Actualitzat el 24/05/2011 a les 00:01h

Tots ho som una mica

Ignoro com acabarà el tema de les acampades. No pot acabar bé perquè no es tracta d’un moviment estructurat. I, a més, s’hi apunta tothom que se sent, per poc que sigui, disconforme amb alguna cosa: des del que pensa que això del capitalisme és una porqueria, fins el que creu que el responsable de tots els mals és el seu veí d’escala. Clar que en el vici d’aquestes concentracions està la seva virtut.

Dic això del vici i la virtut perquè el moviment, al no està articulat, fa que tots ens hi sentim identificats, ni que sigui parcialment. Si algú ens demanés, un per un, que ens hi adheríssim si trobem que alguna de les reivindicacions que es fan és lògica, veuríem que hi acabem firmant-hi tots. Jo m’apunto a la que sembla una demanda majoritària: millor representació democràtica i menys opacitat econòmica i corrupció. De fet, es tracta d’allò que ja disposen les democràcies més avançades.

D’una part, poder saber a qui voto. Que el diputat elegit tingui la cara del meu barri o districte. Que sigui el “meu diputat”. Que quan digui una bajanada, o el partit el faci combregar amb allò que no toca, pugui anar a la seva oficina electoral i dir-li el nom del porc, si convé. És a dir, que el diputat electe assumeixi les responsabilitats del seu electorat. Que es degui als seus electors i no pas al partit. Per fer això no cal inventar la pólvora. Al Regne Unit, als Estats Units i a Alemanya tenen el que es coneix com a diputat de districte -que res té a veure amb això que ara tothom demana: llistes obertes-. Per cert, no caiguin en la trampa. Les llistes obertes és la reforma que interessa als partits (circumscripcions grosses) . Però el realment útil són els diputats de districte amb circumscripció petita.

Per altra part cal acabar amb la corrupció. I això va lligat al finançament de partits. S’ha d’acabar el voler fer-se el pur. Els partits han de recaptar fons i han d’explicar qui els dóna diners. Per tant, cal ser transparent i saber qui es deu a qui. Que el banc o caixa X deixa diners prestats al partit Y i, després, els hi perdona? Doncs tots hem de saber que la caixa o banc X ajuda econòmicament al partit Y. D’aquesta manera la gent podrà preguntar al seu diputat de districte: “Què li donareu a la caixa, o al banc, X a canvi d’aquest favor?”. És a dir, el que cal és transparència i poder accedir al nostre diputat per premiar-lo o castigar-lo amb el nostre vot. Ell sabrà el que li convé... I tot això, ja està inventat i posat a la pràctica a d’altres indrets.

Doncs en aquests punts, subscric les reivindicacions dels indignats. I m’hi sento identificat. Sóc, encara que parcialment, un indignat. Com tots vostès, espero.

Navega per les etiquetes

acampada barcelona

Referències a Internet

acampada barcelona

COMENTARIS

+0
-0
No és cert (del tot)
Jaume (Gràcia), 24/05/2011 a les 18:12
Anglaterra, els USA, el canadà tenen diputats territorials. Ara bé, dir que són democràcies, és molt dir. El sistema es pot millorar, però el sistema no fa la democràcia. La democràcia la fa una societat preparada, crítica, participativa. I això es pot anul.lar amb sistemes d'elecció com el català o el dels usa.
+2
-0
no
Anònim, 24/05/2011 a les 17:35
hi éstic d´acord..., a mi els que m´indignen son ells, els acampats.
+4
-0
Circunscripcions
AliBay, 24/05/2011 a les 13:34
Perquè hi puguin haver diputats "meus" cal abans de res que desapareguin els partits polítics o, com a mínim, que es prohibeixi la vergonyosa disciplina de vot.

No pot ser que diputats, en aquest cas, elegits per Catalunya acabin votant en contra de Catalunya, en contra de la seva direcció i en contra del que va aprovar el seu Parlament.
+5
-0
Acampades
Jan, 24/05/2011 a les 13:26
Bon article com tots els del Sr. Roig, però em temo que la filosofia de les acampades no va en el sentit de l'article, sinó en el de l'altermundisme, en el de la cultura de la societat subvencionada, i, per descomptat, en el que tot és culpa del capitalisme i del liberalisme salvatge. Quan veig que l'Arcadi Oliveres volta per allà ja se'm posen els pèls de punta!
+1
-0
Cas irlandès
www.liffey.cat, 24/05/2011 a les 13:05
Les llistes obertes són una part de la solució sempre i quan els que es presenten a les eleccions siguin els millors. A Irlanda tots són igual d'incompetents, tots viuen de la sopa boba, ara governen uns i ara governen els altres.
I l'electorat només té l'opció d'escollir entre diversos inútils.
I també s'hauria de crear un consell de l'ètica i el polític que s'aprofiti del seu càrrec via dietes o col.locació d'amics i familiars, al carrer.
+0
-0
minims
Marc3, 24/05/2011 a les 11:25
Per tal que aquestes concentracions tinguin èxit, cal que només facin propostes amb les que TOTS hi poguem estar d'acord, i no fer-ne pels de dretes, pels d'esquerres o pels de sota. I el que tots signem, és efectivament, un canvi del sistema electoral. Discrepo amb això de tenir "el meu diputat". Això provocaria un bipartidisme molt accentuat, encara més que l'actual. En tot cas ho acceptaria si a cada circunscripció se n'escollissin nominalment 5 o 6, i que tots fossin "els nostres diputats".
+1
-0
minims
Marc3, 24/05/2011 a les 11:16
Per tal que aquestes concentracions tinguin èxit, cal que només facin propostes amb les que TOTS hi poguem estar d'acord, i no fer-ne pels de dretes, pels d'esquerres o pels de sota. I el que tots signem, és efectivament, un canvi del sistema electoral. Discrepo amb això de tenir "el meu diputat". Això provocaria un bipartidisme molt accentuat, encara més que l'actual. En tot cas ho acceptaria si a cada circunscripció se n'escollissin nominalment 5 o 6, i que tots fossin "els nostres diputats".
+2
-0
Indignació general
Anònim, 24/05/2011 a les 09:14
Té raó. Jo no vaig a la plaça Catalunya però també estic indignada amb el nostre sistema democràtic i amb els polítics que no fan RES per millorar-lo (interessadament). D'aquí que no ens els creguem quan diuen que treballen pel poble.
Per cert, m'estranya molt que cap dels nous polítics (els antics ja els coneixem) no diguin res sobre aquesta indignació que plana per damunt de concentrats i no concentrats, aprofitant l'avinentesa. Oi que és estrany?
Com sempre, felicito l'articulista.
+1
-0
Indignació general
Anònim, 24/05/2011 a les 09:09
Té raó. Jo no vaig a la plaça Catalunya però també estic indignada amb el nostre sistema democràtic i amb els polítics que no fan RES per millorar-lo (interessadament). D'aquí que no ens els creguem quan diuen que treballen pel poble.
Per cert, m'estranya molt que cap dels nous polítics (els antics ja els coneixem) no diguin res sobre aquesta indignació que plana per damunt de concentrats i no concentrats, aprofitant l'avinentesa. Oi que és estrany?
Com sempre, felicito l'articulista.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: