Actualitzat el 15/02/2012 a les 00:02h

Mandinga

Un coix de front, amb el nom del qual no em penso ensutzir (Nacio Digital és una cosa seriosa!), ha comparat la llengua catalana amb el mandinga. Aital animal vertebrat sembla ser que presideix dos dels principals organismes de la “justícia espanyola”: bona aquesta, ha, ha, ha! Cal reconèixer que, de sentit de l’humor, no els en falta, a aquesta tribu. Ha dit això i s’ha quedat tan ample, convençut, a més, que encara ens feia un favor amb la comparació i que, pel cap baix, traspuava un excedent de sensibilitat lingüísticocultural, pròpia de criatures de la seva espècie, a l’estat més avançat de la seva evolució.

El mandinga és una llengua africana tan digna com qualsevol altra, parlada en una desena de països, en cap dels quals té estatus d’oficialitat. Sigui com a primera o bé com a segona llengua, hi hauria al voltant de 15 milions de persones parlants de mandinga. Com el català, d’altra banda, el mandinga té mitja dotzena de grans variants dialectals, intel·ligibles entre totes elles, per més que, sovint, el nom de la llengua no sigui sempre el mateix a tots els territoris que la tenen com a pròpia. En alguns països té la consideració de “llengua nacional”, però sense gaires conseqüències legals pràctiques, ja que els idiomes oficials hi són els de la colonització: francès, portuguès, anglès...

Amb la presència d’aquest espècimen llondro al congrés de Diputats espanyols queda clar que ja s’ha alçat la veda i que, per si hi havia dubtes, allà hi deixen entrar tothom. Vaig veure un bocí de la intervenció de resposta del diputat Joan Tardà i em va semblar molt digna i adequada i, tenint en compte la fauna que creix i habita en el microclima d’aquells verals, valenta i tot. Algú s’imagina què hauria passat si les coses haguessin anat a l’inrevés i que, una alta autoritat catalana, hagués comparat el castellà amb el mandinga? Ens haurien dit de tot, des de racistes a xenòfobs, passant per incultes, i sempre hauríem trobat algun demòcrata espanyol, de dretes o d’esquerres, reclamant una intervenció ràpida de la legió, previsiblement sense cabra, tenint en compte l’abast preocupant de la crisi i el preu de la carn comestible als mercats, per si de cas l’ardit cos podia acabar freturant d’icona...

En qualsevol estat civilitzat del món –puc donar fe que n’hi ha- haurien estat les instàncies judicials les que haurien sortit al pas d’aquesta ximpleria. S’escau, però, que això no pot passar a Espanya, ja que és el president dels dos organismes judicials, precisament, l’autor de l’atzagaiada. El que es guanya la vida figura que fent de defensor, en realitat, treballa de botxí. I no passa res. Tampoc el Defensor del Pueblo, ni el ministre d’Educació i Cultura no han badat boca. I per què haurien de fer-ho si, en el millor dels casos, els deu haver fet gràcia i tot?

Tinc curiositat per saber quantes i quines llengües parla aital criatura... O no, ben mirat. Tenint en compte que les dues potències mundials que són Espanya i Grècia, sobretot en el terreny econòmic, són líders europeus amb ciutadans monolingües, que parlen només la seva llengua i prou, ignorant-ne totes les altres, em veig a venir el resultat. És probable que, per comptar la capacitat multilingüe de l’esmentat ésser bípede, amb els dits d’una mà en tinguem prou i, vés a saber, potser encara ens en sobrin mitja dotzena... M’apresso a dir que, aquest rècord europeu d’ignorància lingüística, Espanya el manté tot i que en el còmput també hi figurem aquells que parlem català, gallec, basc, occità, asturià o aragonès. M’esgarrifo de pensar fins a quin nivell s’hauria disparat el paper capdavanter d’Espanya en el rànquing, sense nosaltres...

En fi, un altre dia parlarem no, com fem tots sovint, del que fan i diuen ells, sinó del que no fem i no diem nosaltres. Crec que les coses han arribat a un punt en què cal una reacció nacional, des de les institucions i el poder polític, però també, i sobretot, des de la nostra actitud i compromís individual, no només com a ciutadans amb uns suposats drets legals, sinó en la nostra condició de clients, usuaris i consumidors, en defensa conscient, activa i diària de la llengua, sense concessions. I aquesta és un arma que amb prou feines si hem començat a jugar, si no és en casos i situacions molt excepcionals. En parlarem. Mentrestant, encara quedo meravellat que hi hagi gent que ens pregunti encara per què volem ser independents...

Navega per les etiquetes

mandingacatalà

Referències a Internet

mandinga

Notícies relacionades

COMENTARIS

+4
-0
Els incultes catalans
Anònim, 16/02/2012 a les 18:46
És una pena que l'espontani de les 13:05 no sigui ell el que consulta l'enciclopèdia, ja que en una línia ha fotut dues cagades, o sigui dos castellanismes.No m'estranya que els que parlen només el castellà o el catanyol quan senten un català, alliberat de la llengua de l'imperi, no l'entenen i el considren pedant, quan l'únic que passa és que són ells els que són uns incultes
+1
-0
potser sí...
Marc, 16/02/2012 a les 15:58
a innisfree, 15/02/2012 a les 22:31
... però a mi em segueix semblant més un exemple desafortunat (i ja se li pot fer veure, és clar que sí) mancat d'estratègia prèvia.
+2
-15
@espontani
Anònim, 16/02/2012 a les 13:05
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+10
-1
article reixit
clara, 16/02/2012 a les 12:43
completament d'acord amb l'article, com sempre Carod.
+10
-0
@ Marc, de les 17.52
innisfree, 15/02/2012 a les 22:31
Home, Marc, no fotis. Aquest senyor no és tonto, i sap que a Espanya el mandinga no té el mateix estatus legal que el català.

Precisament, amb la comparació, el que està fent és passar-se per la pebrotera allò que ell mateix, per la responsabilitat que implica el seu càrrec, hauria de garantir: els drets lingüístics dels catalans.

Ens ve a dir que aquests drets no són tals, sinó que són un favor que ell ens fa, fruit de la seva magnanimitat. I no és això.

Un cas de supèrbia, fatxenderia i mala fe a parts iguals. D'aquesta judicatura, ens n'hauríem de desempallegar: són rèmores del passat.
+4
-4
Prosa noucentista
Anònim, 15/02/2012 a les 22:06
Avui us ha eixit l'article una mica noucentista, Sr. Carod.
+11
-2
l'independència mes a prop.
pep, calafell, 15/02/2012 a les 20:59
totalment d'acord amb l'article.
+11
-1
Idiomes
Fedor, 15/02/2012 a les 20:37
Tan honorable és el Mandinga com el català, però el xarnego no ho és perquè s'ha volgut imposar per la força de les armes, per més que el sogre de l'Undargarin digués "que nunca fue lengua de imposición"
+8
-1
Idiomes
Fedor, 15/02/2012 a les 20:27
Tan honorable és el Mandinga com el català, però el xarnego no ho és perquè s'ha volgut imposar per la força de les armes, per més que el sogre de l'Undargarin digués "que nunca fue lengua de imposición"
+7
-1
Idiomes
Fedor, 15/02/2012 a les 20:25
Tan honorable és el Mandinga com el català, però el xarnego no ho és perquè s'ha volgut imposar per la força de les armes, per més que el sogre de l'Undargarin digués "que nunca fue lengua de imposición"
+9
-2
O ara o mai !
Anònim, 15/02/2012 a les 18:25
Companys, afegim-nos al moviment ciutadà www.assamblea.cat i deixem a banda d'una vegada a TOTA la clase política botiflera, traidora i poltronista. Visca Catalunya Independent!!!
+4
-14
Molt delicats tots plegats
Marc, 15/02/2012 a les 17:52
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+2
-4
Per a Anònim 12:49
Cinèfil, 15/02/2012 a les 14:40
Aquesta és la versió "S" de "Mandingo" de Richard Fleischer.
+8
-2
Un apunt
KxW, 15/02/2012 a les 13:48
I sabeu com es diu Josep-Lluis Carod-Rovira en mandinga?
- Correcte! Josep-Lluis Carod-Rovira

Visca Catalunya Lliure!
+12
-1
La pel.lícula ho aclareix tot.
Anònim, 15/02/2012 a les 12:49
El català resulta que és si fa no fa com el mandinga.

I "mandinga" és una llengua i una raça d'esclaus que va ser ultratjada, de manera que precisament, aquest personatge el que volia era menystenir-nos i ofendre'ns com als mandingues.

Com en aquesta pel.lícula:


http://1.bp.blogspot.com/_E3FEO2kDLGI/SfM6T1MAqxI/AAAAAAAAC3A/c1VjGiGvcfI/s400/Mandinga.poster.jpg
+1
-6
Ja veurem com en parla, doncs.
postfederalista, 15/02/2012 a les 11:29
Esperaré. Fins ara , politica de ploramiques.
+18
-2
impenssable
capsigrany, 15/02/2012 a les 10:35
a qualsevol pais democratic aquests comentaris suposarien la dimissió immediata del més alt representat de la justicia espanyola i que a més acumula dos màxims alts càrrecs de la justicia. quina garantia tenim els catalans de la defensa dels nostres drets com a ciutadans si el màxim exponent de la justicia espanyola manifesta publicament i davant del congres la seva consideració negativa sobre una de les llengues d'aquest estat que la mateixa constitució diu que s'ha de defensar i preservar? Aquest senyor es anticonstitucional. Amb la victoria aclaparadora del PP ja no es tallen ni un pèl
+18
-1
Sabem el que volem
capdamunt, 15/02/2012 a les 10:19
Molt bon article Sr. Carod-Rovira. En el fons crec que tots els atacs al català, a la nostra identitat, no fan res més que incrementar l'independentisme, es a dir, Catalunya no serà res com regió perifèrica de castella o pot ser-ho tot amb estat propi, ja som grans i sabem el que volem.
+27
-3
ets un crack
Albert, 15/02/2012 a les 09:15
Diguin el que diguin de tu Josep-LLuis ets un crack tens visió d'estat ( delegacions exteriors), defensor de la llengua, tens discurs (estiguem o no d'acord), crec que no t'hauries d'haver retirat encara de la primera linia politica o segona, ja que el pais necessita gent com tu que pensi més enllà dels pirineus no com el govern que tenim ara que només mira cap a Madrid i no cap a Europoa, espero tornar-te ha veure't aviat fent algun discurs politic i espero que sigui d'allí on no hauries d'haver marxat mai.

Visca Catalunya Lliure!
Algú ho havia de dir!

+23
-2
falta d'ignorància
Cil Buele, 15/02/2012 a les 00:34
Que em disculpi el president del Suprem per la meva falta d'ignorància... Peró, amb tots els meus respectes pel mandinga, una de les llengües africanes que m'estim ben molt, em sembla que aquesta llengua no té els mateixos drets que el català a l'estat espanyol, o sí?

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Josep-Lluís Carod-Rovira
Em dic Josep-Lluís, aquí i a la Xina. I Carod-Rovira, amb guionets, d’ençà que als 13 anys vaig descobrir B. Rosselló-Pòrcel. Tinc uns quants carnets, dels quals, en aquests moments, gairebé no n’hi ha cap que m’acabi de fer el pes, començant pel DNI, que no me’n fa gens ni mica. Llegeixo, escric, viatjo, col·lecciono, somio i sóc molt ric en amics i en llibres. També faig política, d’ençà que als 12 anys vaig fundar Catalunya Unida i Lliure. M’agrada la sèpia amb patates, l’allioli de la Fonda dels Àngels, la salsa de calçots que fa la Montserrat Coll, el cava/xampany ben fred i el vi del Montsant/Priorat. I moltes coses més, feliçment!
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: