsevol motiu perquè el programador era un deixat o gent incapaç d'entendre mínimament les meves necessitats com usuari.De manera que primer miri de millorar el seu ofici abans de parlar de com fem la nostra feina els altres.
+1
-0
Imperfecte. En desacord.
Daniel, 15/09/2010 a les 11:46
Tot i que estic d'acord amb vosté sobre el fet que els ordinadors no són una solució que permeti millorar el funcionament del sistema educatiu, em sorprem com algú que no en forma part, parli amb tanta llibertat d'un "sistema educatiu penós, trufat de mestres intel·lectualment dèbils" sense tenir cap evidència, només la seva opinió .També m'agradaria saber que vol dir per vosté això de "treballar més", perquè si només significa estar més hores davant dels alumnes, llavors vosté forma part d'un grup molt nombrós de persones que allò que volen no és una escola pels seus fills, el que que volen és un "parking" per uns fills que fan nosa, la mateixa gent que pressiona per avançar una setmana la data de començament de les classes amb l'única idea de treure's de sobre uns fills que molesten. Si la societat vol un "parking" i no una escola, llavors hi ha poca cosa a fer. Sr. Roig, el sistema educatiu no és un dels seus "aparells espatllats".
+0
-0
parlem clar
una mestra, 14/09/2010 a les 22:11
Torno a estar plenament d'acord amb vostè , Sr. Roig i em sap molt de greu haver-ho de dir. Sóc mestra, m'agrada, m'il·lusiona i m'apassiona la meva feina, però sí, cada dia més puc confirmar que hi ha una colla, cada vegada més gran, de persones que fan de mestres com podrien vendre betes i fils. També és cert que el Departament sembla que ja li estigui bé, ja que tot i que teòricament hi ha recursos per millorar i no mantenir a segons quins elements dins l'educació, a la pràctica és inexistent. És més, si en algun moment pots fer alguna cosa és el propi Departament d'educació qui t'empeny a desistir, suposo que per evitar-se "problemes".

No cal dir que en aquest penós context cal afegir els sindicats, no creia que pogués arribar a dir això mai, però actualemnt he de manifestar que són un dels entrebancs més grans perquè hi hagi un canvi profund i de qualitat a l'educació d'aquest país.
+2
-0
Educació a tots els nivells
Anònim, 14/09/2010 a les 20:22
Senyor Roig, sóc mestre i em fa gràcia quan parlen d'ordinadors a les aules, de llibres digitals i de les TAC quan hi ha escoles, com a la que treballo jo, un CAEP, on el material escolar l'hem de comprar els mestres i després passar la factura ja què no tenim el material mínim (cartolines, colors,reproductors de CD...)per a la feina diària.

Un CAEP és un Centre d’Atenció Eucativa Peferent, la qual cosa vol dir que:

- L’alumnat dels nostres centres té especials dificultats per assolir els objectius generals de l’educació bàsica a causa de les seves condicions socials i culturals.

- Els nostres centres se situen en entorns socials i econòmics desafavorits.

Molts pares no poden comprar els llibres d'activitats dels fills (els altres els tenim socialitzats), així què de pagar els 50 € anuals de material, res de res...

Sota aquests mínims, amb un número d'entre 17 i 22 nens per aula i tenint en compte la categoria del centre, la poca implicació del Departament queda palesa.

La implicació dels mestres, i, la veritat, em sembla mentida que gent culta ho pugui dubtar (hi ha mals metges, mals periodistes, mals peixeters, mals economistes...)és importantíssima. Molts dediquem també moltes hores a reciclar-nos fent cursets al llarg de l'any (m'agradaria saber quants professionals del periodisme, per exemple, fan cursets de reciclatge) i no estem allò que es diu ben pagats. Tot el que es diu de les vacances, són punyetes: Pares que volen que els fills facin més hores de feina que ells mateixos per tenir-los fora de casa i oblidar-se de l'educació.
En quant a horari, fem 7 hores diaries, més les de preparació...

I ara parlen de llibres digitals quan a la meva escola no hi ha ni una PDI...
Tot això és per les escoles públiques el.litistes, que també n'hi ha i per a què el Departament es posi medalles.

Senyor Roig, endinsis a les trinxeres de l'educació i expliqui-ho. No cal posar més porqueria entre mestres i societat, que els que ens dirigeixen ja ho fan prou bé.
+1
-0
-
Anònim, 14/09/2010 a les 12:23
No dubto que la incorporació del sistemes digitals pugui aportar coses positives a l'educació però no crec que sigui el moment. Per exemple, jo tinc els meus fills fent l'educació en barracons. No s'hauria de garantir uns minims a nivell d'instalacions abans d'incorporar nous i costos sistemes educatius? És molt més important garantir un bon equip de professionals de l'educació i unes bones instalacions que no pas aquests nous mètodes. Potser són molt bons, però amb l'actual context només es perceb com a pures pijades, malbaratament de diners i favoritisme empresarial (algú se'n beneficiara d'aquesta aplicació). L'educació te greus mancances professionals i de recursos i així no resoldrem res.
+0
-1
D'acord
AliBay, 14/09/2010 a les 11:53
Sr Roig: com a informàtic amb 30 anys d'experiència i havent tingut breus contactes des de dins amb el gremi d'ensenyants, absolutament d'acord amb tot.
+0
-0
Per què TV3 no fa reportatges sobre els països del Nord ?
Pere (Lausanne), 14/09/2010 a les 11:13
Sabent que el rànquing Newsweek dóna Finlàndia, Suïssa i Suècia com "the world best countries", per quina fosca raó TV3 no fa reportatges sobre aquells països i en comptes d'això ens explica cada dia el que fan i pensen els Cafres Espanyols ?

Caldria explicar als Catalans que una altra via és possible i que copiar Espanyols i Francesos ens durà a l'abisme.

Però temo que la Cafreria Espanyola i els seus repugnants vicis ja ha penetrat la societat catalana que fa 50 anys era molt propera a la suïssa i la del Nord d'Itàlia.
+0
-0
Totalment d'acord
Vinyet, 14/09/2010 a les 10:21
Totalment d'acord, l'ensenyament en aquest país és de pena. Els professors universitaris molt mal pagats i molta despesa estúpida (ja passa això amb la despesa pública: manca total de transparència i d'eficàcia)
Hem d'assegurar que el talent arribi per que actualment només arrriben els pilotes i els conectats amb els centres de poder. Una vergonya vaja
+1
-0
tota la raó
un mestre, 14/09/2010 a les 07:47
Sóc mestre i és cert que hi ha companys descaradament mediocres i incompetents. Tampoc ajuda l'administració pq. no té normes clares i cada any anuncien nous canvis que no van enlloc (l'exemple serà l'1x1). I finalment hi ha pares que crien fills maleducats, mandrosos i el més greu és que l'escola no té mitjans per frenar-ho.

És el que hi ha. Jo no en queixo i intento fer el que puc ... però ens cal una sotragada que no significa posar més diners sinó canvia l'esquema de treball: treballar per objectius adaptats al centre (pq. no és el mateix treballar a la Mina que a Pedralbes), que inspecció ho controli i si no s'arriba a uns mínims aquell mestre/professor que canvïi de feina.
+0
-0
Espanya-França
Guerau, 14/09/2010 a les 01:57
chapeau! Pere de Lausanne, per fi algú que connecta França i Espanya. Els espanyols es moren per ser com els francesos.
+0
-0
La Pedagogia snob
Pere (Lausanne), 14/09/2010 a les 01:36
El llenguatge dels Universitaris és d'allò més pedant. Jo ho he estat i sempre m'han fet riure i molt.

Allò de "la nova dinàmica..." i tot el llenguatge que amaga una gran buidor...

La Pedagogia ha rebut però més patacades que les altres branques: s'hi han refugiat un munt de mestres i altres universitaris que han muntat unes teories de pa sucat amb oli però amb un llenguatge fàlsament tècnic no apte per a profans.

El resultat és que aquests idiotes van agafar el poder de la Pedagogia i van influenciar la política.

Què tenim doncs ? Milions d'adolescents il.letrats. No entenen ni tan sols un article del diari. No poden resumir les idees del mateix article. No saben escriure les idees (si en tenen !) i si ho fan és ple de faltes d'ortografia, de sintaxi, gramàtica i de lèxic ple d'espanyolismes.

A França, molts mestres de primària no utilitzen els llibres "oficials" per ensenyar a llegir els infants. Utilitzen un llibre dels anys 1950 !!!!

Mentre, una colla d'estafadors de la Pedagogia cobren dels contribuents per fer llurs collonades.
+0
-0
França: el desastre de l'Education Nationale
Pere (Lausanne), 14/09/2010 a les 01:27
El desastre català té un germà bessó a Europa: França.
Sabeu que l'informe PISA va fer tremolar la République ? Van fins i tot negar la seua vàlua com el ministre d'indústria Alain Madelain va negar el 1985 que el núvol radioactiu de Txernòbil haguera entrat a França. Aquest paio i tots els idiotes de les tvs - metéo inclosa - van dir que el núvol "avait contourné la frontière française".

Si els Espanyols són els Cafres d'Europa, els Francesos són els Arrogants i els Ridículs.

La Grandeur de la France produeix això:

---- Fa molts anys que treballo amb francesos - gent que vénen a Suïssa perquè no hi ha feina a llur país - i a la meua sorpresa escriuen el francès amb un munt de faltes d'ortografia. El més bèstia ha estat recentment un xicot francès de 27 anys, Bac+3 d'Enginyeria Informàtica que no arribo a entendre els seus emails. Ni jo ni els altres. El problema rau en què el paio els envia als clients !!!

L'Education Nationale a multiplicat per 4 el budget en 30 anys i el nivell de reeixida dels alumnes s'ha esfondrat.

A Catalunya tenim la mateixa cançoneta: només cal sentir parlar i escriure català (als fòrums és infecte).

Ah ! I per a més informació sobre l'Education Nationale: els sindicats de Mestres francesos van impedir que les "llengües régionales" puguin ésser ensenyades normalment a les escoles públiques. Van anar al Conseil d'Etat per impedir-ho.

El nostre camí és a mil anys de la Cafreria Espanyola i de la Ridícula França.
+0
-0
Perfecte
Anònim, 14/09/2010 a les 00:35
Roig estic amb tu, avui si. Totalment d'acord. Perquè no entres en política activa? Va si us plau.

Salut

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: