Opinió

Uber i taxis comparteixen terreny de joc

«La incorporació de mecanismes que permetin ajustar la regulació a les dinàmiques dels mercats en temps real hauria de ser una prioritat per als reguladors»

| 13/05/2017 a les 22:00h
L’advocat de general de la Unió Europea, Maciej Szpunar, ha fet publiques aquesta setmana unes conclusions en les que considera Uber un verdader organitzador i operador de serveis de transport urbà. Aquest advocat considera que Uber, no és només un intermediari digital que posa en contacte conductor i passatger si no que a més configura l’oferta del servei de transport (principalment els preus però també altres característiques del servei com la qualitat dels vehicles o dels conductors) que, des d’un punt de vista econòmic, és l’element principal del servei.

Aquesta decisió, pendent de ratificació per part del Tribunal de Justícia de la UE, situa Uber i taxis al mateix terreny de joc i, per tant, els obliga a competir amb les mateixes regles. Ara bé, també fa més necessària que mai la revisió de la regulació del transport de viatgers en vehicles de turisme (taxis i VTC) a fi i efecte d’eliminar les barreres d’entrada que imposa la regulació actual i facilitar l’activitat de nous operadors com Uber. Especialment, d’aquells operadors que innoven i proposen nous models de negoci en un sector tradicionalment poc innovador.

La incorporació de les noves tecnologies en aquest sector permet, per exemple, establir una millor relació entre oferta i demanda, conèixer per avançat el cost del trajecte o disposar de capacitat d’elecció de vehicle o de conductor. Aquestes noves possibilitats posen en qüestió alguns dels motius que justificaren, en el seu moment, el desenvolupament de la regulació l’actual.

L’Autoritat Catalana de la Competència ja va presentar l’any 2012 unes reflexions procompetitives sobre el model regulatori del taxi i de l’arrendament de vehicles amb conductor on posava de manifest la necessitat: d’eliminar la limitació en el nombre de llicències d’activitat (numerus clausus) per tal de poder incorporar més oferta i eliminar les rendes monopolístiques degudes al cost de les llicències (que es traslladen inevitablement sobre el preu del servei); i d’incorporar una flexibilització en el preu dels serveis, si més no, en aquells serveis amb contractació prèvia (per exemple, via aplicació mòbil) en els que es pot conèixer el preu del trajecte i es disposa de capacitat d’elecció de vehicle i conductor.

En aquest sentit, una de les innovacions més destacables que presenta Uber és l’ús d’un algoritme que ajusta el preu del servei en funció de l’oferta i la demanda present en cada moment. No exempt de crítica pel fet d’haver presentat preus excessivament alts en alguns moments d’extrema demanda, també és cert que els preus dinàmics en el sector del taxi poden actuar com a modulador d’entrada i sortida del mercat.

En ple segle XXI, i en termes més generals, la incorporació de mecanismes que permetin ajustar la regulació a les dinàmiques dels mercats en temps real hauria de ser una prioritat per als reguladors. El sistema de velocitat variable que regula el límit de velocitat dels vehicles en funció del nivell de contaminació o de congestió n’és un bon exemple.

D’altra banda, la constatació de l’existència de costos de transició a un model més favorable per a la competència, especialment per a les empreses que operen actualment en el sector, hauria de portar als poders públics a valorar l’oportunitat d’establir, en certs supòsits i sota determinades condicions, algun tipus de mecanisme compensatori per mitigar-los.

Finalment, una reflexió en relació a les normes de competència: o els conductors estan vinculats laboralment a l’empresa o són externs. Si són externs, la companyia no els pot fixar les condicions en les quals han d’operar en el mercat, especialment el preu del servei.
 

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Taxistyes contra pirates no és el mateix
Anònim, 13/05/2017 a les 22:25
+4
-5
D´això res de res, un taxista és un taxista si és totalment legal i un d´UBER és un que va per lliure i com no és legal en fa un abus, a
A quin preu?
Joan S, 14/05/2017 a les 16:43
+0
-1
Em sembla molt bé plantejar la incorporació d'eines i millores a un servei pou basic com és el del transport i la mobilitat. Però a quin preu? Al de deixar de controlar la jornada laboral? Els salaris mínims?Al de deixar de cotitzar? A quin món vols viure tu? Perquè potser és això el que hauríem de discutir: Què és prioritari i què no. Sinó acabarem amb una app per veure com el món es continua podrint a temps real.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Marc Realp
Director general de l'Autoritat Catalana de la Competència. És doctor i enginyer superior en telecomunicacions per la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), màster en Optoelectrònica i sistemes de comunicació per la Universitat de Northumbria a Newcastle i PMD per ESADE. Coneixedor de la regulació de les telecomunicacions en el marc europeu i espanyol, ha participat en nombroses iniciatives públiques i privades per al foment i desplegament de la banda ampla a Catalunya. Té especial interès en els efectes potencials de les noves tecnologies, el Big Data i l’economia de les dades sobre la competència.
01/01/1970
Estat Islàmic reivindica l'atemptat que ha provocat, per ara, 13 morts i un centenar de ferits | Els Mossos confirmen que hi ha dos detinguts i vinculen l'atac amb l'explosió d'Alcanar
 23:20 El detingut de Ripoll assegura que li han robat la documentació. Passarà la nit a la comissaria i demà el portaran a l'Audiència Nacional de Madrid
 22:58 Trapero relaciona l'atemptat de Barcelona amb l'explosió ahir d'una casa a la localitat d'Alcanar 
 22:57 Trapero: "No tenim evidència que l'home que conduïa la furgoneta anés armat"
 22:56 El major dels Mossos, Josep Lluís Trapero, compareix per repassar el relat dels fets: La furgoneta ha atropellat un centenar de persones i n'ha matat 13
 22:53 Forn informa també que s'ha convocat el gabinet antiterrorista que integren els diferents cossos policials de l'Estat
 22:52 El conseller d'Interior, Quim Forn, parla ja d'un centenar de ferits en l'atemptat de la Rambla de Barcelona
 22:43 
El vicepresident de la Generalitat, Oriol Junqueras, i el conseller de Salut, Toni Comín, ara mateix a l'Hospital Clínic de Barcelona
 22:18 El SEM informa dels hospitals on han estat traslladats els ferits.
 

 

 22:18 Suspenen la vaga d'ambulàncies de Girona prevista per divendres com a mostra de condol per l'atemptat de Barcelona.
 22:14 Emergències ubica un centre d'atenció als afectats per l'atemptat al carrer Llacuna.
 21:57 A les 23.30 de la nit Rajoy, Santamaría i Zoido es reuneixen a la delegació del govern espanyol a Catalunya amb comandaments del CNP i la Guàrdia Civil.
 21:56 L'Estat assumirà les competències sobre l'atemptat si es confirma que és una acció terrorista.
 21:39 Un dels implicats en l'atemptat de Barcelona podria ser menor d'edat. Es tractaria del germà de Driss Oukabir, apuntat inicialment com a sospitós de l'atac.
 21:35 El president del govern espanyol, Mariano Rajoy, viatja des de Pontevedra fins a Barcelona. Està previst que arribi a la capital catalana a les 22 hores.
 21:25 Estat Islàmic reivindica l'atemptat a Barcelona.
 21:24 Puigdemont: «Hem estat, som i serem gent de pau i d'acollida».
 21:20 El Banc de Sang informa que ja té reserves suficients per atendre els ferits.
 21:19 El Col·legi d'Advocats obrirà un servei d'orientació especial per atendre les víctimes i els seus familiars.
 21:18 
 21:18 Els Mossos deixen sortir la gent reclosa els locals de la Rambla i membres de la Creu Roja els reparteixen aigua.
 21:15 Abatut pels Mossos un dels fugitius de l'atemptat a Barcelona.
 21:13 En aquests moments, Carles Puigdemont, Ada Colau i Oriol Junqueras compareixen al Palau de la Generalitat.
 20:54 Recapitulem:
 
 20:43 El president Carles Puigdemont presideix el gabinet de crisi al Palau de la Generalitat. Hi assisteixen membres del Govern, Ada Colau i Josep Lluís Trapero.
 20:37 Emergències ha facilitat el telèfon +34932142124 per a aquells que necessitin informació sobre l'atemptat a Barcelona.
 20:36 Consternació i prudència entre els polítics catalans i espanyols per l'atemptat.
 20:29 Driss Oukabir, de Ripoll, principal sospitós de l'atemptat de Barcelona.
 

Driss Oukabir

 20:23 El Gremi d'Hotelers i Turisme de Barcelona ofereixen allotjament a tothom que no pugui accedir al seu per estar a la zona acordonada.
 20:15 El conseller d'Interior, Joaquim Forn, confirma 13 morts i una seixantena de ferits.
 20:14 Els treballadors d'Eulen suspenen la vaga a l'aeroport del Prat.
 20:07 Els Mossos d'Esquadra desmenteixen que hi hagi ningú atrinxerat en un bar de Barcelona i confirma que s'ha practicat una detenció a la ciutat.
 20:05 Fonts locals apunten a NacióDigital que un familiar del principal sospitós de l'atac a Barcelona hauria estat detingut a Ripoll. Fonts policials no confirmen aquesta informació.
 20:03 El principal sospitós de l'atac a Barcelona tindria vinculació amb Ripoll. Fonts oficials encara no n'han confirmat la identitat.
 20:00 El SEM ha atès 64 persones i ha activat 40 vehicles d'assistència.
 19:54 Els agents de seguretat han acordonat plaça Reial de Barcelona.
 19:54 El gremi d'hotelers ha ofert allotjament als turistes que tenen els seus hotels a la Rambla. Els taxistes també han ofert la seva ajuda.
 19:47 MAPA de l'atropellament massiu al centre de Barcelona.
 

Foto: Guillem Bellafont/NacióDigital

 

 19:42 Les autoritats demanen deixar espai lliure perquè els vehicles d'emergència puguin desplaçar-se amb facilitat.
 19:38 El govern espanyol cedeix a la Generalitat el dispositiu policial i d'atenció a les víctimes però la vicepresidenta Soraya Sáenz de Santamaría es desplaça a Barcelona.
 19:33 El que sabem i el que no sabem.
 
 19:33 
 19:31 
 19:21 La furgoneta abandonada pels presumptes autors de l'atac de Barcelona a la carretera de Vic a Manlleu.
 19:20 El Banc de Sang fa una crida a donar sang per atendre possibles necessitats d'urgència.
 19:13 La compareixença del conseller Joaquim Forn i el comissari Ferran López:
 
 19:03 Joaquim Forn: "A hores d'ara només podem confirmar un mort i 32 ferits, però es tracta de dades provisionals".
 19:03 En uns minuts el conseller de l'Interior, Joaquim Forn, compareixerà al departament, des d'on ha seguit els fets amb altres comandaments policials.
 18:58 La segona furgoneta ha estat trobada a Vic.
 18:55 Els Mossos d'Esquadra confirmen que es tracta d'un "atemptat terrorista".
 18:54 Augmenta a 13 el nombre de morts a l'atemptat a la Rambla de Barcelona.
Entrades anteriors »
El president del consorci Turisme de Barcelona, Joan Gaspart, en una imatge d'arxiu. | ACN
01/01/1970
El Banc de Sang fa saber que compta "amb reserves" per atendre les víctimes de l'atropellament massiu "si és necessari" però els principals hospitals estan "oberts als donants"
Imatge de les immediacions de les Rambles de Barcelona després de l'atemptat | ACN
Sergi Santiago
01/01/1970
La ciutadania s'organitza per donar auxili als afectats a les xarxes, on ha sorgit de forma improvisada el hastag #OrgullBarcelona | El gremi hoteler, els taxistes i els treballadors d'Eulen també es solidaritzen
Marina Garcés, una de les veus més respectades del pensament actual | Jordi Jon Pardo
Esteve Plantada | 3 comentaris
01/01/1970
L'aclamada filòsofa forma part de "La gran regressió", un llibre que planteja un debat a través de pensadors com Zygmunt Bauman, Donatella della Porta, Nancy Fraser o Ivan Krastev, entre d'altres
Corals cantant a la plaça de la Vila | Fundació Festa Major de Gràcia
Bernat Surroca
01/01/1970
Entre els actes de commemoració s'ha volgut reivindicar elements del patrimoni arquitectònic i de la cultura popular| Davant d'una celebració cada cop més concorreguda, el repte dels graciencs és seguir-ne sent els protagonistes
Un jove beu aigua de la font de Canaletes sense baixar d'una plataforma elèctrica | Adrià Costa
Jordi Bes | 18 comentaris
01/01/1970
El govern d'Ada Colau prohibeix els patinets elèctrics, "segways" i "trixies" de lloguer a Ciutat Vella, excepte en alguns carrers amples, perquè està "molt saturat" | Entre les empreses hi ha qui veu una resposta de l'Ajuntament als atacs a interessos turístics: "Ha de donar algun tipus de raó per parar-ho"
Àgata Roca, en una escena d'«E.V.A.», de la companyia T de Teatre | David Ruano
Esteve Plantada
01/01/1970
La popular companyia celebra el quart de segle al Teatre Romea amb "E.V.A.", una obra amb la vivència del dolor com a protagonista
Laia Aguilar, guanyadora del Premi Carlemany al foment de la lectura | Jordi Jon Pardo
Esteve Plantada
01/01/1970
L'autora publica "Wolfgang (extraordinari)", l'obra guanyadora del darrer Premi Carlemany per al foment de la lectura
Dos camions circulant per la C-25 | Adrià Costa
Roger Tugas | 8 comentaris
01/01/1970
La Generalitat pot pagar fins a 506.895,62 euros a una empresa especialitzada que dissenyi i apliqui l'estratègia per aconseguir els recursos durant el 2017, a l'espera de si el FLA finança part de l'operació