Actualitzat el 28/07/2011 a les 00:02h

Fanatisme religiós

Pel nostre emplaçament geogràfic, coneixem sobretot les religions dites del “llibre”. És aquí al mediterrani on han nascut el judaisme, el cristianisme i l’islam. Totes elles es basen en un text que és la seva referència fonamental: la Torà, la Bíblia i l’Alcorà. Més enllà de ser textos que, ben sovint, tenen una bellesa literària més que notable, tots tres, acostumen a ser els llibres més venuts en els països on aquestes confessions religioses hi són públicament hegemòniques.

Com a llibres, poden ser un referent de fe, d’actitud, de concepció del món, però no són ni una manual científic, ni una norma jurídica. El problema neix en el moment que hi ha jueus, cristians o musulmans que no sols pretenen que els llibres facin la funció que no els correspon, sinó, el que encara és pitjor, que siguin d’aplicació estricta i rigorosa per a tothom, tinguin la religió que tinguin, tant si en tenen alguna com si no.

Els excessos, històricament, hi han estat i hi són per totes bandes. Encara avui, a Israel, només té validesa legal el matrimoni religiós i els que es volen casar pel civil no tenen altre remei que fer-ho a la veïna Xipre. Des de les croades i la inquisició, fins als “guerrilleros de Cristo rey”, en nom de Crist s’han fet totes les barbaritats possibles. I el nou fanatisme religiós que s’atrinxera rere el nom de l’islam ha donat al món imatges d’una crueltat i salvatgia pròpia d’altres èpoques.

La desgràcia de Noruega té molt a veure amb tot això: algú que vol salvar occident de l’islam, mentre n’hi ha que volen incorporar-l’hi, sisplau per força. Lamentablement, veiem la cara més terrorífica d’una dinàmica mundial a la qual caldrà posar aturador, com més aviat millor, per al bé de tots. Altrament, si el fanatisme s’imposa, la humanitat té un avenir més aviat galdós, sigui del color que sigui, si és fanatisme, tant se val. En nom de la religió, com en nom de la pàtria, s’han escrit pàgines d’heroisme, de glòria i de servei públic, però s’han comès també tot tipus de malvestats.

Desconèixer, ignorar, és essencial en tot procés de rebuig a “l’altre”. Per això sempre he cregut que una assignatura de cultura religiosa, en la qual s’informés els alumnes dels aspectes essencials de les principals confessions religioses, seria una utílissima vacuna de prevenció del futur. La incultura religiosa de la gent més jove és, als nostres dies, espaordidora. Potser d’aquesta manera tindríem la capacitat d’entendre i valorar que les diferents creences incorporen valors positius de solidaritat, consciència de grup o ajut als més febles. Cada dia, pels carrers de Barcelona, hi ha alguna monja catòlica que dorm embolicada en un cartró, compartint drama amb els sense sostre. I el protestants catalans duen a terme una magnífica tasca de caràcter social. I la comunitat musulmana és especialment sensible a la situació dels més febles.

Totes les religions poden ser interpretades des del punt de vista del fanatisme o des de l’obertura de la laïcitat. En el cas català, caldria continuar els esforços fets els darrers anys per bastir, a casa nostra, una cultura convivencial de respecte a la diversitat de creences religioses i llibertat de pensament. Només la llei democràtica és la que compartim i la que, en una societat moderna, ha d’estar per sobre de qualsevol altra consideració i aplicar-se, aquesta sí, amb tot el rigor que exigeix el bé comú.  Transmetre aquest missatge de coneixement de la realitat religiosa plural i de respecte a la diversitat dels que creuen en un déu i dels que no, hauria de ser també una obligació dels mitjans de comunicació de titularitat pública. Només així ens en sortirem.

Navega per les etiquetes

religióNoruega

COMENTARIS

+0
-0
l'estat ha de ser laic amb les morals i per tan amb els valors més enllà del codi penal
bacus, 30/07/2011 a les 20:58
l'estat ha de ser laic amb les morals i per tan amb els valors més enllà del codi penal:

Pep Vallès, si que em preocupa el que li pugui passar a l'altra gent però no tinc un model millor que l'actual que ho tingui tot amb compte es a dir que no sigui utòpic...

m'agradaria tal i qual, però després has de pensar que tot està interrelacionat si toques això també toques 300 coses que en depenen. És a dir que has de mirar quin impacte té en tot.

jo he arribat a la conclusió que si tots fóssim iguals tots seriem pobres.

i sobre el que deia dels valors, ha arribat un punt que sembla que sinó en estàs d'acord amb els del 'progressisme' esquerranós malament fins i tot una il.legalitat...

no hi ha llibertat de pensament?? doncs perquè hi ha valors que sembla que s'hagin de de tenir si o si... sinó ets un heretge.

quan parleu de que cal adoctrinar els vostres valors, perquè quina coincidència els vostres valors és a dir el 'bons' coincideixen amb el vostra programa electoral.

potser és que amb el tema econòmic són tan iguals quan manen que s'han de diferenciar pel tema moral i la retòrica.

i els que som ateus també amb les morals estem al mig que segurament tindrem la nostra de moral però no es tracta de voler-la imposar a un altre ni pensar que és la millor de totes.

amb quin dret, perquè si s'accepta adoctrinar poden ser amb uns valors o els oposats... es a dir que si s'adoctrina amb els 'teus' perfecte en canvi si s'adoctrina amb els oposats us sembla fatal.

la solució és no adoctrinar ni cap un costat ni cap l'altre...

l'estat ha de quedar amb temes d'administració de diners per fer carreteres, hospitals etc... però no s'ha de dedicar a adoctrinar a la societat ja que en democràcia la majoria té un limit sobre el que pot fer o no, que una cosa és a on s'ha de fer un pont i l'altre és posar-se en la part personal de les persones aquí l'estat ni la majoria democràtica té cap dreta posar-s'hi..... la moral d'una estat ha de ser el codi penal i cap més ha de ser neutra amb la resta.... oi que l'ideal és que un estat sigui laic amb les religions? doncs amb les noves també, és a dir que sigui laic amb les morals per tant amb els valors.
+0
-3
Religions = menjada de coco
josuki, 28/07/2011 a les 20:13
Mai no he entés com hi pot haber tanta gent que es deixi menjar el coco per les religions, siguin les que siguin.
En teoría les religions están fetes per que la gent sápiga lo que está bé o lo que está malament, pero per un nen encara ho entenc, pero una persona adulta se suposa que té un criteri...
Altres questions com el cel, l'ínfern, la vida eterna, que si Deu, que si el dimoni, que si els Sants...son contes per la mainada.
+0
-2
Codis
Anònim, 28/07/2011 a les 14:45

Araki, 28/07/2011 a les 03:34

Mai havia llegit tantes barbaritats juntes. Si la Humanitat té un codi de comportament social, és degut, única i exclussivament, a les religions. I entre totes elles, i malgrat esser agnòstic, per suposat em quedo amb el cristianisme, que, tot i els errors mundans comesos (al cap i a la fi, son humans), va representar un salt qualitatiu en oferir la solidaritat entre els humans (sense distincions), el respecte per l'altre i el perdó. Si vosté té alguna d'aquestes qualitats, ho deu a una religió, no a un absurd ateisme "postindustrial". Aquest només l'hi ha donat, en tot cas, una màquina de cosir i una rentadora (que ja és molt !!!).
+1
-1
una altra assignatura?
capsigrany, 28/07/2011 a les 14:19
prou cercar solucions de temes complexus a l'escola, Que falta esperit empresarial, doncs una asignatura a l'escola, que no hi ha respecte per les opinions contraries dons una assignatura a l'escola, que no sabem circular , doncs una latra assignatura a l'escola. Quant deixarem de trobar tots els remeis als problemes socials amb propostes inutils com posar una assignatura obligatoria a l'escola? quina manera d'amar-se dels prioblemes. Deixeu l'escola que faci les seves funcions i la societat que n'assumeixi les seves
+4
-4
Bacus, que dius?
Pep Vallès, 28/07/2011 a les 12:45
El que tu proposes es la formació de asocials. Si a tu no t'ha d'afectar el que l'hi passi a un altre esser humà es que rebutges la societat, per tant ets associal.
Fes un cop d'ull aquí:

http://www.slideshare.net/tekkenimpact/psiquiatra-trastorno-asocial-de-la-personalidad-4116544

El que tu proposes es exactament aixó.
+7
-8
...
Anònim, 28/07/2011 a les 12:37
Aquests llibres tampoc serveixen de guia moral (ni de res). Només cal llegir-los per adonar-se'n. Les paraules escrites per una societat de pastors ignorants fa dos mil anys no poden ser guia de res a l'actualitat.
+16
-12
Educació
Pere, 28/07/2011 a les 08:42
Molt bon article Josep Lluís. Totalment d'acord amb tu, l'educació és fonamental per evitar que el fonamentalisme i el radicalisme religiós vagi agafant cada cop més terreny. Sense l'educació no ens en sortirem. Salutacions
+10
-10
i les noves religions?
bacus, 28/07/2011 a les 08:22
carod et quedes amb les velles religiòs però amb les noves dius que són positives:
"incorporen valors positius de solidaritat, consciència de grup o ajut als més febles"

aquests valors seran bons per vostè però és incapaç d'entendre que per alteres persones no ho siguin i com no ho compren vol evangelitzar la població amb ells els hi agradin o no com fan les religions.

realment vostè creu que en una societat capitalista i depredadora són bons aquests valors?

un societat capitalista ha de tenir valors capitalistes ja que sinó quan un jove alumne surt de l'escola i es troba amb el món real va perdut i se'l mengen viu ja que tots aquells anys d'estudiant en un para-univers amb coto-fluix no té res a veure de com s'haurà de guanyar les garrofes en la vida real.
+5
-19
La religió de la incultura laïcista
Anònim, 28/07/2011 a les 07:00
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+18
-11
A casa
Araki, 28/07/2011 a les 03:34
La religió, qui en tingui, que la practiqui a casa seva. A l'espai públic aquestes collonades preindustrials ni hi caben ni hi aporten absolutament res, més enllà del folclore i les lliçons històriques pertinents.

Ja està bé de relacionar grans valors com ser solidari fins l'extrem amb els pobres i pensar que tots els éssers humans tenim el mateix valor intrínsec, pel sol fet de ser persones, amb el fet religiós.

No hi ha absolutament cap relació entre una cosa i l'altra o, de fet, si de cas un pot sentir fraternitat universal MALGRAT ser d'una secta religiosa, com demostra la història.

L'ateisme, el laïcisme, poden aportar a la vida de la gent i a la vida pública exactament els mateixos grans valors, o fins i tot més, ja que no s'identifiquen amb cap secta del pensament màgico-religiós, que sempre troba una raó superior a l'ésser humà.

Vegeu com si no últimament tots els arguments dels preindustrials del pensament per a defensar les seves creences són més de caire egoista i força fosc (que la religió "ajuda moltes persones a suportar aquesta vida"), més que no pas del tipus tradicional de ser ells els principals sostenidors de la moral i els valors positius.

Per tant, l'article està molt bé si un s'empassa el discurs políticament correcte típic d'anar amagant el cap sota l'ala, o en un forat, com els estruços, però sempre sense atacar el problema de front: que la religió ja no aporta res al progrés de la humanitat, sinó que el destorba.

Per cert, el judaisme va nèixer mirant endins al desert i als ramats de cabres, no pas cap al Mediterrani, i l'islam ho fa fer igualment al desert aràbic i amb una aportació decisiva mesopotàmica, no a les ribes del nostre mar. El cristianisme, que és una religió grega superposada a l'Imperi Romà, sí que potser té alguna cosa de mediterrani, però els seus valors són una subversió dels valors mediterranis, de cap a peus.

Per tant, deixi el nostre mar en pau.
+12
-16
El terrorista era masó senyor Carod
Ignasi Garrido, 28/07/2011 a les 00:16
Vostè manipula en aquest article. L'assassí era masó, agnòstic i odiava al Papa Benet XVI i l'Església. Aquest boig no creia en res excepte en la supremacia racial i la cultura europea sobre l'Islam.
Per tant no es tracta de fanatisme religiós ni masònic, sino de fanatisme ideològic.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Josep-Lluís Carod-Rovira
Em dic Josep-Lluís, aquí i a la Xina. I Carod-Rovira, amb guionets, d’ençà que als 13 anys vaig descobrir B. Rosselló-Pòrcel. Tinc uns quants carnets, dels quals, en aquests moments, gairebé no n’hi ha cap que m’acabi de fer el pes, començant pel DNI, que no me’n fa gens ni mica. Llegeixo, escric, viatjo, col·lecciono, somio i sóc molt ric en amics i en llibres. També faig política, d’ençà que als 12 anys vaig fundar Catalunya Unida i Lliure. M’agrada la sèpia amb patates, l’allioli de la Fonda dels Àngels, la salsa de calçots que fa la Montserrat Coll, el cava/xampany ben fred i el vi del Montsant/Priorat. I moltes coses més, feliçment!
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: