Actualitzat el 31/07/2010 a les 00:01h

El que cal no és una «Solidaritat»

Fa uns dies es va impulsar a Catalunya una Solidaritat per la Independència. Al capdavant hi havia Joan Laporta, expresident del Barça, López-Tena, exconseller nacional de CDC, i Uriel Bertran exdiputat d’ERC. L’objectiu era fer una candidatura transversal amb l’objectiu d’obrir un procés cap a la independència de Catalunya després de les eleccions.

L’autèntica Solidaritat Catalana va sorgir al 1906 en resposta a l’agressió al setmanari Cu-Cut per soldats espanyols i enfront el centralisme recalcitrant de la Monarquia de la Restauració. L’aliança anava des dels carlins fins als republicans, passant per la Lliga. El cos central, però el formaven l’esperit conservador i progressista del catalanisme: la Lliga i els republicans. Va durar amb prou feines dos anys, fruit de les contradiccions internes.

El context de l’aparició de la Solidaritat de Laporta és la de proliferació de grups independentistes extraparlamentaris (així com a fora de qualsevol institució local) en un moment de crisi profunda entre Espanya i Catalunya, fruit de la limitació autonòmica arran de la sentència del TC.

Catalunya té unes institucions pròpies que representen, es vulgui o no, la sobirania del poble català, des d’on es pot manifestar la voluntat dels catalans. A més, l’hegemonia parlamentària a Catalunya la tenen els partits d’obediència nacional, a diferència del 1906. Tenim les eines: partits nacionals i institucions pròpies.

Una proposta com Solidaritat només es pot fer perquè surti bé, per guanyar. No es pot fer en la improvisació en què s’ha fet, sense tenir pactat amb les principals forces a qui anava dirigida la crida (CiU i ERC, així com la CUP amb la seva presència local). Potser al final s’aconsegueix la unió dels diferents grups que han anat sorgint a l’entorn de determinades persones, però sense CiU i sense ERC, ho podem anomenar Solidaritat?

Amb les eines que té Catalunya (partits i institucions), no cal una “Solidaritat” sino més aviat la signatura d’un contracte polític per part de totes les forces polítiques que estan a favor del dret a decidir. López Tena podria ben bé fer-ne de notari. La unitat del sobiranisme en un moment en què compta amb, com a mínim, amb 69 diputats és la unitat d’acció, no la unitat en unes eleccions, on pel camí es poden perdre molts llençols.

No cal una Solidaritat, a no ser que l’objectiu real sigui ser la plataforma electoral de certes persones... Però això no pot ser, perquè al soci no se’l pot enganyar, oi, senyors Laporta, López Tena i Bertran?

COMENTARIS

+0
-0
casals
Anònim, 09/08/2011 a les 15:48
Jordi, el que és segur que nio ens conve una ERC autonomista-espanyolista. El seu futur és desepareixer en el "limbo" com el PSUC, un altre partit cavernícola.
+0
-0
comentant
Jordi Casals i Prat, 02/08/2010 a les 10:32
Bon dia,
intentaré a partir d'aquest article fer algun comentari al respecte dels que es fan.
Primer de tot agrair a tothom qui ha llegit i comentat l'article, sobretot els que ho feu en respecte cap a un servidor però també als mateixos lectors que comenten.
Per acabar voldria deixar clar que no amago quina és la meva opció polític, ho poso en la meva petita biografia que acompanya els articles, així que no amago cap "llautó", està ben bé a la vista. Que ningú vegi infiltrats manipuladors, sols és plantejar el debat des d'un posicionament.
Als qui em pregunten directament:
- al primer anònim: no m'he oblidat de RCat, potser no en parlo explícitament, però sí que hi és inclòs.
- al segon anònim que em diu que tinc barra: El PSC ara es veu obligat a escollir si realment està sotmès al PSOE o al servei primer de Catalunya, però és una decisió que tenia ajornada i s'ha vist obligat al veure que el federalisme del PSC no hi té cabuda a Espanya. Aquest és el camí fet, portar al límit el federalisme català i fer de CiU un partit que no vagi a pactar a Madrid el que s'ha de guanyar a Catalunya (cal recordar el pacte Mas-ZP? canvio estatut retallat per presidència de la Generalitat?).
I dubto que el blindatge del català a les escoles per llei, la llei de vegueries que han de substituir les provincies, la llei del cinema en català (a any llums del que va fer els governs Pujol), la lei d'Acollida, entre altres, sigui gràcies a un govern sotmès a barons del PSOE...
Això sí, el trajecte compartit amb el federalisme ha aacabat (com el mateix federalisme en sí, crec).
Ens hi anem veiem!
- a en Llullu i a la Núria, s'us denota un to un xic "revanxista" cap a ERC, oi? la qüestió és que els nous partits han de fer ombra a ERC o es tracta que hi hagi més dels 21 diputats independentistes que hi ha ara?
PS: menció especial a qui em diu pallasso, potser després de la tardor molta gent d'ERC no tindrà responsabilitats de govern, però de feina, company o companya, en tindrem molta i la continuarem fent!
+0
-0
Se li veu el llautó
Rius, 01/08/2010 a les 19:41
D'on és aquest llicenciat en història?
D'Esquerra?

"No hay que desir nada mas"
+0
-0
Poema
Anònim, 01/08/2010 a les 11:21
“En aquest temps que sembla que hem recuperat Espriu –mai l’havíem perdut infant, mai l’havíem perdut! parafrasejant Joan Maragall- val la pena recordar un petit poema de Salvador Espriu:

Senyor Sant Jordi,
Patró,
Cavaller sense por,
Guarda’ns sempre
Del crim
De la Guerra civil.

Allibera’ns
Dels nostres pecats,
L’avarícia i enveja
Del Drac.
De la ira i de l’odi
Entre germans,
I de tot altre mal.

Ajuda’ns a merèixer
La pau
I salva la parla
A la gent catalana.
Amén.

Si es va a Montserrat, a dins la basílica, a mà esquerra, hi ha l’altar-capella del Santíssim, i en la seva porta i en lletres foses en metall, s’hi troba aquest petit, i gran, poema.
+0
-0
tots junts
Anònim, 01/08/2010 a les 11:14
Hem d'anar tots junts i punt
+0
-0
tots junts
Anònim, 01/08/2010 a les 11:14
Hem d'anar tots junts i punt
+0
-0
Suma independència?
JoMateix, 01/08/2010 a les 05:05
Estic bastant d'acord amb els arguments de l'Albert. Hi afegiria un parell de punts.
-Han caigut alguns mites: En a la pràctica el Montilla no és gaire més espanyolista que el Mas, no ens enganyem. L'actitud del president en molts moments ha sobtat fins i tot a CIU. L'Artur Mas és el del pacte de la Moncloa (pactar el govern de Cat a Madrid, després parlen de sucursalisme). Estic d'acord que mai de la vida hagués parlat de "dret a decidir" i no fos forçat per les circumstàncies; els interessos de CIU amb el món económic catalano-madrileny encara són molt forts.
-A alguns nacionalistes de dretes o els preocupa tant el què com el qui. Els sembla bé que governi un "català-català", encara que sigui plegant-se a la voluntat madrilenya mentre fa discursets encesos de cara a la parròquia local. En canvi els sembla malament que governi un "altre català", independentment que hagi mostrat una actitud bastant valenta en molts moments (dins de la seva mediocritat, tot sigui dit).
-S'ha normalitzat el país: No només poden manar els "altres", sinó també la gent de comarques. Com deien alguns empresaris i directors de diaris preocupats al 2003 "no conec a ningú". Esclar, no venien de les seves escoles, cercles i clubs on tothom es coneix i amb una trucada t'atorguen el "favor".
-S'ha evidenciat que els mitjans que tenim no ens serveixen per a res (Vanguardia, Periódico).

L'estratègia era bona, el resultat en la praxis tal vegada és més discutible. Sobretot per la incapacitat que han demostrat per governar i per a la gestió, el gran reclam. A banda, l'estratega era Carod. Bo en la teoria, més disccutible en l'obra de govern, ja ho he comentat. El Puigcercós semblava llest quan adoptava els discrus fabricat per Carod. Ara se li veuen totes les mancances, les contradiccions, el populisme i les ànsies de poder a qualsevol preu.
Ningú té la raó absoluta, però convé tenir en compte tots els factors.
Per últim: demano unitat a tots els partits i plataformes independentistes. No fotem més el prèssec, si us plau. Ja ens discutirem qua haguem aconseguit l'objectiu.
A més, per sobre inclús dels nous polítics mediàtics, per a la independència cal un moviment social fort, valent i resistent. AIxò ens implica a tots: a cada barri, en el nostre dia a dia, a la feina, a la universitat. INclús al baix Llobregat, l'assignatura encara pendent si volem guanyar per un marge ampli i un espai social normalitzat.
+0
-0
Ningu fa cas a SCI
Carlitos , 01/08/2010 a les 03:06
El gran fracas de SCI es q ni ciu ni ERC ni cup ni rcat se'ls ha cregut. Potser el senyor Casals ha oblidat rcat, pero estic d'acord amb el 90% del seu article.
+0
-0
DEPRIMENT
JOSEP MARIA PITU911, 01/08/2010 a les 01:05
Avui o comentavem a casa. De portes en dins estic en un hotel de 5*, per quan surto al carrer, el que veig, el que sento al meu voltant, em fa panic, jo diria que fins i tot fastic, la mediocritat social, mediàtica i política que ens envolta. Tot aixó es el que hem aconseguit a Catalunya entre els 23 anys de CiU i els corresponents del tripartit. Quina pena de pais, que ens han deixat. CAL DONAR-LI LA VOLTA. I AIXO NO MÉS HO POT FER GENT D'ACÍ, DEL PAIS, DE LA NACIÓ CATALANA. I com a feina prioritaria ensenyar a estimar Catalunya als vinguts de fora.
+0
-0
pons
Anònim, 01/08/2010 a les 00:56
No estic gens d'acord amb el teu article. Ahir vaig parlar amb tres persones diferents i totes 3 i jo vam coincidir en que a les properes eleccions votariem Solidaritat i totes 4 vivim en llocs diferents del país. Així és que SC pot treure un grapat de vots de gent desencantada amb l'ambiguetat nacional de CDC i Unió com amb ERC
+0
-0
Solidaritat + RCat
Un santfeliuenc, 31/07/2010 a les 22:56
“LA RESTA SÓN PALLES MENTALS. Laporta 14.000 adherits en 10 dies , reagrupament 3.000 ?? en 18 mesos. Números canten”.............comentat per en Pep de Rubi.........

Be, dit així no falla, però d’aquests 14.000 adherits (es tenen de restar els 3.500 de reagrupament), com a solidaritat, creient-nos que la solidaritat anava de debò, no com va dir abans d’ahir en Lopez Tena. Ah, i d’aquests adherits, si tinguessin de pagar quota, m’agradaria veure quants en quedaven...............

Algú em pot dir quin programa te SCI?, i després del reguitzell de noms que surten que recolzen al partir del Laporta, que també donen suport a Reagrupament ( mireu hemeroteques), vosaltres creieu que les llistes sortiran del que votin els associats en unes primeries?.....no siguem il•lusos, no fotem el “burro” que la palla va cara...........UNITITAT CATALANISTA, DEIXEM LA SUPERBIA A CASA !!!!!


+0
-0
Única condició: el referèndum.
Albert, 31/07/2010 a les 21:27
De tots els que han contestat negativament n'hi ha algun que hagi fet el mínim esforç per avaluar el paper que ha jugat l'estratègia d'ERC en l'augment social del sobiranisme? Perdoneu pel to, però és que la majoria de la gent que m'he trobat defensant aquestes tesis no ho ha fet o bé el seu anàlisi ha estat molt superficial. Que ho reconegui l'enemic i l'observador extern però no el rebotat ho trobo molt simptomàtic. I no digueu ingènuament que tot prové de la retallada del TC per què sense haver cultivat abans el terreny (tripartits) no només no hauríem tingut retallada del TC sinó que els efectes no haurien estat els mateixos.


Terreny cultivat:

- Introduir a l'agenda política el debat independentista
- Normalitzar aquesta opció política en tots els estrats sociològics del país.
- Desmatllar el mite federalista.
- Posar en contradicció el vot sincer federalista que encara rep el PSC.
- Desprestigiar l'esquerra d'obediència espanyola en la seva presumpta sensibilitat cap a l'Espanya plural. Ara és més evident per molta gent poc polititzada que PSOE = PP
- Obligar a CiU a adoptar un discurs sobiranista contra la seva voluntat, de manera que la seva militància i els seus simpatitzants gaudeixin de "compromisos verbals" dels dirigents com a element de pressió.
- Evidenciar els interessos, sobretot econòmics, divergents entre Catalunya i Espanya.
- Deslegitimar la Constitució amb la voluntat sobirana del poble català com a argument. (gran element d'identitat de l'independentisme dels 70-80's)


Per que, perdoneu-me, però quan em trobo algú que tot el seu argument és: "heu fet president a Montilla que és espanyolista", "governeu amb un partit espanyolista", "no heu pactat amb CiU" etc. m'adono que aquesta persona no veu més enllà de la façana del tripartit; que li importa més allò "visual" que no pas el resultat d'una estratègia que se li podria haver tret més suc però sens dubte ha servit per avançar. El més greu és que molta gent continuarà sense adonar-se que els tripartits, encara que no hagin estat una opció còmode, han estat necessaris per portar el sobiranisme a les portes de la victòria; gent que amb els tripartits només veuran haver tingut un President que no amagava els seus tics espanyolistes o que no havia nascut a Catalunya, i no pas el que realment importa, és a dir, l'avanç social i d'acceptació que hagi pogut obtenir la opció sobiranista.
Sí: Montilla i el PSC són espanyolistes, però no se'ls ha posat on són per espanyolistes ni per afinitat sinó per estratègia!

Es pot criticar a ERC per moltes coses però crec que l'argumentació que hauria de rebre del que se'n distancia hauria de ser més consistent i menys incendiària.
+0
-0
Tots amb en Laporta
Joan - Reus -, 31/07/2010 a les 18:50
L' assemblea en ple del baix camp ha deixat Rcat aquesta setmana i s' ha passat en BLOC A SOLIDARITAT CATALANA, cansats del personalisme d' en carretero que va prometre llistes obertes i ha fet el que ha volgut col.locant els seus fidels i excloent antidemocràticamet els discrepants. Si Rcat volia unitat per què ha fet les llistes a corre cuita quan en Laporta va fer la seva crida unitària ?
+0
-0
BARRA ?? LLIURE !
Pep - Rubí -, 31/07/2010 a les 18:45
L' Ajuntament de Solsona aprova una proposta d' ERC perquè el Parlament inicii els tràmits per proclamar la independència... la MATEIXA PROPOSTA QUE CIU VA REFUSAR FA EXACTAMENT 15 DIES... PER BARRA LA DE CIU : ARA SI ARA NO.. I a l' hora de la veritat en Laporta agafarà els votants malcontents d' aquesta ciu perquè tots sabem que l' equip del Jan és clarament independentista i ..liberal ( sanchis, oliver, tena, uriel mateix, sala i amrtin...). En Carretero ven fum i prou : la gent d' Esquerra no l' ha seguit ( mireu a la Cerdanya : 0 regidors l' han secundat i tots han mantingut el carnet d' Esquerra ). Per les properes 3 opcions :
1. pels majors de 65 anys, sobiranistes d' àpat familiar, però cagats i acollonits amb por als godó, la caixa i madrit : ciu
2. Pels fills i nets dels anteriors que no es caguen al damunt quan travessen la Sènia o els truquen de cal godó i són liberals i europeus ; Jan Laporta !
3. pels independentistes d' esquerra : Esquerra
LA RESTA SÓN PALLES MENTALS. Laporta 14.000 adherits en 10 dies , reagrupament 3.000 ?? en 18 mesos. Números canten!
+0
-0
UNITAT
Jordi, 31/07/2010 a les 18:41
El que realment ens cal és unitat. Unitat del poble. De tots els catalans que no volem seguir essent maltractats i humiliats. I els polítics haurien de ser generosos per una vegada i proposar-se la unitat com a primer pas cap a la sobirania nacional.
+0
-0
POR
Anònim, 31/07/2010 a les 16:59
Por, teniu molta por del que en Laporta pot acabar aconseguint, és a dir, passar-vos per davant.

Al setembre tindrem una i només una candidatura, no en tingueu cap dubte.
+0
-0
Marginalitat indepe
Jonathan , 31/07/2010 a les 16:09
En Jep té raó, tots barallats i pel que es veu incapaços de debatre. Al final CiU guanyarà per majoria absoluta i l'independentisme serà marginal. Això vol dir Peix al cove!
+0
-0
PALLASO!
Anònim, 31/07/2010 a les 15:47
Aquest es un Llepa cul D'ERC, sort que a les pròximes eleccions tots tindreu de buscar feina, pq jo no us votaré mai més! BOTIFLERS!
+0
-0
Espanya va bé, Catalunya no
Jep, 31/07/2010 a les 15:33
Espanya: dos partits PP i PSOE units per defensar la seva nació sense contemplacions. Catalunya: CiU, ERC, RCat, SCI, CUP, DC, Acte de Sobirania, Bloc Sobiranista Català, CADCI, Cercle Sobiranista Terres de Ponent, Cercle Català de Negocis, Col·lectiu 1714, CUP Arenys de Munt, Crida per la Terra, Deu mil.cat, Els Verds-Alternativa Verda, Estat Català, Força Catalunya, Gent de la Terra, Institut IPEC, Partit Republicà de Catalunya, Plataforma pel Dret a Decidir i Suma Independència...i tots barallant-se i desunits per defensar la seva nació. Sincerament, qui creuen que guanyarà sempre? i la culpa és de Madrid? Au, va, a pastar fang!
+0
-0
Bon article.Molts pensen.....
Confuci, 31/07/2010 a les 15:23
Jordi Casals, Jordi Casals ,Jordi Casals, Jordi Casals , Jordi Casals.....en vols més?
+0
-0
Bon article
Anònim, 31/07/2010 a les 14:16
Bon article. Diu el que molts pensem sobre aquesta colleta d'engalipadors...
+0
-0
Bon article
Anònim, 31/07/2010 a les 14:02
Bon article. Diu el que molts pensem sobre aquesta colleta d'engalipadors...
+0
-0
Retratats
llullu, 31/07/2010 a les 13:57
Noi, heu quedat ben retratats, els que us ompliu la boca d'independència, al no acceptar participar en una candidatura unitària. Els de CiU no els hi cal (no volen la independència, tenen la victòria al sac), i els d'ERC no s'acaben de creure el que les enquestes no paren de indicar: rebran el seu càstig pel seu col·laboracionisme amb el PSC. Heu tingut la oportunitat i heu passat de tot.
Potser si que Solidaritat Catalana serà un no res, però jo espero que us foti molt de mal, per que amb gent com vosaltres, amb tants càrrecs, amb diferents responsabilitats a ERC, no aconseguirem mai la independència, només que mantingueu el vostre status. Jo ja no us voto més...
+0
-0
Avans d'opinar la gent hauria de lleguir una mica
Núria , 31/07/2010 a les 13:14
Les primeres paraules per aquests tal... Jordi Casals, perdó pero noi fest-ho mirar que vas molt malament, els d'esquerra ja no teniu arguments i sols podeu despotricar dels que molt aviat us faran ombra, jo això l'anomeno tenir PO!!!! però pensa que us ho heu gauanyat a pols.

I al Anònim que parla de les cadires... abans d'opinar llegueix, infoma't perquè et veig molt peix.
+0
-0
Cadires
Anònim, 31/07/2010 a les 12:00
Perquè ningu diu que en Tena i l'Uriel s'apunten quan no tenen opcions de der diputat?
+0
-0
llum
marc, 31/07/2010 a les 11:11
he vist la llum!!!! el dubte ara és si voto psc o erc.....
+0
-0
Correcció
Anònim, 31/07/2010 a les 10:38
El sistema de correccions no funciona.

"Va durar en prou feina dos anys" --> "Va durar amb prou feines dos anys"
+0
-0
Molt poder i poca nació
Anònim, 31/07/2010 a les 02:59
L'argument no és gens bo. La crida es va fer a CiU i ERC, una crida a cambiar l'orientació de la seva politica. A col·laborar per un fi....es creu l'autor que els "grans partits" oficials s'haurien sotmès a voluntats d'altres? doncs ni es proposava. Però es clar, els "grans partits" van ignorar i rebutjar la proposta perque la seva agenda no transita pel camí de la sobirania sinó del poder governamental.
+0
-0
Llei del cinema de l'Ibarra
Claudi, 31/07/2010 a les 01:54
Suposo que la llei del cinema en català la va redactar en Bono i la llei que fa que el català sigui la llengua d'acollida pels immigrants la deu haver pensat l'ibarra o el Guerra.
Aquesta cançoneta ja cansa anònim. El que no ha de fer ara ERC és fer un altre tripartit
+0
-0
Quina barra!!!
Anònim, 31/07/2010 a les 01:03
Aquest Casals, quina barra!!! Com es pot atrevir algú d'Esquerra a parlar de la majoria CiU+ERC al Parlament, si ells l'han boicotejat i l'han fet impossible??? Com poden parlar de les institucions, si ells n'han bandejat sistemàticament el partir més votat (un partit nacional) i han prioritzat l'aliança amb el partit sucursalista que ha subordinat tothora Catalunya als interessos dels barons andalusos i estremenys?
+0
-0
OBLIT
Anònim, 31/07/2010 a les 01:03
Noi, saps que existeixen les cues de pansa? Son per a la memòria i te'n cal una bona dosi, perque t'has oblidat de mencionar REAGRUPAMENT en el teu article. Espero que no sigui per mala fe, però el teu escrit es molt i molt lleig.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Jordi Casals
Nascut a Vic el 1977. És llicenciat en Història amb postgrau de Món Actual. Ocupa diferents responsabilitats per Esquerra Republicana de Catalunya i col·labora en mitjans de comunicació. Les seves reflexions les escriu al bloc.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: