Actualitzat el 24/01/2011 a les 00:01h

Ahir testosterona, avui bromur

El comportament polític d'ERC, ja des del 2006 però sobretot a partir de la confecció del segon tripartit al final del 2008, em suggereix la base argumental d’una novel·la d’intriga política. Al centre del guió hi veig David Madí –el del vídeo de la campanya del 2006, el de la manipulació d'enquestes, en fi, el Fouché de CDC- febrilment promocionant webs, blocs, articles i tertúlies, destinats a dimonitzar ERC per haver traït el catalanisme permetent per dues vegades consecutives que el president de la Generalitat sigui “un espanyolista”, amb l'agreujant que aquesta darrera vegada es digui “José”, jota convenientment emfatitzada pels entorns de la hipotètica trama. “Esquerra ha preferit les poltrones, abans de ser coherent amb els seus principis independentistes”, es martelleja des d’aquestes talaies, i “no només ha ignorat el gran clam i auge de l'independentisme dins la societat catalana, sinó que ha fet el possible per desactivar-lo o retardar-lo. Tot per conservar les poltrones”, i queda tancat el cercle argumental.

Naturalment que una trama tan pueril contra un partit precisava de la debilitat ideològica i organitzativa de la direcció i de bona part de la militància per a assegurar-ne l'èxit. Però ERC ha demostrat amb escreix aquesta debilitat i una depriment falta de convicció dels seus actuals líders per encaixar i desmuntar totes aquestes infantils crítiques. És un fet que el partit ha quedat desestabilitzat, s'han produït escissions i s'han pres decisions en les quals s’assumien les crítiques dels nostres adversaris. I es així que aquesta fictícia trama hauria triomfat. ERC ha perdut 200.000 vots que han anat a parar la meitat a CiU i l'altra a repartir entre Jan Laporta i el doctor Carretero, i a més no ha aconseguit cap dels 150.000 vots que ha perdut el PSC, i que previsiblement han anat cap Artur Mas. El corol·lari que ara es tractaria d’imposar és que ERC ha estat afectat d'una espècie d’heretgia i que ja mai més pot atrevir-se ni a pensar pactar amb el PSC. Dogma promocionat, no només pels entorns de CiU, sinó també pels del PSOE, sempre amatent a rebaixar els fums i a fermar curt al PSC.

Però l'existència d'aquesta campanya organitzada potser no sigui una cabòria. Que aquesta teoria conspirativa és plausible ho suggereix el fet que l'efervescència de webs, blocs o articulistes independentistes ha remès enormement des de la victòria d'Artur Mas –potser, més que independentistes, la majoria eren antiERC o antitripartit-. També els dirigents de CiU, molt actius amb les consultes populars i en l'excitació dels entorns independentistes, ara ja relativitzen, ja anuncien que la prioritat és la crisi i que no tenen previst promoure cap referèndum. I per a deixar-ho clar i català han nomenat consellera de Justícia a l'advocada de l'estat que va recórrer les consultes independentistes. Ahir tocava repartir testosterona, avui toca administrar bromur.

I també afegeix versemblança el fet que l'esquerra catalana no és la primera vegada que ensopega en la mateixa pedra. En els anys deu del segle passat la Unió Federal Nacionalista Republicana (una protoERC dels anys 30) va pactar amb el Partit Radical de Lerroux, deixant a la Lliga sense l'hegemonia. La Lliga organitzà ferotges campanyes en contra del pacte, amb idèntics arguments que els avui destil·lats. No importava que la Lliga n’hagués fet multitud de pactes amb el maligne Partit Radical, no importava que la UFNR hagués aconseguit que Lerroux acceptés la demanda d'un estatut d'autonomia (compromís del que ja mai més es va desdir). La UFNR havia traït a Catalunya!... Amb pocs anys la UFNR es va enfonsar.

No hi ha dubte que ERC ha demostrat una sorprenent immaduresa. Sorprenent tant per la seva llarga trajectòria històrica com pel gran poder institucional de que disposava. Es diu que la política és pedagogia, i aquest principi s'hauria d'haver aplicat per preparar els militants i simpatitzants davant la previsible campanya que CiU i els seus entorns farien en veure's apartada després de 23 anys en el poder. Però l'aparell tenia una altra preocupació: la d'apartar Carod per situar el líder orgànic d'ERC –Joan Puigcercós- també com el líder electoral. Ja ho va intentar el 2006, però no va ser fins a mitjans 2008 que ho va aconseguir, quan Puigcercós i Ridao van guanyar el congrés del partit.

Avui, davant el fracàs, com reaccionarà ERC? Doncs sembla forta la temptació d'acceptar la còmoda teoria de que l'origen dels seus mals és el d'haver pactat amb el PSC, i que el seu espai natural i allò que vol la gent, és que sigui la “llebre” de CiU o el seu complement, segons convingui. L’altre dia en Josep Lluís Carod-Rovira també afegia un nou element per enriquir el guió de la novel·la. Carod deia que la campanya del PSC semblava dissenyada per algú de Convergència. I amb assessors del PSOE, podríem afegir, ja que elevar a la categoria d’impossible un nou pacte entre ERC i el PSC, no només convé a CIU, sinó també al PSOE. En això, i no és una ficció, Madí i Rubalcaba coincideixen.

Navega per les etiquetes

ERCCiUPSCeleccions Parlament

COMENTARIS

+0
-0
Patètic
Anònim, 26/01/2011 a les 17:05
L'eror d'ERC i d'en Bonet va ser -i és- menysprear la gent que els va ajudar a pujar des de la societat civil. La manera de fer el burro d'en Bonet a l'Ateneu Barcelonès ja ho diu tot. El seu comportament lamentable el va condemnar. Tal faràs tal trobàs, Carles.
+2
-0
El que ha de fer Esquerra
Anònim, 24/01/2011 a les 23:11
es solucionar amb urgencia el greu problema del Zoologic (Elefanta Susi)
+2
-0
Montilla és un gran catalanista i el PSC és un partit diferent del PSOE . Repetiu el mantra mil vegades
Anònim, 24/01/2011 a les 23:06
Per això "Esquerra" és ara a l'UVI. Ah per cert, els protocols dels savis de Sió no els va escriure la policia secreta tsarista, són obra de CDC.
+1
-0
Vosté que te estudis, torni a fer classe a primer
Anònim, 24/01/2011 a les 23:01
i deixi la política per els que nomes han fet FP (Correspondencia Comercial)
+3
-2
Si tan t'agrada el PSC perquè no t'hi afilies
Anònim, 24/01/2011 a les 20:54
El nou independentisme de SI per sort no té ni protosociates ni protoespanyolistes
+6
-2
No teniu vergonya ni ètica.
Mediterrà, 24/01/2011 a les 18:27
A hores d'ara hauria-ho d'haver dimitit TOTS. Heu trait Catalunya i esfonsat un partit polític que havia lluitat molt per conquerir la llibertat del nostre poble. Esquerra Republicana de Catalunya tornarà a reexir el dia que no en quedi cap de vosaltres. Farsants i traidors !!
+6
-2
sort que plegues
capsigrany, 24/01/2011 a les 16:17
Amb una analisi com aquesta feta per l'insigne senador Bonet, ERC va apanyada. Sort que plegues de senador. El càrrec et venia massa gran. encara recordo quan vas amenaçar d evotar si a l'estatut retallat al senat. tot molt disciplinat. Val mes que tornis a donar classes als nens de pimer si es que te'n recordes
+4
-6
Anàlisi respectable
Sergi, 24/01/2011 a les 12:17
En primer lloc, trobo lamentable que sigui tan habitual entre els qui es proclamen independentistes que es vulgui deslegitimar una opinió crítica. També en això els "indepes" hem de madurar. L'anàlisi de Bonet és seriosa i mereix ser escoltada. Personalment, hi estic d'acord en part (molta crítica contra el tripartit era histèrica i animada des del món convergent). També crec que l'encerta quan es mostra crític amb certa puerilitat interna. Sobre Montilla, ni ha estat tan nefast ni Mas és un patriota pur. Discrepo quan defensa tant Carod, que crec que és molt coresponsable. Sobre Puigcercós, cal pensar que sense ell el tripartit tampoc s'hagués fet.
+5
-1
3a persona ?
Joan FP, 24/01/2011 a les 11:02
Bonet, com és que tant tu com en Carod quan parleu d'ERC sempre ho feu en tercera persona ? Que no formeu part del partit vosaltres ?
+4
-4
A qui li piqui que es rasqui
Pere, 24/01/2011 a les 10:37
Té força raó. ERC ha se ser l'esquerra nacional o no tindrà sentit i s'acabarà difuminant; quan claudica davant l'independentisme "exprés" o davant el discurs de CiU s'enfonsa, com ha passat a les darreres eleccions. Puigcercós va passar de ser el principal arquitecte i promotor del segon tripartit a abjurar i malaïr-lo: això desorienta a qualsevol electorat.
+11
-0
Què dius?
Bubamara, 24/01/2011 a les 09:40
Ja fa temps que dius coses que no són de rebut i que ens demostres que la teva lleialtat cap al partit i les persones que en formen part és entre discreta i inexistent.

La gent està treballant per les eleccions municipals, que són les que ens proporcionen la base electoral i de treball, mentre tu i en Carod us dediqueu a tocar el que no sona.

Calla't la boca.
+9
-2
Bromur, per a qué?
Anònim, 24/01/2011 a les 09:39
Bonet, vols dir que saps el que es el bromur? i el que està clar es que tu no el necessites per res de res; ara, amb gent com tu a Esquerra, es normal que el partit s'esfonsi!
+8
-4
Quines coses sr. Bonet !
Carme - Baix Llobregat, 24/01/2011 a les 09:38
Això que expliqueu passa a Catalunya i a Kansas i és més vell que pixar a la paret. Un partit que trenca l' hegemonia del bipartidisme imperant i que trenca el consens dels poders fàctics sense controlar els grans mitjans de comunicació serà sempre sotmès a campanyes de desgast massiu. També a pressions socioeconòmiques a dirigents seus o afins per crear divisió i escissions. En Pujol podria explicar moltes coses de com va posar catifa vermella,llums i micors a destacats dirigents del psc-r ,nacionalistes d' esquerra, el mateix psan del josep guia ( ara a sci malgrat ser marxista-leninista!), hortalàs, raholas i coloms. I malgrat tot la força de les bases fa que Esquerra vagi creixent arreu del territori ( al País Valencià amb ERPV, a les Illes amb ERIlles i a Catalunya amb ERCatalunya ).Poc a poc, pugem dos graons i en perdem un..doncs som-hi que encara falta molt! Darrera nostre hi ha en Macià i en Companys, al davant un estel. Darrera de ciu en Pujol i en Mas i al davnt en duran... compracions odioses, no ?
+10
-3
El pare de totes les conspiracions
Josep Mª., 24/01/2011 a les 09:06
Ha parlat el gran conspirador, el pare a l'ombra de tots els mals que han afectat, afectan i afectaran a ERC mentres aquest Josep Mª Sala bis continui a dintre del partit.

No en va és l'ùnic a dintre d'ERC que és una mica intel.ligent, la llàstima és que fa servir la seua intel.ligència per conspirar i fer mal.
+7
-8
Sant Madí i anant vivint de l'almoina psoe-espanyolista!
Anònim, 24/01/2011 a les 08:26
Bonet, ERC que és? Jo fa 10 anys que nomes sento parlar d'Esquerra; i per cert, entenc perfectament que viure de l'Entesa, es viure del PSC, sino de que series senador? i m'encanta que la culpa sigui dels altres, pero mai del PSC! en montilla ha estat nefast, pero pel seu nivell nefast! Entre el Sr. Mas i el Montilla hi ha una diferencial abismal, i, si no ho veus, ets que ets cec! el Poble catala ja n'esta tip d'un govern nefast, ridicul, incompetent i malversor; ara que sigui d'esquerres, no es solsament una tonteria, sino que ademes es una anacronia, nomes cal veure els governs de l'Europa civilitzada del Nord! Ara, continua fent punts per l'Entesa, que t'hi va la bolsa i la vida, oi?
+7
-1
Enhorabona
Cap Sigrany, 24/01/2011 a les 07:55
Després de estar-t´hi un mes, o més, pensant perquè ERC ha tingut un fracàs electoral, per fi has trobat l´explicació. En Madí n´és el culpable. No m´extranya què amb analistes com tú, ERC vagi com va.
+2
-2
Ni rioja ni oli andalus
Anònim, 24/01/2011 a les 01:35
"Convergentejar". Aquest es el verb que explica el problema d'ERC.
+5
-1
gghggbff
Anònim, 24/01/2011 a les 01:34
Quina tonteria. Al futbol el rival també juga. I a la política passa igual. Si tu saps tan be com actua CIU amb en Madí al capdavant, segur que esquerra també ho sabia. El fet que no hagin sabut preveure aquesta tàctica tan pueril diu poc de la seva astúcia política. Així que aquest artícle, en comptes de parlar be d'esquerra l'està desqualificant. Era això el que volies o senzillament no t'has explicat be?
+18
-3
PROU !!!!
miquel p , 24/01/2011 a les 01:10
Com a militant de base d´ERC penso que tant a uns com els altres (carodistes i del putxi) us hauria de caure la cara de vergonya amb aquesta batalla que porteu des de fa anys i de la que sembla que ni veient els resultats electorals no voleu abandonar.
+11
-4
Molt ben dit
Joan, 24/01/2011 a les 00:13
Bonet, encara que no sigui ben bé de la teva cordo et felicito per la lucidesa i la valentia d'aquest article.


L'Esquerra Independentista (extraparlamentaria, com se l'anomena sovint) necessita plantejaments clars per part d'ERC com els teus. Això afavorirà que creixem els uns i els altres.

L'honestedat obre camins difícils d'esborrar. I agermana sectors que sovint es volen presentar com a irreconciliables.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Carles Bonet
Exportaveu d'ERC al Senat en el marc de l'Entesa Catalana de Progrés


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: