Actualitzat el 05/01/2012 a les 00:01h

Un bon moment per intentar-ho

La patacada que està travessant el país servirà, així ho espero, per treure'n algunes lliçons. Una d'elles hauria de ser la següent: que el nostre autogovern, malgrat totes les aparences, té un gruix molt minso. Vaja, que si fos un llac glaçat, no m’atreviria a passar-hi per sobre.

Sovint aquesta fragilitat té raons sistèmiques, vull dir raons relacionades amb el sistema autonòmic i molt especialment amb el sistema que finança aquest invent i el propi estat. Que a finals d'any el nostre govern hagi d'arrossegar-se per les entitats bancàries per aconseguir diners que permetin satisfer la totalitat de la paga extra als funcionaris, sona a innocentada o a broma de mal gust. Però així estan les coses. Un país que, malgrat portar ben estret el cinturó, i malgrat tenir encara un dinamisme econòmic i social per sobre de la mitjana ibèrica, amb penes i treballs arriba a finals de mes. I, per si no n'hi havia prou, els nous llogaters de la Moncloa -que hereten el deute de la disposició addicional tercera i tants d'altres- s'han afanyat a proclamar als quatre vents, mentre incompleixen olímpicament les primeres promeses electorals, que si el dèficit públic s'està disparant és per culpa de les autonomies, especialment la catalana. D'això se'n diu ser cornut i pagar el beure. O ser espoliat (hem quedat al final que aquest concepte es pot fer servir, oi?) i que els que et drenen els recursos t'acusin de no saber gestionar bé.

Però d'altres vegades la fragilitat és deguda a raons conjunturals i més relacionades amb els equilibris de poder i els jocs d'interessos polítics a casa nostra. Cert: no tot és culpa de Madrid. Aquí també falta voluntat i coratge. Un exemple l'hem vist aquests dies quan el govern ha fet públic que el cop de tisora també arriba a unes delegacions a l'exterior que l'anterior govern havia encertadament promogut i reforçat com a estratègia de país, tant en termes econòmics com polítics. L'estratègia de l'acció exterior, basada en bona part en aquestes delegacions, se'n va en orris amb l'excusa de les retallades i amb la raó de fons de les servituds que CiU (en aquest cas, més aviat d'Unió, que gestiona la política exterior) s'entesta encara a mantenir amb el PP. A l'estat espanyol, ara que sembla que des de Madrid també estan decidits a retallar, em jugaria un pèsol a que la tisorada no tocarà cap ni una de les 117 ambaixades de veritat que tenen repartides pel món.

La nostra fragilitat doncs, la de dins i la de fora, s'evidencia cada dia que passa. Estem com estem i no val la pena distreure'ns en retrets. Ara la situació és prou delicada, l'escanyament polític i econòmic del país té conseqüències prou greus, com per deixar de banda la tàctica. Cal sumar forces i voluntats des de molts fronts per trencar amb la fragilitat del poder (polític, econòmic) català i plantejar un canvi de fons en la nefasta dependència vers el poder polític de veritat, el que et retalla l'Estatut, t'escanya les finances o et desmunta el sistema de caixes com qui res. Això no s'arregla amb pedaços ni ho arreglen els ploramiques. Això ho arreglarà un país fort des de la societat i des de la política, des del Parlament i des del carrer, o ja no ho arregla ningú. I per cert: aquest any que tot just comencem és un bon moment per intentar-ho.

Navega per les etiquetes

CiUautogovernERC

COMENTARIS

+5
-1
Comentaris
Anònim, 07/01/2012 a les 23:29
Sense titol., de quins comentaris eliminats parles?
Si clickes els pots llegir.
Veus fantasmes. Deu ser cosa de l'entorn.
+6
-0
Pel nas el coneixereu
Anònim, 07/01/2012 a les 23:02
Coral petit, pel nas se sap qui ets. I també per la teva nul.la intel.ligència.
A la tramoia s'et donava millor.
+6
-1
Antonia Ribé
Remei Ribé, 07/01/2012 a les 22:57
La mentida de l'Òscar Serra, és inadmissible.
Penso que per això el van fer fora els de CiU, no?

Tant o més inadmissible és anar dient tonteries a tort i a dret sense tenir el valor de posar el nom i donar la cara.

Penso que amb la cara tapada és molt fàcil.
+1
-7
sense títol
Advocat, 07/01/2012 a les 17:49
És curiós: els 2 comentaris eliminats feien referéncia a que el candidat a alcalde de Caldes de CiU va enganyar a tot el poble (de bracet amb en R. Vidiella), dient que era advocat i només tenia 2 assignatures aprovades... Quin frau de paios!
+2
-8
BONA FEINA
Anònim, 07/01/2012 a les 09:19
FELICITATS JORDI SOLÉ,
SEGUEIX FENT LES COSES IGUAL DE BÉ.
NO T'ESCOLTIS LES ENVEJAS DELS ALTRES, ESTEM CONTENTS QUE FAS COSES PEL POBLE I NO PER LA BUTXACA NI PELS BANCS.
ANIMS I ENDEVANT AMB EL PROGRAMA
+8
-3
No és mal nano...
Anònim, 06/01/2012 a les 23:41
Doncs si el noi Solé no accepta que se li porti la contrària i no li agrada sentir el parer dels altres, significa que és un Totalitarista?
Eufemismes a part, sembla que, a més a més, a la gent que li porta la contrària, l'amenaça.
Pregunteu si no als veïns de Can Maspons....
+5
-3
Escriure, escriu bé
Anònim, 06/01/2012 a les 19:00
Quedo gratament sorpresa, el nostre alcalde, té una bona talla, sap escreiure i sap el que diu. Però em pregunto si sap escoltar i sap donar la raó a l'altre quan la tenen. Costa poc predicar, però es coneix a les persones pels seus actes, no tenim un alcalde gaire dialogant i menys encara que accepti el parer dels altres, no se li pot portar la contrària.
+10
-3
Nouvingut
Anònim, 05/01/2012 a les 18:55
Un de Caldes,
No pateixis, que de casa teva només et traurà un banc si li rota.
Jo que no he nascut aquí, he vingut a Caldes per voluntat pròpia. Tu, en canvi, no ho vas poder triar, lletraferit. De totes maneres, seria interessant que ens mostressis una foto d'un avantpassat teu que, per ejemple, fos Australopithecus nascut a Caldes, així podriem saber en quin moment vàreu arribar i a qui vau fer fora.
+5
-12
Un de Caldes
Anònim, 05/01/2012 a les 18:04
Com es nota que les forces convergents s'han posat en peu de guerra per qualificar negativament els comentaris assenyats dels calderins de soca-rel(o soca arrel)...
I després titllen els que no combreguen amb les tesis Rega-Vidiellistes de llombriguers.
Veure per creure o dit d'una altra manera: "De fora vingueren que de casa ens tragueren"
+10
-4
Endogàmia
Anònim, 05/01/2012 a les 17:00
No sigueu tan llombriguers, soca-rels diversos, Caldes no és tot Catalunya i l'òstia monumental que us heu fotut els d'ERC ha sigut a tot el país. A partir d'aquí, podeu fer de Brunete d'en Solé, però tot Caldes ja sap les prioritats vostres com, per ejemple, del presupost que heu 'confeccionat' pel 2012:
-70.000€ pel consorci de la TDT, quan tots els pobles del Vallès s'hi estan esborrant.
-80.000€ per l'Escaldarium....viva la festa!
I la inmensa quantitat de.....24.000€ per promocionar el comerç de Caldes.....
Això si que és prioritzar en base a necessitats...
+1
-3
cataloniawatch.blogspot.com
Candide, 05/01/2012 a les 16:54
Intentar-ho? Doncs fes. L'intent.

I després de descobrir que has excedit el teu mandat, has pres els teus ciutadans hostatges, has abolit la constitució que t'ha donat el càrrec... Què?

Que no vas enlloc? Doncs intenta-ho. Mira, la política és tan senzilla, sobretot en temps de crisi: un joc de nens.
+9
-5
Soca què?
Anònim, 05/01/2012 a les 16:50
Als que us autoproclameu de socarrel:
Sou tant de socarrel com els suposats músics de Mali a qui s'els donava el títol de catalans a canvi d'uns calerons?
Això no és per que dimiteixi ningú a ERC Caldes, és per engarjorar-lo directament.
+11
-2
El que cal és la independència
Anònim, 05/01/2012 a les 16:18
Però tenim un problema: els catalans són uns cagats, voldrien la independència però sense arriscar res. Per això voten polítics que són tant cagats com ells. I així ens va. El que diuen; tenim el que ens mereixem.
+6
-20
Qui és en R. Vidiella?
Un altre calderí de soca-rel, 05/01/2012 a les 15:56
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+14
-4
Al Calderí d'arrel corcada
Reca Vidiella, 05/01/2012 a les 15:39
Benvolgut Calderí de soca, Només contestar-li a la seva pregunta: jo sóc en Reca Vidiella.
I vosté, qui és? Té nom i cognoms o no els troba?
Salutacions i vigili amb els tèrmits.
+9
-23
Calderí de soca arrel
Anònim, 05/01/2012 a les 12:20
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+17
-4
in, inde...
innisfree, 05/01/2012 a les 11:50
Vostè està parlant d'independència, senyor Solé? Si és així, digui-ho clarament. No tingui por. Vol que l'ajudi a articular el terme?

IN-DE-PEN-DÈN-CI-A.

...

Sobre la malparada economia del nostre govern, potser que entonéssim un "mea culpa", per petit que sigui, perquè els dos tripartits alguna cosa en devien saber, no?
+1
-2
FELICITEM-NOS
Anònim, 05/01/2012 a les 11:40
Ja surten JOVES amb GRAN MENTALITAT, el dia que sàpigueu i propagueu que el MON es pot fer SOCIALISTA podrà sub-sistir, la segona REPUBLICA NO SERVIRIA.....TREBALL i LLIBERTAT no farà falta més!!!
+13
-1
i tant que si!
Anònim, 05/01/2012 a les 10:37
És un bon moment, hi estic d'acord. Tant que no el podem deixar passar, cada dia que passa perdem més diners i més oportunitats. Ens hi juguem el futur.
Jo crec que la gent hi és, falta que el govern ens ho demani, els catalans hi serem al darrera, al carrer, tancant caixes o el que calgui.
Si no, també hi serem: al davant.
+24
-11
Amnèsia
Reca Vidiella, 05/01/2012 a les 09:56
Sr. Solé,

Estic molt d'acord amb el fons del seu escrit quan parla de les raons sistèmiques de la fragilitat de la nostra nació.
Ara bé, quan parla de les raos estructurals, no li puc donar la raó. I no li puc donar perquè, com sempre, a vostè i als del seu partit -o millor que 'partit, 'esqueixat'?- els hi torna a venir la amnèsia tant característica dels mals gestors.
Vosté, que ara ocupa un lloc de certa responsabilitat a ERC, no pot parlar de falta de voluntad i coratge de l'actual Govern. Si més no, demanin coses que vostés hagin sigut capaços de demostrar.
Digui'm quin coratge i voluntad d'autogovern es van aplicar vostés des de les seves conselleries? Cap
I si pot, faci una llista del què va fer el seu partit ERC per l'autogovern de Catalunya durant els 7 anys que van promocionar a un partit espanyolista per governar Catalunya.
Li diré jo mateix: res! Res a part de preocupar-se de vostés mateixos abans que del país i de malbaratar recursos com fan els nous rics.
Potser el dia que deixin d'obssessionar-se amb el seu 'papu' particular, que no és altre que CiU, potser llavors poguem aconsseguir aquesta suposada unitat nacional que vostés tant pregonen, però que segueixen carregant-se dia a dia amb les seves actituds i amb les seves declaracions.
Ara queda molt bé, des dels seus 10 metres ficticis sobre terra, fer maniqueísme i dogmatitzar sobre el que s'ha de fer. Ara no, Sr. Solé! Abans podien haver fet molt i no ho van ni intentar. I per aixó, els seus votants els han corregit com ho han fet darrerament.
Salutacions i Bon Any.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Jordi Solé
Nascut a Caldes de Montbui l'any 1976, municipi del qual és alcalde des de l'any 2007. Forma part de la nova direcció nacional d'ERC com a vice-secretari general de relacions institucionals i internacionals. Abans de tastar la política local va tastar l'europea treballant al Parlament Europeu com a assessor dels eurodiputats d'ERC, partit en el qual milita des de l'any 2003.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: