Mort Bin Laden, detecto un cert interès en saber si era o no legal enviar-lo al fons del mar d’Aràbia amb el cap rebentat.
Pel què fa a la llei nord-americana, el 14 de setembre de 2001 el Congrés dels Estats Units va aprovar l’anomenada AUMF (Autorització de l’Ús de la Força Militar), que deia, entre d’altres coses, “que el president queda autoritzat a utilitzar tota la força necessària i apropiada contra aquelles nacions, organitzacions, o 'personesque ell determini'que van planificar, autoritzar, ajudar o cometre els atacs terroristes de l’11 de setembre de 2001, a fi de prevenir qualsevol acte futur de terrorisme internacional contra els Estats Units”.
Per la banda nord-americana, doncs, hi ha la qüestió de si era “necessari i apropiat” matar-lo per aconseguir l’objectiu desitjat. En cas que l’assumpte arribés mai gaire lluny als tribunals federals (altament improbable), el test que probablement s’utilitzaria per determinar la legalitat de l’ordre presidencial seria el de la “base racional”. M’explico: és molt diferent determinar la “necessitat” d’arribar a segons quins extrems en l’ús de la força contra un individu com Osama Bin Laden dies després des del sofà de casa que no pas quan s’ha de prendre la decisió amb informació incompleta. Per corregir aquest biaix, el que decidiria el tribunal no és directament si l’ús de la força era efectivament “necessari” (sabent tot el que hem sabut després) per aconseguir l’objectiu (prevenir futurs atemptats); la feina del jutge seria determinar si existia una “base racional”, en el moment de la decisió presidencial, per considerar-ho així. No sembla un obstacle difícil de superar.
Per altra banda, és probable que hagués servit molt millor l’objectiu d’evitar atacs futurs asseure Bin Laden amb un parell d’interrogadors militars i les seves “
enhanced interrogation techniques”, eliminades per Obama i que
ens han guiat, via Khalid Sheikh Mohammed, a la masia d’Abbotabbad. Però no queda clar que fos possible aconseguir-ho. O que semblés possible en el moment en què Obama va donar la llum verda a l’operació.
Després hi ha la probable vulneració d’una carretada de lleis pakistaneses. Imagino que a alguns occidentals de bé els semblarà que també cal ser respectuosos amb la legalitat del Pakistan, i que això que van fer els marines no pot pas ser. Sembla, de totes maneres, que la llei pakistanesa, per se,
gaudeix d’un respecte desigual per part dels esmentats occidentals de bé.