Actualitzat el 31/01/2012 a les 00:02h

Dama de ferro en una democràcia de ferro

Aquests darrers temps Argentina torna a reclamar la sobirania sobre les illes Fakland (Illes Malvines, per als argentins). El govern britànic torna a respondre que la sobirania d’aquestes illes només la poden decidir els seus habitants. Què volen ser argentins? Cap problema. Però aquest és un tema que han d’aprovar els ciutadans en referèndum. Argentina s’hi oposa. És exactament el mateix discurs que utilitza Gran Bretanya amb Gibraltar. La sobirania recau en els habitants del territori, més enllà dels avatars històrics. I Espanya s’hi oposa. Probablement, per això a Espanya, d’aquest recent afer de les Fakland, no se’n parla. Ara, per què no des de Catalunya? Crec que el fet demostra l’espanyolització irreversible dels nostres mitjans de comunicació.

Aquest, el nostre, és un país curiós. Convé recordar que, quan parlem de la Guerra de l‘Atlàntic Sud (per la qual els britànics van recuperar el territori de les Fakland envaït per la força de la dictadura argentina), estem parlant de la primavera de l’any 1982. I que a Espanya hi havia hagut un intent de cop d’estat feia tot just un any. Doncs en aquelles dates es feia difícil trobar a Catalunya algú que simpatitzés amb la causa britànica. Era una època en què, entre nosaltres, es titllava a la senyora Thatcher de “feixista”.

Vist amb perspectiva la situació no pot ser més grotesca. Una dictadura envaeix unes illes que estan sota jurisdicció d’una democràcia que defensa el dret a l’autodeterminació dels seus habitants. Quan aquesta democràcia s’hi torna, resulta que l’opinió pública d’una part d’Europa anomenada Espanya –sense cap tradició democràtica i inventora del reconegut mot d’ús internacional “pronunciamiento”- denuncia l’acció britànica com a poc democràtica pel fet d’haver desembocat en guerra. El més lamentable és que, a Catalunya, la reacció fou similar. A la feina em vaig quedar pràcticament sol defensant Gran Bretanya. “Que no ho veieu que uns representen una democràcia i els altres una dictadura?” m’esgargamellava infructuosament.

Les actituds antibritàniques dels catalans comencen a ser preocupants, sobretot per les dosis de tercermundisme informatiu que destil·len. L’altre dia, quan el senyor Cameron va posar condicions al referèndum d’Escòcia (condicions perfectament lògiques: celebrar-lo en un termini determinat, i que la pregunta fos clara), TV3 va convertir la notícia en un “Cameron posa bastons a les rodes al referèndum sobre la independència escocesa”. Si això es posar bastons a les rodes, com qualifiquen el informatius de TV3 el que fan els partits polítics espanyols amb Catalunya? No els he sentit mai carregar les tintes, la veritat. Es com els semàfors que posa La Vanguardia: es poden posar semàfors vermells al president del tots els bancs estrangers que calgui (com que no saben ni que La Vanguardia existeix...), ara, als d’Espanya, als que es poden tornar i actuar en contra, semàfor vermell mai, per favor!   

En general se sosté que Franco va fracassar en el seu intent d’espanyolitzar Catalunya. Jo sóc dels que pensa justament el contrari. Franco i la Transició posterior han desenquadernat el país. La feinada que tenim ara és ingent. Potser sí que molta gent vol la independència. Però la meva sensació, i em temo que la de la majoria d’analistes estrangers, és que aquest sentiment independentista no ve de la certesa de ser diferents i de fer (i, sobretot, de voler fer!) les coses de manera genuïnament millor. Més aviat penso que ens hem convertit en una regió d’Espanya, on es balla el flamenc d’una altra manera i que, simplement, estem fins els nassos del tracte que ens dóna Madrid.

Navega per les etiquetes

Regne UnitArgentina

Notícies relacionades

COMENTARIS

+1
-0
no només l'economia
valfosca, 01/02/2012 a les 12:19
La majoria dels colons americans que van arribar a Amèrica eren persones liberals que es veien impossibilitats de realitzar-se, a Europa, en un marc polític valedor de l‘antic règim aristocràtic conservador apuntalat per estaments governamentals i eclesiàstics, no només impossibilitats de realitzar-se, també perseguits.

L’espoliació de la metròpoli, amés, era la clau de volta per tal que les colònies no podessin emancipar-se políticament, cosa que va desembocar el la revolta de Independència. Tanmateix la diferència en “la voluntat d’ésser”, i no només l’economia, va estar el teló de fons que va motoritzar la Independència.
+4
-2
-
XX, 01/02/2012 a les 09:57
La Vanguardia, TV3, els seus informatius i, sobretot, el "Polònia" han fet molt de mal. Des que ERC va posar els socialistes a la Generalitat, el procés d'espanyolització ha posat el turbo. No sé com ho pararem, ni si podrem: ara ja, és veritat que la majoria de catalans opina des d'una visió força espanyola de tot plegat.
+3
-0
dèficit de líders
Cristina, 31/01/2012 a les 23:11
Certament amic Roig, fa massa temps que ballem al ritme que ens marca Madrid, i n'estem tips. Però també és cert que la nostra terra fa massa temps que ha deixat de crear la seva pròpia cançó, fa massa temps que no té bons compositors com fa massa temps que no troba un hàbil director d'orquestra.

Em preocupa la independència de la meva terra sense un bon compositor que domini la partitura i la faci armònica a orelles de tots.

Em preocupa la nostra independència sense tenir un líder que amb la seva batuta de 'ferro' ens encandili a tots per continuar lluitant pel que som, pel que hem estat, però sobre tot pel que volem ser.
+2
-0
El dia que no siguem diferents s'haurà acabat tot
Jordi M, 31/01/2012 a les 19:17
Ah, i per cert, no sé si la independència s'aconseguirà per ser diferents ´si és que s'aconsegueix, però sí que sé que aquesta és la única raó per la que té algun sentit voler-la: perquè amb estat propi en principi sembla més fàcil d'aconseguir continuar sent diferents, continuar sent una nació, no morir com a poble. L'única raó de tot plegat, per part d'Espanya, és acabar amb la diferència. I l'única raó dels tres segles de resistència ha estat precisament el mantenir-la.
+4
-0
Jordi M
Anònim, 31/01/2012 a les 19:06
Xile llavors també era una dictadura. Cosa normal en Hispanoamèrica però cosa rara en Xile. I dictadura diguem-ne que de dretes en tots dos casos. Però, tot i així, a la Junta Militar xilena li va faltar temps per oferir-se al Regne Unit pel que necessités. Les bases, d'entrada, a la seva disposició per repostar, per si amb els portaavions no n'hi havia prou, pel que calgués. Pinochet va fer costat a la democràcia? I una merda. Xile va fer costat als adversaris circumstancials del seu gran enemic permanent: Argentina. Paral·lelament, qui va fer costat a Argentina? La Unió Soviètica! La pàtria del comunisme s'aliniava amb els que llençaven al mar cadàvers de comunistes torturats fins la mort. La política internacional no es pot entendre en clau de dretes i esquerres, però tampoc en clau de democràcies i dictadures. Ja dic, Melilia i Sebta, marroquines tota la vida.
+6
-0
Estic d'acord però...
Anònim, 31/01/2012 a les 18:14
Un apunt, jo sí crec que Franco i la Transició van fracassar en l'intent d'espanyolització de Catalunya.

La derrota va venir fa uns anys quan van desembarcar els 4000 canals de televisió espanyola que tenim.

Malauradament, ara per ara, el millor argument per la independència és el maltracte. Una vegada independents treballar per recuperar aquesta diferència (treball, penso, que s'ha començat a fer)
+3
-1
L'enemic és l'enemic
Jordi M, 31/01/2012 a les 17:35
No crec que la conya marinera aquesta d'Espanya sigui una democràcia -l'executiu acaba de dir-li al Fiscal General que li donarà llibertat!-, però malgrat tot em sembla evident que és un estat més democràtic que el Marroc. Doncs bé, contradint l'argumentació de l'admirat Xavier Roig, si demà hi ha una guerreta entre espanyols i marroquins amb les seves quincalles bèl·liques respectives per la sobirania de Melilia i Sebta jo aniria amb la satrapia marroquina i em fa l'efecte que no seria pas l'únic.
+2
-0
Falklands britàniques i Gibraltar, també!
Jordi M, 31/01/2012 a les 17:17
Jo també vaig posicionar-ne fervorosament a favor dels britànics. Però reconec que primer va ser el posicionament i després la cerca de raons per fonamentar-lo. I jo també dic, sempre, Falklands.
+2
-0
RE: La independència no s'aconseguirà per ser diferents
DMiA, 31/01/2012 a les 17:07
Absolutament d'acord amb en Manel Bargalló.
Essent diferents ho tenen molt fàcil per uniformar-nos, ja ho va fer Franco i ho continua fent Telecinco. Sangria i Operación Triunfo per a tots !!
En canvi denunciant el tracte que ens dóna Ecspanya només tenen dues sortides, cap de les dues els deixa en bon lloc:
1.Dir que ho fan per dret de conquesta (a la llarga se'ls girarà l'argument en contra), i
2.Tractar-nos amb justícia, i això els resulta genèticament impossible
+13
-0
Falkland sempre!
Anònim, 31/01/2012 a les 14:33
Jo tenia 11 anys llavors, i era l'únic de l'escola que anava a favor dels britànics. Thatcher va fer el que calia fer. Finalment, una democràcia del segle XX va derrotar una junta dictatorial del segle XIX.
+14
-0
Falkland
Anònim, 31/01/2012 a les 13:09
Les Illes Falkland, mai han estat argentines. Ni un sol argentí, ha posat mai els peus en aquesta terra (excepció feta de la invasió de la dictadura argentina i per poc temps). Aquestes illes son britàniques o el que els seus habitants vulguin.
+18
-0
sense senderi
AndreuSerra, 31/01/2012 a les 11:34
Mentre una gran part de la població catalana prefereixi donar suport a posicions antiioccidentals, antiUSA, antiGran Bretanya, antiFrança, antieconomia de mercat, seguirem iguaal o pitjor. Les esquerres del pais van fer la Corona d'Espines i la llança de l'indi de l'Equador, com a grans esdevenimentss de la política exterior tripartita.
Vade retro, Satanàs!! I desprès no trobarem aliats solvents i d'influència certa..Però que esperem? que ens riguin les desgràcies i les gràcies del hihi-haha? Si fins i tot els albanesos, i els kosovars ho van tenir molt clar i van ser coherents per assolir la llibertat col.lectiva...de la mà dels USA, naturalment.

En lloc d'aprendre i copiar dels bons, dels qui sempre han anat a favor de la llibertat, amb fets, aci hi ha gent quee vol donar lliçons de democràcia als anglesos o als nordamericans....Quina estultícia, Deu meu, quanta sonamenta esteesa tenim encara....

Gràcies, Sr. Roig per manteneir-se com a illa lliure i racional, rodejada dels imbècils taurons que nomes saben destruir els qui no són com ells.


+3
-0
No és qüestió de bastons a les rodes
Anònim, 31/01/2012 a les 09:53
El problema en el referèndum escocès és quina de les 2 parts està legalment facultada per posar les condicions per la seva celebració, qüestió que afecta sobretot la pregunta i el calendari. Sembla que això no és clar i lògicament tant Cameron com Salmond volen portar l'aigua al seu molí.
+16
-0
Felicitats i gràcies
Anònim, 31/01/2012 a les 09:28
Un article brillant. Una opinió clara i contundent. Com sempre, a favor de la llibertat i de la democràcia.
Gràcies per evidenciar les cortines de fum que els nostres mitjans de comunicació, tan "progres" que es creuen i tan provincians que són, volen incorporar al nostre ADN. Continuï així, Sr. Roig. Necessitem persones com vostè.
+8
-0
Falkland
david martín, 31/01/2012 a les 07:05
Totalment d´acord, com sempre, amb el senyor Roig.Només una puntualització: són les illes Falkland, no Fakland
+8
-0
Franco
pep, 31/01/2012 a les 01:37
Aquest home ens va trencar l'espinada. Som com el Sr. Ramón de "mar adentro". I si demanem l'eutanasia no hi posaran cap impediment, al contrari dels que li varen posar al malaurat Sr.
Unicament cal pensar que la cirugia ho pugui solucionar, amb la unió de les forces i de mica en mica poder rehabilitar-se.
De moment encara no es coneixen les persones que siguin capaces d'obrar aquest petit miracle. Esperem que els cientifics politics al menys ho intentin.
+28
-3
La independència no s'aconseguirà per ser diferents
Manel Bargalló, 31/01/2012 a les 00:22
sinó per estar fins els nassos del tracte que ens dóna Madrid.
Els americans es van independitzar d'Anglaterra no perquè fossin diferents, sinó pel sentit d'injustícia i de l'espoli fiscal que estaven sotmesos pels imposts del comerç marítim.

Després una vegada aconseguida, els intel·lectuals van saber fer una constitució com cal.
Jo crec que els catalans poden fer el mateix.
Jo ara només em preocuparia d'invertir tots els esforços en denunciar la injustícia, magnificant la corrupció contra els espanyols i en els casos que sigui catalana, fer-la veure que és culpa d'estat dins d'Espanya.
Una vega la tinguem, aleshores tindrem la possibilitat d'arreglar el país per fer-lo més digne, honest i millor. Però intentar-ho abans és a part d'impossible és ser molt estúpid perquè estaries ajudant a consolidar Espanya. I jo com a independentista català, en el sentit estrictament identitari, vull la independència com sigui

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: