Actualitzat el 22/03/2011 a les 00:02h

El motor i la turbina

Que la política és la seva principal enemiga és un fet. Amb companys de viatge com ella mateixa no necessita cap ajuda més per desacreditar-se. El desgast de la política s’explica perquè els que en viuen han anat confonent els ideals i el servei públic amb una fàbrica d’endogàmia, corporativisme, tecnocràcia, negoci, vanitat i sectarisme. La sort dels dirigents i les organitzacions sobre els quals s’estructura és que no tenen una alternativa que resulti més creïble. La majoria dels que fan esmenes a la totalitat contra el sistema, tan millorable, que patim representen opcions encara més perverses: el populisme descarat, el personalisme rampant, l’extrema dreta covada... De vegades sentir-los bramar contra “els de sempre” fan venir ganes d’anar a votar-los. Als de sempre, no cal dir-ho.

Conscients d’aquestes mancances pròpies tan greus, els principals responsables dels partits polítics fan de tant en tant examen de consciència i propòsit de l’esmena. Debades. Ni l’elevada abstenció ni els càstigs electorals que els destaroten cíclicament comporten una voluntat real de canvi. Totes les invocacions a la democràcia interna, a la transparència, al recanvi generacional, a la necessitat de pactar una Llei electoral crònicament ajornada, a les llistes obertes... acaben en no res. Sovint els dirigents polítics fan grandiloqüents declaracions d’intencions que no s’acaben de concretar mai. I els electors continuen anant a votar amb la pinça al nas, com un mal menor necessari, però amb un profund sentiment de cansament.

Per si amb tot això no n’hi hagués prou, els mateixos líders que no regeneren el teixit que tant han contribuït a fer malbé no es cansen d’interpretar sainets encara més lamentables. Acusacions gravíssimes sobre finançaments il·legals, que sempre són atribuïts als altres, desqualificacions totals, política de terra cremada... La sènia de la corrosió no para de pegar voltes i sempre torna al mateix lloc. El darrer episodi d’aquesta mala manera d’enverinar encara més la política l’han protagonitzat Josep Antoni Duran i Lleida –el polític que sempre apareix a les enquestes com el més valorat a Espanya i a Catalunya- o Josep Alfons López Tena, el líder visible de la nova opció independentista que pretén convertir-se en l’alternativa a Esquerra Republicana. El primer ha acusat el segon d’haver comès vés a saber quines irregularitats quan va deixar la seva notaria per formar part del Consell General del Poder Judicial i el segon ha respost al primer amb al·lusions estúpidament velades a la seva vida sexual. I aquest és el catalanisme de pedal que es ven com a motor de progrés o com a turbina sobiranista.

Navega per les etiquetes

política

COMENTARIS

+0
-0
chillar és en català cridar o xisclar
Anònim, 22/03/2011 a les 18:47
Òndia, mai havia vist la paraula xillar en catanyol. Ës un nou barbarisme!. Quants incultes tenim a la nostra terra!. Nosaltres sempre hem dit cridar, distingint-lo de xisclar, que és emetre un xiscle. En català tenim dos verbs per susbtituir-ne un de castellà.
+0
-1
FRACASSANT
atlasac, 22/03/2011 a les 12:05
A MI EM REVENTA AQUESTS SABERUTS QUE SOLS SABEN ACEPTAR "UN MUNDO FELIZ"
JA ESTA BE NO!!!!!XILLEU REHOSTIA XILLEU FORT JA D´UNA!!!! US AGRADA VEURE COM ABORREGUEN A LA GENT? A MI NO!!!!
Pobres valencians...(encara que ahir va sortir per Catalunya Radio un d´Alacant parlant en VALENCIA
+0
-1
decepció
innisfree, 22/03/2011 a les 10:12
Comparteixo totalment el sentiment de decepció.

Tinc la sensació que, com més incapaç es veu la política amb majúscules d'intentar transformar la realitat i fer avançar la societat, ni que sigui unes micres, més tendeix a la politiqueria, que tard o d'hora acaba desembocant, com a producte més abjecte, en el sainet a què tu al·ludeixes.

El món independentista en seria un exemple elevat a l'enèsima potència: com que la seva capacitat d'acostar-se a l'objectiu que propugna és totalment nul·la, multiplica fins a la nàusea la divisió interna, el sectarisme, el caïnisme, l'autofàgia. Com que no pot moure's cap endavant, s'autodestrueix.

...

Sense cap malvolença: observa la diferència entre "cap ajuda més" i "cap més ajuda". Crec que és la distància que va del calc lingüístic al gir idiomàtic propi.
+1
-1
Polítics
Pep, 22/03/2011 a les 09:48
Avui, en el camp de la política, hi impera la cultura del vot. I per tal d'obtenir-ne un, tot s'hi val, des del descrèdit personal de l'altre fins a la lloança personal glorificada. Actualment, als ulls del poble, un dels estaments més desprestigiats de la nostra societat és el polític.
+5
-1
Tota la raó Vicenç
Anònim, 22/03/2011 a les 09:18
Si seguim així al final tindrem Lapiedra com a diputada al Parlament, igula que la Ciocolina o com es digui aquella famosa actriu porno italiana dels 70 que va arribar a ser diputada justament per ser-ho

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Vicent Sanchis
Nascut a València el 1961 fa tres dècades que es dedica al periodisme. Ha estat director de les revistes El Temps i Setze i dels diaris El Observador i Avui, aquest darrer durant dotze anys. Ara fa classes de periodisme i col·labora en diversos mitjans com a articulista i contertulià. Ha fet també televisió i darrerament ha dirigit el canal BarçaTV, d'on va ser fet fora l'endemà de prendre possessió la nova junta com a conseqüència de l'"auditoria laboral" perpetrada per Sandro Rosell.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: