Actualitzat el 10/02/2011 a les 00:25h
El valor universitari, garantia de futur
Immersa Catalunya, com la resta d'Europa, en la consolidació de l'Espai Europeu d'Educació Superior, és evident que Manresa ha de jugar aquesta partida i ho ha de fer amb les millors cartes possibles. La ciutat ha d'apostar per ser un referent universitari amb el paper fonamental i angular de l'Escola Politècnica Superior d'Enginyeria de Manresa i la Fundació Universitària del Bages.
A l'EPSEM s'ha de sumar la seva participació en el CTM, un paper que ha d'ajudar a assentar les bases per a l'especialització en recerca. Ho diu l'Estratègia per al Sistema d'Innovació Territorial a la Catalunya Central: cal prioritzar la investigació en materials/minerals i reciclatge de residus industrials. Per tant, tot i que l'excel·lència s'ha d'aconseguir en tot allò que sigui possible, en recerca Manresa ha de ser punta de llança en aquests àmbits. L'EPSEM, a més, ha de presentar una oferta singular d‘estudis en un context d'ofertes muliplicades i diversitat de centres politècnics.
Quant a la FUB, especialitzada en salut, empresarials i educació infantil, ha de conservar el seu model propi (adscrita a una universitat pública i amb gestió privada) i flexible, ja que, segons la demanda d'estudis, pot oferir unes o altres titulacions. Aquesta flexibilitat és cabdal en moments de dificultats econòmiques com l'actual. Parlem d'un model d'èxit si està ben gestionat, i així ho ha demostrat la FUB.
Des de l'Ajuntament facilitarem la relació universitat-empresa i farem possible que els estudiants superiors facin pràctiques a empreses públiques i privades de la comarca, com va fer la Fundació Lacetània en el seu moment per als estudiants d'FP. També promourem l'esperit emprenedor. Al costat dels estudis tècnics, treballarem perquè el Bages sigui pioner en la posada en marxa de projectes empresarials.
Per últim, aprofitarem l'acostament promogut per l'exconseller Josep Huguet entre la FUB i les especialitats socials i sanitàries, l'Hospital Universitari de la Fundació Althaia, la Universitat Internacional de Catalunya i el mateix CTM. En definitiva, es tracta que l'hospital i els diversos agents de la formació superior i la recerca, coordinats, esdevinguin un autèntic living lab (laboratori viu) per implementar innovacions en tecnologies mèdiques i sanitàries que puguin ser desenvolupades per la indústria del Bages facilitant la seva reconversió. Aquesta ha de ser la clau de volta per a l'excel·lència universitària, i aquest és el meu compromís personal com a futur alcalde d'aquesta ciutat.