Actualitzat el 07/02/2012 a les 00:00h

Sobre l'esquerra espanyola

"Ocupamos Cataluña en 1939 y estamos dispuestos a coger de nuevo el fusil. Por consiguiente, ya saben a que atenerse, y tengo aquí el mosquete para volverlo a utilizar". Aquestes declaracions amenaçadores pertanyen al ministre Manuel Fraga, i les adreçà al poble català poc abans de penjar-se el cartellet de "demòcrata" i d'esdevenir un dels pares de la Constitució. Quin fatxa oi? Doncs sí. Esclar –pensareu-, què es podia esperar d'un antic dirigent franquista i fundador del PP?

Curiosament, fa ben poc que un altre d'aquests pares de la Constitució i, en aquest cas, suposadament d'esquerres i del PSOE, Gregorio Peces-Barba, va emular el seu col·lega Fraga tot declarant que "no se cúantas veces hubo que bombardear Barcelona. (…) Creo que esta vez se resolverá sin necesidad de bombardear". Evidentment, no serem nosaltres els qui expliquem a aquest personatge les vegades que el seu Estat ens ha massacrat. Ara, el que sí podem recordar-li és que el seu tarannà no ens ve de nou, ja que un seu avantpassat polític, el general Espartero (líder de l'Espanya progressista del segle XIX), després d'esclafar una de tantes revoltes catalanes va deixar dit que "a Barcelona hay que bombardearla al menos una vez cada cincuenta años".

Sincerament, la història i la trajectòria de l'esquerra espanyola és ben trista i galdosa; amb la sucursalista inclosa, per assimilada. El més fort de tot plegat, és que han anat passant els segles i canviant els partits polítics (del Partido Progresista d'Espartero de 1839 al PSOE de Rubalcava); però el cert és res no canvia: Quan a l'esquerra espanyola se li planteja el "cas català", sempre acaba renunciant als seus suposats principis ideològics per abraçar els propis de la dreta centralista i, fins i tot, totalitària. La història així ho demostra, fins al punt de fer caure del pedestal els polítics fetitxe de l'imaginari progressista espanyol. Veiem-ne alguns exemples vergonyosos que haurien de fer perillar la integritat de més d'un carnet de militant.

Traslladem-nos al 1923, any en què a partir d'un cop d'estat recolzat per Alfonso XIII i per la burgesia emmirallada en la Itàlia de Mussolini, el general Primo de Rivera instaurà una dictadura militar, com a resposta –entre d'altres causes justificants- a les reivindicacions dels llavors anomenats "separatistes catalans". Va ser en aquest context i encara que pugui sorprendre a algú, que el PSOE i la UGT de Pablo Iglesias i Largo Caballero acceptaren el règim i col·laboraren amb aquesta dictadura filofeixista. Sí, sí, ho heu llegit bé. Mentrestant, el nacionalisme republicà liderat per Francesc Macià i l'anarcosindicalisme del malaurat Salvador Seguí, es convertiren en les principals forces opositores i aliades que, des de la clandestinitat i l'exili, lluitaren conjuntament contra la dictadura fins a proclamar la República. De fet, només així s'explica que el 1931, el poble català votés massivament ERC i fes president Macià alhora que militava a la CNT.

En aquest punt de la història, cal no oblidar que qui va carregar-se l'acabada de néixer República catalana de la Confederació Ibèrica va ser la mateixa esquerra espanyola que, traint el seu principi federal, forçà la creació d'una República espanyola, única i radial que, això sí, incloïa llicències autonòmiques a contracor. Es confirmava la regla: l'espanyol, encara que es disfressi de progressista i federal, en espanyol es queda.

Plantem-nos ara a l'any 1937, quan en plena guerra contra el feixisme, Juan Negrín (líder del PSOE, proper al PCE i cap del govern de la República), referint-se al "cas català" afirmà que "antes de consentir campañas nacionalistas que nos lleven a desmembraciones que de ningún modo admito, cedería el paso a Franco sin otra condición que se desprendiese de alemanes e italianos. (...) España antes fascista que rota!". És monstruós llegir això oi? Doncs agafeu-vos fort, ja que Manuel Azaña (líder d'Izquierda Republicana i president de la República) també va defensar públicament aquest mateix parer i encara afegí que, per solucionar una vegada per totes aquest problema, hi havia un llei no escrita de la història d'Espanya que era molt eficaç: "la necesidad de bombardear Barcelona cada cincuenta años. El sistema de Felipe V era injusto y duro, pero sólido y cómodo. Ha valido para dos siglos". Dit i fet. Suposo que l'any 1939, Negrín i Azaña van sentir-se alleujats quan van veure que, com a mal menor, la seva estimada pàtria esdevenia feixista alhora que es complia el seu objectiu prioritari: Espanya es mantindria com a "Una y Grande", la de Fraga fusell en mà, durant gairebé quaranta anys.

Per no allargar-me més i perquè ja hem arribat al clavegueram recent que tots coneixem de l'esquerra espanyola de després de la dictadura, també van arribar els governs del PSOE de Felipe González. Fou l'època del terrorisme d'Estat al més pur estil franquista contra els moviments independentistes. El cas dels GAL a Euskal Herria i de l'Operación Garzón 92 als Països Catalans en són un bon exemple. No oblidem que com a conseqüència d'aquests darrers fets, l'any 2004 el Tribunal de Drets Humans d''Estrasburg va condemnar l'Estat espanyol per haver vulnerat la Convenció europea.

Fent balanç de tot plegat, comprovem com el principi d'Espartero ha quallat entre l'esquerra espanyola, hipòcrita i patriotera. Fins i tot veiem com la necessitat de bombardejar-nos cada mig segle –ja sigui literal o metafòricament- l'ha agermanat amb la dreta. En aquest sentit, mentre la dreta no amaga el seu centralisme i no perd cap ocasió per mostrar la seva catalanofòbia, l'esquerra sí. Mentre la primera ja la veus venir de lluny, la segona arriba amb una cantarella federal, plural i fraternal que t'amanseix, que et fa baixar la guàrdia i quan te n'adones: ris-ras! Ja t'ha passat el ribot. Així ho veia Joan Fuster quan repetia que "no hi ha res més semblant a un espanyol de dretes que un espanyol d'esquerres". Fem-li cas i que aquella esquerra catalana que vulgui construir un projecte propi, alternatiu i emancipador, tingui en compte aquesta màxima i es prepari pel "bombardeig" que ve.

Navega per les etiquetes

psoe

COMENTARIS

+2
-1
Poders factics
Celdoni Bonvehí, 09/02/2012 a les 21:42
Els polítics són els responsables de les discòrdies entre els pobles, s'aprofiten dels seus sermons per enfrontar al poble.
Poders fàctics estan a tot arreu i es cuiden molt bé d'enverinar als ciutadans, d'aquesta manera tenen el futur assegurat.
Em comenta el meu besavi encara viu, tots els habitants de la península vam ser unes titelles de la burgesia a nivell de nacional.
+1
-0
Per a l'Estanislao
Genís, 09/02/2012 a les 19:42
Per una banda, crec que no podem caure en l'error d'equiparar els dos bàndols enfrontats en la guerra Civil, ja que els qui es van aixecar en armes contra la legalitat i, des de bon principi, van programar des de la seva màxima autoritat militar una repressió genocida, només va ser un bàndol: el feixista. Malgrat tot, sí que estic d'acord en el fet que, en tota guerra, hi domina la crueltat i la tragèdia...

Per l'altra banda, tens tota la raó: aquí no hi ha cap problema de convivència ni de discriminacó i tu n'ets un de tants testimonis. Si de cas, el problema el volen crear poders fàctics espanyols que, de passada, proven d'intoxicar-nos.

Salut i gràcies,
+1
-0
Per al dAVID
Genís, 09/02/2012 a les 19:23
Un "Per cert" molt encertat!
Sí, pel què sé, la màxima la va escirure Pla a Nocturn de nit (1953), però sembla que qui la va rescatar i repetir, com dic, fins al punt de popularitzar-la va ser Fuster.
Pel què fa a la condemna del Tribunal de Drets Humans d'Estrasburg cap a l'Estat: sí, bon aclariment, va ser per haver rebutjat repetidament investigar les tortures denunciades pels independentistes catalans detinguts. Com veiem, aquest és el seu "Estado de derecho"...

Salut,
+4
-0
Sin problemas
Estanislao Sainz, 09/02/2012 a les 14:43
Hola Genís, nací en Madrid y vivo en Catalunya por motivos de trabajo desde hace 5 años.
No he tenido ni el más mínimo problema por ser madrileño con los catalanes. Siempre me preguntan si les entiendo porque si no cambian de idioma al momento, lo entiendo perfectamente y casi lo hablo.
Es estupendo vivir en un pueblo como Catalunya, me gustan sus costumbres, su idioma y la reclama de la independencia.
Ahora te recuerdo lo del amigo Antonio de Valencia, todos eran unos malvados cuando mataban, fueran del bando que fueran
Nadie tiene la potestad de matar por sus ideales, nadie, ni la izquierda ni la derecha.
Todo esto fue muy triste y lamentable.
Salut
+1
-0
Per cert!
dAVID, 09/02/2012 a les 10:39
Un parell d'aclariments: Que les paraules no són de Fuster, sinó de Josep Pla. I que la sentència del Tribunal de Drets Humans d''Estrasburg fou per no haver investigat les tortures denunciades.
+5
-0
Ben clar...
La Bauma opina..., 08/02/2012 a les 14:12
Et felicito per l'article, clar i transparent.

Llàstima que aquesta deriva de l'esquerra espanyola-espanyolista hagi arrossegat també a l'esquerra catalana, que avui es presenta com a gregària del centrisme peninsular i amb molt poca capacitat de lideratge.

Una abraçada i que rès ni ningú esborri el teu somriure, els teus somnis ni les teves idees.
+4
-0
Per a l'Antonio
Genís, 07/02/2012 a les 23:00
Gràcies Antonio, celebro que t'hagi agradat.

La veritat és que malgrat que no hem d'oblidar que va ser la dreta i l'exèrcit espanyol els que es van aixecar en armes contra la legalitat republicana, elegida democràticament i per voluntat popular; l'esquerra espanyola mai no va defensar-la ni respectar-la com un marc de llibertat on tots els pobles hi tinguessin cabuda. Just al contrari, els va insultar, menysprear i atacar com si fossin una possessió.
Vuitanta anys després, encara no hi ha tradició democràtica i el PSOE (com el PP, que no se n'amaga) segueix pel mateix camí, sense escoltar.
El poble català té dret a poder decidir lliurement què vol ser i ningú, ni tan sols els jacobinisme ho podrà impedir.

Salut, Antonio i ànims al País Valencià resistent.


+13
-0
Desde Valencia
Antonio Sanchís, 07/02/2012 a les 19:46
Genís, muy bien por el artículo, escribe un nieto mío, yo soy un anciano de 90 años y desconozco esta nueva tecnología.
Te voy a recordar algo que debes de saber y es que todos fueron unos malvados, primero mataban unos y después los otros. A estos politicos les dá igual todo por estar en el poder.Cada país hay que respetarle su lengua ,costumbres y nacionalismo.
El Estado Central debe de mantenerse al margen y ayudar, lo que no debe hacer es provocar a según que autonomías y amenazarles.
No podemos estar resucitando siempre lo mismo.
Salut
+6
-1
Molt lúcid
dAVID, 07/02/2012 a les 10:55
Genial article, i molt aclaridor. Afortunadament, però, a Catalunya, sí que distingim entre dretes i esquerres.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Genís Frontera
Castellbell i el Vilar, 1981. Historiador de formació especialitzat en les èpoques moderna i contemporània, L'apassiona la història dels moviments socials i de les classes populars i sent predilecció pels personatges del morro fort, tossuts i combatius. És impulsor de l’Associació Cultural El Més Petit (www.elmespetit.cat); i coautor de "Castellbell i el Vilar, història i memòria gràfica" (Col·lectiu El Brogit, 2004) i de "Mansuet, el guerriller de Montserrat" (Farell Editors, 2008). En aquests darrers anys, ha escrit a la revista Ordint la trama, Teixint cultura popular i al Regió7.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: