Actualitzat el 07/12/2011 a les 00:02h

Pacte fiscal, oportunitat o rendició

L'anunci que el Govern de Catalunya i, per tant, CiU, vol promoure una consulta sobre el pacte fiscal, té, al meu entendre, dues interpretacions. La negativa passa pel “ja hi som”, pel temor a tornar a passar-nos una legislatura sencera, com va passar amb l’Estatut, amb una qüestió que difícilment tindrà un final feliç pels interessos de Catalunya. I, per l’altra, la positiva, que és bo que el Govern promogui un referèndum per una qüestió nacional, per anar agafant la bona pràctica d’ús quan toqui el referèndum de veritat, el de l’autodeterminació.

No ens enganyem. Rajoy no vol ni sentir a parlar d’un nou pacte fiscal que no sigui a la baixa. I en el cas que se celebri el referèndum i guanyi el “sí” per majoria absoluta, a Madrid es quedaran igual. Si l’Estatut referendat pel poble de Catalunya va ser mutilat i insultat, què no passarà amb una sentència democràtica sobre el pacte fiscal? Espanya ni vol ni té cap intenció d’escoltar ni atendre allò que es demana des de Catalunya. Ho ha demostrat al llarg dels darrers tres segles i la majoria absoluta de la dreta espanyolista no canviarà aquesta dinàmica. El Govern català i el president Mas ho saben i només desitjo que la seva intenció amb aquest referèndum no sigui la política de la puta i la ramoneta. No estem per collonades. Ni les empreses, ni els hospitals, ni les escoles, ni els milers d’aturats estan per perdre el temps. Si el Govern té indicis –i com que no són enzes els deuen tenir- que a Rajoy se li refot el que volen els catalans, anem pensant en el pla B. I el pla B només pot ser una carta –amable, si es vol- dient que convoquem un referèndum per la independència i que si guanya l’aposta per marxar, marxarem. Perquè si el que Mas pretén amb el referèndum pel pacte fiscal és demostrar a Madrid que estem molt enfadats amb l’Estat espanyol, demostrem-ho de veritat. A la vida les coses es fan o no es fan, però no es fan a mitges. I encara menys es fa el ridícul.

Ara bé, la virtut de la consulta del pacte fiscal és que aquest curiós poble que és el català s’acostumarà a anar a les urnes per dir allò que pensa. I, per fi, passarem de les manifestacions –que no serveixen per gairebé res- i les enquestes –que sempre són interpretables- a la realitat. I posarem a tothom al seu lloc. Tots i cadascun dels ciutadans d’aquest país es posicionaran i diran la seva, els partits faran la campanya que creguin oportuna i ens deixarem d’especulacions i condicionals. I sabrem qui està a l’alçada política i qui no i amb una mica de sort deixarem en evidència els “undergrounds” que han fet de la independència un espectacle personal i a vegades professional perquè en qualsevol empresa privada no passarien ni el primer procés de selecció.

No podem permetre que algun dia els nostres fills ens preguntin què vam fer per Catalunya i l’única resposta sigui la vergonya. Hem de demostrar que som madurs per prendre decisions, que no ens afeblim davant la hipocresia i la mentida, que no ens espanta els atacs de la caverna, que no escoltem la falsa moral dels mitjans de comunicació que volen que tot continuï igual per no perdre una subvenció. O hi anem de veritat o continuarem creant grups i subgrups al Facebook per plorar.

Navega per les etiquetes

independènciapacte fiscal

Referències a Internet

pacte fiscal

COMENTARIS

+8
-0
tirania
un senyor antic, 07/12/2011 a les 21:12
"Pagar impostos sense poguer decidir es una tirania", lema de les tretze colonies de nord-america que es van rebelar contra Anglaterra i son la base dels actuals EEUU:
Aqui portem trescents anys de tirania i expoli, ja toca que poguem com a minim dir clarament i amb el vot que no ho volem, ara be, em temo que d'aquesta situacio hi han que hi treuen profit, aixi ha sigut al llarg d'aquets trescents anys, i aixi estem, la diferencia es que ara España no te gaire cosa que oferir i l'explotacio colonial apareix cada cop amb mes claredat, expoli mes fer callar ja es esclavitud, i si no som capaços de rebelar-nos contra l'esclavitud i la decedencia que comporta , potser es que la llibertat i prosperitat no es per a nosaltres.
+4
-1
Ni rioja ni oli andalus
Anònim, 07/12/2011 a les 19:13
Hi ha una altra cosa que es pot fer: Fer una campanya institucional perque les empreses catalanes radiquin la seva seu social a Perpinya, per exemple, i aixi deixin de pagar impostos a l'estat espanyol. Si ho fa Ryanair amb Irlanda o Trasmediterranea amb Madrid no se perque no es pot fer aqui.
+11
-1
Ben dit
Anònim, 07/12/2011 a les 15:02
Felicitats per l'article.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Jordi Finestres
Nascut a Manresa (1974), fa molts anys que viu i treballa a Barcelona. Periodista i autor de diversos llibres sobre història, periodisme i esports. Amant de l’escriptura i la comunicació, dues pràctiques que connoten democràcia i llibertat. Pensa que si el Barça és més que un club, Catalunya també podria ser més que un estat.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: