Recta final per fer tornar els toros

Últims tràmits al Congrés per reintroduir les curses de braus a Catalunya

Els taurins confiaven que la llei ja s'hauria aprovat, però es resignen perquè ja la veuen a tocar

| 25/09/2013 a les 23:59h
Arxivat a: Política, ILP, La Mercè, Monumental, toros
Aquesta notícia es va publicar originalment el 25/09/2013 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Un treballador tanca la porta abans de l'última corrida de braus a la plaça de toros Monumental, el 2011. Foto: Albert Gea/Reuters/ACN

El 25 de setembre de 2011, la plaça Monumental de Barcelona va viure l'última cursa de braus de Catalunya, arran de la prohibició aprovada pel Parlament. Per tant, els aficionats catalans als toros han viscut la segona Mercè sense cap activitat taurina, tot i que s'havia especulat que n'hi hauria pogut haver una, aprofitant que la llei espanyola que pretén reintroduir-los ja hauria d'haver entrat en vigor. Però el tràmit parlamentari s'ha endarrerit, fins al punt que aquest mateix dijous encara se'n debatran les esmenes a la totalitat. "Sabíem que podia endarrerir-se l'aprovació de la ILP, i ara esperem que el tràmit es pugui resoldre en breu", explica a Nació Digital David Guillén, de la Federación de Entidades Taurinas de Catalunya. Segons els seus càlculs, no hi haurà una tercera Mercè sense toros.

El diputat popular Juan Manuel Albandea compareixerà avui al Congrés espanyol per debatre els textos alternatius que han presentat IU, CiU, ERC i Compromís-Equo en contra de la llei que vol declarar els toros com a Bé d'Interès Cultural i que, de facto, suposarà la supressió de la llei catalana. Després del debat, el PP presumiblement tombarà totes les esmenes, i la ILP continuarà amb el seu procés parlamentari i la votació de les esmenes parcials, prevista per al 2 d'octubre a la comissió de Cultura del Congrés. Llavors, la llei passarà al Senat, retornarà al Congrés i s'acabarà aprovant entre final d'octubre i principi de novembre.

"Ens pensàvem que la llei ja s'hauria aprovat ara a final de setembre, però no. Només podem dir que esperem que s'aprovi aviat, perquè nosaltres som un grup d'aficionats que ens hem sentit perjudicats, i que ja hem fet el que havíem de fer", diu Guillén, assenyalant que ara són els polítics els que han de materialitzar el desig dels taurins catalans.

Guillén també reconeix que ha viscut la segona Mercè sense toros "amb tristesa i amb ràbia" per una "situació injusta" com creu que és la prohibició de les curses de braus. "Aquí ha d'haver-hi llibertat, i no actuar des del desconeixement i potser des de la mala fe. Els toros no tenen per què tenir res a veure amb el procés català. S'ha confós una cosa amb l'altra, es pot ser independentista i taurí. Per molt que siguem independents, continuarem tenint tradicions compartides amb Espanya i França...", assegura.

UPyD, més enllà de la ILP

La formació de Rosa Díez, UPyD, també ha presentat una esmena a la totalitat a la llei, però no pas per frenar-la, sinó per endurir-la. Concretament, desitja que la tauromàquia estigui protegida com a Patrimoni Cultural Immaterial Espanyol i que, per tant, cap acte taurí no pugui ser suprimit per cap comunitat autònoma.

Quan s'aprovi finalment la nova llei, només amb els vots del PP o bé amb els vots del PP i d'UPyD, Guillén ignora si la Generalitat podrà mirar d'oposar-s'hi, o bé podrà recórrer-la al Tribunal Constitucional espanyol (TC) per frenar-ne l'aplicació. "La pilota és a la teulada dels polítics", insisteix. "Nosaltres volem que aquí s'hi puguin donar toros", rebla.

 

(Mostra el teu compromís amb el model de periodisme independent, honest i de país de NacióDigital, i fes-te membre de SocNació per una petita aportació mensual. Fes clic aquí per conèixer tots els avantatges i beneficis. Apunta’t a la comunitat de NacióDigital, perquè la informació de qualitat té un valor.)

També us pot interessar

 

COMENTARIS

Ui ... aquest babau de la gorra vermella ......
Sigma, 26/09/2013 a les 00:05
+18
-0
eternament agarït perquè li deixen exhibir-la públi9cament deu ser :

ejPPañol, ejPPañol y ejPPañol ! .......


....... EA !
res de toros
fideli, 26/09/2013 a les 00:16
+34
-3
a catalunya res de toros...això és per gent africana...
CATALUNYA es CATALUNYA i mai té res a veure amb els TOROS!!
Anònim1, 26/09/2013 a les 00:24
+34
-3
Aveure amb aquest incult del Manuel dels collons, una cosa es catalunya i l'altra escanya.. i no volem que la imatge de catalunya quedi bruta per la sang, i el maltractament als ÀNIMALS no té res a veure el que faigi escanya a les seves velles escanyes i CATALUNYA que es un poble amb un public totalment diferent i que no té res a veure amb la tauromàquia i que ademés, no sé si s'ha parat a pensar que no hi haurà ningú que ho vaigi a veure com maltracten un animal. No sé ell però aquest incult no sé si sap que els CATALANS NO SOPORTEM veure COM MALTRACTEN ANIMALS NO? i no sé si sap que a CATALUNYA això si HO VAN PROHIVIR no TORNARÀ NO? de cap de les maneres aquí SI S'HA PROHOVIT es SEGUIRÀ PROHIVINT!!! NO VOLEM TOROS.. si volen TOROS que s'en vaigin a ESCANYA!!! alli en veuran aquet inútil analfabet del MANUEL TONTOLAVA que s'en vaigi a escanya si vol veure toros per aquí, adverteixo que no EN VEURÀ ni ara NI MAI!!!! FORA ELS TOROS primer es la EDUCACIÓ, LA SANITAT, i L'OCI avans que els toros de MERDA en surten perjudicats per uns sonats que els volen MATAR! quina gràcia hi troben amb això? QUANT CATALUNYA serà LLIURE no tindrà res a veure amb els TOROS que no s'ho ha parat a pensar? ademés mai hi hem tingut res a veure!!!! catalunya es diferent ens repugna TOTALMENT veure com MATEN ANIMALS sense cap mena de PUDOR, i sense cap mena de RENCOR.. REPETEIXO.. MANUEL TONTOLAVA si vols veure TOROS Morts t'en vas a les escanyes ANALFABET!!!!!!!


NO ALS TOROS A CATALUNYA!!!!!!!

PD: I Li recordo, que LA INDEPENDÈNCIA amb això dels TOROS va Junt.. si que té a veure i molt! que no s'ho pas cregui que no té res a veure. avere si li entra amb aquesta closca que té que crec que només te serrin en comptes de neurones! FATXA ASQUERÓS!

INDEPENDÈNCIA JA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! //*//
"La via muerta"
Astruch, 26/09/2013 a les 00:29
+29
-1
Una mostra més de l'anomenada "tercera via" o "via muerta", segons algun destacat periodista de la caverna mediàtica.
Helicòpter
Esgarrapacristos, 26/09/2013 a les 00:30
+43
-3
Espero que si els toros tornen, els aficionats disposin d'helicòpters per accedir a la plaça, perquè per la porta no entraran pas.
tossudament independents ||*||
Tàrrrega, 26/09/2013 a les 00:41
Interessant
+57
-2
España patètica.Foteu fàstic.
Assassins de vides.
Catalunya no és ni serà mai España.
Us queda poc per emprenyar feixistes.
Bous
Anònim, 26/09/2013 a les 00:43
+11
-4
Aneu a recorre al tribunal d'estrasburg
què més té!
Anònim, 26/09/2013 a les 00:48
+25
-2
La propera Mercé és el 24-s del proper any, i abans hi haurà el referendum, la consulta o LES PLEBISCITARIES (MHP Mas, pren nota: no perdonarem cap retard), així que no hi hauran braus.

Què se sent, veien que perdreu la partida sí o sí, pòtols espaÑols?
Força contra astúcia?
Ax, 26/09/2013 a les 01:01
+5
-6
I jo em pregunto: Perquè diantres no modifiquen "una mica" les "normes" del "joc" per fer que el toro no hagi ni de patir ni de morir?

Sincerament, sóc un gran defensor dels animals, però la tauromàquia (es diu així oi?) podria ser un "esport" molt bonic que enfronta l'home contra la bèstia, la força contra l'astúcia. Però no, aquí no hi ha cap mena de enfrontació. Aquí se sap sempre qui perd. Si el toro es descontrola surten més homes armats i muntats a cavall per rematar la feina...

Jo, si no voleu perdre les tradicions, com s'ha fet amb moltes altres tradicions i esports es poden actualitzar, o millor dit, MODERNITZAR, perquè ja no vivim a l'edat mitja!

El toro és un animal preciós, i tinc entès que és fruit de creuaments fets per l'home per crear la máquina perfecte per torejar. D'acord, no extingim aquesta espècie tot i ser creada per l'home, però procurem deixar de perdre el respecte pels animals d'una vegada! Que no té cap sentit matar per una altre cosa que no sigui per menjar i de fer patir ni en parlem!
jajajajaajajajaajajjajajajajaja
Anònim, 26/09/2013 a les 01:02
+20
-0
Primer haureu de trobar un altre empresari que hi vulgui posar diners. Si amb la prohibició li vam fer un favor, a qui ho portava!

En lloc de perdre el temps amb aquestes parides, el PP hauria de preocupar-se de sortir de la crisi -aquesta feia temps que els hi tenia guardada XDD
No al maltrato animal
Anònim, 26/09/2013 a les 01:07
+31
-0
cuando Cataluña sea Estado prohibiremos la matanza de toros.
Molt cansat...però resistent
segle XXI, 26/09/2013 a les 01:19
+29
-0
No sabeu quantes ganes tinc de pertanyer a un país independent com Suïssa on es consulta abundosament sobre mil i un temes que afecten la població ! Això de les curses de braus s'acaba ràpid amb una consulta i es fa allò que la majoria vulgui. Vés si és fàcil, oi?. En canvi ara només s'escolta el tam tam de la imposició. uffff!
Nova modalitat
Anonim, 26/09/2013 a les 02:33
+7
-6
Algú podria proposar que es declarés "el tret al feixista espanyol" bé d'interés cultural.
Són feixisme pur
Brauli, 26/09/2013 a les 03:11
+18
-0
Catalunya i les illes canàries van votar democràticament en contra de les curses de braus al seu territori. Des de l'histerisme espanyolista ens els tornen a imposar per força tot i no haver-hi afició i molta gent en contra. No sé que esperen provocant la població. Paco és mort i aquesta actitud no fa altra cosa que allunyar-nos d'Espanya cada dia més. Són realment imbècils, i ens volen encomanar la seva imbecilitat. Se'n poden anar a la merda!!.
Se os llena
Anònim, 26/09/2013 a les 06:39
+1
-40
La boca de espuma jajajaja os jodeis,
Se os llena
Anònim, 26/09/2013 a les 06:39
+0
-36
La boca de espuma jajajaja os jodeis,
Una altra raó per marxar .. .però pitant!
Anònim, 26/09/2013 a les 07:08
+18
-0
Aquests espanyols són tan cecs que no veuen que amb aquestes accions encara fan creixer més l'independentisme. Si ens estan fent un favor! aneu fent, aneu fent, que així ens aneu convertint els indecisos en independents.
Potser s´ho hauran de pagar de la seva butxaca
Anònim, 26/09/2013 a les 07:15
+15
-0
He llegit que només en tres anys, a l'Espanya taurina han baixat a la meitat el nombre de curses de braus, per temes exclusivament econòmics. Aquest any encara serà més gran la caiguda fruit de la crisi i l'IVA.
Potser s´ho hauran de pagar de la seva butxaca
Anònim, 26/09/2013 a les 07:16
+8
-0
He llegit que només en tres anys, a l'Espanya taurina han baixat a la meitat el nombre de curses de braus, per temes exclusivament econòmics. Aquest any encara serà més gran la caiguda fruit de la crisi i l'IVA.
som uns pànfils
el talp venjador, 26/09/2013 a les 08:16
+8
-0
si quan van posa rla prohibició dels braus, haguessin enderrocat la monumental per dintre (podian deixar la façana), no podrian imposar-les de nou. Però aquí sempre fem les coses a mitjes
what the f***
felix the cat, 26/09/2013 a les 08:21
+6
-0
Aquesta barbàrie, no sé com, no pot tornar a casa nostra. No cal posar-hi una bomba a la Monumental buida, com hi ha gent que comenta, l'ajuntament podria encetar unes obres per reconvertir la plaça en un dofinari, o un circ, el que sigui. Si això no fos possible, que prohibissin el transport de bous a dins de la ciutat.

Seria de tota manera molt simbòlic que la nostra independència es precipités davant d'aquest afer que suposaria que Espanya es passa per l'entrecruix una llei nostra de protección dels animals.
Fotem el camp
Lluís de solsona, 26/09/2013 a les 08:26
+7
-0
Que la tortura i massacre d'un animal es vulgui fer passar per cultura demostra fins a quin punt n'estan de malalts els que ho promouen i participen, són un exemple més del pitjor de la raça humana, espero per l'evolució i millora de la raça humana, que aquesta pràctica s'acabi el més aviat possible i a Catalunya que no hi torni a ser mai més, ni això, ni cap espectacle semblant, pot semblar poc important , però per molts catalans aquesta barbàrie´és un motiu més per marxar d'espanya, sense perdre més el temps.
Duran, Navarro, Camats, Herrera i Lucena ho celebren.
Anònim, 26/09/2013 a les 08:35
+7
-0
Es la tercera via. Via de la Mort, Via Taurina de l'amiga Camacho i l'amic Rivera.
DECLARACIÓ UNILATERAL D'INDEPENDÈNCIA
SÓC DE TREMP, 26/09/2013 a les 08:40
+7
-1
DECLARACIÓ D'INDEPENDÈNCIA per NADAL de 2013!
PER LA REPÚBLICA CATALANA! //*//
PP EL GARROTE VIL PEL MARIANO, EL BARCENAS Y SU CAMORRA DE CHORIZOS MARCA ESPAÑA
Anònim, 26/09/2013 a les 08:56
+6
-0
Pel espanyols tarats mentals, disfrutar maltractant un animal es arte!!! realment el garrote vil caldria que fos aplicable i així el mariano y su camorra disfrutarien, els molts feixistes i criminals del PP-MERDA-ESPAÑA!!!!
"Corridas" de nou a Catalunya?
Pep Cirera, 26/09/2013 a les 08:56
+4
-1
Que ho intentin...
Fills de sa mare...
Bandera Negra, 26/09/2013 a les 08:57
+6
-1
Impotents Salvatges medievals !



%2F#/watch?v=jnTJFPjOXZI
majoria silenciosa
Anònim, 26/09/2013 a les 09:00
+6
-0
Aquí els del PP no parlen de la majoria silenciosa?
La tercera via de Duran i ara Gispert forma part de la tornada dels toros, la llei d'educació, etc. etc. etc?
al anonim de les 6:30
Anònim, 26/09/2013 a les 09:05
+6
-0
Te lo digo en castellano para que lo entiendas. Est6e lamentable espectaculo no lo veras mas en Catalunya. Y ahora enh perfecto castellano te digo. que te den por el vacuo prepostero.
Perque serveix el parlament!!
Llibert, 26/09/2013 a les 10:15
+5
-1
Si per alguna punyetera casualitat obliguéssin a tornar els toros a Catalunya i els nostres governants permeten encara que sigui una sola "corrida", convido a revolta popular i destitució fulminant del govern català actual. És inadmisible que la majoria del parlament aprovi una llei, per tant, representant la majoria del poble que son els que els hem votat, perque després vinguin el govern espanyol i ho tombi!
Perque serveix, doncs, el nostre parlament?????
No us desanimeu, anem bé...
Petrus, 26/09/2013 a les 10:54
+1
-0
En Ratjoy fomentant manifestacions a mansalva davant les places de toros, amb simbologia independentista i promocionades als mitjans internacionals on s'associarà Estat Espanyol amb menyspreu per la llei, Catalunya amb la defensa dels animals i contra les tradicions cavernícoles.

I com diuen per aquí, no hi haurà collons de reemprendre el negoci si és que no hi posen molts diners des de Madrid, dels nostres, és clar, però potser passarà.

La solució és bloquejar l'accés amb marees humanes. Jo hi seré, de nou, però espero que aquesta vegada amb milers de conciutadans.
"amb tristesa i amb ràbia" per una "situació injusta"
Anònim, 26/09/2013 a les 10:58
+2
-0
una "situació injusta" com creu que és la prohibició de les curses de braus. En serio??????

Per tant segons aquest "senyor" el que és injust és prohibir que es matin animals... perdó, més que això: que es TORTURIN. No, això no és injust, clar... la injustícia és prohibir-ho... ving va, que se'n vagin a prendre pel sac una estona!

#indignaciómàxima
absolutament INDIGNES
Catalana, 26/09/2013 a les 11:05
+2
-0
Són uns CRIMINALS.
Si Espanya
Mariona, 26/09/2013 a les 11:07
+1
-0
aprova això, tornaran a fer el ridícul a nivell internacional i quedaran com un país antidemocràtic aixafant la veu del Parlament català!

Què falsos que són! Necessiten imposar la seva voluntat a tort i a dret sense tenir respecte per les decisions d'un parlament com el català!

Neofeixistes!
_2013 //*//
Res de corridas, 26/09/2013 a les 11:19
+0
-0


%C3%A9s_Cultural
"Un Bien Cultural al ser declarado BIC:
Será de dominio público (distinguiendo "dominio público" de "propiedad privada"; un particular puede ser propietario de un BIC, pero la Administración protegerá el valor artístico, histórico, espiritual del bien)"
espero no sigui que els ajuntaments tindràn que posar el 100% del que costen sense privats

"Tendrá privilegios fiscales. El dueño de un BIC puede recibir ayudas para su mantenimiento, restauración, etc.
Son inseparables de su entorno e inexportables. Ello incluye los bienes muebles (pinturas, joyas), que es ilegal sacarlos del país."
NO PODRÀN SORTIR D'ESPANYA, per tant, no podràn anar a cap altre lloc

però, si "Són inseparables del seu entorn i inexportables" no voldrà dir també que no poden sortir d'Andalusia, d'on són en origen?
una merda
Jordi60, 26/09/2013 a les 11:53
+2
-0
Una merda que tornaran els toros a Catalunya
la llei al constituçional de moment i per tocarlis els
collons.

I ENCARE ALGU TE INTENÇIO DE PACTAR AMB ESPANYA
i desprès, ecspaÑa els subvencionarà amb els NOSTRES DINERS.
man.cat, 26/09/2013 a les 12:08
+2
-0
Adeu ecspaÑa, ens anem, i les vostres lleis feixistes i de sang seran derogades el dia següent de la nostre

INDEPENDÈNCIA (traducción al kasteyano: INDEPENDENCIA)
AL DE LES 00:16 : T'HAS PASSAT
Jordi Saura, 26/09/2013 a les 12:10
+4
-0
Totalment d'acord amb la primera part de l'afirmació:

RES DE TOROS !!!

Però no et fot vergonya dir que això és per gent africana?

QUÈ CONY TÉ A VEURE UNA COSA AMB L'ALTRA?

Podries dir que té a veure amb maltractadors, amb sàdics, amb males persones... no et sembla?
Toros sencers
Jordi tarragoní, 26/09/2013 a les 12:13
+1
-0
Tornem als toros si ens obligan, pero obliguem per salvaguardar la fiesta nazional que el toros tinguin les banyes en condicions, es dir sense afeitar i si ho estan treien-lis punxa, sense picadors, banderilles de un pam i espasa de dos. Si el toro mata o fereix al torero mereix ser indultat i sortir per la porta gran darrera dels entranyables aficionats tant valents ells.
Un motiu més
Anònim, 26/09/2013 a les 12:14
+2
-0
Per no voler saber res d'aquesta gentola.
INDEPENDENCIA
amb la independència
Anònim, 26/09/2013 a les 12:31
+1
-0
abolirem per sempre més els toros i prohibirem les assoiacions taurines per degradants i caus d'espanyolisme inteolerant i excloent.

I encara hi ha qui vol terceres vies i federacions o confederacions amb aquesta gentota bruta i violenta.
El Nan Follador
Anònim, 26/09/2013 a les 12:50
+2
-0
Que us follin malparits,
Quin fàstic
Sella, 26/09/2013 a les 12:57
+3
-0
Ahir el PP es va excusar en que cada Comunitat Autònoma ha de decidir envers les seves tradicions per no abolir la brutalitat del Toro de la Vega, nosaltres no tenim dret a decidir? I mes, envers el patiment i el maltractament a un animal, com poden dir que això es cultura?? Jo soc independentista pero no te res a veure amb política, simplement soc humana i no suporto veure patir un animal i que la gent en gaudeixi.
Catalans,
Mariona, 26/09/2013 a les 13:37
+3
-0
la propera via, a la Monumental!
dilema facil de solucionar
Anònim, 26/09/2013 a les 13:48
+0
-0
Mira estaria d'acord si la bestia que estes davant el torero fos un d'aquests que tant defencen les curses de braus, millor dit el patiment i assasinat dels braus
i balanyà, què n'opina?
Anònim, 26/09/2013 a les 13:57
+3
-0
no sé jo si el senyor balanyà, empresari que organitzava les corrides a la monumental, està gaire per la labor de tornar a posar diners en un negoci que té un dubtós futur a un nivell purament econòmic.

en qualsevol cas, no prohibir també els correbous és una vergonya.
TOT SENCILL
Anònim, 26/09/2013 a les 21:20
+0
-0
ES POSA UN IMPOST A LES "CORRIDAS" I S'ACABAT EL PROBLEMA I SI ENFAN ALGUNA ELS DINERS PER AJUDES D'ASSISTENCIA