Ús de cookies
Nació Digital utilitza cookies pròpies i de tercers per millorar l'experiència d'usuari, mostrar publicitat adaptada als vostres interessos i recollir dades amb l'objectiu d'analitzar l'audiència amb eines genèriques. Si continueu navegant pel web, entendrem que accepteu la nostra política de cookies. Accepto
Notícia en PDF
Notícia en PDF

La «Legión Española», catalana

En els actes de celebració 93è aniversari de la fundació de la força de xoc, els comandaments recorden que la primera expedició d'aquesta força la van formar 200 catalans i tot, en ple procés sobiranista

, Redacció | Actualitzat el 22/09/2013 a les 20:31h
Una desfilada de la Legión. Foto: LaLegión

"Y vino el alud de Barcelona, los doscientos catalanes, la primera esencia de la Legión, que bajaron arrasándolo todo y sembrando el pánico por el camino. Era la espuma, la flor y nata de los aventureros. Era el agua pura que brotaba del manantial legionario. ¡Bien venidos, catalanes legionarios; vosotros seréis la base sobre la que se construirá la Legión!"

Amb aquesta salutació apassionada el 20 de setembre de 1920, ara fa 93 anys, el tinent coronel José Millán Astray donava la benvinguda al primer escamot del "Tercio de Estrangeros", la Legión Española, que ell mateix va crear amb l'ajuda del llavors comandant Francisco Franco. Una força d'avantguarda que s'ha elevat als altars de l'imaginari col·lectiu espanyol com un veritable símbol hispànic i que ara vol potenciar la seva "catalanitat", justament en ple procés sobiranista.

Amb aquesta intenció, les banderes de la Brigada -batallons- de la Legió recorden que la primera expedició de legionaris van venir de Barcelona. Concretament, 200 voluntaris que només en tres dies es van apuntar al Banderín de Enganche a la capital catalana. De fet, va ser un nombre que va superar les expectatives ja que només es calculava que s'allistarien una desena de voluntaris diàriament a tota Espanya, però la situació econòmica i social va facilitar que es formessin cues per formar part de la Legió.

L'arribada dels 200 voluntaris "catalans" ha estat repetit en els actes de commemoració de cada Bandera del cos i a través de les germandats d'ex-legionaris. Fins i tot, han fet córrer la fotografia (imatge dreta) que immortalitzava els voluntaris que van deixar Barcelona per integrar-se en el cos professional.

Per altra banda, el primer voluntari que es va allistar també provenia d'un territori amb el que existeix tensió territorial i discussió de sobirania, Marcelo Villeval Gaitán, que era de Ceuta.
Notícia en PDF
Notícia en PDF

COMENTARIS

+40
-3
No em fa feliç,
Anònim, 22/09/2013 a les 20:52
però pel que es veu ni la tan exaltada Legion existiria si no fos pels catalans. Independència ja. Espña és una estafa.
+25
-3
_2013 //*//
Anònim, 22/09/2013 a les 20:52
Se'ls deia "voluntarios" carn de canyó
+43
-4
Segurament
Anònim, 22/09/2013 a les 20:55
És molt possible que sigui així. El que passa és que els catalans, en 93 anys, hem evolucionat una mica. Ells no...
+21
-3
legionarios
Anònim, 22/09/2013 a les 20:58
I ¿QUÉ?
AIXO NO VOL DIR RES.
+40
-5
Els festeigs tan llargs no són bons
Jordi M, 22/09/2013 a les 21:00
Tota la vida que sento els legionaris espanyols cantar que ells i la mort són nuvis, potser que facin un pensament i es casin d'una punyetera vegada.
+50
-4
ja devia ser això no ?
empordanesa, 22/09/2013 a les 21:04
Si eren catalans i es deien " el tercio de extrangeros" ....
+1
-1
Catalans a la Legió
Anònim, 22/09/2013 a les 21:17
No deixa de ser curiós que els catalans s'apuntessin al "Tercio de Extranjeros", de la mateixa manera que en aquests moments el ministre que té més "feina" és el d'afers estrangers.
+0
-3
el bo i millor de cada casa catalana
Anònim2, 22/09/2013 a les 21:23
avui dia tambe esta al exercit espanyol de fet sense cipallos no hi hagues hagut mai la conquista d' america
+1
-2
Devien ser presos
Anònim, 22/09/2013 a les 21:42
Això de les legions sempre s'ha fet a base de presos més o menys indultats, no? Ara, de les cròniques del Millán Astray fia-te'n, també.
+1
-1
MMM........
Anònim, 22/09/2013 a les 21:52
Segur que eren "VOLUNTARIOS" ?.

Si encara ara es penalitza parlar en català???.
+0
-3
I ?
XIUXIUEJAR, 22/09/2013 a les 21:56
TAMBÉ VA SER UN CATALÀ QUI VA ORGANITZAR LA PRIMERA " FERIA DE ABRIL " DE SEVILLA , O COM TOTHOM SAP QUE EL REAL MADRID C.F.,VA SER "FUNDAT" PER UNS CATALANS , ELS GERMANS PADRÓS ... .SI NO FOS PELS CATALANS ,ALGUNS NO SERIEN RES¡¡¡
SALUT .BYE BYE SPAIN ¡¡¡
+2
-1
Joder que putada
Anònim, 22/09/2013 a les 21:58
Primero Colón, luego Cervantes y ahora la Legión resulta que es catalana, tremenda noticia. El mundo al revés.
+1
-1
i el meu avi va anar a cuba i que?
arturo dels collons de suro., 22/09/2013 a les 21:58
es pensen que som una colla de babaus, i que ?el meu avi com molts catalans van haver d'anar a cuba per collons, no i anaven per que tenien ganes ...res ni puto cas estan en plena ofensiva, entre lo del chantatje de lo d'europa i aixo s0estan lluint, aneu a pasta fang¡
+2
-1
VISCA L'ESTAT CATALÀ!!!!!
Anònim, 22/09/2013 a les 22:02

//*//
+1
-1
L'H
Roger, 22/09/2013 a les 22:29
200? aixo deu ser la anomenada majoria silenciosa jajajajaja.
+1
-3
LA LEGION ESPAÑOLA CATALANA ..= DEPORTISTES CATALANS DEFENSAN A ESPAÑA
Josep Pagès Canaleta ( CARDEDEU ), 22/09/2013 a les 22:48
Lo de la Legion Española Catalana , es normal els DEPORTISTES catalans tambe sorten a Defensar a España .LA ROJA hi tenen als del BARÇA . Escriptors Catalans que escriuen en Castellà al servei de España .Perioristes Catalans tambe al servei de España .
+2
-1
Normal
Anònim, 22/09/2013 a les 23:00
Es normla que 200 soldados formen parte del principal cuerpo del ejercito español, su patria.
+0
-1
Sou una colla ee fills de puta
Anònim, 22/09/2013 a les 23:13
Aixo no cal k ho publiquis, es un missatge pels fills de puta de la nacio dichital.
+2
-2
VALORAR FETS DE FA 93 ANYS AMB LA MENTALITAT D'AVUI SON GANES DE CONFONDRE A LA GENT.
Lo sàtir del Poble Sec, 22/09/2013 a les 23:15
.
+0
-0
al de las 21:04
Anònim, 22/09/2013 a les 23:35
Sí señor ! Con falta de ortografía y todo !
+1
-1
La cabra,la cabra,la p..... de la cabra!!!
j.forés, 22/09/2013 a les 23:36
I la cabra dels Ports de Besseit !!!.Com diu la Espe Aguirre,catalaniza España empieza por la Legion,patetic.
+1
-1
El mateix he pensat jo .. ampurdanesa ...
Sigma, 22/09/2013 a les 23:40
Això de "Tercio de extrangeros" els hi venia rodó ....
+5
-0
PER LEGIONARI
Anònim, 23/09/2013 a les 00:05
EL senyor Jiménez, "independentista" de la tertulia del franciscanu Carlos Fuentes de Intereconomia Tv-Canal Català
+2
-0
La Catalunya independent reprendrà la tradició castrense catalana i la indústria militar
Jesus, 23/09/2013 a les 02:00
-
+2
-1
Per a la empordanesa!
Aniol, 23/09/2013 a les 03:09
Tens tota la raó, noia. Per cert, on són els doscents a la foto?
També cal saber que a Catalunya també hem tingut xusma tota la vida. Principalment aquells que es venen la dignitat per quatre rals (o quatrecents,o quatremil, com les cúpules de les caixes públiques, oi Fainé?)
+1
-0
Legió de fumetas
Observant, 23/09/2013 a les 04:19
Molt recordar...però si et pilla un legía et vol apallissar per "catalufo".
+1
-2
Los legionarios
Anònim, 23/09/2013 a les 09:19
merecen el respeto de la sociedad, están en plena forma y son nuestra eficaz defensa.
+4
-0
Quins "arguments" més patètics
Anònim, 23/09/2013 a les 10:13
Espanya sense els catalans es veu que és incapaç de fer res. Fins i tot per a constituir la Legión ens van necessitar? Doncs, ara mateix, davant aquests grans arguments que demostren la irrefutable espanyolitat de Catalunya retiro l'estelada del balcó i hi penjo la foto de la cabra. Com podia estar tan cec !!! :-)
+1
-1
on millor que al tercio de extrangeros?
Anònim, 23/09/2013 a les 12:29
Està clar que l'únic lloc bo pels catalans al exercit espanyol és al tercio de extrangeros.
+2
-0
Mentida
Anònim Aleix, 23/09/2013 a les 12:31
Per mi això és una mentida com una catedral. Quan era jove era veí d'un ex legionari, havia dit moltes vegades que en Millan Astrai i en Fraco volien fer un eexèrcit d'homes que no tinguessin manies de matar ni por de morir, i n'Astri se li va ocòrrer anar per les presons a oferir la llivertat allistant-se a la legió molts s'hi allistàren, l'única pregunta que els fèien era "como te quieres llamar" i ja estava no preguntaven ni el seu passat ni la família ni d'on era ni res més, també molts que no eren reclusos que no tenien feina i molta gana, i algun que volia ser valent, la propaganda ja deia que només era gen valenta, i mes batalletes que explicava en Josep Gil.
+1
-1
on millor que al tercio de extrangeros?
Anònim, 23/09/2013 a les 12:32
Està clar que l'únic lloc bo pels catalans al exercit espanyol és al tercio de extrangeros.
+5
-1
Manipuladors!!!
Anònim, 23/09/2013 a les 13:18
Quan feia la mili al 1986, van passar fent una demostració d'"ardor guerrero", tot acabada aquesta el sergent de la Legió va dir:

"Los que no sepan leer: !teneis una oprtunidad en la Legión!"
"Si seguís aquí, no aprendereis nada de nada"

Reclutaren 4 paios que pobres no sabien llegir i que no havien sortit mai del seu poble, ni tampoc eren catalans. Jo estava de "Furri" i els vaig tramitar els papers per ordre del comandant en cap d'on estava, aquells nois feien pena.

Doncs si, anaven per les casernes i CIR's per reclutar gent, força penòs.
+3
-1
Espanya és per partir-se el cul
Jordi M, 23/09/2013 a les 16:50
Quan em va tocar fer el soldat, dies abans d'acabar-se la instrucció al campament de Sant Climent van venir dos representants de cossos especials de l'exèrcit espanyol per convèncer-nos d'apuntar-nos-hi en deixar de ser reclutes. Un era de la Legión i l'altre de no sé quin cony de cos de paracaigudistes. Recordo que l'argument més repetit dels seus discursos, un argument que a algunes espanyes potser era determinant però aquí a Catalunya i adreçat a catalans resultava surrealista, era que en els seus cossos es menjava millor que en els quarters normals i corrents. O sigui que la gasòfia del ranxo casernari potser era menys infecta, ja'm diràs tu quina gran motivació. També van donar-nos l'argument que els seus respectius uniformes eren més atractius que els de soldat ras estàndard. Un altre argument de pes. No s'hi va apuntar ningú. Absolutament ningú. Però al cap de no res del fiasco vam assistir perplexos a l'espectacle d'aquells dos energúmens hostiant-se i hostiant-se fins que van arribar uns altres militarots a separar-los. Entre empenta i ventallot, un li deia a l'altre: 'Legía de mied·da!', i l'altre responia: 'Loh paraca sí que són una mied·da'.
+3
-1
Falta l'altre meitat de la historia
Lluis C (Banyoles), 23/09/2013 a les 17:39
El que no diuen és que els primers legionaris provenien, si, de tot l'Estat Espanyol, PERO DE DINS DE LES PRESONS, la gran majoria.
A molts presos de l'època els hi van conmutar o anualr les penes si s'apuntaven a la legió...Això no ho expliquen...
És el cas dels "voluntaris" de Barcelona...
+1
-0
La Legió és una força d'elit mediocre, batuda pels amazics un grapat de vegades.
Jesus, 23/09/2013 a les 21:27
La Legió no va ser capaç d'impedir la secessió del Marroc al 1956, ni la del Sàhara el 1975. Això sí, va ser la força d'elit de l'exèrcit franquista del 1936 al 1939; la de la República espanyola fou la Guàrdia d'Assalt, els Carrabiners i la Guàrdia Civil. El rendiment militar de la Legió Estrangera francesa és molt més alta que la de la Legió hispana.