Fa temps que ens el van fotre

«A Catalunya patim un dèficit endèmic d'inversió ferroviària intolerable i insostenible. Quan sigui un estat, el primer que hem de fer és crear un pla nacional per la mobilitat»

| 01/03/2017 a les 06:00h
Falten 10 segons per les 7 del matí del dimecres 7 de desembre de 2016. Catalunya Ràdio: "Amb Renfe arribem puntualment a les 7 del matí" (ho podeu escoltar al final d'aquest àudio). Pitos i la Mònica diu: "Bon dia, desperta Catalunya, són les 7, som el Matí de Catalunya Ràdio". Uns 13 minuts més tard podem escoltar la Mari Luz Garcia donant el trànsit i destacant que les carreteres estan tranquil·les, ja que ens trobem en un dia en què molta gent fa pont. Però després de parlar del trànsit diu: "hi ha un tren de la línia R3 que ha sortit de Ripoll a les 6 i 17 minuts per arribar a l'Hospitalet a les 9 i 9 minuts, però que té trenta minuts de retard perquè el tren ha tingut una avaria mecànica."

I just després sona un separador i a continuació podem escoltar un anunci que comença així "És hora de pujar al tren de la notícia Renfe: Durant el mes de novembre Renfe ha registrat una puntualitat del 95% en els seus serveis de rodalia de Barcelona. La millora contínua del servei fa que gradualment nous clients pugin als trens de Renfe a Catalunya amb increments superiors a l'1%, xifra que significa més d'un milió de nous viatgers al llarg d'aquest any" (ho podeu escoltar en aquest àudio a partir del minut 14:10).

Aquest exemple d'impuntualitat en un tren de la línia Puigcerdà-Hospitalet és només un més dels milers que podríem posar dels últims, per exemple, 30 anys. El que crida l'atenció, però, és l'acompanyament propagandístic de Renfe. Es tracta, sense cap mena de dubte, d'una voluntat de rentar la imatge de la companyia ferroviària. De fet, la Mònica Terribas també va incorporar periòdicament en aquella època, no sé si encara ho fa, una entrevista a un responsable de comunicació de Renfe per tal de fer un repàs de la situació dels trens al país.

Fa unes setmanes es va anunciar que un tren de la línia que sortia de Vic i que permetia arribar a Barcelona abans de les 8 (si anava puntual) ara començarà el seu recorregut des de Puigcerdà. És una bona notícia, sense cap mena de dubte. Però tot i que Renfe vulgui fer-nos creure que la situació no és tan dolenta i que estan invertint-hi, hi ha una realitat que no podem obviar i és que a Catalunya patim un dèficit endèmic d'inversió ferroviària intolerable i insostenible. Només cal llegir les reivindicacions que fan des de Perquè no ens fotin el tren.

Però amb aquest Estat no hi ha res a fer. Són anys picant pedra, com reus que compleixen pena amb treballs forçats però sense beneficis penitenciaris. Mentre tinguem un Estat en contra, mentider i incomplidor de promeses d'inversió, no tenim res a fer.

Quan Catalunya sigui un estat, el primer que hem de fer és crear un pla nacional per la mobilitat. Algú pot dir que tenim altres urgències, com ara millorar en Educació, en Sanitat i en Benestar Social. D'acord, però en aquests casos bàsicament es tracta de reinvertir i augmentar els recursos perduts aquests últims 10 anys. Però en mobilitat necessitem crear un pla gairebé partint de zero després d'assumir les competències que no tenim. Un pla que no podrà resoldre les mancances més importants a curt termini. Per aquest motiu, i tants d'altres, hem de votar ja en un referèndum, guanyar-lo i començar a construir allò que fa dècades alguns no han volgut construir, més aviat tot el contrari.

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Errata
Anònim, 01/03/2017 a les 11:24
+6
-0
En l'article l'autor diu que desde fa unes setmanes hi ha un tren que enlloc de sortir de Vic ara surt desde Puigcerdà i no acaba de ser certer, aquest tren que han allargat ara surt de Ripoll.
Correció errata
Enric Xicoy, 06/03/2017 a les 11:40
+5
-0
A l'autor del comentari anterior: efectivament, hi ha un error. El tren surt de Ripoll i no de Puigcerdà. Ja he demanat si m'ho podien canviar. Gràcies per avisar.
No sols hem de millorar la xarxa ferroviària, l'hem d'ampliar ostensiblement.
Anònim, 17/03/2017 a les 01:01
+3
-0
Som catalans, mai espanyols.
Hem d'esperar a ser independents?
Anònim, 19/03/2017 a les 23:37
+3
-0
Hauriem de ser més combatius i enfrontar-nos ara al mal tracte que rebem de la renfe. Ells estan encantats que ho fiem tot a quan siguem independents. Mentrestant anem pagant i no inverteixen ni un centim. Què passaria si deixem de pagar?.
Molt significatiu
Anònim, 21/03/2017 a les 22:00
+0
-0
Felicitats a l'articulista i a Nacio Digital per tocar aquest afer. Es molt significatiu que l'afer infraestructures en positiu (farem això, i això altre i això altre, pero en canvi allò pot esperar) tingui una importancia zero en l'actual debat. I en canvi es carregui tant la ma en el greuge i en com som de bons perque volem ajudar a tots els refugiats del mon mundial. Idem el fet de que despres d'uns dies hi hagi nomes 4 comentaris indica que tenim un problema per formular en positiu el pais que construirem ( o voldriem construir). Pel que fa a mi, la causa d'aquesta manca de definició en positiu es deriva de que les elits empresarials i profesionals o be estan amagades deixant fer a les esquerres. Potser esperen el desenllaç per saber on han d'apostar. Potser els es ben igual. Pero en tot cas segur que amb la inspiració ideologica de cupaires i altres esquerres metropolitanes Catalunya mai pot esdevenir un pais seriosament i positiu. I no estic malparlant de les esquerres. Però es un fet que les esquerres que tenim no estan pensades per construir un pais sino per fer de Papitu Grillu de les actuacions de les elits de dretes. I sens dretes que actuin, nomes amb Papitu Grillu dominant la escena no passarem dels discursos sobre la bondat universal versus feixisme i de repartir la miseria. Perque de riquesa, sense les elits, no en crearem. Lamento si molesto algu.Però he dedicat uns minuts a redactar coses que fa molt temps que no llegeixo.

FES EL TEU COMENTARI

D'aquesta manera, verifiquem que el teu comentari
no l'envia un robot publicitari.
Autor
Enric Xicoy
Des de l'any 1973 viu a Torelló. Doctor en Periodisme per la URL on exerceix de professor i de Secretari acadèmic a la Facultat de Comunicació Blanquerna. Ha col·laborat en diferents mitjans d'Osona i també ha treballat a mitjans nacionals com Catalunya Ràdio, Canal 3/24 o La Vanguardia. Podeu seguir-lo al seu blog personal Ges Avall.
Investigadors policials a la zona de l'atac | Europa Press
01/01/1970
La Policia de Londres identifica l'autor de l'atemptat com a Khalid Masood, nascut a Kent | Anteriorment, la primera ministra Theresa May havia assegurat que l'MI5 l'havia investigat per qüestions "perifèriques"
Xavi Pascual, director de l'Strenes | ACN
Esteve Plantada
01/01/1970
Del 24 de març al 30 d'abril, més de quaranta artistes passaran pels escenaris de Girona | "L'objectiu és conservar el que tenim i anar millorant les experiències de l'espectador", explica el director del certamen a NacióDigital
Francesc Homs i Carles Puigdemont, aquest dijous al Parlament | Adrià Costa
01/01/1970
La cambra baixa té intenció d'aplicar la condemna, de tretze mesos, en els termes que inclogui la notificació
El procés de preinscripció és un dels tràmits que han de superar els pares que volen inscriure els fills en una escola o institut per primera vegada | Adrià Costa
01/01/1970
Aquest dijous s'obre el termini per presentar les sol·licituds, que es tancarà el 4 d'abril | Ensenyament ha introduït alguns canvis al procés, que incorpora noves mesures de control i modificacions en les llistes d'espera
Agustí Montal i Costa, en una foto d'arxiu | FCB
01/01/1970
El president que va fitxar Johan Cruyff va dirigir el club en els anys finals del franquisme | Va representar la burgesia catalanista al capdavant del club que seria derrotada per Núñez el 1978
El nou president del Constitucional, González Rivas, a l'esquerra | Europa Press
01/01/1970
La magistrada catalana és premiada amb la vicepresidència després d'alinear-se amb el bloc més proper al PP | Un tribunal dividit afrontarà l'etapa decisiva del procés sobiranista