Actualitzat el 23/11/2010 a les 00:01h

Ho sabien?

Els partits polítics tenen diverses fonts d’ingressos, ja ho saben. Unes són legals. Estem parlant d’aquells diners que obtenen fruit de les quotes dels afiliats, de les donacions de gent que creu que els ha de finançar (i convindria aquí defensar aquells que legítimament ajuden als partits de manera interessada), de festes, tiquets de dinars i sopars, etc. Altres són il·legals. Suposo que ja s’imaginen de què parlo: comissions, tràfic d’interessos, etc. No m’hi estendré perquè ja tots sabem que això té lloc amb total impunitat.

Però avui els vull parlar d’una tercera via: la immoral. L’acabo de descobrir. Bé, no és immoral el sistema en sí mateix, sinó la manera d’implementar-lo. M’explicaré. Els partits reben una subvenció en proporció als escons que tenen al Parlament. Fins aquí tot normal. A la majoria de països el fet és molt similar. Ara bé: com es fa efectiu aquest cobrament per part dels partits parlamentaris? Vet aquí el nus de la qüestió. I aquí comença l’enginyeria financera que perverteix el sistema.

Es cobren aquests diners un cop s’han celebrat les eleccions i tothom sap el que li correspon? Nooo! Resulta que el passat dia 5 d’octubre es va publicar un decret que, curiosament, cap partit parlamentari ha posat en qüestió. En aquest decret del Departament de Governació i Administracions Públiques, els partits es premien amb bestretes. És a dir, es fan un préstec, abans de les eleccions, dels diners que hauran de cobrar quan hagin passat les eleccions. De quant? Doncs de fins un 30% del que els correspondrà prenent com a base... els resultats de les eleccions del 2006!

És allò que els francesos en diuen argent de poche i els anglesos pocket money. Com que en català no existeix un equivalent prou descriptiu, podríem aprofitar aquesta acció solidària dels partits parlamentaris i inventar-lo. Què tal “xavalla per eleccions”?

Deixant de banda la immoralitat del fet (hi ha empreses que estan plegant perquè les administracions públiques no els paguen el que els deuen), convé fer una reflexió respecte a les noves formacions que es presenten i que, per tant, no tenen 30% dels escons del 2006. No només no tenen blocs electorals, ni accés a la premsa (ja que aquesta no ha cobrat subvencions d’aquests partits), sinó que, a sobre, no tenen accés al “crèdit institucional” que dóna la Generalitat. Fabulós.

El nou govern que surti d’aquestes eleccions haurà de fer moltes coses, segur. Però la més estructural de totes és acabar amb la immoralitat i frivolitat que domina l’acció política. Si s’estimen la democràcia, és clar.

Navega per les etiquetes

eleccions Parlament

Referències a Internet

eleccions

COMENTARIS

+0
-0

Anònim, 24/11/2010 a les 21:53
d'acord amb sr. Roig.
+1
-0
Tartufs
Rius, 23/11/2010 a les 22:53
Ni ha il·lusos que és pensen que votar cada 4 anys és una garantia democràtica.
Babaus, votar nomès fa que legitimar als Tartufs estafadors que tan be descriu el Sr. Xavier Roig
+2
-0
Les eleccions, són una rifa?
Anònim, 23/11/2010 a les 22:17
Contesto a Anònim de les 10.10

Vostè creu que la política la formen uns partits determinats i que el clos és només seu?
D'això se'n diu democràcia?.Segur que vostè deu formar part dels que hi són.
Doncs, miri, jo formo part d'aquells partits que no hi són i que volen poder presentar les seves propostes als ciutadans perquè, democràticament, puguin dir-hi la seva. M'haig de pagar la campanya de la meva butxaca, haig de suportar totes les travetes antidemocràtiques dels que hi són i, a més a més pagar-los la campanya amb els meus impostos.
Es veu encara amb cor de defensar la seva posició'
+1
-0
Ajudes interessades?
petrus, 23/11/2010 a les 14:44
En l'article, es diu: (i convindria aquí defensar aquells que legítimament ajuden als partits de manera interessada).

Seria bo explicar-ho bé això. Què és ajudar de manera interessada?

En certa forma tota ajuda ho és d'interessada: "si jo ajudo a un partit és perquè crec que és millor i per tant m'interessa que guanyi".

Però em sembla que no parleu exactament d'aquesta forma d'interès.

+4
-0
Canviar el més important
petrus, 23/11/2010 a les 14:40
Problema:

Canviar la llei electoral necessita del suport del 66% dels diputats.
Això és molt més difícil que declarar la independència que només en necessita el 50%.

Per tant anem ràpid a arreglar-ho tot. Anem ràpid a assolir la independència.
+12
-4
RCat
Anònim, 23/11/2010 a les 12:58
En canvi els de Reagrupament paguem la campanya de la nostra butxaca. Volem que hagi regeneració democràtica, no hipoteques de futur.
+2
-1
I els mitjans de comunicació?
Anònim, 23/11/2010 a les 12:08
Tot això que diu està molt bé, però em fa gràcia que els periodistes critiquin aquest tema, quan la majoria de mitjans de comunicació reben la tira de subvencions de les administracions publiques, i lògicament també hi han favors d'aquests que diuen "immorals". HO SABIEN???
Abans de criticar analitzem-nos nosaltres mateixos.
+3
-8
No ho veig tan greu
Anònim, 23/11/2010 a les 10:10
Si això és una crítica a la situació actual, comencem per abolir els premis als escons obtinguts (però em sembla que aquest costum està internacionalitzat). Si no hi ha premi, no hi haurà bestreta.

Si això és una crítica a la manca de recursos que tenen els partits actualment no Parlamentaris que volen fer campanya com els de primera divisió, essent de primera regional, que s'endeutin igualment... si estan segurs de sortir elegits, rebran premi i podran tornar el que han demanat. Si no surten que paguin de la seva butxaca o que els engarjolin directament, per insolvents primers i per estúpids després.
+18
-3
Una proposta
Votants de Solidaritat, 23/11/2010 a les 08:58
Sr. Roig, fa uns anys van crear amb encert el "lobby" que denunciava el "desequilibri fiscal" (que després va passar a "dèficit" i finalment a la real "espoliació"). Va ser útil. Ara podríem començar-ne un altre que denunciés el "deficit democràtic" o partitocracia absolutista, i jo m'hi apuntaria. Però si no ens afanyem a anar només enfocats cap a la Independència farem tard. Li proposo un tracte. Un cop independents, serà del primer que farem. Me l'accepta?
+3
-1
c
Anònim, 23/11/2010 a les 08:30
Cosa que no faràn. M'hi jugo el testicle dret que no tinc.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: