Actualitzat el 15/03/2011 a les 00:02h

Nuclears? Volem i dolem

La catàstrofe natural que ha patit el Japó ha tingut seqüela nuclear. Potser la japonesa és una de les societats més sensibles als riscos que comporta aquest sistema de producció d’energia. La consciència del mal que van fer les dues bombes atòmiques que els Estats Units van llançar al final de la Segona Guerra Mundial contra Hiroshima i Nagasaki n’ha estat determinant. No debades el Japó és una de les úniques potències que, quan va cedir la desconfiança nord-americana i podia fer-ho, va renunciar a l’ús de l’arma nuclear. Amb aquesta terrible experiència no n’hi ha hagut prou, però, perquè els japonesos hagin inclòs en aquest rebuig la producció i l’explotació pacífica d’aquesta energia. Si hagués estat d’una altra manera, difícilment el país hauria tingut els índexs de creixement que han definit la seva economia des dels anys seixanta.

El fet de ser una de les societats més avançades i més ordenades del món no ha impedit ni la imprevisió ni el desastre. Els efectes del terratrèmol i el tsunami sobre la central nuclear de Fukushima són encara incerts, però ja es pot avançar que l’accident d’aquesta central ha estat el més important des de la catàstrofe de Txernòbil. Perquè, més enllà del rigor amb què els japonesos solen ordenar el seu món, el risc zero és una utopia. En el cas de l’energia nuclear, els seus detractors n’han assenyalat de fa anys els punts dèbils que més la qüestionen. No hi ha cap central del tot segura contra els fenòmens naturals ni contra un atac terrorista. No és estrany, per tant, que cada vegada que Greenpeace hagi volgut deixar en evidència la seguretat de les nuclears al nostre país ho ha fet burlant les barreres de seguretat i introduint-se en el recinte sense gaires problemes.

No hi ha cap central del tot segura, doncs. Com també és cert que ara mateix no hi ha cap altre sistema de producció d’energia que resulti més barat i menys dependent. Fins i tot comptant-hi els possibles accidents que se’n poden derivar. Estem condemnats a no tancar mai aquest debat. Una societat madura hauria d’apamar quins avantatges i quins inconvenients comporta l’energia nuclear. I després decidir què fer en conseqüència. El problema a Espanya és precisament d’immaduresa. L’opinió pública majoritàriament no accepta els inconvenients que se’n deriven, però alhora no renuncia al nivell d’opulència que determina aconseguir una energia tan barata i tan independent. Els polítics espanyols li tenen presa la mida. D’un costat, mantenen la moratòria nuclear perquè, quan són al govern, no volen patir el desgast que suposaria suspendre-la. De l’altre, allarguen la vida de les centrals perquè no hi ha cap altra energia, ni fòssil ni renovable, que les pugui substituir sense efectes terrorífics en el rebut de la llum. I menys encara amb els vaivens del preu del petroli. Volem i dolem. I qui dia passa rebut empeny.

Navega per les etiquetes

energiaJapónuclear

Referències a Internet

nuclear

COMENTARIS

+0
-1
uns volen, tots ens en dolem
Havibu, 15/03/2011 a les 23:57
Sr. Sanchis
El títol del seu article ja és una manifestació pro-nuclear.
Volem? : voler només son els que en treuen benefici immediat, les elèctriques i les companyies americanes o franceses que en treuen grans profits.
La resta de la humanitat ens esganyitem explicant una i altre vegada veritats com a punys, documentades amb xifres i opinions de científics de renom, que son sistemàticament rebatudes amb un núvol de soroll mediàtic per desprestigiar les energies renovables i qualsevol sistema que perjudiqui els monopolis energètics. Només cal llegir alguns dels arguments que han aparegut per aquí damunt per entendre-ho.
Doldre si que dolem , però per culpa de la gent com vostè ! que amb pell de xai ve a justificar un DELICTE DE GENOCIDI disfressat de negoci.
+1
-1
Ni contra l'univers
Anònim, 15/03/2011 a les 20:05
Hi ha coses que encara no poden preveure's. Imagineu un xoc d'un asteroide contra la Terra? Doncs hi ha un risc -limitat, però no impossible que açò passe- I qui en seria culpable?
Suposem que morim milers de persones i que algunes centrals energètiques fossen afectades. És clar, si encara utilitzéssem cavalls per a moure'ns no hi hauria accidents aeris ni ferroviaris, però...qui pot prescindir de la planxa, la llavadora, l'ordinata i tantes i tantes coses? La Humanitat sempre ha estat corrent riscos i els hem superats.
No sóc un fanàtic de l'energia nuclear, però amb les fonts "alternatives" no en tenim prou. És que en som massa, de gent.
+0
-1
Quan començarem a parlar de la bombolla energètica?
Anònim, 15/03/2011 a les 18:51
Sr Sanchís: Caldria que es documentés més en el tema abans d'escriure. Des del 2007, ben abans de la crisi, el consum d'electricitat no ha parat de baixar, mentre que la capacitat de generar energia ha crescut a un ritme d'un 5% anual. En aquest moments sobra energia i cada vegada en sobrarà més ja que la CEE ja ha marcat com a objectiu reduir el consum un 20% fins el 2020. degut a les enormes possibilitas d'estalvi i de millora de l'eficiència energètica qie existeixen. El problema que tenim ara és el del possible esclat de la bombolla energètica. es a dir hi ha multitud d'inversions fetes en noves centrals amb diner de bancs que no obtindran el retorn ja que no hi ha demanda, ni subvencions de l'Estat.
+2
-1
NUCLEAR
Anònim, 15/03/2011 a les 18:42
Lo nuclear es taaaaaaant net...
Lo nuclear es taaaaaaant segur...
Lo nuclear es taaaaaaant barat...

... que l'imprevist (mas previsible) ha passat.

Ont sont los pro-nuclears, ara? Me los manjaria vius! Imbècils!
+0
-0
carbó.
Anònim, 15/03/2011 a les 18:22
La millor energia, avui per avui, es la del carbó. Ho dic per que ja s'esvaloten els eco-progres i les seves alternatives ultra-cares de Pedralbes.
+0
-1
Com l'Aznar
Anònim, 15/03/2011 a les 17:43
Aquest tio té els matexios criteris que l'Aznar. A favor o en contra, collons!
+7
-1
doncs no
Antònim, 15/03/2011 a les 15:09
Potser aquí no hi ha ni terratrèmols ni tsunamis, però quan no és una cosa és l'altra. Si vols que un país se'n vagi a la merda només cal buscar les centrals nuclears i fotre-hi una bomba. Que el risc sigui mínim no em serveix: ha de ser nul.
+2
-1
Alarmisme ?
Oriol Moragues (Montreux), 15/03/2011 a les 14:58
Fa somriure el comentari "Alarmisme".
Tsunamis devastadors n'hi ha hagut ja dos en 6 anys. Provocats per terratrèmols fortíssims que han desviat l'eix de la terra i l'han ralentida.

I hem d'afegir el de Xile que també provocà un gran tsunami i tornà a desviar l'eix de la Terra i el d'Haití que tampoc fou el de la famosa falla i que matà 250'000 persones.

I el més bèstia és que el del Japó NO éS PAS EL BIG ONE DE TOKYO ! La falla de Tokyo no s'ha mogut. Aquesta és com la de St Andrew a Califòrnia i la del Nord-Anatòlia a Turquia amb Istambul i els seus 14 milions d'habitants.

Per acabar dir que des d'un punt de vista estadístic és simplement excepcional el que s'esdevé des de fa uns anys.

Si aquest any o a principis de l'any vinent tornem a tenir un altre terratrèmol amb tsunami afegit, els geòlegs i geo-físics hauran de concloure que entrem en un periode sísmic de la Terra, malgrat que neguen que pugui haver-hi fenòmens cataclísmics com l'emergència d'un continent al Pacífic que s'enfonsà fa 50'000 anys amb la inversió dels Pols.

Imagino que no sabeu que no hi ha pas cap occidental a Tokyo. Han tocat el dos a Kyoto més al sud. L'Ambaixada CH al Japó va enviar emails a tots els suïssos de la ciutat i voltants aconsellant-los de tocar el dos.

+1
-4
Alarmisme
josep_7491, 15/03/2011 a les 13:58
Bé. Que jo sàpiga, de terratrèmols d'intensitat 9 en la escala de Richter, seguits d'un tsunami gegant, no n'hi ha cada dia ni a tot arreu.
¿Que cal millorart la seguretat? Sempre que es pugui.
Tots aquests que criden contra les nuclears, ¿gastaran menys llum que els altres, per tal que no puji la demanda d'energía?
+3
-5
Alarmisme
josep_7491, 15/03/2011 a les 13:57
Bé. Que jo sàpiga, de terratrèmols d'intensitat 9 en la escala de Richter, seguits d'un tsunami gegant, no n'hi ha cada dia ni a tot arreu.
¿Que cal millorart la seguretat? Sempre que es pugui.
Tots aquests que criden contra les nuclears, ¿gastaran menys llum que els altres, per tal que no puji la demanda d'energía?
+1
-1
INDEPENDENCIA
atlasac, 15/03/2011 a les 11:57
Pero.....REDEU és que NO us podeu llevar Madrid del cervell? i us dieu INDEPENDENTISTES?.

HO TENS JA CLAR?
VOSALTRES els d´erc.què hòsties voleu!!,si amb tants anys que haveu estat al gobern NO haveu servit ni per fer RETORNAR els papers de SALAMANCA a BARCELONA...(algú pot dir que ara és mes LLIURE que avançs d´entrar VOSALTRES al Govern?) haveu servit molts anys MASSA al "atado y bién atado" per a que tingueu un poquet de VERGONYA i feu mutis uns quants anyets.

Si que hi ha a dir ESPARVER, però juro que si TINC que morir ESCLAU parlaré d´una possible "catàstrofe" més greu que si estallen aquestes centrals nuclears, ara, sols JO l´he prevista? ho hi han altres que es callen com a PUTES?, aquest també és DILEMA MEU!!!.
+5
-4
Per favor!
Pilar, 15/03/2011 a les 11:38
Senyor Sanchis, les centrals nuclears no tant sols produeixen energia sinó que oculten la fabricació de plutoni per a les armes atòmiques. Aquí el debat ja està fet des de fa molts anys. El que passa és que el lobby atòmic a esperat pacientment que tota la lluita antinuclear dels anys 70 s'anés calmant i ha anant introduint la falsa idea dintre dels mitjans de comunicació i comentaristes que la energia nuclear no contamina, és necessària i a més és més barata. Tot això és completament fals. No s'ha dit, ni s'està informant a la població de les despeses de construcció, emmagatzematge, seguretat...etc. I els possibles accidents! Japó té 54 centrals per produir 20% del consum de la seva energia... Això serà el final de les centrals nuclears i molts sabíem que únicament els accidents faran que això s'acabi definitivament. Quin horror!
+3
-1
Barat?
Anònim, 15/03/2011 a les 11:32
Qui pagarà els costos de l'accident? Els malalts, els morts, els evacuats? Es contabilitzarà tota la despesa que està provocant i provocarà aquest drama en els comptes de resultats de les empreses que explotaven la central? Oi que ho pagaran els contribuents japonesos? I si li passesin la factura als propietaris i constructors també seria "barat" el kilovat nuclear? Qui pagarà el magatzem de residus radiatius espanyol, Endesa o els contribuents?
+0
-1
Bon article peró amb un matis
Anònim, 15/03/2011 a les 10:10
les centrals nuclears que estan petant i que són de les més antigues es van possar en marxa a la decada dels 70 i no dels 60.
+3
-1
Felicitacions
Pere Alzina i Bilbeny, 15/03/2011 a les 09:23
per un article que sintetitza molt bé els pros i contres de l'energia nuclear. Renunciar-hi equival o bé a pujar molt la factura de la llum o bé a renunciar al consum (treure aires condicionats, menys fàbriques, etc). Només un apunt: fins fa poc el cost del tractament de residus no era internalitzat en els costos de producció de l'energia nuclear i, per això, el cost del kw nuclear no era el preu "real", el que tindria si s'internalitzessin els costos de tractament. No sé si encara roman així però abans era així.
+2
-2
Els riscs de les centrals nuclears
Sophia Blasco, 15/03/2011 a les 09:08
Quants morts necessitem per entendre que l'energia nuclear és perillosa?
L'article 'Centrals Nuclears, algunes veritats incòmodes' fa un repàs que ens fa tocar de peus a terra, el trobaràs a:

http://blogs.jornal.cat/sophia-blasco/blog/335/centrals-nuclears-algunes-veritats-incomodes
+8
-2
El Nuclear barat ??
Oriol Moragues (Montreux), 15/03/2011 a les 08:07
La gestió del Nuclear - des de les centrals fins al tractament i emmatzematge dels residus per a centenars de milers d'anys - de barata no n'és gens.

Però l'estratègia del lobby nuclear amb la complicitat dels dirigents de torn és l'opacitat total i la mentida.

Amaguen els incidents i els accidents i mai no s'ha fet un estudi aprofundit sobre perquè França - el més nuclearitzat del món - té un 50% més de càncers que la mitjana europea.

Encara recordo el ministre d'indústria francès Alain Madelin dient a la tv que el núvol radioactiu de Txernòbil havia "contourné" la frontera francesa.

O a Còrsega, on el núvol lletós va fer sonar les alarmes de radioactivitat de les casernes de bombers i els prefectes els digueren que no passava res.

Malhauradement, L'ESTUPIDESA HUMANA no té pas límits i caldrà no pas un nou Txernòbil, sinó una dotzena i una bona Apocalipsi perquè els IMBèCILS que governen la Humanitat i ella mateixa despertin de l'anestèsia dels Criminals del Lobby Nuclear i de llurs amics.
+5
-4
La fi del Japó i dels cirerres en flor
Anònim, 15/03/2011 a les 01:28
La radiactivitat d'Hiroshima i Nagasaki ha quedat en res després de les 3 explosions registrades a les centrals nuclears del Japó. Estem davant d'un desastre nuclear de dimensions mai vistes al món. Els enginyers han quedat col.lapsats, com ha passat en tots els accidents nuclears, inclòs el de Vandellós I, el nostre Txernòbil, que gràcies als bombers que van tenir els collons de quedar-se apagant un foc amb perill d'explosió, quan els enginyers ja havien fugit. I no diguem Ascó, el tema de partícules radiactives en realitat va ser una fuita radiactiva incontrolada. I mentrestant anem morint de cancer. Sanchís, no cal que t'escarrassis, Espanya és un pais de burros grossos manant i gent imbecil.litzada que mira la tele, incapaç de sortir al carrer per demanar: Nuclears? No gràcies.

Al Japó tots els cultius agrícoles han quedat contaminats, els preus dels aliments pujaran i l'esfondrament de la 3a economia del món ens afectarà de ple, però tot això no és res en comparació del desert radioactiu que hi haurà a la meitat del Japó, potser estem davant de la fi del Japó, un pais que quan aquesta primavera floreixin els cirerers estarà plorant la seva desgràcia completa.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Vicent Sanchis
Nascut a València el 1961 fa tres dècades que es dedica al periodisme. Ha estat director de les revistes El Temps i Setze i dels diaris El Observador i Avui, aquest darrer durant dotze anys. Ara fa classes de periodisme i col·labora en diversos mitjans com a articulista i contertulià. Ha fet també televisió i darrerament ha dirigit el canal BarçaTV, d'on va ser fet fora l'endemà de prendre possessió la nova junta com a conseqüència de l'"auditoria laboral" perpetrada per Sandro Rosell.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: