Actualitzat el 15/03/2011 a les 00:01h

«Pa negre»

He anat a veure la pel·lícula Pa negre. M’ha semblat una bona pel·lícula. Bona. Vull dir que bona, i prou. Em sorprèn el rebombori que s’hi ha instal·lat al voltant. No crec que sigui una pel·lícula que hagi de revolucionar res. Tothom amb qui parlo, em ve a dir el mateix. Per això voldria fer-hi alguna reflexió –tot abandonant el patrioterisme hispà que darrerament ens caracteritza.

La gala dels Goya em sembla com la de Hollywood, però en local. Una concentració de gent del cinema i la faràndula que es reuneixen per autohomenatjar-se i manifestar que estan tots encantats de conèixer-se: a sí mateixos i entre ells. Es posen guapos, es feliciten per la feina que fan i es donen premis. Aquest és un cas únic. Perquè en el ram de la bacallaneria, per exemple, el fenomen no té lloc. Han vist vostès els bacallaners reunits a, posem per cas, una llotja d’altura d’alguna població europea o americana per repartir-se premis i fer-se petonets? Jo no. Pa negre pateix d’aquesta distorsió. Li han donat mil premis Goya que, de fora estant, no s’entenen. Ni, em sembla que tinguin massa sentit.  

Es parla de l’oportunitat del cinema català per esdevenir important. Per què? Perquè li han donat un premi espanyol? No entenc res. Ni des del punt de vista pràctic (al món no l’importen els premis que els espanyols es donen entre sí) ni nacional (continuem jugant a la lliga d’altres). El cinema català no esdevindrà mai una cosa important. Seria bo no enganyar-se volent fer el que altres fan millor –sobretot quan parlem d’una activitat, la del cine, que està en decadència-. I si el carro de la indústria cinematogràfica se li està escapant a tothom, a nosaltres ja se’ns va escapar fa temps. Entre altres coses perquè mai hem volgut que fos una indústria. Perquè ha estat gestionat per artistes i no pas per empresaris. A més, Pa negre difícilment tindrà èxit internacional perquè s’hi exposa una història que no és universal i només els d’aquí som capaços d’entendre. M’explico: si l’argument i la producció giressin al voltant d’una de les postguerres que han tingut lloc al centre d’Àsia –produïda amb la visió que tenen els d’allà- estaríem parlant de cinema d’art i assaig.

I per acabar. Qui ha pagat la festa? Vistos els agraïments que es projecten als crèdits de la pel·lícula, no sembla que ningú hi hagi arriscat massa. Tot ha estat finançat amb diners del contribuent. Aquesta és una de les raons per les quals el cinema català mai serà res al món. No hi creu ningú. Ni tant sols els que hi treballen, que haurien d’apostar per un producte del qual ells en cobren un sou. El premi, penso, hauria de ser atorgat al sofert contribuent.

En resum, no sóc un crític cinematogràfic, però sóc dels que mantenen el món del cinema (anant al cine i, en el cas espanyol, pagant impostos). Felicito als actors i realitzadors (al productor, és a dir, el capitalista, que és l’estat, no el vull felicitar). Crec que estem davant d’una bona pel·lícula com les que, al món, n’hi ha tantes. I que, per cert, no sabem ni que existeixen...

PS. Ningú parla d’en Sergi López. El millor del film. Es nota que juga a la lliga internacional. Aquest sí que mereix un premi!

Navega per les etiquetes

Pa negrecinema

Referències a Internet

Pa negre

COMENTARIS

+0
-0
Oriol Moragues (Montreux)
Anònim, 15/03/2011 a les 22:37
Oriol, mira't aquest vídeo. Es molt curtet (8 segons), però te'n adonaràs que en Josep Carreras (amb qui no hi tinc res a veure) manifesta el seu catalanisme fins i tot aprofitant les càmeres de la teleescombraria espanyola.


http://www.youtube.com/watch?v=FMxYpWjq1oI

+0
-0
...
Anònim, 15/03/2011 a les 20:03
No hem perdut el tren del cinema convencional. Mai hi hem pujat. Els impostos que la Gestoria destina a la cultura hauríen d'anar a parar a activitats més innovadores. Que no tinguin un monopoli tan gran com el de Hollywood, contra el qual és fútil lluitar.

Som un país petit, amb un pressupost petit, per tant hem d'escollir molt be les batalles que lluitar. I sempre fer-ho per guanyar. Mirin-se un partit dels bons del Chelsea: així hem de jugar.

En altres paraules: hem d'invertir en The Next Big Thing quan encara no és Big. No us puc dir quina és, no ho se. Si ho sabés probablement en faria molts calers.

Per això està El Govern Dels Millors, suposo. Ja posats que algun d'ells s'inventi un títol en màrketing.
+0
-1
Que en som d'esnobs
rosa, 15/03/2011 a les 19:42

Com es costum seva el Sr. Roig no se'n pot estar de menysprear tot allò que és català tot i que en aquesta ocasió es rebaixa a dir que "Pa negre" li ha semblat una bona película, però es clar, el tema de la nostra postguerra nostra mai serà de tant gran abast com ara la guerra de Successió dels EUA. Aquella si que n'es d'interssant! Segurament que ell troba incomparablement millor "Lo que el viento se llevó", que es un fulletó però de factura americana.
+0
-0
X
ioldi, 15/03/2011 a les 19:10
Força raó, però vostè no arregla pas el problema. Amb els paràmetres del mercat no es veuria altra cosa que cine X. Hi ha coses que formen part de la promoció i la promoció és part de la indústria. La que sigui.
+0
-0
Herois
Anònim, 15/03/2011 a les 18:54
Per a molts Herois és una molt millor pel·lícula feta també aquest any. I a més a més sense violència.
+1
-0
La espanya de la Caballe.
Cartanya, 15/03/2011 a les 17:29
Oriol Moragues (Montreux), 15/03/2011 a les 07:37
"Hossé Carreras" i la Caballé fessin el mateix. Oriol et comunico que el Carreras, va aprofitar que una TV. local feia una consulta en un centra comercial, per dir rere el locutor: “Visca Catalunya Lliura” es clar que ara dir això, es fer tard, però amb ell sumen; amb la Caballé no tenim res a fer, per que ella adit que es espanyola,i de això no fa massa.



+1
-0
Jo penso...
Anònim, 15/03/2011 a les 16:31
No comparteixo la seva opinió, jo vaig sovint al cinema i és una bona pel·licula i, si, podem dir que el cinema català està vivin un bon moment. Molt poques vegades havia vist una pel·licula en català al cinema i en pocs mesos n'he vist 5.
+2
-0
Entre poc i massa
Anònim, 15/03/2011 a les 11:06
Pa negre pot no ser més que una bona pel•lícula sobrevalorada en un excés d'autocomplaença, efectivament. Però per la resta, vostè ve a dir que un producte fet a Hollywood té carta blanca només pel fet de formar part d’una “gran indústria”, mentre que el que es fa en qualsevol altre lloc del món ha de ser examinat amb lupa. Em recorda aquells articulistes espanyols als quals retrèiem que repartien patents d’universalitat. Vol dir que no s’ha equivocat de bàndol?
+1
-0
Sí i no
LoPep, 15/03/2011 a les 08:00
En línies generals hi estic d'acord. Vull afegir un parell de detallets, però.

Gràcies a aquestes festes hi ha molta gent que va a veure les pel.lícules premiades. No es tracta només d efer-se petonets entre ells, es tracta de vendre el producte.

No estic d'acord amb les subvencions, tot i que sense, segurament les pel.lícules serien menys i molt més dolentes.
Ara, que en Paul Naschy, en Jesús Franco o l'Ignasi Iquino van fer sense subvencions pel.lícules horroroses, que tanmateix van tenir i tenen encara uns fans, fins i tot internacionalment...
+11
-0
En Sergi Lopez
Oriol Moragues (Montreux), 15/03/2011 a les 07:37
Té raó en Roig quan parla d'en Sergi Lopez. Aquest xicot ha estat una "star" del cinema a França. El convidaven als talk shows de les tvs i fa uns anys es va declara Català i no pas Espanyol a France 2.

Ja ens agradaria que en "Hossé Carreras" i la Caballé fessin el mateix.
+0
-0
Ni rioja ni oli andalus
Anònim, 15/03/2011 a les 02:52
El senyor Roig no deu coneixer un noi que es deia Ingmar Bergman ni el que es el Svenska Filminstitutet, per exemple. I parlant de Suecia, segur que creu que els premis Nobel els tria el ram dels bacallaners, tambe per exemple. Com que son escandinaus...I embolica que fa fort.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: