Opinió

Es venen criatures

«Creure fermament en el dret al propi cos no impedeix, tampoc, pensar que estaria bé anar arribant d'una vegada a un món en què si gesto per a algú altre sigui per generositat»

| 20/04/2017 a les 22:01h
Quan fa anys va arribar l'expressió "ventre de lloguer", que aixecava suspicàcies perquè deia amb totes les lletres que es podia llogar un cos com es lloga una incubadora, es va canviar ràpidament per la menys transparent "maternitat subrogada". La majoria vam haver de buscar "subrogar" al diccionari; quan no vols parlar clar sempre és útil fer servir paraules obscures. Però aquesta expressió nova no era tan acurada: qui gesta un embrió exerceix la maternitat? Si en néixer el nadó va a parar directament als braços de qui el cuidarà tota la vida, qui exerceix la maternitat de debò?

La humorista Irantzu Varela proposa al seu espai El tornillo dir-ne d'una manera una mica més clara: "venda de bebès". En realitat, tu pagues uns diners, pots decidir si ofereixes material genètic propi o si el compres, i al cap d'uns mesos et donen un bebè.

El debat sembla enfrontar dos grups: els que creuen que tothom té dret a tenir fills amb la seva genètica i els que creuen que, de nou, s'està fent servir els cossos de les dones per mercadejar-hi. De les dones cis, és clar, perquè els homes trans i les persones que s'adscriuen a altres gèneres, per molt úter sa que tinguin, no es consideren candidats vàlids per a gestar. Algunes associacions de gais han arribat a dir que anar contra els ventres de lloguer és homòfob, però no tenen en compte que la majoria de països en què estan permesos només els poden utilitzar les parelles heterosexuals.

A mi em sembla, però, que es pot estar d'acord amb totes dues coses. És a dir, en una societat que posa tant de pes en l'herència genètica, puc entendre que algunes persones que no tenen possibilitat de gestar busquin solucions tan rocambolesques com llogar algú que els ho faci. Tampoc no es pot negar que s'està fent servir el lloguer d'úters per mercadejar amb el cos de les dones, que si tenen sort no reben ni una tercera part del que costa a qui compra. Si no tenen sort, són obligades a vendre's pels seus marits en presons disfressades d'hospital a l'Índia i no veuen ni una part ínfima del que els costa als rics comprar-li la criatura.

El negoci és lucratiu i sembla que seria raonable regular-lo, sobretot perquè hi ha persones (amb esperances, sentiments, necessitats i fins i tot el propi cos pel mig). Però una cosa és regular i una altra publicitar un discurs acrític d'acceptació de l'enèsima explotació de les dones, amb fires comercials i campanyes publicitàries incloses. La regulació ha d'anar en el sentit de garantir els drets de les gestants i de minimitzar el risc d'explotació. I, evidentment, ha d'anar acompanyada de mesures que garanteixin que quan es busca una família d'adopció per a una criatura, es miri l'adequació d'aquesta persona o d'aquesta família, i no l'orientació sexual dels futurs pares. Aquí estaria bé recordar, tot i que el tema no és ben bé aquest, que ser pare (o mare) és un desig, no un dret, per molt fort que sigui. El dret de veritat és tenir una família que et cuidi.

No seré jo la que li digui a una altra dona (cis) què li ha de sortir del cony o què s'hi ha de ficar, això que quedi clar. I, dit això, també diré que creure fermament en el dret al propi cos no impedeix, tampoc, pensar que estaria bé anar arribant d'una vegada a un món en què si gesto per a algú altre sigui per generositat, no perquè arriscar la vida (sí, t'hi jugues la vida, en un embaràs) sigui l'única manera de tirar endavant econòmicament.

També us pot interessar

 

COMENTARIS

El victimisme feminista arriba a límits insospitables
Anònim, 21/04/2017 a les 08:20
+6
-5
De l'article: "El debat sembla enfrontar dos grups: els que creuen que tothom té dret a tenir fills amb la seva genètica i els que creuen que, de nou, s'està fent servir els cossos de les dones per mercadejar-hi."

És un exemple de la visió feminista que en realitat degrada les dones. Donen per assumit una cosa que és absolutament falsa, que les dones no opinen, no prenen decisions i que tot en elles és decisió dels demés.
Sembla que vivim a l'edat mitjana o a Estat Islàmic.

De fet, amb el victimisme tradicional converteixen un avantatge de les dones en una mena d'explotació.
A) les dones tenen la opció de tenir fills de lloguer. Lliurament. La llei no permet el més mínim forcejament a cap dona en aquest aspecte.
B) els homes no poden.
En aquest aspecte guanyen les dones que tenen les dues opcions. Els homes no.
I el victimisme feminista se les apanya per victimitzar al gènere que te dues opcions.


Una mostra més de la decadència d'Occident
Anònim, 21/04/2017 a les 11:14
+1
-2
Què content que estaran els ideòlegs de la "ideologia de gènere" i el relativisme amb tot això dels ventres de lloguer.

Fins i tot la maternitat ha esdevingut ja un negoci...
Ronyons en venda
A Anònim, 21/04/2017 a les 13:52
+3
-0
A Anònim de les 08:20,
Home el que es critica es el comerç del propi cos. Els homes no podem tenir criatures però si que podem vendre un ronyo en cas de necessitat econòmica, no? Per tant legalitzem la venda del cos , no es això el que estas reivindicant ?
Una cosa es una possibilitat biològica de tenir o no fills amb el teu propi cos i un altre tenir la necessitat per a poder menjar de llogar el teu propi cos.
Un cop més el masclisme ataca de nou...
A "Ronyons en venda"
Ferran López, 21/04/2017 a les 19:53
+2
-0
Tens tota la raó, i la teva conclusió és exacta: els "ventres de lloguer" són una manera més de venda del cos. Però el fenomen va molt enllà del "mer" masclisme. Perquè és un símptoma evident de la victòria total de la lògica capitalista; és a dir, de la conversió de tot, absolutament tot, en mercaderia. D'altra banda, siguem seriosos: quantes dones estan disposades a gestar per altri en pla altruista? El 0,03 % dels "ventres de lloguer" reals?
Al que vol vendre els seus ronyons :-), de les 13:52
Anònim, 21/04/2017 a les 20:21
+0
-0
Primer, no comparis extreure un ronyó amb tenir un fill.
Segon, no estic reivindicant res. Només dient que el fet que només les dones puguin fer això de tenir fill de lloguer o regalat, o... és una situació d'avantatge respecte l'home. Mai de desavantatge. Per tant fer-ne victimisme és una perversitat i una al·lucinació.
I tercer, ara ve això de "el masclisme ataca de nou". És el vostre crit de guerra? és que per a qualsevol qüestionament d'algunes actituds de les feministes, automàticament heu de dir que qui ho diu és masclista? podríeu usar un xic més l'intel·lecte?


FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Bel Olid
Traductora, narradora i presidenta de l'Associació d'Escriptors en Llengua Catalana. A Twitter: @belolid.
Alts càrrecs del Govern detinguts, amb Oriol Junqueras i Carme Forcadell, a la Ciutat de la Justícia | Sergi Cámara
01/01/1970
Rajoy no ha volgut obrir el camí del 155 però ha optat per vies menys costoses políticament deixant sense autonomia financera la Generalitat i encaminant la presa de control dels Mossos | El temor a l'èxit del referèndum ha fet que opti per impedir-lo per la força amb una causa general i un desembarcament policial
01/01/1970
Totes les notícies de NacióDigital relacionades amb l'1 d'octubre
 23:30 OPINIÓ «La taca creix», l'article de Jordi Bianciotto. 
 23:29 OPINIÓ «1-O: la millor aportació catalana al projecte europeu», l'article d'Aleix Sarri. 
 23:28 OPINIÓ «Televisions i pluralisme (2)», l'article de Gemma Ubasart. 
 23:26 LA VEU DE NACIÓ «Això va de decidir», l'article d'Esteve Plantada.
 23:15 CRÒNICA Brogit policial i judicial contra l'1-O per amagar la supressió encoberta de l'autonomia; per Ferran Casas i Joan Serra Carné. 
 22:47 Mediapro habilita un espai de premsa per la nit electoral de l'1-O.
 22:43 Una jutgessa de Saragossa suspèn la cessió municipal d'un local per fer-hi una xerrada pel dret a decidir.
 22:04 Puigdemont acusa l'Estat de comportar-se com una «dictadura» per frenar l'1-O. El president de la Generalitat, en un acte de campanya del PDECat a Sant Cugat del Vallès, desafia l'Estat a explicar el cost del desplegament policial.
 21:33 Pep Guardiola: "Quan un poble demana votar, demana fer ús de la democràcia".
 21:33 Jordi Turull a Sort: "El 1 d'octubre estem convocats per defensar la diginitat d'aquest país".
 21:07 Carme Forcadell, sobre la denúncia de la Fiscalia per sedició: "A Catalunya no n'hi ha ni n'hi haurà, de violència”.
 21:06 CCOO, UGT, ANC i Òmnium impulsen una plataforma cívica contra les «agressions» de l'Estat.
 21:03 Esquerra Berga afirma que l'empresa que havia de repartir el butlletí ha sofert «coaccions».
 20:54 Forn respon al ministre de l'Interior que «no és necessari cap reforç» per garantir la seguretat; per Joan Serra Carné. 
 20:41 El TC rep els escrits de renúncia dels membres de la Sindicatura Electoral. L'alt tribunal havia imposat multes d'entre 6.000 i 12.000 euros diaris als membres i als síndics territorials.
 20:40 CRÒNICA Rufián, a Santa Coloma de Gramenet: «El franquisme no va morir el 1975 al llit, sinó que morirà l'1-O en una urna»; per Roger Tugas. 
 20:35 ÚLTIMA HORA El TSJC ordena el tancament de la web dels punts de votació de l'1-O.
 20:22 VÍDEOS «Visca Espanya i la Guàrdia Civil»: l'extremadreta es manifesta davant la seu de l'ANC.
 19:52 Marina Garcés apel·la a «una resposta col·lectiva contundent» davant l'Estat; ho explica Jordi Bes. 
 19:51 Requisen ordinadors a un hacker per replicar la web del referèndum; informa Mercè Molist.
 19:42 VÍDEO La paperera de la història, les clavegueres de l'Estat i l'1-O: així és la campanya pel «sí» del PDECat.
 19:41 Lluís Puig, conseller de Cultura, adverteix que la intervenció del pressupost de la Generalitat atura més de 30 actuacions del Departament de Cultura.
 19:36 Ensenyament respon a Millo que "no s'ha donat ni es donarà" cap instrucció als directors d'instituts a l'entorn de l'1-O. 
 19:28 Els agents de la policia espanyola a Reus reaccionen als crits dels independentistes. Han penjat la «rojigualda» a les finestres de les seves habitacions a l'hotel on s'allotgen. 
 19:20 L'alcalde de Mataró, el socialista David Bote, reconeix que l'única sortida al conflicte entre Catalunya i Espanya és "votar". Considera que el referèndum de l'1 d'octubre és il·legal però entén que la situació passa per les urnes. 
 18:54 Sànchez demana respecte pels periodistes dels mitjans espanyols: "Intenten fer la seva feina de la millor manera. Els professionals no són els mitjans de comunicació".
 18:54 Sànchez i Cuixart: «Si ens busquen, ens trobaran al carrer»; informa Sara González.
 18:50 El president d'Òmnium Cultural demana convèncer 7 persones perquè vagin a votar l'1 d'octubre: "Si fem això serem imparables!".
 18:49 Cuixart convoca els manifestants a fer "una encartellada massiva" diumenge a les 11h a les places de cada poble de Catalunya. 
 18:48 Comença el pregó de les festes de la Mercè de Barcelona, que va a càrrec de la filòsofa Marina Garcés.

 18:34 Continua la concentració davant del TSJC. Jordi Cuixart i Jordi Sànchez parlen davant dels milers de manifestants. Cuixart assegura que "el poble de Catalunya sortirà a enganxar els cartells que els doni la gana. Ja ningú ens dirà què hem de fer". 
 18:32 Sant Cugat fa una crida a "la política i el diàleg" per solucionar el "conflicte polític". El consistori emet un manifest donant suport a les institucions catalanes i la democràcia. 
 18:30 Junqueras defensa que la Sindicatura Electoral "ja ha fet la seva feina". El vicepresident recorda que l'organisme ha actuat "en un context de repressió".
 18:22 VÍDEO Josep Maria Jové, rebut amb crits de «No esteu sols» en l'arribada al seu domicili de les Franqueses.
 18:20 La Fiscalia demana investigar la web que informa sobre on votar el dia 1 d'octubre. El ministeri públic ha reclamat aquesta mesura a la magistrada del TSJC, Mercerdes Armas, que investiga Puigdemont i els consellers del Govern pels preparatius de l'1-O.
 18:18 
 18:11 Ada Colau: "Aquesta no és una Mercè com les altres. La festa no pot ser aliena a la reivindicació que omple els carrers de Barcelona i Catalunya: MÉS DEMOCRÀCIA".
 18:10 «Rajoy o República»: el nou lema d'ERC per endurar la campanya de l'1-O.
 18:08 VÍDEO «Veus per la democràcia»: Òmnium recull veus de l'Estat a favor del referèndum.
 18:07 PERFIL Ismael Moreno, l'expolicia franquista que investigarà la «sedició» dels manifestants de l'1-O; per Oriol March. 
 17:54 La Internet Society, l'organització que vetlla pel bon funcionament de la xarxa, qualifica de "desproporcionat" i "inacceptable" el control a les xarxes per frenar el referèndum.
 17:49 Alumnes i professors dels tres instituts de Mollerussa es concentren a favor del referèndum de l'1-O.
 17:48 CANAL MADRID La repressió de Rajoy escampa l'incendi a l'Estat i pertorba l'estabilitat del seu govern; anàlisi de Roger Pi de Cabanyes.
 17:48 L'ajuntament de Saragossa autoritza a Podem l'ús del pavelló municipal Siglo XXI de la capital aragonesa per celebrar diumenge l'"Assemblea de parlamentaris i alcaldes per la fraternitat, la convivència i les llibertats en favor d'un referèndum pactat".
 17:46 El Govern agraeix la tasca de Josep Maria Jové, cessat per protegir-lo del TC.
 17:44 Rússia considera el referèndum de l'1-O com un "afer intern d'Espanya" i assegura que no veu possible "interferir-hi". Així ho ha destacat el portaveu del Kremlin, Dimitri Peskov, en declaracions a l'agència oficial RIA Novosti.
 17:14 La decisió de penjar la pancarta al consistori de la capital catalana compta amb el suport de BComú, el grup Demòcrata (la marca del PDECat), ERC i la CUP, mentre que el PSC ha expressat el seu desacord per no polititzar les festes i C's i el PP també s'han posicionat en contra.
 17:13 L'Ajuntament de Barcelona penjarà aquesta tarda una pancarta amb el lema "més democràcia" coincidint amb el tret de sortida de les festes de la Mercè, segons s'ha decidit en una Junta de Portaveus extraordinària, han confirmat a NacióDigital fonts municipals.
 17:05 El ple de l'Ajuntament de Barcelona de divendres vinent queda suspès i se celebrarà el 6 d'octubre.
 17:05 Tardà reivindica el concepte de Catalunya, "un sol poble", i assegura que si Franco no va aconseguir dividir el poble català, Rajoy tampoc ho podrà fer. "Val el mateix un vot pel sí que un vot pel no", afirma el diputat d'ERC.
Entrades anteriors »
01/01/1970
Manuel Andrino està condemnat a tres anys i onze mesos pels fets de la Diada de 2013
Festa del Porc i la Cervesa de Manlleu. | Joan Parera
Esteve Plantada
01/01/1970
NacióDigital selecciona la Festa del Porc i la Cervesa, projeccions de cinema islandès, la Fira del Bolet i del Boletaire, la Fira de Sant Miquel, i la Fira de Calella i l'Alt Maresme
L'equip d'informatius de TV3 d'aquesta última temporada | TV3
Toni Vall | 8 comentaris
01/01/1970
«TV3 no manipula, no desinforma, no proposa una mirada voluntàriament esbiaixada sobre la realitat que retrata. Cosa que sí fan totes les altres emissores generalistes estatals»
El Seguici marca l'inici d'una festa que reuneix modernitat i tradició | Adrià Costa
Esteve Plantada | 1 comentari
01/01/1970
Tots els actes, concerts i activitats més destacats de les festes de Barcelona, en viu des del divendres 22 al dilluns 25 de setembre: del pregó al Piromusical, passant pel correfoc, els concerts, el seguici o la diada castellera
Manifestació indpendentista al TSJC | Josep Maria Montaner
Karma Peiró | 1 comentari
01/01/1970
«En moments de tensió social i política com els que estem vivint, és més important que mai aplicar el sentit comú abans d’actuar de comunicadors individuals des dels nostres mòbils»