Opinió

Turisme: no és només Barcelona

«Evidentment, caldrà elegir. Hem arribat al límit i el ciutadà haurà de determinar què fer. Retardar les decisions només empitjorarà les coses»

| 12/08/2017 a les 22:05h
Arribo a Sant Petersburg per feina en el tren ràpid de Moscou i l’andana, per on els viatgers acostumen a caminar de pressa per prendre un taxi o el metro i anar a la seves tasques, es troba col·lapsada. No s’hi pot passar. Què succeeix? Control buròcrata de seguretat al que tant acostumats ens té el govern rus? Algun incident? No senyor. Es tracta del grup de turistes xinesos que viatjaven en el tren -ocupaven quatre vagons i les corresponents sortides estaven bloquejades per piles de maletes- i que ara en arribar es concentren al voltant de la bandereta que porta el guia turístic. Perquè, esclar, allò que nosaltres coneixem com a grup de turistes que viatgen en autocar (una cinquantena de persones) esdevé un miler de bocabadats quan es tracta de xinesos. I és aquesta nacionalitat la que, per proximitat i preu, ara està envaint Rússia. La que avui col·lapsa l’andana.

Un amic, que sap el que m’amoïna el tema, m’envia un article aparegut en el diari The Guardian que parla de com n’està de col·lapsat Dubrovnik. Llegeixo un altre article al web de la BBC que parla de la illa d’Sky, que ha demanat ajuda al govern escocès per tal de poder contenir el turisme. Ja veuen que no es tracta de Barcelona ni de les Illes. No és un problema del nostre entorn. És un problema de sostenibilitat del planeta. En aquest cas no parlem d’un ecosistema natural, d’un conjunt de vegetació, d’animals sobre una geologia. Ara hem de començar a parlar de l’ecosistema humà.

Fa temps que porto fent números i vaig descobrir fa anys que el turisme de masses és insostenible. Agafin els europeus. Som 500 milions de persones amb una taxa de natalitat que fa que cada any neixin cinc milions i mig de persones. Donades les facilitats de viatge actuals hem de suposar que aquests nou nats voldran visitar un cop a la seva vida Roma i, potser, passar per la Fontana de Trevi. Si suposéssim que la distribució fos uniforme (tots els dies de l’any, de dilluns a diumenge) surten 15.000 persones al dia. Però, esclar, no només la distribució no és uniforme -la majoria voldran fer la visita a l’estiu (dos mesos l’any)- sinó que s’hi ha de sumar americans (que ja hi van actualment), xinesos, japonesos, indis, etc... Les xifres són exorbitants. Són, siguem realistes, insostenibles. Cal afegir-hi la contaminació ambiental (avions, transport, etc.) i la específicament local (deixalles, depuració d’aigües, etc.).

Així, de cop, em venen al cap algunes idees bàsiques. Si lluitem per mantenir l’ecosistema animal i natural, com és que no ens preocupa l’ecosistema humà? ¿Per què no ens amoïna la destrossa de maneres de viure, de cultura local, de gastronomia, art, etc.? La resposta sembla evident: el turisme de masses és una activitat acceptada pels receptors. Personalment sempre he pensat que si Barcelona s’ha destrossat ha estat degut a que els seus habitants ho han acceptat (en bona mesura degut a aquest xovinisme barceloní que es va estimular especialment arran les Olimpíades). Que ara s’adonen que els beneficis econòmics no es reparteixen? Bé, el mal ja està fet. Caldrà buscar remeis dràstics. A més, no val el raonament dels beneficis econòmics, ni que aquests siguin repartits. També dóna beneficis la prostitució (de fet, el turisme no és res més que prostitució social a gran escala: vendre els encants propis). El cultiu d’heroïna o la elaboració de crack també dóna calerons... I a Sinaloa estan bastant repartits (distribuïdors mitjans, camellets locals, etc.). I aquests dinerons després es tradueixen en sopars, cervesetes, etc. No ajuden a l’economia local, potser? Ja sé que l’exemple és extrem. Però serveix per demostrar que els beneficis econòmics no ho són tot. Els dels turisme, tampoc.

Evidentment, caldrà elegir. Hem arribat al límit i el ciutadà haurà de determinar què fer. Retardar les decisions només empitjorarà les coses. Perquè està clar que això no pot continuar així.... 
 

També us pot interessar

 

COMENTARIS

és el capitalisme
Anònim, 13/08/2017 a les 00:32
+8
-11
Es el sistema capitalista !
Mal símptoma
Anònim, 13/08/2017 a les 00:32
+11
-6
Si el futur del país ha de passar pel què s'ha fet a Barcelona o el què es vol fer ara a BCNWorld, és que hi ha alguna cosa que no funciona.

Això del turisme de masses és un model amb peus de fang.
parlem d'aqui dos mesos
Anònim, 13/08/2017 a les 00:49
+12
-4
D'aqui dos mesos ningu recordara els inconvenients del turisme a l'agost. Els malpagats estaran a l'atur i maldaran per un treball malpagat, els comerciants o propietaris estaran esperant que tornin, els veíns ja no estaran afectats per les molesties i el turisme passarà a ser el darrer mal de cap, la contaminació i altres coses desapareixeran durant la tardor i el hivern, fins el juny de l'any que ve. I de fet sempre ha estat així. S'ha de planificar a llarg termini.
Sr. Roig
Anònim, 13/08/2017 a les 01:32
+17
-4
Ja fa temps que un tal Darwn va parlar del creixement desorbitant de la especie humana respecte el que ofereix el seu entorn.
I la esglesia catòlica i altres "liberals" se li van tirar al coll dient allò de "deu o elmercat proveirà".
Jo em moro de vell i de pena, ja us ho fareu!!
Respecte
Miquel Saborit i Serrallonga, 13/08/2017 a les 10:12
+20
-1
La meva experència en muntanya i excursionisme es que és molt més respectuós qui descobreix els llocs fent un esforç, que qui li donen mastegat i publicitat. També no carrega tant els indrets. Qualitat per quantitat.

El descobrir s'ha vengut com a producte de consum.
la solució
Anònim, 13/08/2017 a les 11:07
+12
-0
ja no és pas tant fàcil,però si continueu amb els vostres postulats dogmàtics esquerranosos i dretanosos sens veure les coses com són,no en farem mai rés d'útil-El més efectiu ara seria:menys cardar i especialment, menys parir,menys menjar i menys dormir.Sempre el que sigui necessari,però sense excés.No m'estranyaria dir que la superpoblació és una de les causes bàsiques de que tot estigui com està arreu del Planeta.
Hem de fer el possible per disminuir la població del planeta.
Anònim, 13/08/2017 a les 17:02
+12
-0
completament d'acord amb el comentari de les 11:07, exceptuant això de "menys menjar i menys dormir" que no sé què hi te a veure.
Cal que siguem menys a la Terra. Lògicament de forma no dràstica (no parlo de guerres ni prohibicions). Per exemple no donant ajudes a que la gent tingui molts fills. Aquí encara es fa, aquesta barbaritat.
Només recordar
Anònim, 14/08/2017 a les 09:43
+5
-0
Que els que som de la Costa Brava fa anys que patim això. No reconeixem els nostres pobles. Els pisos fa dècades que se'ns van encarir etc, etc. Els barcelonins que ara ho patiu a ca vostra, sou els mateixos que teniu la immensa majoria d'apartaments a primera linea de mar i no deixeu pas de colapsar carreteres cada cap de setmana. Segur que els habitants de la Cerdanya (per exemple), hi estarien d'acord.
Estic d'acord amb l'article. És un fenòmen mundial que requereix mesures dràstiques, però cadascú assumint que en algun moment és turista i que tots tenim una responsabilitat i que tots haurem de fer un canvi de mentalitat. I si l'experiència humana i el mínim coneixement de la història ens ha de servir d'alguna cosa, les mesures a prendre no inclouran violència contra ningú. Això és innaceptable.
Plena igualtat
Anònim, 14/08/2017 a les 10:14
+3
-0
És la solució. Que les dones, com els homes, no puguin quedar embarassades. Premiar les parelles sense fills, en lloc de voler incentivar la natalitat, conciliacions, baixes maternals i paternals, inseminacions artificials, mares de lloguer, deduccions i ajuts per família nombrosa, reagrupaments, i tota la pesca. Ajuts i deduccions fiscals a tothom que s'esterilitzi. Aquest hauria de ser el model, però clar, hi ha qui hi veu consumidors, i no vol que la massa disminueixi.
Per fi es toca el punt clau
Anònim, 14/08/2017 a les 13:00
+5
-1
Doncs sí, és urgent reduir la població del planeta i la única manera ètica de fer-ho és reduir la natalitat. De forma progressiva però diligent. Calen polítiques actives en aquest sentit. No val l'excusa de sempre de "qui pagarà les pensions", en aquest cas cal canviar la manera de finançar-les; altrament, les despeses en salut degut al canvi climàtic i la contaminació es dispararan i la pilota del finançament dels serveis socials tampoc pararà de créixer. I els recursos són limitats, en molts casos ja hem arribat als límits del nostre planeta finit i no, l'explotació de l'espai exterior encara no és possible.
Al de les 10:12
Anònim, 14/08/2017 a les 16:19
+1
-5
El turisme no té res a veure amb l'excursionisme!!
Al de les 17:02
Anònim, 14/08/2017 a les 16:27
+2
-3
Es un plantejament dogmatic de dretes ( comentari 11:07) això de menys cardar, menys menjar i menys dormir. Es Ascetisme religios ben dretà!
al de les 16:27
Anònim, 14/08/2017 a les 19:33
+1
-1
no segueixo cap religió,espavilat.Si nó enteneu les coses,aneu a saltar i còrrer per la Natura,mentres la vida s'anirà extingint mica en mica.D'on no n'hi ha no en raja

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Xavier Roig
Nascut a Barcelona (1957) però tarragoní, és enginyer i, a hores lliures, escriptor. Li agrada l’aviació, i muntar i arreglar aparells espatllats. Està convençut que cal aprofitar el temps perquè, tard o d’hora, algú ens prohibirà pensar. No és aficionat al futbol, ni creu que el Barça ens hagi de redimir de res. I que si no haguéssim d’estar sempre teixint el que altres desfan, podríem tenir més temps per fer de Catalunya un lloc més evolucionat. Com succeeix als països normals.
El mossos a la Rambla després de l'atemptat | Europa Press
Jordi Bes
01/01/1970
L'atemptat perpetrat amb una furgoneta a la Rambla causa 13 morts i 86 ferits | Estat Islàmic reivindica l'atemptat, i els Mossos detenen dues persones però el conductor de la furgoneta continua fugit | Els Mossos vinculen l'explosió de la darrera matinada a Alcanar amb l'acció al centre de la capital catalana
El president del consorci Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, en una imatge d'arxiu. | ACN
01/01/1970
El Banc de Sang fa saber que compta "amb reserves" per atendre les víctimes de l'atropellament massiu "si és necessari" però els principals hospitals estan "oberts als donants"
Imatge de les immediacions de les Rambles de Barcelona després de l'atemptat | ACN
Sergi Santiago
01/01/1970
La ciutadania s'organitza per donar auxili als afectats a les xarxes, on ha sorgit de forma improvisada el hastag #OrgullBarcelona | El gremi hoteler, els taxistes i els treballadors d'Eulen també es solidaritzen
Marina Garcés, una de les veus més respectades del pensament actual | Jordi Jon Pardo
Esteve Plantada | 3 comentaris
01/01/1970
L'aclamada filòsofa forma part de "La gran regressió", un llibre que planteja un debat a través de pensadors com Zygmunt Bauman, Donatella della Porta, Nancy Fraser o Ivan Krastev, entre d'altres
Corals cantant a la plaça de la Vila | Fundació Festa Major de Gràcia
Bernat Surroca
01/01/1970
Entre els actes de commemoració s'ha volgut reivindicar elements del patrimoni arquitectònic i de la cultura popular| Davant d'una celebració cada cop més concorreguda, el repte dels graciencs és seguir-ne sent els protagonistes
Un jove beu aigua de la font de Canaletes sense baixar d'una plataforma elèctrica | Adrià Costa
Jordi Bes | 18 comentaris
01/01/1970
El govern d'Ada Colau prohibeix els patinets elèctrics, "segways" i "trixies" de lloguer a Ciutat Vella, excepte en alguns carrers amples, perquè està "molt saturat" | Entre les empreses hi ha qui veu una resposta de l'Ajuntament als atacs a interessos turístics: "Ha de donar algun tipus de raó per parar-ho"
Àgata Roca, en una escena d'«E.V.A.», de la companyia T de Teatre | David Ruano
Esteve Plantada
01/01/1970
La popular companyia celebra el quart de segle al Teatre Romea amb "E.V.A.", una obra amb la vivència del dolor com a protagonista
Laia Aguilar, guanyadora del Premi Carlemany al foment de la lectura | Jordi Jon Pardo
Esteve Plantada
01/01/1970
L'autora publica "Wolfgang (extraordinari)", l'obra guanyadora del darrer Premi Carlemany per al foment de la lectura
Dos camions circulant per la C-25 | Adrià Costa
Roger Tugas | 8 comentaris
01/01/1970
La Generalitat pot pagar fins a 506.895,62 euros a una empresa especialitzada que dissenyi i apliqui l'estratègia per aconseguir els recursos durant el 2017, a l'espera de si el FLA finança part de l'operació