Actualitzat el 18/02/2011 a les 00:02h

Internet (no) ens farà lliures

Qui aixequi barreres a la llibertat a Internet es veurà tancat en sí mateix i serà víctima de l’omnipresència de la xarxa, assegurava la secretaria d’estat Hillary Clinton en un discurs a la universitat George Washington. Amb el vent a favor generat per l’ús de les xarxes socials a les revoltes d’Egipte i Tunísia, els Estats Units prometien ajuda econòmica als blocaires silenciats per règims que com l'iranià o el cubà no es pleguen a les demandes polítiques de Washington.

I voler silenciar Wikileaks no és posar barreres a Internet? Per mi sí. I tant! Voler aturar la publicació de documents públics lesiona la llibertat d’expressió i obstaculitza l’escrutini de l’acció de govern, un dels objectius bàsics d’una premsa independent. Però per Clinton no, perque segons ella el portal web comandat per Julian Assange va robar els milers de cables del seu departament i ha compromès la seguretat del país i la de molta gent.   

Com definim la llibertat a Internet, doncs? Per Clinton superant tres reptes. Un. Donant la llibertat online precisa sense lesionar la seguretat nacional. Dos. Protegint la transparència i la confidencialitat. I tres. Garantint la llibertat d’expressió. I mentre deia això en un jutjat de la ciutat  advocats del govern demanaven accés a la informació personal dels comptes de Twitter de tres persones vinculades a Wikileaks.

Jo a això li dic hipocresia. És tant com defensar la llibertat a Internet només quan els convé. I si Egipte o Tunísia ens han ensenyat alguna cosa és que la xarxa és efectiva perquè és de tots i de ningú. Washington n’aplaudeix l’ús però vol escriure les regles del joc. Massa tard. Això és feina de tots els internautes. Perquè només amb la intervenció de tots Internet ens farà més lliures.

Navega per les etiquetes

InternetWikileaksEgipteTunísiaEUA

COMENTARIS

+1
-0
Guerra perduda
Elisenda, 18/02/2011 a les 18:19
Sí, aquesta d'oposar-se a internet amb arguments ètics és una guerra perduda. Perquè mentre nosaltres (o ells, els americans) discutim si és ètic o no traspassar informació, la xarxa va circulant, Wikileaks no para i després d'ella en vindran d'altres. M'imagino que en temps de Luter es devien fer servir arguments semblants per aturar la circulació de les idees.
Molt bon article!
+1
-0
Guerra perduda
Elisenda, 18/02/2011 a les 18:08
Sí, aquesta d'oposar-se a internet amb arguments ètics és una guerra perduda. Perquè mentre nosaltres (o ells, els americans) discutim si és ètic o no traspassar informació, la xarxa va circulant, Wikileaks no para i després d'ella en vindran d'altres. M'imagino que en temps de Luter es devien fer servir arguments semblants per aturar la circulació de les idees.
Molt bon article!
+1
-0
Guerra perduda
Elisenda, 18/02/2011 a les 18:07
Sí, aquesta d'oposar-se a internet amb arguments ètics és una guerra perduda. Perquè mentre nosaltres (o ells, els americans) discutim si és ètic o no traspassar informació, la xarxa va circulant, Wikileaks no para i després d'ella en vindran d'altres. M'imagino que en temps de Luter es devien fer servir arguments semblants per aturar la circulació de les idees.
Molt bon article!
+1
-0
Guerra perduda
Elisenda, 18/02/2011 a les 17:33
Sí, és una guerra perduda aquesta de voler posar fronteres ètiques a internet. Nosaltres (o ells, els americans, vull dir), ja poden anar debatent si és lícit o no penjar segons quines coses a la xarxa, que Wikileaks mentre tant va fent i en sortiran d'altres. La tecnologia, aquesta vegada, passa per damunt de la consciència. En època de Luter i amb l'invent de la impremta també es devien fer servir arguments similars per intentar aturar la transmissió de les idees.
Bon article, sí senyor!
+1
-0
Guerra perduda
Elisenda, 18/02/2011 a les 17:32
Sí, és una guerra perduda aquesta de voler posar fronteres ètiques a internet. Nosaltres (o ells, els americans, vull dir), ja poden anar debatent si és lícit o no penjar segons quines coses a la xarxa, que Wikileaks mentre tant va fent i en sortiran d'altres. La tecnologia, aquesta vegada, passa per damunt de la consciència. En època de Luter i amb l'invent de la impremta també es devien fer servir arguments similars per intentar aturar la transmissió de les idees.
Bon article, sí senyor!
+1
-0
Actitud herrònia.
gat escaldat, 18/02/2011 a les 16:31
Molt mal dit, ELs USA no limíten la circulació de res, pero els que és robat no pot circular i els que ho han robat o fan de receptadors han de ser castigats, no és pot violar la propietat, sigui privada, sigui pública.
+1
-1
Yes
Anònim, 18/02/2011 a les 08:38
Em sembla que és la primera vegada que sento comparar les dues actituds els USA amb el tema d'internet. MOlt ben dit!

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Vilà
Barceloní de naixement, Amèrica em va robar el cor fa 16 anys i des del 2006 visc a la capital federal, Washington DC. Explico per Catalunya Ràdio i ara també per Nació Digital la complexitat d'aquesta encara primera potència mundial, una república complexa i tan acollidora com voldria que ho fos una Catalunya que em sembla cada cop més embrancada en debats estèrils.

Més reflexions sobre Amèrica a @xvila_catradio
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: