El festival de Sitges premia «I Origins» com a millor pel·lícula

Dirigida per Mike Cahill, encapçala un palmarès extens que ha oblidat 'It follows' i on destaquen, entre d'altres, 'The babadook', 'Cub' o 'Maps to the stars'

Esteve Plantada
11 d'octubre del 2014
Actualitzat a les 14:22h
'I Origins', premiada pel seu gran "conjunt global" com a millor pel·lícula de Sitges 2014.
'I Origins', premiada pel seu gran "conjunt global" com a millor pel·lícula de Sitges 2014.

'I Origins', premiada pel seu gran


El Festival de Sitges 2014 ja té guanyadora, I Origins, una pel·lícula que ha suposat una discussió "forta" entre els membres del jurat, tal com ells mateixos han explicat aquest dissabte. El film, que no entrava en les travesses prèvies –la gran favorita era It follows–, explica com un estudiant de biologia molecular coneix una misteriosa dona amb l’iris multicolor i com la seva investigació el porta a fer un descobriment que podria canviar la manera amb què percebem el món.
 
En la roda de premsa celebrada aquest migdia, el jurat ha explicat que les raons que els han portat a premiar la pel·lícula de Mike Cahill són "ben simples": I Origins és la millor pel·lícula en el "global d’aspectes que té un film" i, també, han destacat, "és la més bella". "I Origins s’atreveix a fer preguntes molt grans, que barreja amb temes espirituals, amb l’amor i amb la ciència", han justificat. "És cert que alguns temes son polèmics, però aquest debat és irrellevant, perquè considerem que està molt ben dirigida i que té grans interpretacions". Entre d'altres, apareixen Michael Pitt i l'actriu d'origen català Astrid Bergès-Frisbey.
 
En la seva compareixença, el jurat ha volgut destacar d'aquesta edició l'excel·lent nivell interpretatiu femení, així com també la presència de grans directores. En aquest sentit, una de les controvèrsies del palmarès ha estat en les categories d’interpretacions masculina i femenina, que han repartit, ambdues, el premi ex aequo (en masculí, ha estat per Nathan Phillips i Koji Yakusho; i en femení, per Essie David i Julianne Moore). El jurat ho ha justificat per l'enorme dificultat que hi ha en el fet de "contraposar diferents tipus d’interpretacions una contra l’altra", i amb l'afegit que totes elles eren "de gran nivell".

Àngel Sala destaca l’aposta pels joves valors
 
El director del festival, Àngel Sala, ha explicat que s’han venut 58.000 entrades, les mateixes que l’any passat, cosa que demostra "que tenim un públic molt fidel i que seguim tenint xifres de rècord". A més, ha destacat el fet que, dels últims quatre o cinc, és l'edició en què la gent ha sortit més contenta del nivell de les pel·lícules.

Fent una valoració del palmarès, Sala ha afirmat que "s'ha fet una aposta pels valors joves" i que "recull la diversitat i qualitat de la ciència-ficció de baix pressupost i, també, el cine de terror intel·ligent, que segueix sent clàssic i que trenca motllos, com podria ser The Babadook". Una qualitat cinèfila que, segons Sala, no es veu corresposta amb les pel·lícules que arriben a la cartellera. "L’ideal seria que aquest tipus de cine es veiés de manera més normal en sales comercials", ha assenyalat.

El director s’ha referit, també, al futur del festival, un aspecte que ja va comentar aquesta mateixa setmana: "Sitges no renunciarà a passar totes les pel·lícules de gènere, perquè és el que vol el públic. I aquest és un festival fet, sobretot, per al públic". En propers anys, preveu que la Secció Oficial es reduirà a 18 o 20 títols i que es farà una gran Secció Panorama amb molts films i on hi hagi, per exemple, "un premi del públic remunerat".