Actualitzat el 30/09/2011 a les 00:00h

La universitat i les retallades

Essent la primera vegada que escric per un mitjà de comunicació sento la pressió de la novetat i la del meu propi perfil. Com es deia a la meva època d'estudiant, "sóc de ciències"; més concretament m'agrada la tecnologia, motiu pel qual vaig estudiar una enginyeria i vaig fer-me professora d'universitat.

Els professors dediquem el nostre esforç a escriure "papers" i llibres d'apunts, publicacions de caràcter científic amb una terminologia concreta i, de vegades, excloent per als qui no hi estan habituats. Malgrat això, procuraré expressar les meves opinions i experiències en el món universitari amb detall i rigor, tot apuntant a un públic més ampli del que fins ara han perseguit els meus escrits.

A mode de debut, i encara que sembli un tema excessivament recurrent, en aquest article m'agradaria explicar com viu la meva universitat (la UPC) totes les retallades pressupostàries que s'estan produint fruit dels ajustaments per la crisi econòmica.

Des de ja fa un temps, el nostre rector ens ha anat advertint d'un conjunt de problemes que pateix la nostra universitat (així com les altres del sistema públic català), com a conseqüència del fet que la Generalitat no pot fer front al deute que té amb les universitats públiques. La UPC creu que aquesta situació s'agreujarà en el període 2011-2014, donada la dràstica disminució de les transferències corrents de l'Administració Autonòmica i la pràctica absència de nous compromisos d'inversió.

Així, una vegada posats el números sobre la taula, la universitat demana a la comunitat de professors i personal d'administració la seva implicació en aquesta problemàtica, i és per això que obre un procés participatiu de reflexió, de debat i de presa de decisions: l'anomenat PlaVe 2011-2014.

Nosaltres, la comunitat universitària, hem de presentar mesures que impliquin una reducció sostenible de despesa o bé un increment net d'ingressos. Ens trobem davant la necessitat d'un canvi de model universitari, que requereix assumir responsabilitats i prendre decisions estructurals. És, doncs, amb aquest objectiu que la UPC promou aquest procés participatiu de reflexió, debat i presa de decisions.

Tots els que conformem la comunitat universitària som conscients d'aquesta complicada situació que vivim, donant el suport necessari al rector. Cal, però, tenir present que cal preservar la qualitat en la nostra docència i recerca: tenim una universitat pública de qualitat, on les persones que hi treballem hem de mantenir el grau d'exigència que requereixen els nostres estudis per tal que els estudiants surtin ben formats. Aquest es el nostre objectiu, pel qual lluitem diàriament.

Això, a dia d'avui, implica que els professors del departament que actualment dirigeixo hauran de fer mans i mànigues per elaborar unes pràctiques de qualitat amb molts menys recursos dels que teníem fins ara, fent ús d'una gran dosi d'imaginació per tal de mantenir inesquinçable el nostre estàndard de qualitat.

Navega per les etiquetes

universitatretallada

COMENTARIS

+0
-0
Taxes i traves
Anònim, 30/09/2011 a les 08:42
A la UAB, han apujat el preu del crèdit un 7,5%. I una taxa que el curs 2008709 costava 8 euros ja en val 70.

I això sense comptar totes les dificultats que posen a qui vol estudiar i treballar.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Rosa Argelaguet
Nascuda el 1958, casada i amb dues filles. Doctora Enginyer Industrial. Professora Titular de la Universitat Politècnica de Catalunya, en la branca de l'Electrònica i l'Automàtica. Actualment directora del Departament de Disseny i Programació de Sistemes Electrònics de la UPC. Ha estat Vicerectora d'Estudiants de la mateixa Universitat i regidora de l'Ajuntament de Manresa.


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: