Actualitzat el 24/08/2011 a les 00:00h

Els mercats no existeixen

Si alguns de vostès encara tenen estómac per dedicar una estona a les seccions d'economia de la premsa diària, estaran familiaritzats amb conceptes com "la prima de risc", les "agències de rating" o la crisi del "deute sobirà". Dia sí, dia també, els mèdia ens bombardegen amb una lletania extremadament tecnificada en la qual sobresurt una idea-força: "els mercats". Uns mercats que marquen agendes, pressionen governs i es mostren eufòrics, confiats, escèptics o tensos, en aparença depenent de com bufi el vent.

Tota aquesta retòrica, que caracteritza la dieta informativa que ens empassem a diari, parteix d'una mentida colossal que hem assumit de forma acrítica: i és que, en realitat, "els mercats" no existeixen. No hi ha cap ésser superior ni tampoc cap oracle que dicti quines són les polítiques econòmiques més encertades per als països. Hi ha, això sí, una sèrie de persones i empreses que operen en el marc d'un espai –el mercat-  derivat d'allò que coneixem com a sistema capitalista. Es tracta, però, d'uns senyors amb noms i cognoms, i no pas una entitat impersonal i gairebé deïficada. Aquesta constatació no és banal: la tendència a despersonalitzar, a no identificar de forma precisa els actors que operen a l'interior d'aquests mercats, facilita una lectura de la realitat que difumina la responsabilitat de qui de debó pren les decisions. A base de parlar d'"els mercats", oblidem que darrera aquesta idea hi ha uns bancs, uns fons d'inversió i uns especuladors financers. I al capdavant d'un banc sempre hi ha un banquer.

Aquest estàndard de llenguatge econòmic tan en boga és en realitat una trampa majúscula. El ciutadà assisteix a diari a un bombardeig d'idees que molt sovint és incapaç d'entendre, un espectacle on només és un convidat de pedra. El que passa, però, és que en aquest cas la comprensió o no del que s'explica és el de menys. Perquè allò que de debó importa no és el que es diu, sinó el que s'omet. Així, alhora que proliferen conceptes com "els mercats", hi ha d'altres idees que pràcticament han desaparegut del debat públic. Per exemple, la qüestió de la nacionalització de la banca com a possible mesura per a reactivar el crèdit per a petites i mitjanes empreses, un dels atzucacs més greus de l'actual conjuntura.

Tot llenguatge és, a la pràctica, una forma de dominació. Qui té la capacitat d'ordenar-lo, d'establir allò que entra dins de la normalitat i el que no, té tots els números per acabar definint allò que es percep com a possible i allò que ni tan sols pot contemplar-se. Davant l'actual dictadura de la semàntica capitalista, al ciutadà crític i despert li queden poques sortides. La més digna, potser la única vàlida, és desertar i passar-se a la guerrilla de la comunicació, cada dia més forta, plural i intel·ligent. Una guerrilla que, per sort, de vegades descobrirem, infiltrada i clandestina, en les esquerdes de dignitat que encara resten en els mitjans de comunicació convencionals. Uns mitjans que, lamentablement, mai en la història havien estat tan lluny de la societat que diuen explicar. 

COMENTARIS

+0
-1
si, però no...
undeperallà, 02/09/2011 a les 15:42
A veure Roger... estic d'acord amb la idea que vols transmetre, que crec que no és altra que l'enganyifa de fer passar per ciència la metafísica que és l'economia neoliberal i tota la càrrega ideològica que comporta. Però el problema, no és el mercat en si mateix, de fet de mercats a les societats pre-capitalistes ja n'hi havia i en una economia socialesta també... de fet si es nacionalitzés una part de l'economia (la banca) aquesta encara que fós pública no deixaria de participar d'alguns mercats amb agents privats o públics... Salut i canya! (que prou falta que fa)
+0
-0
Més enllà del llenguatge
Jaume Albaigès, 24/08/2011 a les 20:11
Coincideixo en destacar les perversions interessades del llenguatge, però em temo que només es queden en un exercici intel·lectual si no hi afegim que els diners amb què operen "els senyors dels mercats" són de bona part de la població que els té dipositats en fons de pensions, d'inversió, etc. i pels quals esperen obtenir rendiments. Si al foc li treus la llenya, al piròman se li acaba la feina.
+2
-1
Més enllà del llenguatge
Jaume Albaigès, 24/08/2011 a les 18:30
Coincideixo en destacar les perversions interessades del llenguatge, però em temo que només es queden en un exercici intel·lectual si no hi afegim que els diners amb què operen "els senyors dels mercats" són de bona part de la població que els té dipositats en fons de pensions, d'inversió, etc. i pels quals esperen obtenir rendiments. Si al foc li treus la llenya, al piròman se li acaba la feina.
+3
-1
no te res de revolucionari
Pau, 24/08/2011 a les 17:45
una cosa pot ser pública o privada, com l'escola o el transport, vatua l'olla quina gran revolució.
el que trobo alarmantment revolucionari és injectar mils de milions d'euros a bancs privats, endeutant a tothom i amb garantia zero de sol·lucionar res.
+1
-3
No existeix ni la societat ni el mercat
Anònim, 24/08/2011 a les 17:00
Jo no crec que s'hagi de nacionalitzar la banca. Crec més aviat que cal abolir l'estat i el dret, com a fets imposats. Si un banquer vol fundar un banc (cosa que és pitjor que robar-ne un, com deia Proudhon) que el fundi, però que no compti amb un "papà estat" que el vingui a rescatar quan les coses van mal dades. Perquè ha estat l'origen de la crisi de deute sobirà. Els estats van intervenir per impedir la bancarrota de les grans fortunes. Com deia Margaret Thatcher, no existeix la societat. Existeixen els individus, i són individus els que creen drets i estats que imposen als altres. Les imposicions de mercat (lligades a situacions oligopolístiques) són potser més sibil·lines. Però, sense estat, moltes d'aquestes concentracions desapareixerien.
+3
-3
Impossible?
Anònim, 24/08/2011 a les 16:06
Les coses només són impossibles fins que algú les fa possibles.
+4
-6
Nacionalitzar la banca?
Jordi C., 24/08/2011 a les 12:35
Molt interessant, la reflexió sobre el llenguatge davant del fantasma que són els mercats. Però..., de debò creus, Palà, que la "nacionalització de la banca" és assumible en un país de la UE com el nostre? De vegades, des de l'esquerra, es plantegen coses que em sonen a alienes a la realitat, i aquesta n'és un exemple. No dic que una nacionalització potser podria acabar amb alguns problemes, no ho sé, pot ser, però només té un problema: és impossible. Per tant, per què no plantegem coses que sí que ho siguin, de possibles, encara que sonin menys "revolucionàries"?
+4
-3
Roger Palà no existeix
Anònim, 24/08/2011 a les 10:32
No hi ha cap ésser superior ni tampoc cap oracle que dicti els seus articles
+8
-4
Importància del llenguatge
Anònim, 24/08/2011 a les 10:02
Ben exposada la importància del llenguatge. Amb el llenguatge es domina el món, i el poder ha aconseguit confondre el ciutadà pervertint el sentit de les paraules, fins al punt que la gent no sap el que es pesca quan parla del que parla, i de manera inconscient parla amb la boca del poder, com titelles.
+7
-3
MERCATS
ANDALUZ, 24/08/2011 a les 08:59
molt bé plantejat el tema comprats des de la perspectiva del ciutadà del carrer
+8
-4
Molt bo
Humber Roma de Asso, 24/08/2011 a les 01:33
Molt bo, Roger. Tota una lliçó de periodisme i d'anàlisi crítica del periodisme que patim.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Roger Palà
Barcelona, 1978. Periodista. Cap de redacció de la revista Enderrock des de 2005. Va començar a aprendre l'ofici a la televisió local del seu barri, Gràcia, on encara fa vida, i va treballar durant cinc anys a la revista El Triangle. En l'actualitat combina el periodisme musical amb altres dèries, entre les quals destaca l'actualtizació constant del bloc Al darrera la nevera. També col·labora (menys del que li agradaria) amb el setmanari alternatiu Directa, del qual n'és un dels membres fundadors, i amb la revista El Temps. És membre del Grup de Periodistes Ramon Barnils i participa de l'observatori crític dels mitjans Mèdia.cat.

A Twitter: @rogerpala


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: