Actualitzat el 29/10/2011 a les 00:02h

En l'humor, la veritat

Freud va deixar escrites unes paraules molt lúcides sobre l’humor. La broma revela el pensament, va dir més o menys. És una manera, a vegades delicada, a vegades no, de dir el que pensem. Don Gregorio Peces pensa això dels catalans des de sempre. Des que va estar redactant la Constitució. A mi, m’emocionen dos detalls de la seva deposició oral. Primer, la valentia d’explicitar que “nos quedamos con los catalanes”. És aquest sentit de possessió. “Nos quedamos con”, vam aprisionar, vam engrapar, o sigui: vam conquerir. El comte-duc d’Olivares va ser el primer manaire espanyol –Espanya era aleshores una unió de regnes- que va plantejar la solució final per als catalans, és a dir, convertir-los a la manera espanyola. L’altra cosa que m’agrada del pensament de Peces-Barba és allò de les bombes. És ja un clàssic: cal bombardejar Barcelona cada 50 anys, deia un capitost de l’Espanya de sempre, quan les bombes venien de Montjuïc.

Coincideix aquest debat tan interessant amb la proclamació del dèficit fiscal per part del conseller Mas-Colell, en seu parlamentària. Va dir 16.500 milions d’eurets. La meitat justa del pressupost de la Generalitat, que significa que sense dèficit tindríem pressupost i mig per cobrir el que ara retallem, i un pic extra per fer tot el que ara no podem fer, incloses les infraestructures que Espanya ens deixa pendents. Sigui Rodalies, sigui la N-II, sigui el trenet del port. Qui s’ho estalvia en una legislatura ho pot explicar en la campanya següent, oi senyora Chacón?

Aquest “nos quedamos con, mentre els portuguesos s’escapolien esperitats, és el dèficit fiscal. Es van quedar els catalans perquè els interessava més el Mediterrani que l’Atlàntic, la prosperitat confirmada de Catalunya que no pas aquesta economia trontollant del Portugal d’avui. La resta és literatura. Som bèsties de càrrega, no companys de ruta.  

Això és el que diu la Constitució de Peces-Barba, si la llegim entre línies. Per això no hi és l’autodeterminació.

Navega per les etiquetes

Gregorio Peces-Barbasindependència

Referències a Internet

Peces Barbas

COMENTARIS

+2
-0
resposta a Arnau Estanyol
Bernat, 31/10/2011 a les 14:55
Arnau, totalment d'acord amb el teu comentàri, menys en que els primers en fer passos han de ser els polítics; ja que d'una banda et queixes de la seva inactivitat i per l'altre demandes solucions. Hem d'apendre a defensar Catalunya al carrer, com a ciutadans amb dignitat, malgrat la casta política que ens malgoverna. Al primer atac a la dignitat nacional, cal llençar el got de vi a la cara i marxar de la taula, cal fer-se forts al carrer, al dia a dia, mantenir la nostra parla peti qui peti, mostrar la cara menys amable, però més orgullosa i digne dels fills de Catalunya. Passem dels polítics i anem a la nostra.
+2
-0
resposta a Arnau Estanyol
Bernat, 31/10/2011 a les 13:52
Arnau, totalment d'acord amb el teu comentàri, menys en que els primers en fer passos han de ser els polítics; ja que d'una banda et queixes de la seva inactivitat i per l'altre demandes solucions. Hem d'apendre a defensar Catalunya al carrer, com a ciutadans amb dignitat, malgrat la casta política que ens malgoverna. Al primer atac a la dignitat nacional, cal llençar el got de vi a la cara i marxar de la taula, cal fer-se forts al carrer, al dia a dia, mantenir la nostra parla peti qui peti, mostrar la cara menys amable, però més orgullosa i digne dels fills de Catalunya. Passem dels polítics i anem a la nostra.
+2
-0
resposta a Arnau Estanyol
Bernat, 31/10/2011 a les 13:50
Arnau, totalment d'acord amb el teu comentàri, menys en que els primers en fer passos han de ser els polítics; ja que d'una banda et queixes de la seva inactivitat i per l'altre demandes solucions. Hem d'apendre a defensar Catalunya al carrer, com a ciutadans amb dignitat, malgrat la casta política que ens malgoverna. Al primer atac a la dignitat nacional, cal llençar el got de vi a la cara i marxar de la taula, cal fer-se forts al carrer, al dia a dia, mantenir la nostra parla peti qui peti, mostrar la cara menys amable, però més orgullosa i digne dels fills de Catalunya. Passem dels polítics i anem a la nostra.
+2
-0
Millor amb Portugal?
Pere Gallerí, 31/10/2011 a les 10:18
Respondre aquesta pregunta és fer història-ficció, com dir que hauria passat si Hitler hagués guanyat. La meva suggerència és que els hi hauria anat moltíssim millor. Haurien pogut saquejar Angola i Brasil, i els hi haurien demanat educadament que parlessin en castellà (com ja ens han dit que van fer). S'imaginen un Brasil parlant en castellà? Si volien uniformitzar una península, perquè no un subcontinent?
+9
-1
Explicar-ho bé
Andreu Forest, 30/10/2011 a les 10:33
Es del tot trist veure els nostres politics sense recursos per enfrontar-se al vertader problema economico i social : L´independencia de Catalunya. Pot ser , esperarem que continuament ens prenguin el pel quatre llestets o aprofitats de la politica, que ja ells están prou bé, sense mullar-se en lo important. Més valentia politica i enfrentem-nos el vertader problema. El clamor independista es més gran del que la gent avui no nota..... Ara, cal explicr-ho bé, sense demagogia, com la Sra. Gabancho.
+11
-4
LA IMBECILITAT, UN MAL CATALÀ
Arnau Estanyol, 30/10/2011 a les 09:01
Doncs faré com diu en Freud,una broma: els catalans som imbecils. Ha,ha,ha,ha!!. I encara ens foten la pastanaga del Concert Econòmic, que es una de tantes enganyifes, i nosaltres apa!! volem el Concert.
Som imbecils i els espanyols fan broma de nosaltres. Aquesta es la realitat.
Els espanyols, com a raça violenta i dolenta, l'únic que entenen i respecten es el cop de puny als morros. Per què creieu que respecten mes als Bascos que a nosaltres?
Hem de deixar de ser subnormals i plantar-lis cara, començant per tota aquesta caterva de polítics hispano-centrics que tenim a la Generalitat i al Parlament.
Però com que en les properes eleccions els tornarem a votar, per això, continuarem essent un proverbials imbecils de campionat.
+17
-2
Demòcrates ?
Santi Vidal, 30/10/2011 a les 01:34
Presumeixen de demòcrates i són els hereus directes del franquisme més ranci.
+26
-6
Felicitats
Virgínia, 29/10/2011 a les 12:49
molt bo l'article i vull dir que em sap greu no haver pogut assistir a la presentació de dimarts del llibre amb la Isabel Clara Simó. Compraré el llibre segur. Visca les dones!
+24
-2
És Castella,Patrícia.
A. Nònim, 29/10/2011 a les 12:02
La senyora Gabancho encara no ha entès que el comte-duc d'Olivares era un manaire castellà. És Castella que va haver de triar entre quedar-se Catalunya o quedar-se Portugal.

Espanya = Iugoslàvia = Unió Soviètica.
Castella = Sèrbia = Rússia.

"AAENPSY" és un pseudònim maligne que van inventar-se els manaires castellans per dissimular els seus crims.

ELS CATALANS NO SOM CASTELLANS.

CATALÀ SEMPRE.

CATALÀ A L'ATAC.

CONFLICTE A FONS.

RESPECTE!
+23
-4
la veritat
Corberan d' Alet, 29/10/2011 a les 11:59
L' opinió de Peces-Barba, que és un pilar de l'escanya democràtica, es la VERITAT amagada durant molts anys, ja està bé de ser porucs i hipòcrites. Catalunya ha de fer la seva. I tenir bons amics(escanyols). Independència ja.
+24
-4
Veritats que il·luminen
Anònim, 29/10/2011 a les 10:26
La sinceritat i simplicitat d'aquest bromista han generat més independentistes que qualsevol altre discurs polític defensant les llibertats de Catalunya provinent de casa nostra.
+2
-22
Vénen eleccions
Anònim, 29/10/2011 a les 09:56
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+24
-18
Coherència, sra Gabancho
Anònim, 29/10/2011 a les 08:42
Doncs miri sra Gabancho, tot això digui-ho clarament als Matins de TV3, i negui's a parlar allà, i a la resta de mitjans catalans on col·labora, de qualsevol altra qüestió que no sigui aquesta: la necessitat urgent d'independència. No parli si no és en clau catalana. Ho dic perquè sovint la veig caient en la trampa de parlar del PP, PSOE, etc..., d'Espanya en definitiva, que és la visió en clau hispanocèntrica que s'acostuma a plantejar en els mitjans botiflers que tenim. O vostè és independentista o no ho és.
+37
-8
Dret de conquesta
Eduard Morros, 29/10/2011 a les 06:50
Totalment d'acord senyora Gabancho, mes clar no es pot dir.
+39
-8
Patricia Gabancho la Martin Fierro Catalana/Argentina
almogaver.cat, 29/10/2011 a les 02:04
Gracies per el teu aplom i sentit del Humor xiqueta, ets la Farabundo Marti, o Una, Martin Fierro, Peró a, en i per, Catalunya la teva segona pàtria. LLuitant per nostra/teva Catalunya.
Altre cop per la alliberació de una Nació espoliada i oprimida per el tardo-colonialisme castellà.
+35
-8
Lúcida
Francesc Viladot, 29/10/2011 a les 00:48
Lúcida, lúcida, lúcida com sempre, la Patrícia Gabancho. El senyor Peces-Barbas diu realment el que pensa, i la realitat és que als catalans ens hauria anat molt més bé sense els espanyols. Senyor Peces-Barba, de veritat, fiqui's aquesta Espanya castellana on li càpiga i deixin-nos tranquils als catalans, que ens en sortirem molt millor sense els espanyols i personatges com vostè.
+27
-6
Ben simple
Anònim, 29/10/2011 a les 00:24
El problema es ben simple: amb la construcció europea no hi hi ha el problema d'amenaça d'invasió francesa. Doncs ja es el moment de abandonar el programa de Joan II.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Patrícia Gabancho
Com que va néixer a Buenos Aires, no té problemes per xerrar. Com que viu a Catalunya, sap que Catalunya és el problema. Li agrada opinar des que tenia 5 anys. Per això fa tertúlies, conferències, xerrades, comentaris, sobretaules, simposis, llibres i articles com ara aquest.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: