Actualitzat el 02/01/2012 a les 00:02h

Visca el rei nostre senyor!

La reacció que ha comportat la imputació d’Iñaki Urdangarin en la Casa Reial ha estat ràpida i efectiva. Tant el rei Joan Carles I com el príncep Felip han fet sentides declaracions on han apel·lat a la igualtat davant la llei i han assumit un compromís públic de transparència. La igualtat davant la llei és més aviat relativa. El mateix monarca gaudeix d’inviolabilitat legal consagrada constitucionalment. El rei es diferencia de tots els mortals perquè no és responsable del seus actes. Pel que fa a la transparència, finalment la Casa Reial ha fet públiques les partides més o menys genèriques a què dedica el pressupost que li assigna l’Estat. Els diputats d’Esquerra Republicana al Congrés espanyol portaven anys demanant aquests comptes, una petició que els denegava sistemàticament la majoria parlamentària perpetrada entre el PP i el PSOE. L’única anella solta són les partides que assignen a les reials despeses els altres ministeris, i que inclouen càrrecs tan importants com viatges o personal complementari.

En tot cas i ni que sigui en fals o en precari, hi ha igualtat davant la llei i hi ha també una certa transparència. Els gestos majestàtics han estat agraïts per gairebé tot el Congrés dels Diputats en una llarga i sentida ovació que feia fila d’homenatge i rescabalament. No se sap ben bé de què. Aquesta actitud crida en certa manera l’atenció. La majoria dels diputats socialistes –que s’autoproclamen “progressistes”- haurien de tenir una mica més d’exigència democràtica. La monarquia és una excepció al progrés polític i social que es pot acceptar amb més o menys convicció o resignació, però no deixa de ser una anomalia que no hauria de ser tan celebrada.

Aquesta submissió consentida i alegre també s’escampa a la societat. Si la justícia imputa un membre important d’un partit polític en un cas d’apropiació indeguda de fons públics, l’opinió pública i publicada no és gens magnànima. Les sospites s’escampen a tot el partit i, per extensió i defecte, a tota la classe política. Per contra, el cas Palma Arena sembla haver tingut només un inductor i un beneficiari. I encara quan els indicis de delicte van arribar a coneixement de la Casa Reial, la decisió de no fer públic el cas i enviar el duc de Palma i la infanta als Estats Units per allunyar-los del vesper ha estat considerada com un fet lògic i lícit. Plena indulgència, doncs, segons de qui es tracti. Pot arribar a passar que una sentència que declari culpable el duc Urdangarin dels càrrecs que se li imputen sigui rebuda amb grans mostres de dol per part de la majoria de la societat, que fa temps que va decidir aplicar la presumpció de culpabilitat a tota la classe política. No és estrany, per tant, que ningú hagi protestat quan s’ha sabut que el rei cobra cinc vegades més que el president del govern espanyol. De súbdits i cortesans, Espanya –i Catalunya, ai!- n’és plena.

Navega per les etiquetes

monarquiaIñaki Urdangarin. monarquia

Referències a Internet

Urdangarin

COMENTARIS

+0
-0
Stultitia plena
Caganer, 04/01/2012 a les 07:15
Ara resulta que intentar democràticament una cosa és de gent estúpida i perillosa,és clar que fer broma sobre els anys que no es bombardeja Barcelona és molt més normal per posar un exemple.Titllar de lladres qui et nega els diners que per llei et corresponen i que després et titllin d'insolidari és molt normal.Voler qu eel teu idioma estigui en igualtat de condicions és propi de gent estúpida i perillosa,tombar una llei refrendada pel poble és normal.Començo a pensar que l'estúpid i perillós ets tú.
P.D.: segeuixes fent pena.
+0
-0
cataloniawatch.blogspot.com
Candide, 03/01/2012 a les 22:33
Caganer, no només els veig com a estúpids, sinó també com a perillosos. A alguns representants, no a tots. I si no es pot fer una crítica dels polítics apaga y vamonos.

Tu sembla que vols que le gent es posi dreta quan dius la palabra màgica "poble". Som al segle 21, home.
+2
-0
Canidie i l'hispanoautisme
Caganer, 03/01/2012 a les 17:10
Un poble sense nació no és rès,un Català que considera espanya la seva nació no és rès més que un inmigrant erspanyol que ha nascut aquí.Tractes d'estúpids els representants del poble i et vols fer perdonar perquè ho fàs en Català?torna al teu cau que hi estaràs millor.
P.D.:segueixent fent pena.
+0
-3
cataloniawatch.blogspot.com
Candide, 03/01/2012 a les 11:47
Caganer, tu no entens. Perquè no vols.

Quan Junqueras va dir que hi ha un camp de mines i que s'ha de donar un pas endavant, va obrir les portes als comentaris sarcàstics. I sarcàsticament he dit que les rates es fan servir per desminar. Això no és dir-li rata a ningú, però sí riure d'unes paraules estúpides per la via de buscar-hi l'absurditat.

D'igual manera t'equivoques quan dius que ataco tot allò que "fa olor de Català". Estic escrivint en català, oi? I clarament el que critico no és el poble, sinó el nacionalisme i els nacionalistes.

Tu estàs, una vegada més, invitat a debatre allà on escric i fer-hi tota classe d'esmenes, i veuràs que sobre Telemadrid ens posarem d'acord.

+3
-1
Candide o l'òr de Moscou
Caganer, 02/01/2012 a les 20:43
Si repeteixo el teu escrot(perdó,escrit)és perquè és una mica indigerible,però deixant a banda el que acordeu en pètit comite els del politburo de la república comunista de l'absenta,tu tampoc te n'estàs de fer atacs a tot el que simplement fa olor de Català,encara no t'hem llegit cap crítica a,per exemple,l'autonomia de Madrid i la seva televisió.
Per cert qui es dedica a dir rates als demés tot fent metàfores no s'hauria de queixar tant.
P.D.:segueixes fent pena.
+2
-1
El rei és la prova més clara de que no som tots iguals davant la llei
Anònim, 02/01/2012 a les 19:40

http://www.youtube.com/watch?v=YRaLcQwQg74


Prou de mantenir lladres i estafadors
+2
-3
Monarquia
Rural, 02/01/2012 a les 19:09
El poble treu la monarquia,es vota una republica,cop d'estat dels faxistes,dictadura durant 40 anys,el dictador deja un hareu,de dinastia bobonica.
Ja tenim Rey,tots contens.
Hara lo que falta es que els partits que tan ban apladir al Monarca,ens fagin una declaracio jurada que sempre mes serem fidels.
+3
-5
cataloniawatch.blogspot.com
Candide, 02/01/2012 a les 18:12
Gràcies per repetir íntegrament el meu comentari, Caganer. Davant d'aquest favor no em sap tan greu que no tinguis arguments més enllà de l'atac personal.
+7
-6
Anem cap avall e candide?
Caganer, 02/01/2012 a les 16:46

Candide, 02/01/2012 a les 12:57
"El rei es diferencia de tots els mortals perquè no és responsable del seus actes." Mirem això amb una mica més d'atenció al detall. Article 64 de la Constitució: "De los actos del Rey serán responsables las personas que los refrenden." Article 56: "Sus actos estarán siempre refrendados en la forma establecida en el artículo 64, careciendo de validez sin dicho refrendo (...)".

És a dir que no es responsable dels seus actes perquè en tots els seus actes va manat per les instàncies democràticament elegides: Només representa.

I pel que fa al seu sou brut, es veu que aquest és inferior al del president de la Generalitat. Fins i tot l'alcalde de Barcelona, de diversos compromissos, guanya més que el Rei. Repeteixo, el sou brut. No es poden incloure atribucions per despeses."

Tu tampoc crec que siguis massa responsable dels teus actes,per cert al President de la Generalitat el voten així com als alcaldes, i donat que el teu racisme només et deixa posar exemples de Catalans elegits democràticament,encara se't veu el llautó,tot et val per anar contra Catalunya,fins i tot defensar el borbó,que serà el següent,candnide,defensar el sou del Papa de Roma dient que en Màs cobra més?rojillos de barra de bar,cada vegada esteu més apurats.
P.D.:segueixes fent pena.
+21
-5
LES COSES PEL SEU NOM
Pixapins, 02/01/2012 a les 13:44
No estaria malament que en referir-nos al rei d'ejpanya els catalans ho féssim amb el títol que li correspon a Catalunya: Comte de Barcelona pel rei i Princep de Girona pel seu hereu.

Més que res per que, en fer-ho, tots sabrien que des del compromís de Casp aquest títol l'ostenta una dinastia aliena al principi (els d'Antequera) i clarament hostil després com la dels Borbón (el nefast Felip V -p.e.- va ser Comte de Barcelona).

De passada recordariem que la Senyera quatribarrada que tant ens estimem és l'escut dels Comtes de Barcelona: La bandera secular de l'estat català (Generalitat, Exercit, etc) des d'abans de Pere III és la Creu de Sant Jordi. Aquesta és la Bandera que brandaven els defensors de Barcelona el 1714, junt amb la Bandera de Santa Eulàlia de la milícia de la Coronela de la ciutat.

Conservem la memòria per poder construïr el futur!
+6
-4
SI VISCA PERE EL GRAN, FILL DE JAUME I
EL NOSTRE PERE EL GRAN, FILL DE JAUME I, VISCA !!, 02/01/2012 a les 13:24
SI, VISCA EL NOSTRE GRAN REI PERE EL GRAN
+3
-10
cataloniawatch.blogspot.com
Candide, 02/01/2012 a les 12:57
"El rei es diferencia de tots els mortals perquè no és responsable del seus actes." Mirem això amb una mica més d'atenció al detall. Article 64 de la Constitució: "De los actos del Rey serán responsables las personas que los refrenden." Article 56: "Sus actos estarán siempre refrendados en la forma establecida en el artículo 64, careciendo de validez sin dicho refrendo (...)".

És a dir que no es responsable dels seus actes perquè en tots els seus actes va manat per les instàncies democràticament elegides: Només representa.

I pel que fa al seu sou brut, es veu que aquest és inferior al del president de la Generalitat. Fins i tot l'alcalde de Barcelona, de diversos compromissos, guanya més que el Rei. Repeteixo, el sou brut. No es poden incloure atribucions per despeses.
+2
-15
ser espanyola me mola
Marta Fontal, 02/01/2012 a les 12:41
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+16
-4
Castella n'és plena.
A. Nònim, 02/01/2012 a les 11:37
La nació castellana fa més de 300 anys que vol destruir la nació catalana.

GENOCIDI NACIONAL NO.

Espanya = Iugoslàvia = Unió Soviètica.
Castella = Sèrbia = Rússia.

ELS CATALANS NO SOM CASTELLANS.

INDEPENDÈNCIA O MORT.

NO ENS RENDIREM MAI.

EL FUTUR ÉS FRED.

FERMESA CONTRA EL MAL.

CONFLICTE A FONS.

RESPECTE!


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Vicent Sanchis
Nascut a València el 1961 fa tres dècades que es dedica al periodisme. Ha estat director de les revistes El Temps i Setze i dels diaris El Observador i Avui, aquest darrer durant dotze anys. Ara fa classes de periodisme i col·labora en diversos mitjans com a articulista i contertulià. Ha fet també televisió i darrerament ha dirigit el canal BarçaTV, d'on va ser fet fora l'endemà de prendre possessió la nova junta com a conseqüència de l'"auditoria laboral" perpetrada per Sandro Rosell.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: