Actualitzat el 04/07/2011 a les 00:01h

El 10-J, un fracàs?

Una sèrie d’entitats sobiranistes, entre les quals no hi ha Òmnium Cultural, han convocat una manifestació dissabte vinent, un dia abans de complir-se el primer aniversari de l’enorme marxa que va aplegar al centre de Barcelona més d’un milió de persones. L’absència remarcada no és cap anècdota, perquè va ser Òmnium la principal impulsora d’un gran acte de reivindicació nacional com a rebuig a la sentència del Tribunal Constitucional que mutilava l’Estatut de Catalunya. Òbviament enguany no es donen les condicions perquè la iniciativa aplegui tanta unitat. Alguns dels convocants d’ara fa un any han adduït arguments poc o molt raonables per justificar la seva absència. Òmnium, per exemple, ha organitzat un acte públic el dia 11 per celebrar el seu primer cinquantenari on presentarà els camins que l’entitat ha definit per mantenir i reviscolar l’esperit del 10-J.

Alguns dels convocants de la nova manifestació afirmen que és necessari renovar la tensió reivindicativa al carrer perquè n’hi ha hagut prou amb un any per constatar “el fracàs” del 10-J. És cert que molts dels catalans que es van manifestar han quedat decebuts amb la resposta política que se’n va derivar. Però en part s’equivoquen. Aquella manifestació no buscava essencialment cap reacció política. Era una prova de força. I com a tal va ser un èxit sense precedents. Es va plantejar com una resposta cívica a un dels episodis “constitucionals” més lamentables que ha hagut de patir aquest país i va acabar sent el reflex de la vitalitat enorme de l’independentisme català. Aquesta vitalitat ha continuat expressant-se, per exemple, en les consultes sobiranistes, que van culminar amb la de Barcelona. Una prova de força que es va resoldre de manera absolutament satisfactòria. I si algú en té algun dubte, només cal que faci una ullada als resultats de l’enquesta que acaba de fer pública el Centre d’Estudis d’Opinió.

La societat civil que va fer possible el 10-J del 2010 ha de mantenir la tensió. Ha de definir nous objectius que sumin voluntats perquè en un termini raonable de temps Catalunya pugui exercir el dret a l’autodeterminació. Si aquesta vitalitat es manté, els partits polítics catalanistes –per molt genèric i enganyós que resulti el terme- hauran d’anar també avançant posicions. En aquest sentit, és necessari que Convergència mantingui el seu compromís sobre el dret a decidir i és urgent que l’independentisme polític es refaci dins i fora d’Esquerra Republicana. Els sobiranistes catalans han demostrat en aquests darrers anys que són capaços de prendre la iniciativa, de definir reptes ambiciosos i de superar-los. L’independentisme a Catalunya és ara un fenomen solvent, sòlid i molt seriós, estimat o odiat a l’exterior, però reconegut en la importància que el defineix. Ningú es pot permetre el luxe de menystenir-lo. Plantejar el 10-J com una cerimònia anual és un error. Definir una data fixa al calendari per recordar cada any la manifestació més gran que mai s’hagi convocat en aquest país pot acabar girant-se en contra dels seus convocants. Perquè les comparacions entre assistències es farà fatalment inevitable. I serà l’única referència que els detractors de l’independentisme tindran en compte.

Navega per les etiquetes

independentismeindependència

Referències a Internet

independència

COMENTARIS

+3
-0
I què fem?
Anònim, 07/07/2011 a les 00:10
I què fem Vicent? Ens assentem a l'ombra a passar l'estona i ja vindrà sola la independència? La mateixa CiU que pacta amb el PP ens la ha de portar a això del "dret a decidir"? I veient com va CiU són capaços de decidir que continuem refundant Espanya pagant nosaltres la festa.
Millor parlem d'autodeterminació, d'independència i de prendre-la unilateralment. I qualsevol pas en aquesta direcció és positiu. Sigui el 9 de juliol o parlar clar.
+3
-0
Els cargolsd'en Patufet
Reagrupat, 05/07/2011 a les 07:59
Els objectius estan ben definits i els passos comptats. Només caldria decissió per fer-los i valentia per avançar cap una meta en cap cas inexorable. Com en Patufet ens podem amagar sota la col per no mullar-nos
+3
-0
malauradament
Anònima, 05/07/2011 a les 04:22
Malauradament ens haurem de manifestar on sigui i quan sigui. Quan van assassinar en Guillem Agulló recordo una mani on èrem cinquanta i, a estones, engolits per la massa que comprava a portal de l´àngel. Aquelles cinquanta persones residuals i marginals feiem el que creiem que haviem de fer i era dir a viva veu que uns feixistes disminuïts emocionals havien assassinat algú com nosaltres que , a sobre, era criminalitzat per la premsa. Si em manifestava per un company em manifesto també per una idea de poble. M'és igual si només som cinquanta. Els convergents mai han sigut els meus companys en res i no puc esperar que, mentre fan el mandril dretà embrutant el discurs catalanista, s'acostin cap noció de llibertat popular. Entre una mani i una no-mani més m'estimo la mani i entre fer o esperar que els convergents facin prefereixo prendre qualsevol iniciativa abans que ells. Merci per l'article, Vicent, però algunes no estem per esperar homòfobs i tatxerians de ciu. Espero que vinguis perquè si els esperes... esperaràs.
+5
-0
ESTEM PITJOR QUE L'ANY PASSAT!! ARA NO TOCA UNA MANIFESTACIÓ? NO HO ENTENC.
a2b.cat, 05/07/2011 a les 04:04
Sr. Sanchís, pot ser m'equivoco, però que tenim la independència de Catalunya i no me n'he assabentat?

No, oi?

Què ha canviat alguna cosa de l'episodi "contitucional"?

Sí, ara hem de patir per més coses, com per exemple: el model d'immersió lingüística.

Cal sortir al carrer a reivindicar el què volem?

Sí. Perquè és la nostra responsabilitat!!!
+3
-0
voluntari consulta independència
Antoni Miquel Susqueda, 05/07/2011 a les 00:34
i jo amb la meva esposa tornarem a Barcelona el 9J perquè la llibertat és el més important a reivindicar siguem 4 o 4000
+1
-0
voluntari consulta independència
Antoni Miquel Susqueda, 05/07/2011 a les 00:29
ep! la manifestació 10J sense la Consulta en tants municipis no haguès set tan multitudinària... que vàrem venir gent de totes bandes! l'ordre de les coses aquí sí és important sr. Sanchís, no fotem, bcn decideix ja feia 1 any que es preparava!
+4
-0
Independentistes de poltrona
Eduard Costa, 04/07/2011 a les 23:01
Un cop llegit el seu article, només puc pensar que alguns encara creuen que allò va ser un miratge, i com a tal, val més mirar-se'l de lluny i amb nostalgia, però ni intentar lluitar per aconseguir-lo.
Que la classe política està apoltronada és un fet que tenim tots clar. Que si ells ens han de dur a la independència, podem esperar 300 anys més... per tant queda clar que qui ha d'empènyer la classe política és la societat, i si quan la societat civil planteja una manifestació, sense diners, sense suport mediàtic i tot a base de voluntariat, l'únic que en rep són bofetades, mals comentaris i associacions d'esquena, perquè no són ells els que tenen protaguisme, ja som al cap del carrer.
És el peix que es mossega la cua i que dona voltes sense parar.
Cal mobilitzar la gent, i cal saber-la animar, i si els lobbies o poders fàctics estan en contra, que visquin de les seves subvencions i favors, però hauria de ser lliur i sobirà per tenir la capacitat de moure als polítics cap a on ell els interessa, i si l'any passat no va fer el seu efecte, aquest any els ho recordarem, i si cal hi tornarem l'any que ve, i l'altre i així fins a 300 o 3000!!
Visca catalunya Independent!
Tots a la mani del pròxim dissabte!!!!!!!!!!!
+0
-0
No va ser un fracàs!
Anònim, 04/07/2011 a les 22:29
NO Va ser un fracàs. Té tota la raó el sr Sanchis.
+1
-0
Tadeusz, 04/07/2011 a les 17:36
Serenor, 04/07/2011 a les 21:37
1) Omnium és afí a Ciu, ara que ells governen ja no els convé politicament aquest tipus de presións. Per contra es manifesten els "altres" els de les esquerres. Callar només és seguir-los el joc.

2) Si que hi ha autocars fletats. Fins i tot el col·lectiu motar ha convocat trobar-se. La voluntat personal de fer no costa diners. Per suposat els espanyols criticarán, ho farien igualment, però res d'això es fa pel que diguin els espanyols que ja els sentim prou amb el PP i C's com si ara fossin més importants que abans, a més "quién calla otorga".


4) El 10J ha estat un fracàs, perque els politics els convé escoltar als seus interessos covards. Han tingut més força els indignats tot i sient menys, però en canvi han sigut més persistents. No n'hi ha prou amb protestar un dia i despés callar per sempre perque s'oblida rapid.

5) Qui ha capitalitzat el 10J? Ciu, la divisió, i l'abstenció. En aquest cas doncs qui s'ho ha de fer mirar són aquells que van dividir-se, van ser incapaços d'unir-se ni pactar, i que van enviar als seus fans arreu a combatre's mutuament. Qui ha oblidat les lluites cainites entre reagrupats i SI. Per més purs, conscienciats, o preparats, si no se sap donar confiança al votant i una imatge responsable i seriosa la quantitat de militants que es puguin tenir és completament anecdotica.

+8
-4
SANCHEZ, QUÈ PROPOSAS, DONC?!
Anònim, 04/07/2011 a les 17:50
Si "Plantejar el 10-J com una cerimònia anual és un error"…

QUÈ PROPOSA L'AUTOR DE L'ARTICLE ?!
"Tu ja m'entens"?
"Pluja fina"?
"Mangem mocs"?
"Dia passa any empeny"?
"El 10J com una cerimònia tri-centenària?"

SI 1 MILION DE PERSONAS "DEFENSAN L'ESTATUT"
2 MILIONS DE PERSONAS BEN REVENDICARAN L'AUTO DETERMINACION, NON?!

LA COMÈDIA HA DURAT PRO!
AUTO DETERMINACION DE LA GENT NOSTRADA!
CAL LIBERAR LO PAÍS NOSTRAT!
REVENDIQUEM-NOS! (LO DE JULIOL?
+10
-8
Millor serà quedar-se a casa
Tadeusz, 04/07/2011 a les 17:36
1) Òmnium té tot el dret de no convocar cap manifestació.
2) Les consultes es feien abans del 10J per tant no són una emanació d'aquest. Manipulació poc elegant de l'autor.

3) El 9J serem molts menys. No tenim les subvencions ni els autocar fletats pel 10J. Què els espanyolistes ho criticaran?. Ho farien igual o ningú no recorda la sorna des de Madrid dient que el 10J éren 4 gats?.

4) El 10J ha estat un fracàs: la immersió tombada als tribunals, TV3 clausurada al País Valencià, el fons de competitivitat absent, l'estatut passat pel ribot,...

5) Abans del 10J hi havia 21 diputats independentistes al parlament. Ara n'hi ha 14. Qui ha capitalitzat el 10J?.

Ara sí toca. El que no toca, Sr. Sanchis és quedar-se a casa fruint de l'enquesta del CEO ja que el govern de la Generalitat no té cap intenció de convocar-nos a les urnes. Les enquestes no serveixen per res sinó es pot votar.
+4
-0
I pel nostre present?
Agustí Esparducer Segura, 04/07/2011 a les 16:22
"Pel nostre futur: Independència!"?

I pel nostre present?

Llei electoral, potser?

No és arribada l'hora de anar concretant, començant per tot allò que està a nostre abast (al dels nostres diputats)?
+11
-1
Si no li agrada mala sort
Anònim, 04/07/2011 a les 15:46
Però hi ha qui propcurarem que la manifestació del proper 9-J sigui un èxit igual o major que 10-J.
Per mi CIU l'ha cagat fins les orelles denegant l'assistència. Ha arribat un punt que em tenen fregit. Jo ja m'he cansat d'anar disfressat de convergent per por a represàlies i per practicitat. A partir d'ara jo: SI!
A veure si l'Espot ens il·lumina que bona falta ens fa...
+11
-1
Hi programes electorals que ho proposaven
Reagrupat, 04/07/2011 a les 14:33
Potser caldria que l'independència contacti amt tots els indignats i defineixi i concreti alguns objectius...Es el l'EXPOLIACIÓ una bona manera de solucionar els seus problemes dels indignats. Què es podria arranjar amb tants mil·lions que fugen i no tornen ?... Es pot perfilar la REGENERACIÓ DEMOCRÀTICA (més democràcia) en una llista de lleis com son llistes overtes, llei electoral. llei territorial amb demarcacions petites, llei de finançament transparent de partits, llei d'incompatibilitats i sous, declaració de patrimoni ans i després, no repetir càrreg més de dues vegades, tornar a la feina anterior... Per què la gent no els va votar i ara s'indigna ?.No és un contrasentit no demanar una segona transició democràtica sens gripaus. I una Constitució on el poder sigui del poble ?
+28
-2
Necessitem OC
Anònim, 04/07/2011 a les 13:56
A mi em preocupa que, ara que Convergència torna a ser a la Generalitat, Omnium Cultural es torni una dolça minyona que procuri no fer res que importuni al flamant govern dels millors.
+9
-9
ok
Anònim, 04/07/2011 a les 13:13
Està molt ben explicat Sanchis.Ho veig aixì.
+14
-3
sí i no
Anònim, 04/07/2011 a les 13:03
Bon article; no coincideixo, però, en la conclusió. La mani del 9J és important per vàries qüestions. Potser la més rellevant és demostrar que tot i que el moviment del 15M que és d'àmbit estatal ha ocupat bona part dels moviments al carrer, no és ni incompatible amb els moviments proautodeterminació ni més majoritari. Donar l'oportunitat dels indignats de participar en aquesta manifestació i superar en nombre les que fan ells són dos objectius molt importants per reafirmar la cohesió de la nostra societat al voltant de l'independentisme i per demostrar que no és una cosa que 'passi de moda' o es guardi al calaix. Una mostra de força torna a ser necessària.
+3
-10
Per a Joan Besora i anonim 05:50
Bori i Fontestà, 04/07/2011 a les 13:01
Teniu tota la raó, fins ara he anat a totes les manifestacions,la del febrer, desembre i juliol, però després dels resultats de les eleccions del novembre, ja no aniré a cap més manifestació.
Continuaré votant com sempre he fet partits independentistes, però de moment no aniré a la manifestació
+12
-2
No i SI
Òscar, 04/07/2011 a les 12:31
el fracàs és tenir una classe política plena d'inútils.
+16
-2
No ens equivoquem !!!
Pilar, 04/07/2011 a les 11:35
Està molt clar com es pot manipular al poble. Un 76% sols s'informa segons l'ultim estudi del CEO per TV. L'Any passat a prop de les eleccions calia a Ciu enfonsar el PSC-PSOE, tot en marxa, promeses de subvencions a Omnium, i muntatge espectacular durant dies per TV, senyera així, senyera aixà i per la mani com que havien escalfat l'ambient per la TV feia dies esbroncada popular a en Montilla. A dia d'avui, Omnium no belluga un dit i respon forçat per la demanda de tots els que hem insistit per que es "mullessin" però qui te el cul llogat, ja se sap ha de obeir l'amo, i a l'amo Ciu ara el que l'interessa, es anar passant collant als catalans tot el que poden, ara ja tenen TOT, Generalitat, Ajuntaments, Diputació, perquè els hi cal mullar-se ??????. No busquem doncs altres excuses, les coses son com son, i la diferencia es que el dia 9J a la manifestació, no se els que serem, però serem els que ens ESTIMEM CATALUNYA DE DEBÒ CATALUNYA I LA VOLEM LLIURE !!!!!!
+9
-3
Votar en funció del moment
Anònim, 04/07/2011 a les 11:24
Totalment d'acord amb el que diu l'AliBay. De fet en conec a més d'un d'independentista convençut, que hi van ser el 10J i el 28N van acabar votant a CIU pel tema crisi i la possible millor capacitat de gestió econòmica del moment. El que desconec és que n'opinaran ara al respecte però, a l'hora de votar, sense rumiar-s'ho per la independència. Això ho tenen clar.
+21
-5
Mesura
AliBay, 04/07/2011 a les 09:36
El 10J, per a mi, no va ser un fracàs en absolut. Va ser una expressió popular per la que vam saber que n'érem molts més que no ens pensàvem i es pensaven.

Potser el desencís va venir perquè molts us vau creu que allò es traduiria a les urnes. Doncs no, els electors actuen i voten en funció de les accions i les eleccions: a la manifestació del 10J clamen per la independència; a les catalanes voten per qui consideren que governarà millor el país; a les municipals, qui governarà millor el municipi; a les estatals, l'Estat; a les europees, Europa,... i en un referèndum d'independència, votarem el que considerem que és millor per a Catalunya.

Per tant, no barregem conceptes, objectius o intencions perquè aleshores segurament ens passarem tot un any sense entendre res.
+12
-1
Potser si ...
Anònim, 04/07/2011 a les 08:34
Però lo que diguin els de la caverna, perdò volia dir els detractors, ens la refanfinfla.

Tením informació de primera mà i sabem si l'independentisme puja o baixa.

No hi ha cap reflux. Pot ser que la tensió de la senténcia s'ha digerit i treballa més a nivell intern que aparent, però treballa.
+19
-5
Un fracàs sense pal·liatius
Anònim, 04/07/2011 a les 05:50
Sr. Sanchis
Vagi per endavant que sóc independentista fins la medul·la. El 10 J no vaig anar a la manifestació, perquè igual que independentista pensava en tantes i tantes vegades que als catalans ens ha sortit la força per la boca i ja està. Malauradament no em vaig equivocar. Diguem-li com vulguem, però la nostra nació està en caiguda lliure: una classe política que l'únic que sap fer és barallar-se sense preocupar-se del país, uns partits independentistes disposats a matar-se entre ells per purs personalismes, un PP que es veu valent per arraconar el català aquí i a on li sembli, i una ciutadania que no sap què fer. La independència es podria proclamar demà passat si volguessim: CiU+ERC+SI+part dels altres són majoria absoluta amb escreix. Si no es fa és perquè aquest país ja fa temps que se sent molt còmode plantant la reivindicacioneta i no fent res. A fora ho saben i no ens respecten ni ens respectaran. El demés, Sr. Sanchis, és tirar coets i fer bons propòsits. Però amb bons propòsits no es construeix una nació, no se salva una cultura...
+37
-2
Cridar indepèndencia i votar unionisme
Joan Besora, 04/07/2011 a les 00:39
Potser no va ser un fracas, però els que ens vàrem passar 5 hores allà escoltant el crit d'independència
que proferian majoritariament la gent, quan va arrivar la contesa electoral només el 20% de les persones va optar per una força independentista -de debò- i que la resta és decantaba per el Sr. Duràn i Mas, no pots evitar enganxar un bon cabreix.I mira que el Duran els hi diu per activa i per passiva que el seu partit no donarà mai suport a la secessiò de la metròpolis, ja que diu que això porteria divisiò al nostra paìs. Dit amb altres paraules se l' acabaria el super xollo que te montat a Madrit.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Vicent Sanchis
Nascut a València el 1961 fa tres dècades que es dedica al periodisme. Ha estat director de les revistes El Temps i Setze i dels diaris El Observador i Avui, aquest darrer durant dotze anys. Ara fa classes de periodisme i col·labora en diversos mitjans com a articulista i contertulià. Ha fet també televisió i darrerament ha dirigit el canal BarçaTV, d'on va ser fet fora l'endemà de prendre possessió la nova junta com a conseqüència de l'"auditoria laboral" perpetrada per Sandro Rosell.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: