Actualitzat el 21/06/2011 a les 00:02h

Intel·lectuals? «Connais pas»

Els mitjans de comunicació haurien de ser molt curosos a l’hora de qualificar les persones. Per a bé, i per a mal. Ajuden a crear una imatge del país que,a voltes, res té a veure amb la realitat.

Arran els fets del Parlament –del bloqueig practicat pels energumens que s’hi manifestaven- s’han sentit moltes anàlisis. L’altre dia, anant en cotxe, vaig sentir per la ràdio el senyor Toni Clapés mentre entrevistava al senyor Arcadi Oliveres. Molts mitjans l’han qualificat d’intel·lectual. Jo, sentint-lo parlar per la ràdio, vaig treure la conclusió que el senyor Arcadi Oliveres és, a molt estirar, un tocatimbals. Allò que la generació del meu fill denominaria un “al·lucinat”. I no és que les posicions que defensa no em semblin, sovint, justes. Amb moltes d’elles hi estic d’acord. Amb el que no combrego és amb el baixíssim nivell dels arguments que utilitza. La falta total de categoria intel·lectual.

Una de les mancances d’aquest país nostre és que, per les raons que sigui, està mancat d’intel·lectuals. Si me’n fan fer una llista, acabo immediatament. N’hi alguns, però no acostumen a ser massa mediàtics –em ve al cap el senyor Francesc Mira, per exemple. Bé, el fet és que poques persones es dediquen a “pensar” el país, la realitat que ens envolta, el món... La majoria dels erròniament denominats “intel·lectuals” catalans tenen el cul llogat (per l'editor del diari on escriuen, per l’organització o fundació que els posa el rostit a taula, per la tertúlia radiofònica que els arrodoneix el sou, etc). O bé pertanyen a partits. O s’arrengleren incondicionalment a una ideologia encara que la seva plasmació real sigui un desastre. Fins i tot, n’hi ha que, per tal de discrepar amb els seus contrincants ideològics, es col·loquen en posicions inconcebibles, encara que això signifiqui arrenglerar-se amb dictadures.

Ara, arran les declaracions del senyor Oliveres en les que deia que els agitadors dels indignats del Parlament eren membres de la policia (declaracions que jo vaig sentir claríssimament al programa del senyor Clapés), s’estudia denunciar-lo. Fet que em sembla correctíssim. No passa res. Si és veritat el que diu, tindrà l’oportunitat de demostrar-ho davant del jutge. Però vet aquí que un altre grup que la premsa qualifica “d’intel·lectuals” (els de sempre) li fan costat. Una mena de còctel selecte d’indignats de la “gauche caviar” que, mira per on, sempre es belluguen quan no manen els seus.

M’han sentit criticar molts cops la nostra classe política. Penso que és més aviat prima. Però els nostres mal denominats “intel·lectuals” són molt pitjors. Cap d’ells arriba a la sola de la sabata dels que corren per França. Per Itàlia o Alemanya. Ni cal parlar dels que corren pel món anglosaxó. Catalunya té un problema amb Espanya. De fet, en té molts. I un d’ells és que la majoria d’intel·lectuals espanyols són molt superiors als de Catalunya. Per això som on som. Entre d’altres coses, és clar.

Referències a Internet

Arcadi Oliveres

COMENTARIS

+1
-3
Com sempre
Rosa, 25/06/2011 a les 09:41
Com sempre el Sr. Roig ha hagut de fer patent el seu autoodi. Ja es dificil arribar mé lluny del que ell ho fa.
Arriba a dir, en el seu menyspreu per tot allò que és català, que són millors els intel·lectual espanyols que els catalans. Deu ser pepero aquest milhomes.
+2
-6
Un gran intel.lectual català: J. Bilbeny
Anònim, 21/06/2011 a les 22:09
A Catalunya tenim un gran intel.lectual, intel.ligentíssim, independent, honest i compromès al màxim amb Catalunya. Un home d'acció: en Jordi Bilbeny.
+0
-0
qui ho paga?
a Efisem, 21/06/2011 a les 20:40

No entro a decidir què és de dretes i què és d'esquerres. Però, Sr. Efisem, qui paga el que no es fa? Pagar amb uns diners que no sabem on són, qui ens ho deixarà fer, si no volem caure en el forat de sempre?
+7
-5

Jo, 21/06/2011 a les 18:56
Molt d'acord. Afageixo l?oliveras és un demagog
+8
-4
una opinió
jordi, 21/06/2011 a les 18:25
He vist per internet tres vídeos en què el Sr. Arcadi Oliveres s'explica.
No m'ha agradat.
1) Abans de rectificar ara fa pocs dies, no donava cap importància al fet d'impedir el funcionament normal del Parlament. Ho trobava bé.
2) Tampoc no donava gaire importància al fet que molts parlamentaris haguessin estat maltractats. Ho trobava normal.
3) I tot plegat ho justificava així: Com que el Parlament es va passar pel forro, entre altres coses, una ILP sobre el conreu i la comercialització dels transgènics a Catalunya, doncs ja els estava bé, el que els passava, que ben merescut ho tenien.
4) I, després, en el debat d'ell amb Vicent Sanchis a l'Ateneu de Barcelona, el vaig trobar un home que ven fum.
És a dir, un home que sap moltes coses, amb moltes idees al cap, sí, però que no toca de peus a terra. Em va semblar capaç, tal com parlava, de sacrificar tot un poble, el seu, el poble català, per tot el munt de rancúnies que duu acumulades contra les èlits econòmiques i polítiques mundials. ¿Quina culpa en tenim, els catalans senzills, de tot plegat? ¿On el té guardat, el seu sentit de la justícia?Doncs sembla disposat a engegar-nos el país al desastre, a la guerra entre germans, al descrèdit mundial, a l'enfonsament econòmic, i en conseqüència a una nova dictadura, només per poder donar satisfacció a tot aquest munt de rancúnies. És un boig.
Perdoneu, i que em perdoni ell, si m'equivoco de gaire. És tal com el veig. Sr. Arcadi Oliveres, és tal com us veig.
+3
-4
encara sort
Anònim, 21/06/2011 a les 18:24
Ai, sí, sort tenim que els periodeises tinguin un nivell que frega la divinitat: independents, valents, saben de què parlen, no cedeixen a la mandra ni a la correcció política, dominen la llengua...oi senyor Roig?

Deu ser per això que es pensen que ningú no els pot criticar
+6
-10
D'acord amb Oliveras
d'esquerres i independentista, 21/06/2011 a les 18:10
En aquesta revista escriviu molts independentistes de dretes a qui us importa un rave la problemàtica social. A mi, sortosament, el fet nacional català no m'ha fet oblidar que, a banda de la llibertat de Catalunya, hi ha altres temes tant o més importants que aquests dels que val la pena de preocupar-se. Quan escolto parlar el sr Roig sobre altres temes que no són la independència me'n adono que estic mil vegades més a prop d'un Arcadi Oliveras que no pas de gent com aquest senyor de dretes que signa aquest article.
+7
-10
és de dretes
Efisem, 21/06/2011 a les 17:53
El sr Roig defensa una Catalunya proempresarial, neoliberal i de dretes, és normal que el desagradi l'Arcadi Oliveras.
+22
-3
i falta ell
Martinet, 21/06/2011 a les 17:32
L'article hauria quedat perfecte si s'hagués fet esment al cantautor JM Serrat. Un personatge nefast que, no sé per quin motiu, té les simpaties de la població i és quasi intocable. Naturalment espero molts vots negatius a aquest comentari. No és que ho vulgui, però som com som.
+12
-4
Partal, abduït
Anònim, 21/06/2011 a les 17:30
Maruja Torres i Vicent Partal signant el mateix manifest de suport a "mossèn" Oliveres
Això vol dir que s'ha perdut el senderi, per part d'laguns independentistes.
Ja ho va dir Crist, que no pot ser que el llop i l'ovella beguin al mateix estany.
+10
-0
Als bons se'ls amaga
Arnau, 21/06/2011 a les 17:18
Teresa Casals, no és que els intel·lectuals que tenim callin (aquests no se'ls pot anomenar intel·lectuals, seria un contrasentit, i això per més que es diguin JB Culla o JM Terricabras, no trobes?), sinó que no se'ls permet parlar en negar-los altaveu. Als bons, no els veiem ni sentim en cap mitjà. Aquest és el país mediocre que tenim.
+8
-3
Voleu voleu
Llibert, 21/06/2011 a les 16:54
Heu sentit aquella cançó dels Manel que diu:
Voleu amables convergents cap a altres plebes que us valorin...

No aixequeu cortines de fum per evitar parlar del robatori que esteu perpetrant al parlament! Si de veritat sou sobiranistes digueu no al pacte de l'euro!
+4
-2
El que vol dir ésser un intel·lectual
Anònim, 21/06/2011 a les 16:51
Em sembla que intel·lectual vol dir que després de pensar una bona estona a algunes persones el hi surt fum del cap, mentre que a la majoria no.
+7
-17
Fora neoliberals
indignat, 21/06/2011 a les 16:35
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+7
-1
Oliveras és un promotor
Anònim, 21/06/2011 a les 16:06
El Sr. Oliveras perd el cul denunciant el Club Bilderberg però només en els punts que li interessen. Denuncia la plutocràcia financiera parcialment ja que mai esmenta que són aquest mateix grup de poderosos els qui promouen l'ecologisme per, així, fer-nos encara més depenents del petroli que controla el Sr. David Rockefeller. No sobta que fa un parell de mesos en Jordi Coca es desprengués en elogis al Sr. Oliveres des-de les pàgines del Serra d'or, ja que tothom sap que l'esmentat escriptor és membre i promotor dels eco-socialistes d'Iniciativa.
+16
-4
De tenir-los, els tenim
Judith, 21/06/2011 a les 15:42
Subscric l'article. Només insistiria en una cosa. Els intel·lectuals espanyols són avui superiors als catalans, sí, però no perquè no hi hagi intel·lectuals catalans tant o millors que els espanyols. El problema és que als intel·lectuals catalans de veritat se'ls silencia, no tenen dret a altaveu mediàtic. On és el senyor Francesc Mira? Quin talent més miserablement desparofitat per aquest miserable país! Només cal veure la púrria de pseudointel·lectuals que porta cada dia en Cuní al seu programa. Volem en Roig a les tertúlies. Volem en Cardús a les tertúlies. Volem en Lluís Muntada a les tertúlies, i volem en Víctor Alexandre a les tertúlies, malgrat haver de reconèixer que aquest últim caigui en el moralisme barat i sigui un pèssim novel·lista. Volem els millors amb veu als mitjans. Fora la mediocritat que ens enfonsa com a poble i donem pas amb urgència a l'excel·lència.
+8
-7
Intel.lecuals a França?
Jaume (Gràcia), 21/06/2011 a les 14:45
Parles d'intel.lectuals a França. en tens cap nom? Pq tots els "intel.lectuals" francesos defensen la imposició de la llengua colonial francesa a les altres ètnies. Intel.lectuals anglosaxons? Et refereixes als neocons que anaven dient que vivíem en el millor dels móns? Pots donar noms? Pq per cada nom que diguis, et puc donar el nom d'un intel.lectual català.

I per cert, si els arguments de l'arcadi oliveres són tan baixos, pq no ens els esmentes i així il.lumines la nostra ignorància, oh gran savi neocon!!

gràcies sr roig. Em sap greu que hagi passat de la crítica ajustada a la demagògia destructiva neoliberal.
+9
-4
Vaja, amb la classe escriptora de Catalunya
postfederalista, 21/06/2011 a les 12:48
Els escriptors orgànics dels partits , deu n-hi do, oi? La classe periodistica catalana , organica del poder , deu n-ho do.oi?
+12
-7
Suposats intel·lectuals
Jan, 21/06/2011 a les 12:44
El problema no és que els autoanomenats intel·lectuals catalans (per exemple Arcadi Oliveres) tinguin un nivell cultural molt baix, sinó que es tracta d'autèntics curts de gambals defensors de teories pseudoprogressistes delirants que han fracassat allà on s'han implantat. Tot i això hi ha una munió de babaus, sobretot dels mitjans de comunicació, que els segueixen i els tracten com si fossin grans personatges. Així anem...............
+15
-6
roig, com sempre formidable.
gat escaldat., 21/06/2011 a les 12:30
Felicitats per l'article, Sr. Roig.
+10
-3
Eh oui
Perot, 21/06/2011 a les 12:28
En effet, nous vivons dans un pays de nuls. M. Oliveres parmi eux. Un nul. Avec du culot, en plus.
+16
-3
Totalment d'acord
Teresa Casals, 21/06/2011 a les 10:13
Molt sovint he tingut la temptació de no entrar mai més als diaris digitals pels comentaris que, majoritàriament s'hi poden llegir i per les informacions tendencioses que es desprenen d'algunes notícies.

Celebro no haver caigut a la temptació perquè així, he pogut llegir l'article d'en Xavier Roig al qual segueixo a través dels diaris en suport paper.

Hi estic completament d'acord. Ens manquen intel·lectuals de talla i els pocs que tenim callen... quan, a parer meu, no ho haurien de fer. Haurien d'exercir la seva autoritat moral en defensa del seu poble.

Tan de bo que, si un dia es decideixen a fer-ho, no sigui massa tard.
+21
-4
Encertadíssim
Anònim, 21/06/2011 a les 07:59
Algú ho havia de dir.
+25
-3
llista
Anònim, 21/06/2011 a les 01:16
Ja m'explicaras de que pot ser una llista on hi sigui la Maruja Torres, com no sigui d'AA "je ne connais pas..."
+45
-5
El nivell baixíssim de Catalunya
Oriol (Montreux), 21/06/2011 a les 01:14
Després de gairebé 30 anys fora de la Pàtria i treballant en ambients internacionals, sempre que puc m'empasso debats a les diferents tvs: CNN, BBC, France 2,3, 5, Arte, TV5, RAI, TSR,.. i TV3 si en fan.

Fa molts anys que no veig cap mitjà espanyol. És una qüestió d'higiene mental i també perquè no sóc pas masoquista.

Segueixo pels webs catalans l'actualitat catalana i en llegeixo els articles d'opinió.

Confirmo el diagnòstic d'en Roig: el nivell català és baixíssim.

I jo afegiria: em fa vergonya aliena la major part del que veig i sento a Catalunya.

Poquets se salven: en Roig, l'Alexandre, en Cardús,i pocs més.

I el més incomprehensible és el fet que en una tv catalana hi ha l'espanyol per tot arreu.

Com és possible que al Polònia i al Kracòvia s'hi parli espanyol i força ?

Com és possible que s'hi faci publicitat en espanyol ?

Com és possible que facin recitals de música amb gent espanyola ?

Com és possible que hi hagi debats on una pila de gent parli espanyol ? exemple: Banda Ampla.

Com és possible que el català emprat per molts "animadors" sigui fastigós i hom pugui anomenar-lo Catanyol ?

DONCS tots aquests comportaments reflecteixen el MISERABLE ESTAT D'AUTOESTIMA de les nostres èlits, per no dir clar i català llur ESPANYOLITZACIÓ profunda i malaltissa.

Conclusió: com hom pot generar bones èlits si l'autoestima és INEXISTENT ?


FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: