Actualitzat el 23/11/2011 a les 00:01h

Resistir el bipartidisme espanyol

Una dada interessant de les eleccions de diumenge passat, i que no recordo haver vist enlloc, és el nombre de persones que no van votar cap dels dos partits grans espanyols (PP i PSOE) i van aconseguir representació parlamentària. Deixo al marge, doncs, els vots a formacions minoritàries, en blanc o nuls. Aquesta dada ens mesura força bé el grau de depèndència de la política espanyola de cada territori. Així, a Catalunya, el 43’8% dels votants s’escapa al reduccionisme bipartidista en clau espanyola i vota CiU, ICV-EUiA o ERC, mentre que el 46,6% vota PP o PSC-PSOE. El 9,6% restant són els vots que van a parar als extraparlamentaris o al vot blanc-nul. És a dir, quatre i escaig de cada deu votants catalans no se sent representat quan veu un debat Rajoy-Rubalcaba a la televisió i opta per una opció d’arrel catalana que assoleix visibilitat a Madrid. És molt o poc? És prou per dir que això és com el poblat d’Astèrix en una Gàl·lia tota ocupada, comparació que he sentit diverses vegades aquests dies?
 
Comparem-ho amb d’altres territoris amb identitat prou diferenciada. El 20 de novembre, al País Basc estricte, el de les tres províncies, el 51% dels votants van escollir PNB o Amaiur, mentre que el 38’9% van optar per PP o PSE-PSOE. La balança està clarament més decantada que a Catalunya per a les opcions d’obediència basca. A Navarra, en canvi, la diferència s’inverteix: 59,2% pel bipartidisme espanyol per 27,3% per Amaiur i GeroaBai (el PNB no té representació navarresa). Podriem dir, doncs, que Navarra és la perifèria de la nació basca, però que manté un cert grau d’identificació amb el nucli central?
 
I a la resta de la nostra nació, què passa? Doncs, un fenòmen similar al de Navarra, però menys intens. Així, al País Valencià, el 80 % vota un dels dos grans partits espanyols i només 11,3% es decanta cap a EUPV o Compromís (incloc EUPV entre els partits d’obediència valenciana, perquè també he fet el mateix amb ICV-EuiA, tot i que els seus diputats s’integren al grup parlamentari d’EU, d’àmbit estatal, i perquè considero que tenen una sensibilitat nacional catalana molt més clara que PP o PSOE). A les Balears, només els dos partits grans obtenen representació, rebent el 78,4% dels vots, per tant, no podem aplicar la mateixa fórmula. Ara bé, si sumem els sufragis obtinguts per PSM, EUIB i ERC, obtindriem un percentatge força important de vots, el 13,1%, que, no obstant, s’ha quedat sense cap veu autòctona balear a les Corts. Amb un percentatge inferior, l’11’2%, el BNG ha obtingut dos diputats a Galícia, que el fan visible en una comunitat també poc resistent a l’onada bipartidista (80,2%).
 
I una nació que tendim a oblidar o menystenir és les Canàries, on el vot d’obediència autòctona arriba al 15,5% (Coalició Canària) i obté 2 diputats. Deu ser la insularitat i la llunyania de la metròpoli el que accentua aquesta diferenciació, perquè en aquest cas no es pot dir allò tant ambigu de les “comunitats amb llengua pròpia”.
 
En resum, aplicant aquest exercici al peu de la lletra, podriem concloure que el rànking de territoris de l’Estat amb més resistència a deixar-se endur pel bipartidisme de la política espanyola és el següent: Euskadi (51), Catalunya (43,8), Navarra (27,3), Canàries (15,5), País Valencià (11,3) i Galícia (11,2). Deixo al marge les Illes Balears, perquè el percentatge que he obtingut (13,1) no és comparable als altres, ja que suma diferents partits sense representació parlamentària. I tampoc no em sembla que tingui cap interès per aquest anàlisi ni el FAC (Álvarez-Cascos) a Astúries ni el PRC a Cantàbria, tot i obtenir resultats força significatius, ja que cap dels dos partits tenen com a base la reivindicació nacionalista dels seus territoris.
 

COMENTARIS

+1
-0
Millor els partits petits
Anònim, 24/11/2011 a les 00:16
És interessant. La solució pot estar en votar als partits de casa i/o petits. I sembla que molta gent ho ha pensat així, perquè malgrat la funesta llei d'Hondt, feta per a muntar bipartidismes i per a marginar i fins excloure als minoritaris, en aquestes eleccions han resultat representats al Congrés 13 partits i 54 escons són per a altres formacions diferents a les dues mastodòntiques, o millor dit "inflades": mireu si no, quans diputats tindríen en circumscripció única o aplicant distribucions millors i més justes dels escons. Això contrasta amb els només 27 del 2008, i supera tots els resultats electorals anteriors fins les eleccions del 1989 en que hi hagueren 68 escons per a altres partits.
El gran problema de la llei d'Hondt, i de qui se la va inventar i els qui la van escollir i adoptar, és que creen grans majories artificials i falses, i a còpia de repeticions d'aquests resultats sesgats cap als més votats, s'arriba a fer veure que no hi ha una riquíssima pluralitat d'opcions. Mireu quans partits han tret més de 100 o 50 mil vots, xifres gens menyspreables. Aquesta és una millor radiografia real de la societat.
+0
-0
xifres
Xavier V, 23/11/2011 a les 13:43
2008: PSOE+PP= 33 escons
2011: PSOE+PP= 28 escons

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Joan Vila i Triadú
Periodista i professor a la UAB, és membre també del Grup de Periodistes Ramon Barnils. Porta dues dècades en el sector audiovisual de proximitat i en els últims tres anys ha dirigit l’empresa pública Comunicàlia. Té arrels familiars a la Catalunya Vella i llaços sentimentals amb el País Valencià, per això s’estima el país “sencer”. Tot i ser blocaire des de fa alguns anys, reconeix que no acaba de connectar amb les xarxes socials.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: