Actualitzat el 28/08/2010 a les 08:03h

Lectures i diagnosi de Pujol i Carod

Dos homes que han marcat una part important el catalanisme a finals del XX i principis del XXI han estat Jordi Pujol i Josep Lluís Carod-Rovira.

Tots dos han conceptualitzat una vessant del catalanisme i han governat el nostre país. El primer ho va fer des del possibilisme del peix al cove i des de la fermesa paradoxal del “fer país” però sense fer estat (català).  Pujol es reclamava nacionalista català i que la seva única nació era la catalana, ara bé, intervenia en la política espanyola activament pactant a dreta i esquerra.

Carod-Rovira ha conceptualitzat el sobiranisme a l’entorn de l’esquerra nacional prenent com a horitzó la creació d’un estat independent, però no ha volgut mai l’etiqueta de nacionalista, sinó de nacional. I la seva acció de govern s’ha fet amb el PSC, un partit català però amb lligams amb el PSOE.

Les paradoxes del sobiranisme de les darreres dècades a vegades són incompreses. Per conèixer l’acció dels polítics hem d’escoltar, llegir i observar, però per entendre’ls del tot, segurament hem d’anar a buscar les influències dels dos personatges en la construcció de la seva ideologia personal. Ambdós en tenen moltes, són persones cultivades, però deixeu que em centri en un parell que tracten el present partint del coneixement del passat, en el cas de Pujol, Vicens i Vives i, en el cas de Carod, Rovira i Virgili.

Vicens i Vives és l’historiador de la Catalunya possibilista que revifa el XIX i XX amb la burgesia energètica i que s’implica en una Espanya que no en podrem marxar però que ens hauria de reconèixer. Enemic de les “bullangues” i dels “demagogs messiànics”. El valor del possibilisme.

Rovira i Virgili és el pensador i polític d’ànima republicana de matriu confederalista que abasta el sobiransime des de la civilitat nacional i el republicanisme netament progressista, que acaba els seus dies com a president del parlament d’un país derrotat pel feixisme. Èpica republicana.

Dos joncs de pensament ben diferents en el catalanisme, però que en el 2010, conflueixen en la diagnosi: ara és el moment del dret a decidir.

COMENTARIS

+0
-0
N o entenc res
Anna P, 05/09/2010 a les 13:39
Ara ERC va pel dret a decidir? però això no era de CIU. Què queda de l'ERC que sempre he votat? res
+0
-0
Per què donem gat per llebre?
Fart de tripartit de perdedors, 29/08/2010 a les 15:28
Sort que tots aquests mèrits de l'independentisme social i pragmàtic són ben evidents: el president de la Generalitat extremadament singular tot i perdent les eleccions; el càrrec "vice" tan arrelat a l'imaginari polític català;, els germans col·locats a tort i a dret; la quota de funcionaris gal·làctica; la llengua oficial de l'administració catalana = espanyol internacional; el prestigi internacional en un nivell mai vist; la tassa d'atur estelar; els governs amics fent favors aprovant estatuts impensables... en fi, tot és més estrambòtic però més carot (de car). Una gran fita de l'independentisme social i sobretot, pragmàtic. Plena de pluja fina.
+0
-0
i l'independentisme?
També d'acord amb l'observador, 29/08/2010 a les 12:56
D'acord amb l'anàlisi que fa l'observador. No es pot parlar de Carod i sobiranisme, sinó de Carod i independentisme. Seu és el mèrit de l'independentisme social i pragmàtic. Una clara diferència respecte Pujol, i que també prové de la influència rebuda.

+0
-0
problema ja resolt. no cal repetir Espanya no és Catalunya
Guerau, 29/08/2010 a les 12:10
la bonhomia i el franciscanisme no es un punt de vista òptim per fer anàlisis. No es ser estadista sobre unes qüestions que queden ja demostrades des de fa 500 anys i d'antuvi ja són impracticables per ser no pragmàtiques en política. el treball de camp i l'assaig-error té un temps i aquests ja fa segles que han estat demostrats. es com si es volgués demostrar un teoria amb la repetició infinita del mateix cas i amb els mateixos resultats.
+0
-0
D'acord amb observador
Anònim, 29/08/2010 a les 02:19
Els analisis de Pujol i Carod per part del articulista i de Observador son al meu parer correctes. Les altres opinionsm segons el que jo he viscut son superficials i partidistes, les típiques acusacions dels partits oposats, i no tenen res a veure amb els personatges reals.
+0
-0
MH pujol
Guerau, 28/08/2010 a les 19:40
MH Pujol és un espanyolista dels nassos. i ha manat 23 anys amb mà de ferro espanyolista Catalunya, ha negat qualsevol futur a Catalunya que no passe per Madrid, i va imposar durant 23 anys el "sano regionalismo franquista"
+0
-0
Politiqueria
Admirador d'en MH Pujol, 28/08/2010 a les 16:19
Comparar en MH Pujol amb l'individu que ha humiliat Catalunya de manera més contundent des del 1714 ençà, em sembla una broma de molt mal gust a part de la ignorància supina de l'història o la malintenció politicant esquerranosa tronada.
+0
-0
abans i ara
Maite, 28/08/2010 a les 15:26
En Pujol va ser Apanyó de l'any i sempre, fins ara, ha lluitat contra la independència i l'independentisme (per això no va pactar amb ERC i sí amb el PP).
Però segurament era "el que tocava", com el tripartit era el que tocava.
Tot va avançant cap a un horitzó, la independència.
Per fi un escrit que no és frontista.
+0
-0
Les anàlisis de la realitat
Observador, 28/08/2010 a les 14:05
Quan comentem una qüestió o analitzem l'actuació d'algun personatge tendim a creure'ns en possessió de la veritat i oblidem que el que estem dient possiblement no té res a veure amb 'la realitat' sinó que és, pura i simplement, la nostra visió de la realitat.

De la mateixa manera ens deixem influir pels 'creadors d'opinió' i finalment acabem expressant la seva opinió i no pas la nostra.

Pujol i Carod (aquesta és la meva visió de la realitat) han estat dos personatges que han marcat la política des de la transició. Primer Pujol, governant i actuant amb una visió de país i de govern conservadora i procurant que el seu 'nacionalisme' molestés el mínim els poders fàctics d'Espanya.

Després, Carod, introdueix l'independentisme en la vida política i parlamentària de Catalunya i comença a construir un projecte de futur amb l'esperança que acabi arrelant i que algun dia arribi a ser majoritari. És un plantejament més arriscat, però és un plantejament clar i honest, que el proclama als quatre vents i prescindeix de les possibles reticències o prevencions que pugui aixecar en els poders que dominen les estructures de l'estat.

A aquests dos grans estadistes, segurament que caldria afegir-hi Maragall i la seva obstinació en convertir uns poders absoluts de l'estat al federalisme, objectiu que ara comença a reconèixer com a missió impossible.

I no n'hi ha més. Crec que en el panorama polític de Catalunya els darrers trenta anys no hi ha hagut cap altra personatge que puguem considerar-lo un autèntic estadista.
+0
-0
GOVERNAR? QUI?
Anònim, 28/08/2010 a les 12:01
En Carod no ha governat amb el PSC. És el Psc que ha governat, gràcies a Esquerra. O sigui, gràcies a Carod, Espanya ha estat una colla d'anys a la Generalitat.I, no barregeu conceptes, perque Pujol, mai va haver de pactar amb el PP, per a ser a la Generalitat. Però és que ni que hagués estat així, no te res a veure pactar, per a governar jo, que pactar per a que governin uns altres i a sobre que aquests altres, son qui juguen contra nostre. Sembla que només sigueu vosaltres qui no us en adoneu.
+0
-0
La conclusió
Anònim, 28/08/2010 a les 11:43
Agradi o no, Carod ha marcat la pauta en una part del catalanisme, malgrat governar amb el PSC, així com ho va fer Pujol malgrat pactar amb Aznar.
El que m'agrada és la conclusió final.
+0
-0
COMPARACIÓ
Anònim, 28/08/2010 a les 11:10
Sembla que a través de la comparació, acabis igualant els dos personatges, vaja, un personatge i un projecte de personatge.Res més lluny de la veritat. En Pujol va fer acció de govern. En Carod, l\\\'unic que va fer, és obrir la porta perque la delegació catalana del PSOE a Catalunya(PSC), entrés a sac a la Generalitat, i fos doncs el PSOE, el que fes l\\\'acció de govern. Només això,ja no aguanta cap intent de comparació.Fer-ho, és seguir enganyant el personal, però el personal, acaba votant, i els has d\\\'\\\"enganyar\\\" molt bé, perque et votin 23 anys. Ni això aguanta la comparació.
+0
-0
.
Anònim, 28/08/2010 a les 11:04
Per causes alienes (dèficit fiscal i genocidi cultural) i pròpies (necesitat de regeneració social que només es pot iniciar amb la regeneració democràtica), la situació catalana esdevé insuportable. I és evident per a tot-hom excepte pel PP i PSOE-PSC, és que no podem seguir així, per això tots fan propostes trencadores (concert econòmic, reformar la constitució...), o velles receptes arnades (federalisme) per sortir de l'atzucac. La llàstima és que les propostes dels partits tradicionals són només cortines de fum, excuses de la partitocràcia per a conservar les menjadores, puix ells són els primers que saben que no poden dur-se a terme en implicar el vist-i-plau espanyol. Ja hem vist què ha passat amb l'Estatut, que ens han retallat fins hi tot l'estatut del 78. L'única proposta viable és la unilateral, la independència, que alhora és la que ofereix un futur més ample.

FEU EL VOSTRE COMENTARI


Aquest comentari quedarà pendent d'aprovació per part de l'administrador del web. Si voleu que el vostre comentari es publiqui de forma instantània i sense passar control previ, heu d'estar registrats. Podeu registrar-vos fent clic aqui

Nom Títol Comentari Comprovació Escriu l'any actual, amb 4 xifres D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.

Autor
Jordi Casals
Nascut a Vic el 1977. És llicenciat en Història amb postgrau de Món Actual. Ocupa diferents responsabilitats per Esquerra Republicana de Catalunya i col·labora en mitjans de comunicació. Les seves reflexions les escriu al bloc.
Altres articles d'aquest autor


- Som a Internet des del maig de 1996
- SCG Aquitània SL
- Empresa adherida a l'Internet Quality Agence
- Notícies publicades amb llicència
Amb la col·laboració de: