La PTP reivindica la unió dels tramvies de Barcelona per la Diagonal

L'entitat de promoció del transport públic assenyala que els vots contra la reforma a la consulta del 2010 són molt menys que els que ha obtingut BComú

Un tramvia circulant per la Diagonal
Un tramvia circulant per la Diagonal | Adrià Costa
Redacció
27 de novembre del 2015
Actualitzat a les 17:30h
L'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) ha reclamat que es torni a obrir el debat d'unir la Diagonal de Barcelona amb tramvia, després que el 2010 la proposta fos sotmesa a referèndum públic per l'Ajuntament i no prosperés. La PTP subratlla els avantatges d'aquesta opció de transport, que, al seu parer, permetria resoldre els "problemes endèmics" de congestió d'autobusos i "conseqüent baixada de velocitat comercial" en aquesta via barcelonina. També s'addueixen mesures mediambientals, com ara que rebaixa les emissions d'un cotxe dièsel en un 89,1%. Finalment, també es parla de rati de perillositat, on el tramvia bat el cotxe particular o la motocicleta.

Segons PTP, el nombre de persones que l’any 2010 va rebutjar reformar la Diagonal amb el projecte de Rambla o Bulevard ha estat "abastament superat" pel nombre de votants de Barcelona en Comú, "que ha situat la connexió dels tramvies dins del seu programa de forma molt clara". L'associació afegeix que ERC i PSC també donen suport a la connexió dels tramvies per la Diagonal.

Millor que l'autobús

L'entitat afegeix que el tramvia és un sistema més econòmic d’explotar que l’autobús urbà de Barcelona per plaça oferta (44,7% més econòmic a l’actualitat, 5,3% amb la connexió). També és el transport públic millor valorat a l’enquesta de Mobilitat en Dia Feiner i és reivindicació històrica de la plataforma Diagonal per a Tothom, que integra entitats socials, veïnals, sindicals i de mobilitat sostenible de Barcelona.

En superfície, afegeix PTP, només la capacitat del tramvia permet "resoldre els endèmics problemes de congestió" d’autobusos i conseqüent baixada de velocitat comercial a la Diagonal, gràcies a reduir l’efecte acordió i a oferir un nombre de places equivalent a sis carrils de circulació rodada.

Pel que fa a la sostenibilitat, l'entitat assegura que el tramvia és el transport motoritzat de superfície "més ecològic i segur", pel fet de ser elèctric i pel baix fregament ferroviari, calculat en un 26,7% per plaça. Tenint en compte tota la cadena de producció elèctrica, indica PTP, l’estalvi d’emissions de CO2 del tramvia respecte un cotxe dièsel és del 89,1%.

Tramvia i autobús presenten les més baixes ràtios de perillositat, amb 0,25 i 0,23 accidents amb víctimes per viatger i quilòmetre respectivament. La ràtio dels turismes és 2,92 i el de les motocicletes 15,93. El tramvia presenta menor accidentalitat que l’autobús: 6,10 accidents amb víctimes per viatger i quilòmetre front els 8,04 del bus.

Un altre punt en què incideix la plataforma PTP és en el cost marginal d’ampliar el servei de tramvia actual (29,1 km) amb una connexió de 3,6 quilòmetres. L'entitat assegura que "és tan baix i l’estalvi d’autobusos solapats tan alt" que es generarien dos milions d’euros d’estalvi de cost d’explotació.

També s'indica que el tramvia passaria d’operar a 2,6 milions de quilòmetres a fer-ho en 4,6 sobre nou municipis, i que els viatgers passarien de 25 a 50 milions l’any.
Arxivat a