Actualitzat el 10/12/2010 a les 00:01h

Obama firma

El president Obama comentava el passat setembre, sobre les propostes republicanes de renovar totes les retallades d’impostos del president Bush que expiren a final d’any, que “és la mateixa filosofia que ja vam provar durant la dècada que van governar –la mateixa filosofia que va portar al desastre: retallar més impostos als milionaris i retallar més normes per les corporacions”. Bé, encara no tenim data fixada, però no gaire més tard de la setmana que ve aquesta “filosofia” fallida i perversa ja lluirà el seu autògraf.

Finalment es mantenen totes les retallades durant dos anys. Al 2012 en tornarem a parlar. La discussió venia perquè Obama volia mantenir els tipus baixos només per les rendes inferiors a 250.000 dòlars l’any i els republicans preferien mantenir-les per tots els nivells de renda. L’argument que fan servir molts republicans (i alguns demòcrates), del tot repulsiu, és que apujar els impostos a les rendes altes alentiria l’activitat econòmica i en un moment de crisi no ens ho podem permetre. La idea, tan estesa fins i tot entre els republicans menys socialdemòcrates, que la distribució d’actius entre els ciutadans ha de servir a una mena de pròposit superior de “maximitzar la producció” o “augmentar l’ocupació”. Les mesures que ens apropen al criteri distributiu més conduent al creixement s’han de recolzar. I les que no, no.

Reduir el debat sobre els impostos i els límits de la propietat privada a la qüestió de quines distribucions d’actius són més proclius al creixement econòmic em sembla un error de principi perillosíssim. Si aquest és l’argument, em sembla molt més honesta la posició d’Obama i els demòcrates, francament. No crec que l’evidència empírica que tenim permeti determinar amb cap seguretat que augmentar uns punts percentuals el tipus impositiu a les rendes més altes tingui cap conseqüència funesta pel creixement econòmic o per l’atur. I en canvi sí que sembla clar que reduirà la recaptació i, si tota la resta es manté igual, el dèficit. A més, és possible que donar diners de qui en té més a qui en té menys serveixi per estimular el consum a curt termini. A mi m’és igual: jo el que vull és que tothom es quedi amb el que pugui aconseguir del joc d’intercanvis de l’economia de mercat (en el meu cas, per exemple, més aviat poc) i llestos, però és clar, ja comprenc que les meves preferències susciten poc consens.

Per altra banda, els demòcrates també han perdut la batalla de l’impost de successions: volien que a partir del 2011 tornés al 55% anual a partir del milió de dòlars de patrimoni. Finalment quedarà al 35% i només a partir dels 5 milions de dòlars. Sembla que hauran de buscar altres fonts per finançar els seus plans de fer justícia social que el que pensaven arreplegar de les possessions dels americans que passen a millor vida.

Navega per les etiquetes

EUABarack Obamaimpostos

COMENTARIS

+0
-1
DEPRAVACIO
Anònim, 11/12/2010 a les 10:29
Tú mateix TRENCAMOTLLES.....al grau de DEPRAVACIO que han lograt dels CATALANS que tú mateix dius que els catalans prefereixen veure les películes doblades en castellà que en català......després s´estranyen de la violència existent dintre de la família......i.....VOTAR CONTRA SI MATEIXOS per afavorir als de la messeta QUE??, perdó, perdó, això ho fan els altres ELLS NO!!!.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Jordi de la Torre
Nascut a Barcelona el 1987. Economista i periodista. Viu a Washington DC des del setembre de 2009, temps suficient per perdre les ganes de tornar mai a la gàbia socialdemòcrata. Seguidor compulsiu de l’actualitat nord-americana. Freqüenta tant com pot els seminaris de les fundacions republicanes i troba que George W. Bush era més aviat de centre-esquerra.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: