Actualitzat el 26/01/2012 a les 15:00h

Legalitat insubstancial (i 2)

Queda clar, doncs, que l’opció Devo-max d'Escòcia supera els anhels més agosarats d’alguns líders de CiU, i això deu espantar. El senyor Duran, líder de CiU a Madrid, per exemple, afirmava que en Salmond no vol pas la independència sinó que el que vol és un tracte fiscal més just, Mare de Déu! Això és incert, totalment. Segons la meva opinió, mentir utilitzant una posició de poder hauria d'estar penat. Siguem seriosos i justos! No vulguem “empetitir” els plantejaments desacomplexats i determinats per la independència del Govern d’Escòcia, del senyor Salmond, sols per aconseguir reduir la distància de coratge polític que els separa dels nostres líders nacionalistes.

La gent d’Escòcia no està gens satisfeta amb el context actual de relacions amb el Regne Unit i se sumarà a l'opció de canvi que ofereix un SNP segur de la seva eficiència al Govern, la mateixa que ha convençut a tants governant amb majoria simple, i que els ha fet guanyar la majoria absoluta. Això ja està passant, el suport a la independència ha augmentat en un 4% i uns London Olympics o un Queen's Diamond Jubilee com a esdeveniments patriòtics britànics al 2012 pot fer augmentar, precisament, el sentiment patriòtic escocès.

La finestra “legal” de 18 mesos que ofereix Cameron no és una mostra de democràcia, sinó precisament una mostra de qui no entén la democràcia i es pensa que pot coaccionar les ganes, la voluntat d’un poble, que sobretot té clar, que ningú li diu “quan i com” ha de fer les coses, i menys ara que té qui li demana: creure! Creure que és possible perquè ells ho volen.

L’esquer de la vinculació legal amb la que Cameron volia seduir Salmond és insubstancial perquè tots els referèndums a Escòcia i al Regne Unit són consultius. Una cortina de fum que ha fet per quedar bé davant qui no coneix la realitat britànica, i diguem-ho de pas, els qui com el tory Cameron troben que la democràcia pot ser encotillada amb generositats condicionades a 18 mesos. Però que siguin consultius no vol dir que acabin en el no-res! La vinculació legal és la voluntat dels responsables polítics d’un país a portar el que la gent ha votat a efectes pràctics, per tal que siguin realitats normalitzades i incloses dins la vida quotidiana. La consulta és la part transcendent, la resta s'entén que es farà: una vegada el poble és consultat no se li pot donar les gràcies i girar-li l’esquena, cal portar-ho a l’empar legislatiu, com sempre s’ha fet, com es va fer per exemple a Escòcia el 1997 amb el referèndum per la constitució del Parlament d’Escòcia o amb l’assemblea constituent del País de Gal·les;  per tant aquest pas que Cameron ofereix: evitar de fer el camí polític paral·lel al referèndum fent el resultat automàticament vinculant, al SNP no el preocupa gens, el poble ha estat consultat i faran el camí polític necessari per tal que legalment es vegi reflectit el que aquest poble ha decidit, i més ara que tenen majoria parlamentària independentista.

“My view is it was effectively settled by the Parliament election in May. Once the SNP won an outright majority it was just accepted that there would be a referendum as a political fact. That, I think, puts an ens to the arguments – there is going to be one” professor Alan Page, Dean of Law at Dundee University (“El meu punt de vista es consolida efectivament per les eleccions al Parlament de Maig. Un cop el SNP guanya per majoria absoluta, s’accepta que hi haurà un referèndum com a fet politic. Això, penso, posa punt final a la discussió - n´hi haurà un (de referèndum)”.

El resultat del referèndum que s’exercirà oficialment des del parlament d’Escòcia, podem estar segurs que, en les mans del SNP, no quedarà reduït com si fos el resultat d’una enquesta d’opinió. Precisament perquè aquests líders són els primers en atrevir-se a creure en el seu poble, són els líders que faran valer la voluntat de la seva gent. Cal que els polítics en responsabilitat de liderar els canvis d’un país creguin en el seu poble.

I per acabar aquest segon bloc d’un article que s’anirà allargant en el temps, una ràpida reflexió sobre l’argument que afirma que els escocesos ho tenen més fàcil perquè ells negocien amb els “demòcrates” anglesos. Aquesta és una acceptació fàcil, típica i tòpica de la poc coneguda diplomàcia britànica. Malauradament molts catalans volen acceptar als anglesos com els grans i justos demòcrates per així contraposar-los a la convenient i, acceptada, ferotgia antidemocràtica dels espanyols, guanyant, es pensen, la justificació perfecta per no sentir-se tan culpables o frustrats en veure que els catalans no avancem institucionalment en la qüestió de la independència: dissortadament, és tornar a buscar justificacions a tercers, al meu parer trist i adolescent. No són els anglesos qui els “deixen” fer, sinó els escocesos que fan! “Dare to Believe”. Si el president Mas digués que convoca un referèndum d’independència a Catalunya, amb una majoria social com tenim i amb un “sí”, sense l’ajut de cap campanya des del Govern, que arriba ja al 45% com les enquestes oficials ens fan saber, veuríem que els espanyols també ens ofereixen condicions, això sí, de fum, com les angleses! (El tarannà diferent en tot cas el demostraran més endavant)

Navega per les etiquetes

Alex SalmondEscòcia

Referències a Internet

Escòcia

COMENTARIS

+0
-0
Innisfree... una coseta...
Bon Jan, 28/01/2012 a les 06:02
Em sembla que és barrejar naps i cols dir que algú que no fa un bon ús de l'idioma, no pot ser independentista. No hi té res a veure !!. I si vols, t'ho torno a dir: no hi té res a veure. Quants cops hem dit que la llengua no s'ha de polititzar?

En aquest sentit, també vull dir que una cosa és parlar sobre llengua o aconsellar i una altra és aprofitar-ho per a fer-ne befa. Vigila, perquè aquest cop, potser has trepitjat la línia. L'idioma no ha de fer por, i segons quines actituds poden arribar a crear pors i inseguretats terribles a l'hora d'escriure-hi o parlar-hi.

Salut.

+3
-0
estratègies
Núria Martí, 28/01/2012 a les 02:48
pel que explica l'Anna és evident que hi ha moltes estratègies en joc i estic d'acord en que nosaltres no ens hem d'excusar en els espanyols i hem de fer 'el que toca', CiU i el Duran fan mal a les aspiracions d'aquest petit país a ser una nació i està molt bé que algú ho critiqui des de tribunes com aquestes, molt educatiu, continua.
+5
-6
@ anònima
innisfree, 27/01/2012 a les 20:43
Gràcies, noia. Ho has dit molt ben dit. És reconfortant no sentir-se sol defensant una cosa que cau pel seu propi pes.

Veig que l'anònim de les 12.29 també apunta en aquest sentit.

No ho sé, però em fa la sensació que, cada cop més, hi ha un tipus de gent sense gaire sal ni oli que s'apunta a l'independentisme perquè "mola", però que, si els sacseges una mica, no hi trobes res aprofitable.

Tenim molt mala peça al teler si una persona escolaritzada en català (per l'edat que deu tenir ho ha de ser) mostra unes mancances tan greus pel que fa a l'idioma.

Ho tenim relament pelut si una persona que se suposa que té una formació és incapaç d'articular un discurs mínimament coherent i d'exposar ni que sigui una sola idea interessant i fins a cert punt original.

Ens estan fent passar bou per bèstia grossa.
+7
-2
Magnífic article
Lluís , 27/01/2012 a les 18:46

Es un priviegi poder comptar amb persones com la Sra. Arqué que treballen en l'àmbit internacional per tal de externalitzar la lluita per l'alliberament nacional, feina absolutament imprescindible i que cap dels polítics de l'establishmen fa. Per altra banda, en quant als comentaris sobre la llengua, que tots sabem d'on provenen, voldria dir que sempre és bo aprendre dels que en saben més, i en aquest sentit, com a psicòleg, us vull recomanar unes quantes sessions de teràpia, perquè em fa l'efecte que esteu una mica malalts.
+7
-11
Estic d'acord amb Innisfree.
Anònima, 27/01/2012 a les 15:44
No sóc una purista de la llengua però, igual que Innisfree, penso que algú que s'erigeix en portaveu, líder, digueu-ho com vulgueu, d'una causa, ha de tenir una mínima solvència dialectico-sintàctica. No poso en dubte el tarannà independentista de la Sra. Arqué, però sí que penso que els líders han de ser pedagògics i, sobretot, clars de ment i d'expressió. El garbuix expressiu de la Sra. Arqué, tant a nivell escrit com oral (he assistit a alguna conferència seva), va en detriment del contingut del seu discurs, que queda desvirtuat i, en molts casos, sobretot quan s'expressa oralment, és directament incomprensible.

Sense ànim d'ofendre-la, li demano que, si us plau, ens faci un favor: treballi les seves dots oratòries i de redacció, per la qual cosa li caldrà també un reciclatge lingüístic considerable, i aleshores torni a sortir a l'escenari. De res.
+9
-2
Bon article
Josep Bruch, 27/01/2012 a les 12:29

Molt bé, Anna.

Pels qui confien en els anglesos: Catalunya ja ho va fer, en el seu moment, i li va costar la seva sobirania.
Esteu avisats.
+7
-9
Legalitat friki?
Anònim, 27/01/2012 a les 12:29
Sort dels comentaris, veig que no sóc l’únic que troba bastant incomprensible aquesta sopa de lletres com a resultat d’un pensament desordenat i caòtic o d'una formació acadèmica del tot estranya...?
+5
-2
La meva teoria
Laura, 27/01/2012 a les 10:30
Sota el meu humil punt de vista, jo crec que Cameron ha endegat tota aquesta parafernàlia amb l'unic objectiu de torpedinar la UE. M'explico: ell "autoritza" un referèndum però amb les condicions temporals ja sabudes, perquè pensa que Escòcia votarà NO a la indepenència, atès que creu que no tindrà temps de preparar una base social suficient; d'aquesta manera,els moviments similars a Europa (Flamencs, Catalans, Bascos...) veuran que la independència és possible i es poden veure reconeguts en l'àmbit del dret internacional i, finalment i com a objectiu real, els Estats europeus veuran disminuïts el seu pes dins de les institucions europees i desunits. Gran Bretanya sempre segueix la màxima de "canvia alguna cosa perquè tot segueixi igual". Amb tot, però, els catalans ho hem d'aprofitar, amb valentia, sense embuts i fer el camí cap a la independència!!!
+22
-3
Duran i Lleida
LluisBlanqué Llobet- Uruguai, 27/01/2012 a les 05:27
El meu pare que va estar a la presó alguns anys després de la guerra , no o se, però si veu a aquest senyor Duran i Lleida, deu pensar d'on ha sortit? Pot ser el continuador den Carrasco i Formiguera, doncs no, es un traidor a lo que van pensar els primers homes de la Unió Democràtica de Catalunya.
+18
-3
anem bé
Toni Pàmia, 27/01/2012 a les 00:34
Si els nous polítics són com l'Anna Arqué anem pel bon camí, treballar molt i bé, sense cotxes oficials i voluntàriament. Gràcies pel que dones, continua explicant si us plau!
+22
-4
Escòcia
magrab, 26/01/2012 a les 23:59
És el millor article que he legit sobre Escòcia i la seva situació actual a la premsa catalana. Soc escocesa.
+14
-4
From USA
Anònim, 26/01/2012 a les 23:19
Jo moltes vegades m'havia demanat quin es el poder, la peça de dominó (persona, institució, premsa) qu'ha de caure a Catalunya per trencar el lligam amb Espanya i engegar el proces d'independencia a nivell polític.

Que és un banc sense els nostres diners? que és un polític sense vots? que és un diari sense lectors? que és una botiga sense clients? que és un empresari sense treballadors? un tren sense passatgers?

Bet aqui que el poder el té el poble, els contribuidors, el nostre treball, els nostres impostos, la gent al carrer, a les empreses, als municipis, als ajuntaments...Qui finança les lleis? els polítics? les infrastructures públiques? els serveis públics? No és l'Estat, sóm nosaltres.

Qui s'emporta els nostres diners i els distribuieix amb dèficit cap a Catalunya? l'Estat espanyol. Qui els hi ha donat la legalitat? Les polítiques que pacten els polítics que votem, que no "dare to believe". Nosaltres hem de votar i exiguir dels nostres polítics que si "dare to believe", qu'ens atrevim, que s'atreveixin, qu'informin, que treballin, per una legalitat substancial, la independència. It is time to put up or shut up, politians talk, real leaders lead.
+17
-3
Molt pedagògic
Carles, 26/01/2012 a les 23:03
Fantàstics dos articles, estrictes en les formes i rodons en el fons. Sense menysvalorar la situació actual de Catalunya... Seguirem treballant, els escocesos així com els bascos de moment ens porten avantatge, crec que els agafarem en cinc anys... Veurem...
+12
-24
és incomprensible
innisfree, 26/01/2012 a les 21:38
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+21
-3

Anònim, 26/01/2012 a les 18:56
D'acord, no tenim líders com en Salmond (fins ara) però no per això ens fustigarem
Gràcies Sra Arqué per lluitar per fer el país independent
+23
-4
Molt bon article.
Roc a Guinarda, 26/01/2012 a les 17:58
Encertat i acurat punt de vista, Anna. Torna, si-us-plau.
+40
-6
Un altre "10" per a l'Anna.
Carles Viñals Casado, 26/01/2012 a les 17:41
El mérit dels seus articles és haver posat en evidència que Catalunya NO TÉ LÍDERS; (caldría esbrinar per quina mena de col.lectiva al.lucinació, més d'un milió de catalans pensàren que a CiU n'hi havía, ni que Artur Mas n'era un). Un líder no és qui es posa a la defensiva, a veure-les venir, des d'una posició inicial de mínims en contínua rebaixa, sinó qui pren la iniciativa política des de la fe en sí mateix i en el poble que l'ha votat. Aquest és el retrat del Sr. Salmond.

És el 'non plus ultra' de la vergonya que sigui el poble català qui hagi de dir als seus dirigents "Creieu en vosaltres !!" en lloc de ser ells qui exhortin el poble a creure en sí mateix. Estem vivin una situació kafkiana, on els soldats empenyen a lluitar uns generals que s'amaguen sota el llit entre continues manifestacions de patriotisme.

Hom diu que la política es l'art del possible; jo no estic d'acord amb aquesta definició on tan fácil és de trobar justificacions a la inacció i la derrota. Prefereixo la que diu que la política és l'art de convertir en realitat allò que hom demostra necessari. Hi ha un abisme moral entre totes dues definicions. El Sr. Salmond fa seva la segona; Artur Mas, dissortadament, la primera.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Anna Arqué
Treballadora voluntària per la independència de Catalunya des de diversos àmbits dins i fora dels Països Catalans. Portaveu de l’Associació Catalana d’Acció Internacional Welcome Mr. President (WMP), membre de la junta de govern de l’IEMed com a consultora externa. Membre d'European Partnership for Independence’(EPI), … i com molts, de tots aquells col·lectius que entenen que la independència avui és possible.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: