Actualitzat el 15/02/2011 a les 00:02h

Ciutadans deslleials

El portaveu de Ciutadans-Partido de la Ciudadanía, i no se sap quantes ciutadanies més, Jordi Cañas, va denunciar ahir que la Generalitat no compleix la sentència del Tribunal Suprem que dicta que el castellà ha de ser idioma vehicular, de manera “proporcional”, en l’ensenyament a Catalunya. Cañas, com es habitual, prem l’accelerador davant un pas de zebra ple de vianants despistats. Les mateixes sentències –que són tres- adverteixen que la decisió del procediment depèn, en única instància, del criteri del govern català. Per tant, és del tot temerari afirmar que la Generalitat no acata la llei. Potser els tècnics del govern encara miren d’apamar on i de quina manera han d’assegurar aquesta “proporcionalitat”.

En primer lloc, caldria un bon informe. És possible, per exemple, que allà on calgui intensificar la presència del castellà, per la realitat sociolingüística de la zona, profundament catalana, els alumnes acabin els estudis amb un domini perfecte de l’idioma de Cervantes i Cañas. O també que els pares considerin que la proporcionalitat actual –noranta per cent del català contra el deu per cent del castellà- ja és la correcta per garantir l’objectiu d’assegurar el coneixement dels dos idiomes al final de la secundària. I també és possible que calgui investigar què passa en zones, com ara l’àrea metropolitana, on la proporció del castellà hauria de ser ínfima, perquè aquest idioma té una presència excessiva en tots els àmbits. Una investigació que podria donar sorpreses, perquè hi ha molts centres on l’ensenyament en castellà és una realitat desbocada.

Tota aquesta feina demana temps i recursos. Com que l’Estat en dóna, pocs, de recursos, a la Generalitat, caldrà allargar el temps necessari per no equivocar-se. Les sentències judicials són un afer massa seriós per prendre-se-les a la lleugera. Potser, per exemple, amb deu anys hi hauria prou marge per definir on cal alterar la proporcionalitat actual entre els dos idiomes. Mentrestant, Jordi Cañas i Ciutadans farien bé de no excedir-se. El portaveu del partit més nacionalment escaldat de Catalunya va proclamar ahir que portaran la consellera d’Educació, Irene Rigau, davant els tribunals per “desacatament”. Rigau l’hi hauria de portar, a ell també, per temeritat i deslleialtat institucional.

Navega per les etiquetes

Ciutadanscatalà

COMENTARIS

+0
-0
Canal Català = Canal Espanyol
Anònim, 23/12/2011 a les 23:18
Totalment d'acord amb l'article del Sr Sherlock....Seria millor no donar-lis coartades i pretextos als espanyolistes que participen als programes del CC...Per tal que quedés en evidència que CC és com una altra espècie de "Intereconomía" o "Veo", que serveix d'altaveu a la catalanofòbia....
+1
-0
CANAL CATALÀ
Sherlock, 15/02/2011 a les 18:23
Algú ens hauria d'aclarir realment què i qui hi ha movent els fils d'això del "Canal Català". Es obvi que els col.laboradors patriòtics que hi surten són figurants i justificació dels autèntics patrocinats: el Caja, els de Ciudadanos, l'Anglada quan els ha convingut, Albiol. El feixisme desfermat i desinhibit. Si veieu la versió espanyola encara és més clar, amb preguntes com "¿Por qué los catalanes se creen superiores" i la presència de patriotes com l'Espot però que els exhibeixen com a bèsties, per acabar d'emfurismar aquella púrria. O per complir quotes o per no cridar l'atenció del CAC. Si els deixessin fer exactament el que volen seria el cau de la catalanofòbia, el racisme, el feixisme i la intoxicació. He mirat d'esbrinar "què volen aquesta gent", però no se'n acaba de treure l'aigua clara. Si són els hom deia que són no sé quin càlcul fan, a jugar de piròmans.
+6
-0
TC i C's no són democrates
Francesc, 15/02/2011 a les 17:54
No es pot acceptar la sentència del Tribunal Constitucional sobre l'Estatut i les que es deriven d'aquela perquè es carrega la voluntat d'un milió set-cents mil catalans exercida en referèndum. En democràcia, per damunt de tot hi ha d'haver la sobirania popular. Fins i tot, el Tribunal Constitucional l'ha d'acceptar Per tant, la seva sentència va ser una indecència. I lògicament les que se'n deriven també. Em sembla que el tema és molt greu. Gravíssim. Abans que a una Constitució, l'eina fonamental per resoldre pacíficament els conflictes del món és mantenir vulgues que no el consens de respectar la voluntat popular. Si això no es fa, no hi ha realment democràcia i tot és possible. No entenc com això no es veu. Diumenge passat a Suïssa es va fer un referèndum. El resultat guanyador no em va agradar, però l'he de respectar. Doncs amb el referèndum de l'estatut hauria d'haver passat el mateix. No entenc com se'n parla tan poc, de la tupinada del TC i l'aquiescència dels poders fàctics i no tan fàctics. De debò que no ho entenc.
+1
-0
marcgc@gmx.net
Marc3, 15/02/2011 a les 14:26
Jo vaig de manera regular a fer classe a centres de primaria i secundaria (n'he vist com uns 60) i no es estrany trobar professors que imparteixen amb naturalitat les classes en castella.
+10
-1
TANTO MONTA
Anònim, 15/02/2011 a les 14:15

Jo n'estic fart de veure a aquest tios a Canal Català. Entre el Cañas el Caja i el Yoyas m'han fet aborrir aquest canal, anomenat català. No se si el Canal cobra d'aquest personatges, o és que es propietat d'Intereconomia.
+3
-18
gracias ciudadanos
Anònim, 15/02/2011 a les 13:45
Aquest comentari ha estat amagat pels lectors. Fes clic per veure el comentari.
+11
-1
Espanya ens escanya !!
Anònim, 15/02/2011 a les 12:30

Els nazionalistes espanyols de Ciudad-anos ja tenen el seu amplificador propi (Intereconomia, El Inmundo, etc) no cal que els donem espai en els nostres diaris.
+9
-1
No s'ha de fer d'altaveu
de grups minoritaris no representatius de la realitat, 15/02/2011 a les 11:52
No s'hauria de perdre el temps amb grupúsculs marginals. D'aquest discurs incendiari, que té molt poc de ciutadà, en viuen tres persones, entre les quals aquest personatge, i un barbut amb babes.
+7
-3
NO LI FEU PUBLICITAT. EL QUE DIU EL SEU GRUP ES IRRELLEVANT, SON NOMES 3 DIPUTATS
JO TANCARE LA TELE O LA RADIO, 15/02/2011 a les 09:24
AQUEST TIPUS INCENDIARI SE L'HA DE DENUNCIAR QUAN HO FACI AMB FALSEDATS. ES EL QUE VOL, PROTAGONISME. JO CREC QUE CAP CADENA DE TELEVISIO NI RQADIO S'HI HAURIA DE PRESTAR. SEMPRE HI HA PERSONATGES AIXI QUE ES VESTEIXEN DE SALVADORS DE LA PATRIA I EN AQUESTS MOMENTS NO HI HA CAP NECESSITAT DE HAVER-LO DE SUPORTAR. SI JO EL VEIG A LA TELE, TANCARE EL PROGRAMA I SI EL VEIG A LA RADIO, TAMBE. ES EL COLMO QUE ELS DIARIS D'AQUI LI DONEU PUBLICITAT A AQUESTS TIPUS QUE VA CONTRA TOTS NOSALTRES. ES EVIDENT. ES COM PRETENDRE QUE SI T'INFECTES PER UN VIRUS, TU ETS MOLT DEMOCRATIC I EL DEIXES PASSAR. ES DE RUCS. CAL OBVIAR.LO
+7
-2
jp
Anònim, 15/02/2011 a les 08:43
No se a que va aquesta obsessio de fer parlar castella als catalans, sobretot quan el nivell de que tenim aqui de castella es superior a moltes parts d'Ecspanya. Per altra banda proposo tractar a Ciutarats de la mateixa manera, evitar que facin tot el que no tenen garantit per llei, tal com ja fan els de SI al grup mixt. A l'enemic ni aigua.
+14
-4
error de concepte
petrus, 15/02/2011 a les 08:34
Discrepo de l'article en el fet que assumeix com a normal que els catalans hem de saber el castellà tan bé com la nostra pròpia llengua.

Ens han imposat el castellà com a cooficial sense demanar-nos permís.

Però fins i tot en l'extrem que ho haguéssim demanat nosaltres "volem que ens obligueu que el castellà sigui obligatori a casa nostra", fins i tot en aquest extrem, el normal seria que s'exigeixi un nivell de castellà inferior al nivell que s'exigeix a Burgos o Sevilla.

Quan exigeixen als catalanoparlants el mateix nivell que els de matriu castellana, i no ens rebelem, és que ens han colonitzat totalment.
+3
-12
Amb permís del senyor Sanchís
Anònim, 15/02/2011 a les 05:39
Ja saveu, a partir d'ara no es pot acudir als tribunals sense l'oportú vist i plau del senyor Sanchís.

En aquest cas el senyor Sanchís opnina que no es prou clara la senténcia(sentencies)... y que en tot cas la Generalitat te molt a dir... A veure si la Generalitat accepta la competéncia del Tribunal Constitucional. A veure, a veure, perque no es gens clar.

A Catalunya això de la separació dels poders sona a invent dels Danesos o Noruegs. Si el padrí diu quelcom no s'enten que el nen surti amb raons.
+8
-2
Amb el temps i una caÑa
Anònim, 15/02/2011 a les 03:02
Res home, res. Aquestos tan sols volen fer soroll per a que se'ls senti. Quin sentit tindria la seva existència sinó? i de què en blasmaran el dia que Catalunya sigui independent?. Bluf.
+5
-5
la llibertat mai és dolenta
Anònim, 15/02/2011 a les 01:42
La immersió és una farsa.A Tv3 Cuní va acabar parlant en espanyol a uns Ni-Ni nascuts i educats a 9 Barris,a la capital del país.Però ningú parla de la única solució i s'enroquen en el fracassat model d'immersió.El model ha de ser la LLIBERTAT i,per tant,la NO obligació d'aprendre el castellà i poder tenir escoles bilingües català-anglès com fan a Holanda o Dinamarca.I qui vulgui escoles només en espanyol,que les tingui.Com si volen viure en rús.Només el fet que no es doni per suposat que un ha de parlar l'espanyol la normalització ve sola,amb el benentès que la majoria serem políglotes i usarem les llengues que sabem en diferents contextes que no seran territorials.S'ha de poder viure en anglès a Catalunya i atraure el Talent i la Creativitat.I si aquella persona es crea un entorn catalanoparlant,l'aprendrà lliurement.I si el seu entorn parla rús,doncs rús.O és que els catalans es plantegen que a Noruega aprendran el noruec,que a Amsterdam aprendran l'holandès? Jo no: jo a Amsterdam hi vaig en anglès.I a Oslo.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Vicent Sanchis
Nascut a València el 1961 fa tres dècades que es dedica al periodisme. Ha estat director de les revistes El Temps i Setze i dels diaris El Observador i Avui, aquest darrer durant dotze anys. Ara fa classes de periodisme i col·labora en diversos mitjans com a articulista i contertulià. Ha fet també televisió i darrerament ha dirigit el canal BarçaTV, d'on va ser fet fora l'endemà de prendre possessió la nova junta com a conseqüència de l'"auditoria laboral" perpetrada per Sandro Rosell.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: